Nyt rahatilanne sitten rysähti käsiin..
Olen opiskelija, mies töissä, meillä 1 yhteinen lapsi.
Eilen rysähti, kun mies tunnusti, että hänellä on tuhansien eurojen edestä pikavippejä ja velkoja, koska on pelannut kaikki rahat..Muutenkin kitkuteltu tiukoilla, ja nyt tämä..Itken ties kuinka monennetta tuntia.
Mikä nyt eteen? Rahan lainaaminen? Mies on kuulemma jo valmiiksi velkaa esim. sukulaisilleen. Mä olen yrittänyt tehdä töitä vkl:sin niin paljon kuin mahdollista, mutta eihän se hirveästi tuloja nosta..
Tuntuu ihan siltä, että tähän menee nyt kaikki, asunto, auto, luottotiedot..Ei varmaan enää tästä nousta..:(
Kommentit (59)
Ei aiota edelleenkään erota. Ei olla ihan nuoripari, jolla on ensimmäinen ryppy rakkaudessa. Raha on ollut minulle aina vain rahaa, ja uskon sanontaan, että kaikki minkä saa rahalla on halpaa.
Puhuttiin tänään paljon ja hartaasti. Mies lupasi hakea apua, sanoi soittavansa huomenna peluuriin ja aloittavansa siitä.
Lisälainaa ei todennäköisesti saada, koska olen tällä hetkellä opiskelemassa, ja mies on vetäissyt pankin luottokortin melkein 2000 euron miinukselle.. Pitää huomenna yrittää saada maksuaikaa, vaikka tuskin hirveästi saa, koska en voi ollenkaan luvata milloin saadaan mikäkin maksettua.
Asunnon ja auton myynnistä puhuttiin. Ei varmaan ehdi niitä tehdä ennenkuin miehen luottotiedot rysähtää, mutta sentään vain miehen. Lupasi, että maksaa osansa meidän yhteisestä asuntolainasta, jottei minulle tapahdu vahinkoa sen enempää. Päivä kerrallaan eteenpäin, ei uskalla edes ajatella pidemmälle..
Jossa oli perhe jossa oli sama tilanne. He olivat ratkaisseet sen niin että mies haki apua ja KAIKKI rahat kulkivat vaimon kautta. Eli miehen palkkakin tuli vaimon tilille. Sitten jos tarvitsi rahaa johonkin niin piti pyytää vaimolta. Ja paljastettiin ongelma esim. vanhemmille niin tiesivät missä mennään(eivätkä antaneet lainaa). Pikavipit pitäis saada maksettua pois jollain isommalla, järkevämmällä lainalla jossa matalampi korko.
Takaiskuja oli käynyt sen paljastumisen jälkeen ja lainoja makselivat pitkään mutta olivat ihan toiveikkaita eikä mies pelannut enää silloin.
Miettikää sitä, että miehen palkka tulisi sinun tilillesi ja hoitaisit siitä perheen kulut + lainan maksut. Pienentää peliriiippuvaisen riskejä tulevaisuudessa!
Lisälainaa ei todennäköisesti saada, koska olen tällä hetkellä opiskelemassa, ja mies on vetäissyt pankin luottokortin melkein 2000 euron miinukselle.. Pitää huomenna yrittää saada maksuaikaa, vaikka tuskin hirveästi saa, koska en voi ollenkaan luvata milloin saadaan mikäkin maksettua.
Käykää ihmeessä silti pankissa KAIKKIEN talousfaktojen kanssa. Pankit yrittävät selvitellä asiakkaidensa asioita! JA velkaneuvojaan yhteys!
Pitää varmaan tuosta palkka-asiasta miehen kanssa puhua. Kuulostaa kyllä ihan järkeenkäyvältä tähän meidän tilanteeseen.
-ap
Jos teillä on asuntolainaa jo maksettu, niin tekisin näin:
Menette yhdessä pankkiin, mies selittää tilanteen ja kuinka paljon lainaa tarvitsee.
