Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapurin aamuisin pomppiva ja juokseva lapsi

Vierailija
27.11.2011 |

Muutimme uuteen asuntoon. Alue on kiva, jaa naapurit mukavia.

Kaikki ns. hyvin.

Mutta: heräämme arkisin 06.00 töihin, viikonloppuisin nukkuisimme mieluusti pidempään, ehkä 9-10 saakka.

Tämä osoittautuikin mahdottomaksi.

Viereisessä asunnossa oleva 11 -vuotias poika juoksee ja pomppii lauantai ja sunnuntaiaamuna klo 8.00 alkaen non-stop lastenohjelmien tahtiin. Koska ääni on matalaa töminää, se kantaa meille, sillä makuuhuoneemme on heillä yhtä makkarin seinää vasten, jossa tv ilmeisesti on.

Perheeseen siis kuuluu äiti + poika.

Sanoimme asiasta ystävällisesti äidille, kun puhuimme muuta yleistä taloyhtiöön liittyvää tuossa pihalla. Äiti hymyili, ja sanoi että "voi voi, no yritämme olla hiljempaa, tulkaa vaan sanomaan, jos jotain kuuluu".

No: sama toistui heti seuraavana aamuna, ja viime viikonloppuna.

Tänä viikonloppuna minulta meni sitten hermo, ja ajattelin käydä soittamassa ihan ovikelloa asian tiimoilta.

Menin soittamaan ovikelloa, soitin viidesti, eikä kukaan tullut avaamaan.

Odotin aika pitkään soittojen välillä, kun kuulin että sisällä kävellään ja tv oli auki.

No, ei siinä mitään, tulin kotiin takaisin ja nyt päivällä kävin uudelleen soittamassa ovikelloa, kun olin lenkille lähdössä.

Äiti tuli avaamaan, ja sanoi heti oven raosta "mitä asiaa, meil on vieraita" (vieraita ei todellakaan ollut, jos heille menee pitäisi kulkea meidän pihan poikki, eikä sinne ollut mennyt kyllä nähdäksemme ketään; samoin tänään myöhemmin äiti + poika poistuivat asunnosta kaksin asioille. Huomasin tämän siksi, että tosiaan ikkunamme alta kulkevat keittiöstä, jossa tein ruokaa).

Ystävällisesti pyysin, että kun tuo töminä kuuluu, niin voisiko poikaa ystävällisesti pyytää olemaan juoksematta, että hänhän on jo sen ikäinen, että varmaan ymmärtää, että kävelystä kuuluva ääni ei toki meitä haittaa, vaan tuo juokseminen.

Äiti siihen: "Mä en voi sille mitään, jos teitä haittaa tommoset, oliks muuta, mä meen nyt". Ja slam - ovi kiinni.

Jaahas. Että meidän pitää sitten herätä aamuisin viikonloppuna naapureiden aikataulun mukaan. Mitä tässä tilanteessa voi tehdä?

Olemme yrittäneet asiasta ystävällisesti huomauttaa.

En haluaisi jatkuvasti alkaa juosta naapurissa tyyliin joka viikonloppua soittamassa kelloa, että olkaas hiljempaa.

Mistä näitä itsekkäitä ihmisia oikein sikiää? Ei pystytä olemaan ystävällisiä, vaan slam ovi kiinni, eikä kuunnella ollenkaan kunnolla edes asiaa... kyllä tuntui aika tympeältä.

Kommentit (193)

Vierailija
181/193 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

NAAPUREILLE PITÄÄ VOIDA MENNÄ SANOMAAN, ETTÄ SIELTÄ KUULUU METELIÄ,se ei ole naapurien häirintää! uskokaa jo! siihen ei isännöitsijä sano yhtään mitään, ei poliisi, ei juristi, eikä tuomari! hohhoijaa, meillä duunissa naurettais, kun joku yrittäis saada casen vireille siitä, että "kun tuo naapuri nyt on kahdesti meidän ovella käynyt valittamassa"! hah, salli mun nauraa!

t. juristi

Vierailija
182/193 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tuo teidän arkenne minun korvaani kovin raskaalta kuullosta.

