Miksi karppaajia vihataan?
Keneltä se on pois mitä minä lautaselleni tungen?
Miksi ruokavalioni on väärä ja huono jos voin valtavan hyvin ja samalla laihdun nälkää näkemättä?
Jotenkin tuntuu, että karppaajia jopa vainotaan karppauksen takia.
Aika jännä, että ylipainoiset perheet saavat ihan rauhassa mässytä eikä sitä kyseenalaisteta mitenkään. Karppausta on kritisoinut moni taho arkkipiispasta lähtien..
t. karppaaja jatkossakin
Kommentit (367)
[iKuitenkaan, tilanne ei oikeasti ole niin paha kuin tuo dosentti antaa epämääräisillä lausunnoillaan ymmärtää.
[/quote]
Tuon tutkimuslistan tänne linkittänyt osoittaa jälleen kerran, mitä tapahtuu kun ymmärtämätön maallikko rupeaa kritiikittä lukemaan tollaisia viitsimättä yhtään miettiä omassa päässään asioiden suhteita. Jos mun pitäisi tuon listan perusteella tehdä jotain suosituksia, käskisin ottamaan lapset pois karppauksesta ja vähän helvetin äkkiä. Eikä pelkästään ketokarppauksesta. Kunnes saadaan parempaa tietoa.
mun mielestä ihan oma olo, ja vireystaso ja mielitekojen poistuminen ja liikakilojen poistuminen ja kolesteroliarvojen parantuminen
on mulle riittävä osoitus, että tämä ruokavalio on terveellinen.
Siinä kohtaa kun itse olen tosiaan tehnyt havaintoni niin ei kiinnosta jotkut uusituvan tuhannet tutkimukset.. koska suomessa vedotaan usalaisiin tutkimuksiin ja mitäs usa:ssa tehdään..
haha no vedotaan tietenkin suomalaiseen pohjoiskarjala tutkimukseen jossa vähennettiin myös tupakointia ja suolankäyttöä.
Tuo syy kokeilla ketogeenistä ei ole laihdutus tai muoti. Nuo tutkimukset ja aiemmat tiedot osoittavat, että ketogeeninen ruokavalio helpottaa epileptikon elämää kohtausten kanssa. Vaikka tuossa kyselytutkimuksessa tuli ilmi kasvun hidastumaa, silti perheet voisivat suositella ruokavaliota.
Edelleen kannattaa muistaa, ettei kukaan ole suositellut ketogeenistä lapsille. Ainoastaan Schwab otti käyttöön termin äärikarppaus, jota ei VHH piireissä tunneta. Schwab ei myöskään määritellyt mitä käyttämänsä termi tarkoittaa, joten epämääräisyydesta menee pisteitä.
Ylipainoisilla tehdyt tutkimukset olivat kestoltaan 2-6 kk ja tulokset erinomaisia. Ainakin siis ylipainoisille lapsille hiilihydraattein vähentäminen näyttäisi sopivan, miksei terveillekin, kunhan pidetään huolta että tutkitaan veriarvoja säännöllisesti.
Kunnes saadaan parempaa tietoa.
Parempaa tietoa, ainakin jotain tutkimusnäyttöä tässä odotellaan myös virallisista ravitsemussuosituksista.
myös hedelmättömyyttä on hoidettu tuloksekkaasti vhh:n avulla.
ja saahan karppaajat aika runsaasti hiilihydraatteja maitotuotteista, marjoista ja kasviksista..
miksi pitäs lisänä käyttää jotain pastaa/perunaa/riisiä jonka ravintoarvot on olemattomat. jos vaihdan lautaseltani pastan parsakaaliin niin olenko tyhmä? idiootti? tietämätön karppaaja?
Ainoastaan Schwab otti käyttöön termin äärikarppaus, jota ei VHH piireissä tunneta.
Mitä luulet, kun tavalliselle ihmiselle sanotaan vaikka ketokarppaus, niin kuinka tarkkaan luulet että se tietää mistä siinä on kyse? Ja onko asian kannata nyt ihan varmasti täysin oleellista määritellä tämä asia pilkuntarkasti? Jokainen ihminen pystyy päässään miettimään mikä ero on hiilarit minimissään -syömisellä ja normaalilla syömisellä. Yritätte vain piilottaa itse asian tämän termeillä kikkailun taakse.
Ja asia eivät ole tukimukset tai karppauksen määritelmät vaan se, että Schwab on elävässä elämässä törmännyt ilmiöön, jonka nämä teidän itsenne linkittämät tutkimuksetkin nyt sitten kuitenkin osoittavat aiheelliseksi huoleksi.