Asuntolainan jaatte puoliksi, jos omistatte asunnon puoliksi. Sitten mies ottaa pikavippien maksuun velan pankista (asunto vakuutena), on paljon pienempi korko
Ei todellakaan näin! Pankista hankitte lainan esim remonttia tai autoa varten. Sen lopullista sijoituskohdetta kukaan ei tule koskaan kysymään jos vakuudet riittää. Mihin asiakasryhmään luulet ap:n miehineen kuuluvan sen jälkeen, jos pyytävät pankista rahaa peliongelmien setvimiseen? Vaikka se täti tiskillä kuinka hymyilisi ja ymmärtäisi ja vaikka lainan antaisikin niin luuletteko ettei pankin järjestelmiin jää mitään merkintää asiasta?
asiasta pankkiin, siitä ei hyvä seuraa! On teillä ihme kuvitelmat.
Itse jäin taannoin työttömäksi ja ensimmäisiä tekojani oli mennä pankkiin kertomaan tilanne ja pyytämään asuntolainasta lyhennysvapaata. Lyhennysvapaata saimme mukisematta ja pankissa oltiin muutenkin todella ymmärtäväisiä ja kannustavia. Tuli sellainen olo, että oikeasti välittävät asiakkaistaan ja heidän maksukyvystään. Toki arvostivat sitä, että menimme ajoissa selvittämään tilannetta ja kerroimme avoimesti kaiken.
Itse jäin taannoin työttömäksi ja ensimmäisiä tekojani oli mennä pankkiin kertomaan tilanne ja pyytämään asuntolainasta lyhennysvapaata. Lyhennysvapaata saimme mukisematta ja pankissa oltiin muutenkin todella ymmärtäväisiä ja kannustavia. Tuli sellainen olo, että oikeasti välittävät asiakkaistaan ja heidän maksukyvystään. Toki arvostivat sitä, että menimme ajoissa selvittämään tilannetta ja kerroimme avoimesti kaiken.
Heh, voi pyhä yksinkertaisuus. Luuletko että pankki suhtautuu samalla tavalla työttömäksi jääneeseen ja peliriippuvaiseen.
Pankkia kiinnostaa tasan yksi ja ainoa asia, tehdä rahaa. Hyvällä työhistorialla oleva asiakas, jolla ei ole ollut maksuongelmia, ei todennäköisesti tuota luottotappioita tulevaisuudessakaan vaikka hetken työttömyys vaivaakin. Vertaapa tilannetta peliriippuvaiseen, jolla rahankäyttö täysin holtitonta ja ongelma todennäköisesti toistuu tulevaisuudessa.
Mä sanoisin tossa tilanteessa, että nyt sä jätkä teit viimesen temppus, se on moro!
Olen opiskelija, mies töissä, meillä 1 yhteinen lapsi.
Eilen rysähti, kun mies tunnusti, että hänellä on tuhansien eurojen edestä pikavippejä ja velkoja, koska on pelannut kaikki rahat..Muutenkin kitkuteltu tiukoilla, ja nyt tämä..Itken ties kuinka monennetta tuntia.
Mikä nyt eteen? Rahan lainaaminen? Mies on kuulemma jo valmiiksi velkaa esim. sukulaisilleen. Mä olen yrittänyt tehdä töitä vkl:sin niin paljon kuin mahdollista, mutta eihän se hirveästi tuloja nosta..
Tuntuu ihan siltä, että tähän menee nyt kaikki, asunto, auto, luottotiedot..Ei varmaan enää tästä nousta..:(
että sitä saa mitä tilaa. Jos autot ja asunnot menee, se on ihan ukon tyhmyyttä ja on ikävä jos joudut siitä kärsimään, mutta sitä tosiaan saa mitä tilaa.
Mars velkaneuvojalle.