Olkaa tyytyväisiä, ettemme muuttaneet naapureiksenne viisi vuotta sitten. Silloin meillä herättiin aamuisin klo 4 ja yöllä oli muutamia huutokohtauksia joka yö, ja hiljaisuuden pitäminen klo 10 asti tai edes klo 8 asti olisi ollut mahdotonta.

Millä perusteella sinä arvotat, onko ap:n arki raskasta? Et tiedä hänestä yhtään mitään! Sä et kuule tiedä, jos hänellä on vaikka lähiomainen kuollut, itsellään sairaus joka on vakava tai vaikkapa stressaava työ!

On omituista ylipäätään ketjusta riippumatta täälä av:lla, että ihmiset kuvittelevat ketjun aloittajan olevan tietynlainen hänen ekasta viestistään päätellen: osaatteko kenties arvottaa ammatin ja alushousujen värin? Uskomatonta paskaa!

Ja hei, se on KUULOSTAA, yhdellä L:llä... ;)

Ja tuohon, että onneksi ette saaneet teitä naapuriksenne; teillä ei todellakaan olisi ollut oikeutta metelöidä noin; olisitte saaneet häädön ainakin mun naapureina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/193 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lähtisin tuota kaksivuotiasta ja kolmevuotiasta käskyttämään ettei saa pomppia ja juosta niin saisin juosta itse perässä ja hokea sanomaani joka kymmenes sekunti.

Sulla ei ole lapsia. Et tajua ollenkaan lapsielämää. Pidä kitasi kiinni, tajuatko tai solmin kielesi kahvilusikkaan kiinni.

Kyllä se töminä ottaa itseäkin päähän, mutta en ala napsimaan luunapeilla lapsiani. Ei tuon ikäisiä voi komentaa olemaan paikoillaan. Hölmö!

Puhuttiinko täällä SINUN 2 ja 3 -vuotiaistasi? EI.

Täällä puhutaan 11 -vuotiaasta pojasta, joka pomppii aamuisin niin, että vanhemmat naapurit heräävät. That´s the point, not you... ;) herätyyyys...

Voi luoja tätä itsekeskeisyyden määrää; kaikki käännetään itseen... hohhoijaa.

Vierailija
184/193 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista nöyryyttä tulisi löytyä kerrostaloasujalta. Nöyryyttä ja sietokykyä kestää erilaisia ääniä. Jos niitä ei kestä voi hankkia hyvät kuulosuojaimet. Alkaen 100e.

kun ap ei edes asunut kerrostalossa. Ja nöyryyttä! :D hah! salli mun nyt nauraa...ei vittu mitä paskaa. :DDD

Vierailija
185/193 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkaan, jos on lapsiperhe? Aina se, kuka kärsii, lähtee?

Ihme ajattelua.

Mielestäni se, joka melun aiheuttaa, hävetköön ja hiljetköön.

Vierailija
186/193 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuon ikäinen lapsi juoksee ja pomppii koko ajan kotona. onkohan sillä adhd ? miksei äiti käske kakaraa lopettamaan, jos ei ole mikään erityislapsi ? ja jos on, niin voisiko kertoa siitä teille asioiden selventämiseksi ? ei 11 -vuotias ole mikään pikkukakara enää ja jos omani pomppisi ja mekastaisi tuolla tavalla aamuisin, niin kyllä laittaisin sille stopin.

Vierailija
187/193 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 lasta löytyy ja ammatti pienten lasten parissa. En jaksa enää edes perustella muuten kuin sen, että mun lapset ei pomppineet sisälle ja onnistui ihan ilman kurinpitotoimenpiteitä. Ja kaikki ovat ikänsä urheilleet.

Ei meidän liikkuva tyttö kurittomuuttaan liiku. Hypi sängyillä ja sohvilla. Jostakin syvältä se kumpuaa. Se on perusominaisuus. Hetkeäkään ei voi olla paikallaan tekemättä mitään. Eikä ole ADHD-lapsi. Jaksaa keskittyä opetukseen ja askarrella (on eskarissa nyt). Eilen rullaluisteli 8 km ja käveli/juoksi päälle 2 km. Luuletko, että sen jälkeen oli aloillaan? - Ei, vaan tanssi, hyppi hyppynarua, venytteli ja temppuili illan sisällä. Energian kulutus on huimaa. Syö kuin hevonen, mutta on laiha ja sitkeä kuin pajunvitsa.