Ulkopuolisen silmin karppaaminen vaikuttaa lähinnä uskonnolta, yhtä voimakkaita tunteita se herättää puolesta ja vastaan. Kuitenkin se on vain ruokavalio, tapa syödä. Jos karppaaminen tai sen "vihaaminen" on keskeinen asia elämässä, niin jokin on kyllä hullusti.
Se kyllä vähän äryttää kun tälläkin palstalla niin usein kysytään neuvoja karppaukseen. Eihän se nyt mitään kvanttifysiikkaa voi olla, vaan ihan opeteltavissa oleva asia että mitä siihen ruokavalioon kuuluu ja mitä ei.
Mitä luulet, kun tavalliselle ihmiselle sanotaan vaikka ketokarppaus, niin kuinka tarkkaan luulet että se tietää mistä siinä on kyse? Ja onko asian kannata nyt ihan varmasti täysin oleellista määritellä tämä asia pilkuntarkasti? Jokainen ihminen pystyy päässään miettimään mikä ero on hiilarit minimissään -syömisellä ja normaalilla syömisellä.
Tiedätkö mikä on ketoosi? Tiedätkö, että paasto johtaa ketoosiin? Tiesitkö, että Nutraus on ketogeenien vähähiilihydraattinen dieetti?
Äärikarppaus on höpötermi, joka ei kerro mitään siitä mitä syödään. Onko sulle hiilarit minimissään alle 100g hh/vrk? Tuo on aika kaukana ketogeenisestä dieetistä, tuo on hyväkarppia. Vt suositukset taas ovat n 300 - 350 g hh/vrk. Hiilarit minimissään tarkoittaa n 20 g hh/vrk. Tämä kestää Atkinsilla n 2 viikkoa, jonka jälkeen hiilareiden määrää nostetaan sille tasolle, jonka elimistö sietää.
Suurin ongelma onkin se, että meidän asiantuntijamme antavat tarkoituksella epämääräisiä lausuntoja, vääristelevät asioita ja nimittelevät ihmisia ruokavalionsa vuoksi, esim äärikarppi, ruokaterroristi, karppitalebani. Tälläkin palstalla on koetettu moneen otteeseen kertoa yksinkertaiset perusteet siitä mitä VHH, LCHF, Karppaus, Pellinki-dieetti, Atkins tai muut hiilihydraattitietoiset ruokavaliot ovat. Ei auta. Kun yksi ajastaan jälkeenjäänyt proffa sanoo että äärikarppaajat eivät syö hiilareita ja mättävät punaista lihaa, niin tämän torvelon soopa jää elämään totuutena.
Kun yksi ajastaan jälkeenjäänyt proffa sanoo että äärikarppaajat eivät syö hiilareita ja mättävät punaista lihaa, niin tämän torvelon soopa jää elämään totuutena.
Miten olisi vaikka aloittaa maailmanhistorian lyhin ruokasota sanomalla että kyllä, lapsen terveyttä voi haitata myös liian huolimattomalla karppausruokavaliolla. Ja että hyvä kun asiasta puhutaan. Ja että suurin osa karpeista ei suosittele ketokarppausta pienille lapsille.
Mut ehei. Se mitä tietty tehdään on aloittaa mälytön huuto siitä miten MISSÄÄN TAPAUKSESSA yksikään lapsi ei ole KOSKAAN voinut huonosti äärikarppauksella ja tutkijaa VALEHTELEE ja blaa blaa. Ja lisäksi kannattaa laittaa blogiin keskitysleirikuvia.
Miten olisi vaikka aloittaa maailmanhistorian lyhin ruokasota sanomalla että kyllä, lapsen terveyttä voi haitata myös liian huolimattomalla karppausruokavaliolla. Ja että hyvä kun asiasta puhutaan. Ja että suurin osa karpeista ei suosittele ketokarppausta pienille lapsille. Mut ehei. Se mitä tietty tehdään on aloittaa mälytön huuto siitä miten MISSÄÄN TAPAUKSESSA yksikään lapsi ei ole KOSKAAN voinut huonosti äärikarppauksella ja tutkijaa VALEHTELEE ja blaa blaa. Ja lisäksi kannattaa laittaa blogiin keskitysleirikuvia.
