3,5 v värisokea? Kokemuksia?
Olen jo muutaman kuukauden ajan epäillyt, että 3,5 v poika olisi värisokea. Eilen vahvistui epäilys, kun harjoiteltiin pienemmän (2v) veljen kanssa värejä ja tämä isompi kertoi varmana, että eräs punainen pallo olisi vihreä. Oli asiasta täysin varma, kun kysyin sitä. Lisäksi kertoi erään vaaleanpunaisen sävyn olevan harmaa. Tämä oli minulle ihan uusi juttu, mutta luin äsken jutun, jossa joku kertoi myös, että puna-viher värisokea näkee vaaleanpunaisen harmaana.
Eli ilmeisesti epäilyksen on osunut oikeaan.
Poika ei siis kaikkia punaisia sävyjä sano vihreiksi, mutta ymmärtääkseni ei se välttämättä niin menekään, vaan että tietyt sävyt näkyy vihreinä. Tai miten ne sitten ikinä näkyvätkään hänen silmin. Mistä minä tiedän :/
Mitä teen? Soitan neuvolaan ja sieltä ohjaavat johonkin testiin?
kiitos kommenteista. Juttelin tänään töissä asiasta, ja eräs työkaverini kertoi myös olevansa puna-viher-värisokea, eikä asia ole häntä koskaan vaivannut. Oli vasta yläasteiässä todettu. Korosti myös, että kyseessä ei ole sairaus.
Minun suhtautuminen asiaan muuttui kyllä tämän keskustelun ja teidän viestien myötä.
Asialle ei voi mitään, eikä tarvitsekaan. Tuota koulujuttua vaan mietin, että tarvitsee varmaan mainita kuitenkin opelle asiasta, jotta ymmärtäisi esim. omituiset värivalinnat piirustuksissa tms. Muitta ei siitä sen kummempia huolia tarvitse kanniskella. Lapsi on onnellinen sellaisena kuin on, kun ei muusta tiedä.
Mies ei tahtonut uskoa minua, kun kerroin epäilystäni. Pyysin sitten poikaa näyttämään taas värejä eräästä kirjasta. Luettelikin oikein monia värejä, mutta oranssia vertasi vihreään ja kertoi niiden olevan samoja värejä. Oranssia ei hänen mielestä kuvassa ollut ollenkaan. (nyt oli eri kirja kuin aikaisemmin katsottu) Miehen ilmeestä näki, että oli hämmästynyt. Sellainen "oho, vaimo oli sittenkin oikeassa"-ilme
Ollaan menossa neuvolaan jokatapauksessa pienemmän veljen kanssa, ja aion mainita tästä asiasta siellä.