On meillä toinenkin lapsi. Liikkuvainen verrattuna "ikätovereihin" (kova juoksemaan, uimaan, pyöräilemään ja hiihtämään), mutta meidän silmissä oikea sohvaperuna, kun vertailukohtana on sisko. Hän sattaa jopa ottaa normaaleja kävelyaskelia sisällä tai ihan vain olla/istua sohvalla.

Eskarilainen, joka ei usko jos kielletään hyppynaruhyppelyt = ei ihan kaikki muumit laaksossa. Vanhempi, joka antaa lapselle hyppynarun sisähyppelyyn = varsinainen yhdellä airolla soutelija.. Kaikenlaista sitä näemmä sekaan mahtuu!

Vierailija
188/193 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkuvasti ketjua nostellaan...

Edelleen ottaisin vinkkejä, miten asiasta voi ystävällisesti ko. äidille huomauttaa jos/kun jatkossa vastaavaa ilmenee. En aio antaa asian olla, koska se häiritsee perhettämme. Emmehän itsekään metelöi vaikkapa iltaisin tai öisin tai edes keskellä päivää.

En aio muuttaa huonejärjestystäni, mutten myöskään aio lapsellisesti alkaa tehdä meteliä naapureiden kiusaksi. Toivoisin, että saisin naapurin ymmärtämään, että meitä tuo aamupomppiminen häiritsee.

Ja niille, jotka epäilivät, etten ole kokenut "oikeaa" melua: voi kuulkaa, asuin Sörnäisissä kurvissa jonkin aikaa, ja kuulkaa siellä kuului ihan kaikkea mahdollista. Että on nekin kuultu.

Yhtälailla kun yöllinen biletys on sillä hetkellä ikävää kun yrittää nukahtaa, on myös aamuinen maratoni naapurissa.

Ero on näköjään ainakin tällä palstalla siinä, että narkeista ja humalaisista saa valittaa, lapsista ei, vaikka kuinka häiritsisi, ;)

Eli vaikka melu voi olla hyvin erilaista ja eri aikaan, ei se poista sitä tosiseikkaa, että se häiritsee.

Järjestyssääntöjä taloyhtiössämme ei edes ole, ja vaikka perussääntö kuuluu, että 22-07 on yörauha, saa tervettä järkeä mielestäni käyttää.

Tässä nimenomaan peräänkuulutan kaverin ikää, mielestäni 11.v ymmärtää, että aamuisin ei saa esim. ennen kello 10 juosta, jos äiti niin sanoo. Ongelma mielestäni on lähinnä siis äidin kurinpidossa ja siinä, ettei äiti ymmärrä naapurisovun päälle.

t. ap

Vierailija
189/193 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten varmaan sattunut huomaamaan laittaneesi aloitusviestisi Vauvan AV-palstalle ?

Vierailija
190/193 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo tajunnut, että melu teitä haittaa ja luulisin, että on yrittänyt sitä estääkin. Selvästi ei onnistu. Sinusta 11- vuotiaan pitää totella äitiään. No, kaikki eivät tottele eikä kaikki vaan ole supervanhempia.

Meillä on yläkerrassa kaksi juoksevaa lasta, 8- ja 10- vuotiaat. Samaa rallia on ollut kaikki vuodet, jotka tässä asuttu eli 6. Töminä vaan kovenee, kun lapset kasvaa. Mutta olen nähnyt, että vanhemmilla ei ole lapsiin kovin kummoista tatsia. Ja meidän kerrosnaapuri on siellä ravannut valittamassa ja karjumassa.

