Naapurin aamuisin pomppiva ja juokseva lapsi
Muutimme uuteen asuntoon. Alue on kiva, jaa naapurit mukavia.
Kaikki ns. hyvin.
Mutta: heräämme arkisin 06.00 töihin, viikonloppuisin nukkuisimme mieluusti pidempään, ehkä 9-10 saakka.
Tämä osoittautuikin mahdottomaksi.
Viereisessä asunnossa oleva 11 -vuotias poika juoksee ja pomppii lauantai ja sunnuntaiaamuna klo 8.00 alkaen non-stop lastenohjelmien tahtiin. Koska ääni on matalaa töminää, se kantaa meille, sillä makuuhuoneemme on heillä yhtä makkarin seinää vasten, jossa tv ilmeisesti on.
Perheeseen siis kuuluu äiti + poika.
Sanoimme asiasta ystävällisesti äidille, kun puhuimme muuta yleistä taloyhtiöön liittyvää tuossa pihalla. Äiti hymyili, ja sanoi että "voi voi, no yritämme olla hiljempaa, tulkaa vaan sanomaan, jos jotain kuuluu".
No: sama toistui heti seuraavana aamuna, ja viime viikonloppuna.
Tänä viikonloppuna minulta meni sitten hermo, ja ajattelin käydä soittamassa ihan ovikelloa asian tiimoilta.
Menin soittamaan ovikelloa, soitin viidesti, eikä kukaan tullut avaamaan.
Odotin aika pitkään soittojen välillä, kun kuulin että sisällä kävellään ja tv oli auki.
No, ei siinä mitään, tulin kotiin takaisin ja nyt päivällä kävin uudelleen soittamassa ovikelloa, kun olin lenkille lähdössä.
Äiti tuli avaamaan, ja sanoi heti oven raosta "mitä asiaa, meil on vieraita" (vieraita ei todellakaan ollut, jos heille menee pitäisi kulkea meidän pihan poikki, eikä sinne ollut mennyt kyllä nähdäksemme ketään; samoin tänään myöhemmin äiti + poika poistuivat asunnosta kaksin asioille. Huomasin tämän siksi, että tosiaan ikkunamme alta kulkevat keittiöstä, jossa tein ruokaa).
Ystävällisesti pyysin, että kun tuo töminä kuuluu, niin voisiko poikaa ystävällisesti pyytää olemaan juoksematta, että hänhän on jo sen ikäinen, että varmaan ymmärtää, että kävelystä kuuluva ääni ei toki meitä haittaa, vaan tuo juokseminen.
Äiti siihen: "Mä en voi sille mitään, jos teitä haittaa tommoset, oliks muuta, mä meen nyt". Ja slam - ovi kiinni.
Jaahas. Että meidän pitää sitten herätä aamuisin viikonloppuna naapureiden aikataulun mukaan. Mitä tässä tilanteessa voi tehdä?
Olemme yrittäneet asiasta ystävällisesti huomauttaa.
En haluaisi jatkuvasti alkaa juosta naapurissa tyyliin joka viikonloppua soittamassa kelloa, että olkaas hiljempaa.
Mistä näitä itsekkäitä ihmisia oikein sikiää? Ei pystytä olemaan ystävällisiä, vaan slam ovi kiinni, eikä kuunnella ollenkaan kunnolla edes asiaa... kyllä tuntui aika tympeältä.
Kommentit (193)
En ota kantaa siihen, onko AP:n tilanteen metelöinti normaalia, kun ei ole tietoa, kuinka ison osan ajasta lapsi metelöi. Minä olen se,joka aiemin kirjoitti asuvansa 3-lapsisen perheen alapuolella, joka metelöi 8-10 tuntia päivittäin.
Korvatulpat ei tosiaan auta töminöihin, ei etenkään, kun rakenteet jysähtelevät lasten hyppiessä jostain korkealta ja tömätäessä täydellä painollaan lattiaan. Kokemusta on. Me odotetaan, josko se kolmas varoitus tulee ennen kuin itse ehdimme valittaa asiasta.
mua kiinnostaisi tietää, mitä se 11v poika oikesti tekee ja kuinka kauan.