Tehtaili myös runsaasti velkaa vaimoltaan tietämättä. Totuuden paljastumisessa kesti aika pitkään, koska hän pystyi järjestämään itsensä aina kotiin ennen vaimoaan ja piilotteli sitten laskut ja karhukirjeet. Velkaa oli loppujen loppujen lopuksi yli kymmenentuhatta. Korttitalon kaatuessa ei auttanut kuin puhua suunsa puhtaaksi. Miehen äiti suoritti lopulta bailoutin. Ihan oikeasti sukulaiset ovat paras vaihtoehto, vaikka vähän nolottaisi. Korot ja perintäkulut rupeavat nostamaan pottia muuten hirveää vauhtia.
Pilaat oman elämäsi, jos takerrut mieheen josta on noin isoja taloudellisia haittoja. Millaista on elää veloissa 20 vuotta pankille, siksi että MIEHESI pelasi yhteiset rahanne?
Oli sairaus tai ei, valtio ei sitä mieti! Ette te saa apu rahastoa koska toinen on peliriippuvainen...
Se että sinä rupeat hoitamaan asiat ei ratkaise mitään vaan mies jatkaa pikavippien ja sukulaisilta lainaamisen tiellä.
Vaimoni sairastui vakavaan krooniseen sairauteen, joka tulee johtamaan työkyvyttömyyteen ja sairauseläkkeelle. Tästä tulee koitumaan minulle ja perheellemme valtava taloudellinen taakka. Mitä jos tilittäisin täällä että jätän vaimoni tältä istumalta taloudellisista syistä?
Kasvakaa aikuiseksi ja muistakaa mitä avioliittoon mennessänne lupasitte: niin myötä kuin vastoinkäymisissä.
Peliongelma on sairaus, josta voi hyvinkin parantua. Tuskinpa mies kaikkea tätä on pahuuttaan tehnyt. Jos suhteen hinta on vajaa kymppitonni, niin eipä se ole koskaan ollut kovin vakaalla pohjalla.
Otatte pankista asuntoa vastaan "remonttilainan", maksatte vipit pois ja pistätte elämänne kuntoon. Miehelle ammattiapua ja perheeltä se tuki, jonka hän ansaitsee. Ilman uhkailuja tai visioita siitä mitä käy JOS hän lankeaa uudelleen. Tieto siitä että häntä ei syyllistetä tai murjota maan rakoon jos näin käy. Näin rohkeutta riittää kertoa heti, jos ongelma nostaa uudelleen päätään.
M43
pahalta tällainen "jätä se tyyppi" -kirjoittelu. Jos rakkautta riittää ja tehdään hyvät suunnitelmat (terapiaa, maksusunnitelmat, rahojen käyttösuunnitelmat yms) niin sanoisin että kyllä teillä toivoa on. Mutta mihin mies on valmis? Moni asia riippuu siitä.
sovi maksuaikajärjestelyistä.
Sen jälkeen yritä saada aika velkaneuvojalle.
Sitten ota itteäs ja miestäs niskasta kiinni. Alatte pitää kirjaa joka ikisestä menosta ja tulosta. Kaikki kuitit talteen ja joka sentistä pidätte kirjaa. Eiköhän se siitä.
kaikki ehdottaa eroa..
riippuvuus on sairaus, sinun täytyy nyt tukea miestäsi, että yhdessä pääsette tästä tilanteesta. älä ole vihainen. ole pettynyt salailusta. mutta kerro että olet ylpeä että hän tunnusti..
Jos teillä on asuntolainaa jo maksettu, niin tekisin näin:
Menette yhdessä pankkiin, mies selittää tilanteen ja kuinka paljon lainaa tarvitsee.
Asuntolainan jaatte puoliksi, jos omistatte asunnon puoliksi. Sitten mies ottaa pikavippien maksuun velan pankista (asunto vakuutena), on paljon pienempi korko