Minä en siihen ole viitsinyt lähteä, koska, mitä se hyödyttäisi? Tunnen tätä nykyä vanhemmat ja ovat kivoja ihmisiä, jotka eivät haluaa toisille pahaa eikä vaivaa, mutta eivät tosiaan vaan se lapsiaan ns. "kuriin". Juoksentelu on kuitenkin siten kohtuuden rajoissa, että välillä 7.30/8-21 ja ei tietysti kokopäiväistä. Olen itse siihen töminään tottunut. Ja jos joskus häirisee, niin laitan musiikkia. Teen kotona kirjoitushommia, joten olen täällä päiväsaikaankin.

Mitä enemmän vöyhäät tuon "töminän" ympärillä ja mietit, miten kovasti se sinua häiritsee - sen enemmän se sinua todellakin häiritsee. Ihmiset kuitenkin tottuu nukkumaan vaikkapa rautatien vieressä tai ratikkareitin varrella. Jos lopettaisit tuosta stressaamisen, oppisit sinäkin pian nukkumaan pikkutöminöistä huolimatta, koska se olisi sitä tuttua äänimaailmaa.

Vierailija
191/193 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että minä imuroin lähes joka päivä, se pitää lopettaa? Tai jos ne sanoo ettei saa käyttää sähkövatkainta ennen 12, koska he haluaa nukkua pitkään, niin näin on tehtävä? Onko ap ajatellut, että sitä lasta on voitu pitää hiljaa jo parikin tuntia? Meillä usein herätään jo klo 6. Lapset toki on pienempiä, mutta en mä saa heitä pidettyä hiljaa kuin korkeintaan tunnin, pari. Esikoisella on diagnosoitu neurologinen häiriö. Kertoisinko siitä lähes vieraalle naapurille joka valittaisi että lapseni hyppii liikaa omassa kodissaan, siis päiväsaikaan? Tuskinpa.

Vierailija
192/193 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

naapurien häirinnästä. Elämisen ääniä toisin kuin sinun toistuva, terrorisoiva urputuksesi.

Vierailija
193/193 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako lapsen yöllisistä huutokohtauksista häädön? - EI

Vakavasti sairas ei lähde/herää töihin joka arkiaamu klo 6. Vakavasti sairas on sairaslomalla tai tekee lyhempää päivää, koskee niin mielen kuin ruumiin sairauksia.

Ehkä olen vielä agraariyhteiskunnan reliikkejä (montako kirjoitusvirhettä?), koska mielestäni klo 10 on jo tosi myöhäinen! Onneksi järjestyssäännötkin ovat tätä mieltä. Jos haluaa poiketa yhteiskunnan normeista, ei voi sitä muilta edellyttää.

Edelleenkin olen sitä mieltä, että väsynyt ihminen joko nukkuu melusta huolimatta tai keksii keinot olla kuulematta melua. Tosi pienestä tämä ap on inisemässä. Tässä minun mielipiteeni. Pois voi aina muuttaa.

Eikä tuo teidän arkenne minun korvaani kovin raskaalta kuullosta.

Olkaa tyytyväisiä, ettemme muuttaneet naapureiksenne viisi vuotta sitten. Silloin meillä herättiin aamuisin klo 4 ja yöllä oli muutamia huutokohtauksia joka yö, ja hiljaisuuden pitäminen klo 10 asti tai edes klo 8 asti olisi ollut mahdotonta.

Millä perusteella sinä arvotat, onko ap:n arki raskasta? Et tiedä hänestä yhtään mitään! Sä et kuule tiedä, jos hänellä on vaikka lähiomainen kuollut, itsellään sairaus joka on vakava tai vaikkapa stressaava työ!

On omituista ylipäätään ketjusta riippumatta täälä av:lla, että ihmiset kuvittelevat ketjun aloittajan olevan tietynlainen hänen ekasta viestistään päätellen: osaatteko kenties arvottaa ammatin ja alushousujen värin? Uskomatonta paskaa!

Ja hei, se on KUULOSTAA, yhdellä L:llä... ;)

Ja tuohon, että onneksi ette saaneet teitä naapuriksenne; teillä ei todellakaan olisi ollut oikeutta metelöidä noin; olisitte saaneet häädön ainakin mun naapureina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän