Nyt rahatilanne sitten rysähti käsiin..
Olen opiskelija, mies töissä, meillä 1 yhteinen lapsi.
Eilen rysähti, kun mies tunnusti, että hänellä on tuhansien eurojen edestä pikavippejä ja velkoja, koska on pelannut kaikki rahat..Muutenkin kitkuteltu tiukoilla, ja nyt tämä..Itken ties kuinka monennetta tuntia.
Mikä nyt eteen? Rahan lainaaminen? Mies on kuulemma jo valmiiksi velkaa esim. sukulaisilleen. Mä olen yrittänyt tehdä töitä vkl:sin niin paljon kuin mahdollista, mutta eihän se hirveästi tuloja nosta..
Tuntuu ihan siltä, että tähän menee nyt kaikki, asunto, auto, luottotiedot..Ei varmaan enää tästä nousta..:(
Kommentit (59)
mitä esimerkiksi alkoholismi aiheuttaa läheisille.
Ap on äiti ja se ajaa miehen oikeuksien ohi.
Mutta sinä et niitä maksa, tai jos maksat, älä viitsi ääneen edes kellekään sanoa. Minä en ainakaan ilkeisi.
Miehen peliongelma vaan kaikkien tietoon. Ei ap:lla ole mitään hävettävää. Kun tuttavat tietävät, että miehellä on rahaongelmia, eivät lainaile hänelle (voi olla 100e lainoja kymmenittäin kavereille).
Kaikkien tietoon vain tilanne! Tällöin myös mies jää kiinni mahdollisesta pelaamisesta.
Velkaneuvojaan yhteyttä. Mieheltä pois luottokortit ja estot ettei voi pikavippejä ottaa. Hankitte lainan, missä on järkevä korko ja maksatte pikavipit ja velat pois. Alatte järkevästi lyhentämään halvempaa lainaa. Miehelle tulee hakea apua peliongelmaan->a-klinikka. Sinä otat talouden hallintaan hoidat rahaliikenteen.
Pikavipit tulisi lailla kieltää. Voimia!
Saisi tavata minua ja lasta niin usein kuin haluaa, mutta yjhteistä tulevaisuuta meillä ei tuollaisen jälkeen enää olisi.
Jos sekään.
Täällä ollaan aina suosittelemassa eroa, jos elämä miehen kanssa tuntuu tylsältä tai seksi ei kiinnosta, mutta nyt ap:n pitäisi ruveta miehensä holhoojaksi, haloo naiset!
olin itse se joka otti vippiä vipin perään ja salasin ne kaikki mieheltäni.
parasta teille nyt olisi jos miehesi menisi ammattiauttajalle pelaamiseen liittyvien ongelmiensa kanssa. esim. diakoni tai työterveyslääkäri osaavat auttaa eteenpän. (diakoni osaa auttaa myös rahapuolen asioissa). toivon myös koko sydämestäni, että miehesi laskuista ainakin osa menne ulosottoon ja hän menettää luottotietonsa. sitten ei enää vippejäkään saa. luottokiellon voi myös itse asettaa itselleen.
luultavasti joudutte taistelemaan jos haluatte asunnon pitää, en usko että se onnistuu kovin helpolla.
perintäfirmojen kanssa kannattaa sopia maksusuunnitelma ja sitoutua siihen. velkaa ei saa kyllä silloin tulla lisää.
itselläni oli velkoja ulosotossa noin 5000e ja perinnässä 3000e ja selvisin niistä. kylläkin kovaan hintaan, mutta nyt olen onnellinen! kyllä tekin noista selviätte, talo myyntiin ja auto halvempaan niin helpottaa! tsemppiä!
Olenko minä vanhanaikainen, kun minun mielestäni "muuten niin hyvä ja tasa-arvoinen suhde" pitäisi olla sellainen, että kumpikaan osapuoli ei tunne itseään huijatuksi - kuten sinä nyt - eikä toinen vie omien mielihalujen vuoksi koko perhettä perikatoon eikä siinä tarvitse itkeä tuntikausia?
Että julli saisi lisää pelimerkkejä?
Mistä muuten tiedätte, että toi julli suostuu noin vain hoitoon? Kun asiat ovat taas reirassa, kiitos tyhmän pikkurouvan, alkaa asiain vähättely. Eihän mulla oikeesti mitään ongelmaa ole, oli vain vähä huonoa tuuria. Enkä mä juo enkä lyö, mä oon hyvä isä ja aviomies.
Koko talouden rahaliikennettä ja tehtäisiin jotain estoja, että mies ei saisi lainaa. Miten kuitenkaan voi olla varma, että mies ei lainaile selän takana. Sellaiset vapaaehtoisesti tehdyt luottoestot voi aina purkaa... Toisekseen peliongelmaiset keksivät aina keinon kun rahantarve iskee. Aika vaikea sitä on olla täysi-ikäisen huoltajana.
jo aiemmin tehnyt saman niin en kyllä laskisi paljon tulevaisuuden varaankaan. Miten voit luottaa mieheesi tämän jälkeen? Eikö luottamus ja toisesta saatava turva ole kuitenkin parisuhteen tärkeimpiä asioita? Ei se pelkkä "rakkaus" riitä varsinkaan kun on myös lapsi, jonka hyvinvointia ja tulevaisuutta on ajateltava.
Ap:n mies kuulostaa ihan mun exältä ja siksi hän onkin exä. Meinasi pistää pahemman kerran minunkin raha-asiat pilalle ja melkein menetin luottotietoni kun hän pimitti minun nimiin tehtyjä laskuja. Tulin toimeen opiskelijan pienillä tuloilla paremmin kuin silloin kun olin miehen kanssa yhdessä. Tajusin, että hän oli todellinen rahareikä vaikka tienasikin. Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot.