Lasten ohjelmien aikaan... katsooko niitä ja juoksee ja pomppii? Jos näin, ei hän olekaan ihan tavallinen 11v, jolle ei ehkä riitä sanominen.
Pelaako kotonaan jotain? Sitä en kyllä lähtisi kieltämään, kun ei tuon aiemmin sitä tee...
Mutta siis, mihin asti juoksee? Koko päivän vai vaan sen tunnin kaksi aamuisin?
ja asioita joihin täytyy sopeutua. Tosin: itselläni on kolme poikaa, uhmaikäinen, esiteini ja murkku. Yksikään heistä ei käyttäydy noin ja osaavat tarvittaessa vaikka kuiskata. Kyllä 11v:n pitäisi jo ymmärtää puhetta. En tajua miksi tuon ikäinen vielä pomppii lastenohjelmia katsottaessa.
Minusta muiden pitää sietää ja suvaita juuri lapsiperheiden ja lemmikkien aiheuttamaa ääntä tiettyyn rajaan asti, jollekin känniöykkäröinnille toleranssi on varmasti pienempi. Samalla lailla melun aiheuttajat voisivat ymmärtää naapurien tarvetta kodista rauhoittumispaikkana, molempien osapuolten pitäisi siis paremmin tajuta toisiaan.
Vähän liian usein saa lukea yksioikoisia kehotuksia muuttaa maalle, jos joku kertoo, että naapuri meluaa. Ihan yhtä hyvin voisi kehottaa niitä muuttamaan omakotitaloon, jotka eivät osaa käyttäytyä yhteisön sääntöjen mukaan.
Ei tarvitse mun mielestä olla laki tai jonnekin kirjattu sääntö ottaa muut ihmiset huomioon. Luojan kiitos asun omakotitalossa. Sympatiat ap:lle.
Olen kieltämättä miettinyt tätä asiaa jonkin verran kuluneen syksyn aikana, koska muutimme lasten kanssa rivitalosta kerrostaloon.
Muut asujat rapussa ovat yksinäisiä eläkeläisiä, eläkeläispariskuntia tai lapsettomia sinkkuja. Me olemme siis ainoat, joista väistämättä lähtee ääntä.
Meidän lapset ovat 4- ja 6-vuotiaat, ja he heräävät klo 6.15-7.00 joka päivä. Sen verran olemme me aikuiset jo hellittäneet, että emme aina viikonloppuisin nouse yhtä aikaa heidän kanssaan vaan saatamme köllötellä jopa puoli kahdeksaan asti.
Kyllä - heistä lähtee ääntä, Kyllä - toinen soittaa instrumenttia (mutta ei klo 20 jälkeen eikä ennen 9.30), Kyllä - vanhempi hyppää sisällä hyppynarua (kuuluu harrastukseen, muttei noiden em. aikojen ulkopuolella) ja Kyllä - minusta on äärettömän itsekästä olla vaatimassa, että viikonloppuisin naapureiden pitäisi saada hiiskumatonta hiljaisuutta klo 10 asti. Jos on oikeasti väsynyt, pystyy nukkumaan myös melussa. Eikä tuo teidän arkenne minun korvaani kovin raskaalta kuullosta.
Mutta olen uskotellut itselleni, ettei nuo meidän töminät niin paljoa muita häiritse, koska asumme alimmassa asuinkerroksessa.
Olkaa tyytyväisiä, ettemme muuttaneet naapureiksenne viisi vuotta sitten. Silloin meillä herättiin aamuisin klo 4 ja yöllä oli muutamia huutokohtauksia joka yö, ja hiljaisuuden pitäminen klo 10 asti tai edes klo 8 asti olisi ollut mahdotonta.
on kyse vain siitä, että ne vanhemmat joilla ei ole auktoriteettiä lapsiinsa puolustautuvat typerillä "terve lapsi pomppii aina ja kaikkialla" kommenteilla. Ne, joiden lapset saavat riittävästi virikkeitä ja joiden lapset ymmärtävät, etteivät sisätiloissa riehu ymmärtävät pointin ja ihmettelevät näitä toisia. Ihan selkeää. Mä itse en jaksa edes vierailla näillä kotikoheltajilla..
on kyse vain siitä, että ne vanhemmat joilla ei ole auktoriteettiä lapsiinsa puolustautuvat typerillä "terve lapsi pomppii aina ja kaikkialla" kommenteilla. Ne, joiden lapset saavat riittävästi virikkeitä ja joiden lapset ymmärtävät, etteivät sisätiloissa riehu ymmärtävät pointin ja ihmettelevät näitä toisia. Ihan selkeää. Mä itse en jaksa edes vierailla näillä kotikoheltajilla..