Tuohan on ihan selvä, lapsen terveyttä voi haitata millä tahansa huonolla ruokavaliolla. Myös huolimattomalla karppausruokavaliolla. Mutta, onko se ruokavalion vai sitä huonosti noudattavien vika, onkin eri kysymys. Enemmän taitaa kuitenkin olla noita virallisterveellisellä aliravitsemuksesta kärvsiviä kuin ketokarppaamalla kitukasvuisia. Jälkimäisiä ei ole nimittäin yhtään. Tiedotusvälineiden paskauutisointi VHH:sta ei ainakaan auta ihmisiä karppaamaan oikein.
En ole kuullut koskaan, keneenkään karpin suosittelevan ketokarppausta lapsille, tämä on nyt sellainen olkiukko. Enkä itse koskaan suosittelisi ketokarppausta terveille lapsille.
Määrittelemäsi älytön huuto alkoi siitä kun Schwab valehteli haastattelussaan, huostaanottoja ei ole ollut tekeillä. Lisäksi hän puhui termistä äärikarppaus, jota ei yksikään karppaukseen perehtynyt tunne. Ei hän myöskään termiä määritellyt.
Lopuksi viittaat ilmeisesti Antti Heikkilän blogiin. Näin karppina voin sanoa, että Heikkilän tyyli ja mielipiteensä mm ilmastonmuutoksen suhteen syövät hänen uskottavuuttaan, ilmastonmuutosskeptikko hän on. Ei ole todellakaan kaikkien karppien guru.
Mutta, onko se ruokavalion vai sitä huonosti noudattavien vika, onkin eri kysymys. Enemmän taitaa kuitenkin olla noita virallisterveellisellä aliravitsemuksesta kärvsiviä kuin ketokarppaamalla kitukasvuisia.
Kyse ei siis virallisterveellisen ruokavalion yhteydessä voi mitenkään olla siitä, että ihminen sanoo noudattavansa sitä mutta syö tosiasiassa aivan muuten kuin kyseisen ruokavalion suositusten mukaan? Kieltämättä karppaajien omissa ennen-jälkeen kertomuksissa ns. "virallisterveellinen" ruokavalio on koostunut käsittämättömästä pullan, vehnäjauhon, sokerin, karkkien, pizzojen, hampurilaisten yms. ahmimisesta. Kumma kyllä minä elän virallisterveellisen ruokavalion mukaisesti, enkä syö normaalisti juuri mitään noista. Sen sijaan karppausruokavaliota voi karppaajien mielestä "noudattaa väärin", ja oikeauskoiset ovat mielellään korostamassa omaa tosiuskovaisuuttaan ja kuittaamalla huonot esimerkit ruokavalion vaikutuksista "väärin karppaamiseksi".
Tajuatteko te oikeasti ollenkaan omaa yksisilmäisyyttänne? Vai onko hiilareiden puute jo syönyt aivot?
Ihan mainintana vaan omasta tuttava piiristä.
Tuntemani tyytyväiset karppaajat ovat sellaisia, jotka ovat syöneet mm pullaa, karkkia, pizzaa, hampurilaisia. Nyt voivat hyvin ja laihtuvat, koska ovat jättäneet nämä pois. Jotkut ovat halunneet myös jättää kaikki hyvät hiilihydraatit, koska eivät halua jäädä koukkuun leipään :)
Olen tosi iloinen näiden kavereiden puolesta, voivat hyvin. Omaan ruokavalioon ei ole koskaan kuulunut höttöhiilareiden puputus, joten en nää mitään syytä karpata.
Itselleni viljat ovat tosi tärkeitä, koska olen kasvissyöjä ja voin hyvin näin!
Määrittelemäsi älytön huuto alkoi siitä kun Schwab valehteli haastattelussaan, huostaanottoja ei ole ollut tekeillä. Lisäksi hän puhui termistä äärikarppaus, jota ei yksikään karppaukseen perehtynyt tunne. Ei hän myöskään termiä määritellyt.
Lopuksi viittaat ilmeisesti Antti Heikkilän blogiin. Näin karppina voin sanoa, että Heikkilän tyyli ja mielipiteensä mm ilmastonmuutoksen suhteen syövät hänen uskottavuuttaan, ilmastonmuutosskeptikko hän on. Ei ole todellakaan kaikkien karppien guru.
Ei ole sitten yhdellekään karpille tullut mieleen aloittaa älytöntä huutoa Heikkilän mielipiteistä?
huostaanottoja ei ole ollut tekeillä
Schwab sanoi että perhettä on uhattu huostaanotolla. Mä en käsitä miten yksinkertaisia te karpit olette väittäessänne tietävänne ettei ketään ole uhattu huostaanotolla. Kun on tyhmä kuin saapas, ehkä kannattaisi kuitenkin kuunnella niitä asiantuntijoita.