Oikeasti, lähde ennen kuin hän sotkee sinunkin luottotietosi. Erotkaa ja jos rakkautta riittää ja miehellä tahdon voimaa parantaa tapansa, niin palatkaa vaikka sitten myöhemmin yhteen.
saman kokeneena sanon että mies hoitoon ja itsellekkin apua jaksamiseen.Meillä kaikki raha-asiat kulkee minun kauttani.Minulla on miehen pankkitunnukset,suku ja kaverit tietää tilanteen ja mitään ei miehelle lainata ilman minun lupaa.Käyn itse läheisten tukiryhmässä ja mies käy pelaajin.Lisäksi mies on käynyt psygolokilla,akupunktiossa yms.Ottakaa selvää oman alueen tukimuodoista ja niitä kautta saa velkaneuvontaa yms ainakin täällä.Me onneksi saatiin sukulaiselta laina jolla maksettu kaikki velat pois.päivä kerrallaan..nyt vuosi kohta pelaamatta,varmasti mies voi taas retkahtaa,mutta tärkeintä että tilanne saadaan pysäytettyä jo heti alussa ennen kun velat taas isot.voimia.
velkoja,joiden maksuun sinä et osallistu pennilläkään.
mies hoitakoot oman osuutensa yhteisestä taloudestanne,ja sitten tehkööt omille peliveoilleen ihan mitä haluaa!!
voi helvetti,mistä olet tuollaisen lässykkäpaskan "mieheksesi" ottanut???
Jos ei raha-asioissa voi luottaa puolisoon, ei sitten missään! Jätät ukon ja annat sen hoitaa omat sotkut ihan itse. Sä saat kyllä yhteiskunnalta apuja, pärjäät paremmin kaksin lapsen kanssa kun epäluotettavan miehen kanssa.
mä en pystyis enää ikinä luottamaan moisen tempun jälkeen.
Jos vain mitenkään riittää vakuudet, otatte pitemmän lainan ja hankkiudutte eroon noista pikavipeistä heti. Saisitteko henkilötakaajia, jos muu ei auta? Muutama tonni ei ole vielä mahdoton velka, mutta nyt on aika siivota pöytä ja katsoa oikeasti kaikki raha-asiat läpi.
Ja mies terapiaan peliriippuvuuden takia.
Nyt vaan järkevästi asiaa miettimään ja järjestelemään. Montako tuhatta täsmälleen? Saadaanko niitä jotenkin järkevästiä järjestettyä (maksuaikataulut, lainaksi sukulaiselta tai tutulta, opintolaina tai vaikkä joku käyttölaina, jolla ne kaikki pienet saisi maksettua pois). Voi myös ottaa yhteyttä velkaneuvontaan, sieltä saa apua asioiden järjestämiseen.
Ja miten miehelle saisi apua? Miten pelaamisen saisi kuriin? Ei paljon hyödytä hoitaa noita velkoja kuntoon jos toinen tekee taas lisää velkaa. Puhukaa ja miettikää yhdessä!
Ja jos lainat ovat miehesi nimissä, ovat ainakin sinun luottotietosi turvassa, eikös? Helpottaa kummasti elämää, jos edes toisella on luottotiedot kunnossa.
Mutta ei se luottotiedottomuus tai ulosottokaan mikään maailmanloppu ole. Minä olen ulosotossa puolisoni peliongelman takia, ja ihan hyvää elämää elän siitä huolimatta. Rahaahan se vain on :)
Ota nyt helvetin äkkiä pesäero tollasesta luikurista, mikään muu ei SUN tulevaisuutta pelasta!
Enkä aio erotakaan. Meillä muuten niin hyvä ja tasa-arvoinen suhde..
Kerran aiemmin, vuosia sitten kävi myös näin, mutta silloin velat oli pienemmät ja saatiin ne itse maksettua. Nyt velat vaan on sitä luokkaa, että..
Maksuvapautusta haettiin jo pankista, mutta alkaa vasta tammikuussa, jos menee läpi. Mies on niin pitkään pantannut tätä asiaa, että kymmenien (!!) pikavippien eräpäivä on just mennyt, menossa tai aivan juuri tulossa. Osa on jo perinnässä... Enkä varmasti edes tiedä vielä kaikkia.
Menette välittämästi pankkiin ja kerrotte siellä totuuden ja että tarvitsette pikaisesti 8500 euroa lainaa. totuuden kertominen on tässä vaiheessa ainoa mahdollisuus pelastautumiseen.
Miehesi tekee omaehtoisen luottokiellon Suomen asiakastiedolle. Näin hän ei pysty enää saamaan pikavippejä. Omaehtoisen luottokiellon voi sitten aikanaa poistaa vaikkapa, jos joskus tulevaisuudessa tarvitsette isompaa asuntolainaa tai miehesi tarvitsee uuden puhelinliittymän. Siis tuota ei tarvi kokonaan poistaa vaan esim. operaattorille toimitetaan kirjallinen selvitys siitä, että ko henkilöllä on omaehtoinen luottokielto jne. Yleensä omaehtoinen luottokielto tehdään, jos vaikka henkkarit on varastettu, ettei kukaan voi ottaa just liittymiä tai pikavippejä henkilötunnuksella.
Tsemppiä! Peliongelma on sairaus, miehesi toki pitää myös ensitilassa hakeutua hoitoon sen osalta. En minäkään heti olisi eroa ehdottelemassa.