Jos lähtisin tuota kaksivuotiasta ja kolmevuotiasta käskyttämään ettei saa pomppia ja juosta niin saisin juosta itse perässä ja hokea sanomaani joka kymmenes sekunti.
Sulla ei ole lapsia. Et tajua ollenkaan lapsielämää. Pidä kitasi kiinni, tajuatko tai solmin kielesi kahvilusikkaan kiinni.
Kyllä se töminä ottaa itseäkin päähän, mutta en ala napsimaan luunapeilla lapsiani. Ei tuon ikäisiä voi komentaa olemaan paikoillaan. Hölmö!
11 vuotiaan pitäisi osata olla sivistyneesti sisätiloissa. Tai edes hyppiä niin ettei ääntä lähde. Nyt on tullut muotiin pelit joissa pompitaan ja heilutaan. Varmasti aiheuttaa lisää ääniä kerrostaloissa. Etenkin, kun pullukat pomppivat.
Kerrostalossa voi hyppiä hyppynarullakin, jos osaa oikean tekniikan.
Jos jumppaamisesta lähtee ääntä niin se kertoo vain huonosta jumppaajasta.
Silloin kun me asuttiin kerrostalossa meillä oli naapureina, täys alkkis, pari narkkaria, joista ainakin toinen myi huumeita kotoa käsin. Pariskunta jotka hakkas toinen toisiaan. Mustalaisia joiden penskat hyppi silmille. Siinä osa.
Olisin ollut tosi tyytyväinen jos meidän ainoa "ongelma" olisi ollut joku lapsi joka hyppii viikonloppuaamuisin lastenohjelmien aikaan.
Tyhmiä kyselevä!
Väitteet täytyy pystyä perustelemaan.
Silloin kun me asuttiin kerrostalossa meillä oli naapureina, täys alkkis, pari narkkaria, joista ainakin toinen myi huumeita kotoa käsin. Pariskunta jotka hakkas toinen toisiaan. Mustalaisia joiden penskat hyppi silmille. Siinä osa.
Olisin ollut tosi tyytyväinen jos meidän ainoa "ongelma" olisi ollut joku lapsi joka hyppii viikonloppuaamuisin lastenohjelmien aikaan.
Muuten on kestettävä kaikki?
Eli naapureista ei saa valittaa jos he eivät ole vähintään huumekauppiaita?
Muuten on kestettävä kaikki?
Jos häiriö on sellaista että koko talo on vaarassa ja myös asunnossa asujat niin ilmoitusta kehiin vaan. Muussa tapauksessa voi harkita kuulosuojausta.
Sellaisiakin kuulosuojaimia on jo kehitetty, jotka poistavat matalat äänet.
Rakennustyömiehillä on käytössään näitä.
Sellaista nöyryyttä tulisi löytyä kerrostaloasujalta. Nöyryyttä ja sietokykyä kestää erilaisia ääniä. Jos niitä ei kestä voi hankkia hyvät kuulosuojaimet. Alkaen 100e.
Jos lähtisin tuota kaksivuotiasta ja kolmevuotiasta käskyttämään ettei saa pomppia ja juosta niin saisin juosta itse perässä ja hokea sanomaani joka kymmenes sekunti.
Sulla ei ole lapsia. Et tajua ollenkaan lapsielämää. Pidä kitasi kiinni, tajuatko tai solmin kielesi kahvilusikkaan kiinni.
Kyllä se töminä ottaa itseäkin päähän, mutta en ala napsimaan luunapeilla lapsiani. Ei tuon ikäisiä voi komentaa olemaan paikoillaan. Hölmö!