Mä en käsitä miten yksinkertaisia te karpit olette väittäessänne tietävänne ettei ketään ole uhattu huostaanotolla. Kun on tyhmä kuin saapas, ehkä kannattaisi kuitenkin kuunnella niitä asiantuntijoita.
No kun lastensuojelun asiantuntijat yksituumaisesti totesivat, että huostaanottoja ei ole karppauksen perusteella tekeillä ja että palkästään karppauksen perusteell ei huostaanottopäätöstä voi tehdä.
ns. "virallisterveellinen" ruokavalio on koostunut käsittämättömästä pullan, vehnäjauhon, sokerin, karkkien, pizzojen, hampurilaisten yms. ahmimisesta.
Kerro mulle nyt yksiselitteisesti salliiko virallisterveellinen ruokavalio pullan, pastan, sokerin, karkit, pizzat, hampurilaiset tai vehnäjauhon. Kuuluvatko nuo ruoka-aineet virallisterveelliseen ruokavalioon.
On muuten ihan turha vaahdota jonkin yksittäisen ruoka-aineen epäterveellisyydestä, kokonaisuus ratkaisee.
Tuossa Schwabin tapauksessa S käytti epämääräistä termiä äärikarppaus. Ei noin voi saada aikaan mitään keskustelua.
No kun lastensuojelun asiantuntijat yksituumaisesti totesivat, että huostaanottoja ei ole karppauksen perusteella tekeillä ja että palkästään karppauksen perusteell ei huostaanottopäätöstä voi tehdä.
Kukaan ei ole väittänytkään, ei edes Schwab, että pelkkä karppaus voisi olla huostaanoton syy. Schwab puhuu lapsista, joitten kasvu on häiriintynyt äärikarppauksen takia. Ymmärrätkö eron? Otetaanko uudelleen oikein hitaasti? Jos lapsen terveys on vakavasti vaarantunut, ruokavalio voi olla huostaanoton syynä. Itse asiassa sellaisia tapauksia on myös ollut Suomessakin. Tarvitaanko ratakiskoa, vai pystyykö ne hiilareiden puutteesta kärsivät aivot nyt tämän ymmärtämään?
Kerro mulle nyt yksiselitteisesti salliiko virallisterveellinen ruokavalio pullan, pastan, sokerin, karkit, pizzat, hampurilaiset tai vehnäjauhon. Kuuluvatko nuo ruoka-aineet virallisterveelliseen ruokavalioon.
Jos joku syö vehnäjauhoja, Pekka Puska tulee ja vie vankilaan :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD.
Kukaan ei ole väittänytkään, ei edes Schwab, että pelkkä karppaus voisi olla huostaanoton syy. Schwab puhuu lapsista, joitten kasvu on häiriintynyt äärikarppauksen takia. Ymmärrätkö eron? Otetaanko uudelleen oikein hitaasti? Jos lapsen terveys on vakavasti vaarantunut, ruokavalio voi olla huostaanoton syynä. Itse asiassa sellaisia tapauksia on myös ollut Suomessakin.
"Itä-Suomen yliopiston kliinisen ravitsemustieteen dosentti Ursula Schwabin mukaan liiallisen karppausinnon takia Suomessakin on jo jouduttu harkitsemaan lasten huostaanottoja.
- Vanhemmat ovat laittaneet pieniä lapsiaan karppaamaan. Karppaamisesta on aiheutunut lapsille kasvun viivästymishäiriöitä, Schwab kertoo Iisalmen Sanomien haastattelussa."
Edelleenkään, Schwab ei ole lääkäri, joten hän ei voi tehdä kasvun viivästymisen häiriön diagnoosia. Hän ei myöskään saanut tietojaan viranomaistietä, ei tosin susotu paljastamaan mitä kautta on salaisia asioita saanut käsiinsä. Edelleenkin, mitä on äärikarppaus? Ei ainakaan VHH:ta, karppausta, LCHF, Atkinsia tai mitään muutakaan vastaavaa.
Tarvitsisi hieman listätukimusta. Veriarvojen huononeminen ei koskaan ole hyvä juttu, mutta silti kaipaisin hieman lisävalaistusta asiaan. Kuitenkaan, tilanne ei oikeasti ole niin paha kuin tuo dosentti antaa epämääräisillä lausunnoillaan ymmärtää.