4 lasta löytyy ja ammatti pienten lasten parissa. En jaksa enää edes perustella muuten kuin sen, että mun lapset ei pomppineet sisälle ja onnistui ihan ilman kurinpitotoimenpiteitä. Ja kaikki ovat ikänsä urheilleet.
Tekstisi myös kielii hieman yksinkertaisuudesta ja melko rahvaalta. Iso perse irti koneen ääreltä ja pennut ulos. Hop, hop!
kerrostaloilla oli oma filosofiansa.
Kerrostalo on yhteiskunta pienoiskoossa.
Kerrostalo on edelleen yhteiskunta pienoiskoossa, mutta kommunikaatio ja yhteisöllisyys puuttuu.
Ihanteellinen modernin kerrostalon elämä on kuin salatuista elämistä tai kotikadusta.
Eikä muuten ole lainkaan kummoksuttavaa että ensimäisten modernien kerrostalojen luojat olivat sosialisteja. Talossa asuminen vaati tietynlaista ajattelumallia. Kerrostalojen kehitys kehittyi huippuunsa entisen suuren Neuvostoliiton loppuaikoina.
kerrostaloilla oli oma filosofiansa.
Kerrostalo on yhteiskunta pienoiskoossa.
Kerrostalo on edelleen yhteiskunta pienoiskoossa, mutta kommunikaatio ja yhteisöllisyys puuttuu.
Ihanteellinen modernin kerrostalon elämä on kuin salatuista elämistä tai kotikadusta.Eikä muuten ole lainkaan kummoksuttavaa että ensimäisten modernien kerrostalojen luojat olivat sosialisteja. Talossa asuminen vaati tietynlaista ajattelumallia. Kerrostalojen kehitys kehittyi huippuunsa entisen suuren Neuvostoliiton loppuaikoina.
Tuntuisi että kaikesta valitetaan ja kaikkea kytätään.
pennut hyppivät minun naapurissani teen asumisestanne helvettiä. Stereot liesituulettimeen 7-22, makuuhuoneessa jysähtelee tunnin välein( myös öisin ja todistaa et voi. Lastenhuoneeseen kuuluu klo 22 saakka ilkeitä ääniä ja toki pitkin päivää ehkä öisinkin. Testattu on ja toimi.
Jokaiselle on omat kuulosuojaimet. Siinähän soitat ääntä liesituulettimesta. Kyllä joku tekee sinusta ennenpitkään valituksen ja viritelmäsi löydetään.
4 lasta löytyy ja ammatti pienten lasten parissa. En jaksa enää edes perustella muuten kuin sen, että mun lapset ei pomppineet sisälle ja onnistui ihan ilman kurinpitotoimenpiteitä. Ja kaikki ovat ikänsä urheilleet.
Ei meidän liikkuva tyttö kurittomuuttaan liiku. Hypi sängyillä ja sohvilla. Jostakin syvältä se kumpuaa. Se on perusominaisuus. Hetkeäkään ei voi olla paikallaan tekemättä mitään. Eikä ole ADHD-lapsi. Jaksaa keskittyä opetukseen ja askarrella (on eskarissa nyt). Eilen rullaluisteli 8 km ja käveli/juoksi päälle 2 km. Luuletko, että sen jälkeen oli aloillaan? - Ei, vaan tanssi, hyppi hyppynarua, venytteli ja temppuili illan sisällä. Energian kulutus on huimaa. Syö kuin hevonen, mutta on laiha ja sitkeä kuin pajunvitsa.
On meillä toinenkin lapsi. Liikkuvainen verrattuna "ikätovereihin" (kova juoksemaan, uimaan, pyöräilemään ja hiihtämään), mutta meidän silmissä oikea sohvaperuna, kun vertailukohtana on sisko. Hän sattaa jopa ottaa normaaleja kävelyaskelia sisällä tai ihan vain olla/istua sohvalla.
matalat äänet kuuluvat tulpista huolimatta, uskokaa jo! jytinä, pomppiminen ja juoksu on matalakantaisia ääniä!!! korvatulpat on kokeiltu jo!!!