Naapurin aamuisin pomppiva ja juokseva lapsi
Muutimme uuteen asuntoon. Alue on kiva, jaa naapurit mukavia.
Kaikki ns. hyvin.
Mutta: heräämme arkisin 06.00 töihin, viikonloppuisin nukkuisimme mieluusti pidempään, ehkä 9-10 saakka.
Tämä osoittautuikin mahdottomaksi.
Viereisessä asunnossa oleva 11 -vuotias poika juoksee ja pomppii lauantai ja sunnuntaiaamuna klo 8.00 alkaen non-stop lastenohjelmien tahtiin. Koska ääni on matalaa töminää, se kantaa meille, sillä makuuhuoneemme on heillä yhtä makkarin seinää vasten, jossa tv ilmeisesti on.
Perheeseen siis kuuluu äiti + poika.
Sanoimme asiasta ystävällisesti äidille, kun puhuimme muuta yleistä taloyhtiöön liittyvää tuossa pihalla. Äiti hymyili, ja sanoi että "voi voi, no yritämme olla hiljempaa, tulkaa vaan sanomaan, jos jotain kuuluu".
No: sama toistui heti seuraavana aamuna, ja viime viikonloppuna.
Tänä viikonloppuna minulta meni sitten hermo, ja ajattelin käydä soittamassa ihan ovikelloa asian tiimoilta.
Menin soittamaan ovikelloa, soitin viidesti, eikä kukaan tullut avaamaan.
Odotin aika pitkään soittojen välillä, kun kuulin että sisällä kävellään ja tv oli auki.
No, ei siinä mitään, tulin kotiin takaisin ja nyt päivällä kävin uudelleen soittamassa ovikelloa, kun olin lenkille lähdössä.
Äiti tuli avaamaan, ja sanoi heti oven raosta "mitä asiaa, meil on vieraita" (vieraita ei todellakaan ollut, jos heille menee pitäisi kulkea meidän pihan poikki, eikä sinne ollut mennyt kyllä nähdäksemme ketään; samoin tänään myöhemmin äiti + poika poistuivat asunnosta kaksin asioille. Huomasin tämän siksi, että tosiaan ikkunamme alta kulkevat keittiöstä, jossa tein ruokaa).
Ystävällisesti pyysin, että kun tuo töminä kuuluu, niin voisiko poikaa ystävällisesti pyytää olemaan juoksematta, että hänhän on jo sen ikäinen, että varmaan ymmärtää, että kävelystä kuuluva ääni ei toki meitä haittaa, vaan tuo juokseminen.
Äiti siihen: "Mä en voi sille mitään, jos teitä haittaa tommoset, oliks muuta, mä meen nyt". Ja slam - ovi kiinni.
Jaahas. Että meidän pitää sitten herätä aamuisin viikonloppuna naapureiden aikataulun mukaan. Mitä tässä tilanteessa voi tehdä?
Olemme yrittäneet asiasta ystävällisesti huomauttaa.
En haluaisi jatkuvasti alkaa juosta naapurissa tyyliin joka viikonloppua soittamassa kelloa, että olkaas hiljempaa.
Mistä näitä itsekkäitä ihmisia oikein sikiää? Ei pystytä olemaan ystävällisiä, vaan slam ovi kiinni, eikä kuunnella ollenkaan kunnolla edes asiaa... kyllä tuntui aika tympeältä.
Kommentit (193)
on selkeästi häiritsevää voi asialle tehdä jotain. Me kärsittiin 3 v kiljuvista ja pomppivista kakaroista. Kotona olo oli helvettiä ja lopulta ei oltukaan siellä. Lakimies neuvoi: metelin kuvaus ja ajankohta kirjataan, isännöitsijä pyydettiin kuuntelemaan, kutsuin vieraita ja sain metelistä useita lausuntoja ja lopulta ne sai häädön. Meillekin ensin naurettiin ja oltiin hulluja ym, mutta loppulausunnon mukaan ei ollut normaalia herätä joka pv juoksutöminään ja riehumiseen. Hyppynarulla hyppiminen ja pallonpompotus olivat myös häirintää. Meillä ei tosiaan edes tv.tä kuullut normiäänellä ja omatkin lapset kärsi.
lapset menevät nukkumaan klo 20. Enkä voi mennä soittamaan ovikelloa kun naapuriimme muuttaneet lepakko pariskunta kiljuu, juoksee ja leikkivät isoäänisesti kuin pikkukakarat siihen aikaan. Meillä kun säännöissä lukee hiljaisuus klo 22.00-07.00 Ihana kun vauvan saanut just nukkumaan niin siellä alkaa elämä ja isot äänet.
lapset menevät nukkumaan klo 20. Enkä voi mennä soittamaan ovikelloa kun naapuriimme muuttaneet lepakko pariskunta kiljuu, juoksee ja leikkivät isoäänisesti kuin pikkukakarat siihen aikaan. Meillä kun säännöissä lukee hiljaisuus klo 22.00-07.00 Ihana kun vauvan saanut just nukkumaan niin siellä alkaa elämä ja isot äänet.
Että hiljaisuusajan ulkopuolella saa mekastaa miten haluaa?
tuosta ole mitään perusteita valittaa. Klo 8 saa kuulua ääni. EHkä poika pelaa vaikka kinectillä?
Omakotitalo olisi teille parempi.
Että hiljaisuusajan ulkopuolella saa mekastaa miten haluaa?
Siinä ei silloin itkut auta, no can do!
on selkeästi häiritsevää voi asialle tehdä jotain. Me kärsittiin 3 v kiljuvista ja pomppivista kakaroista. Kotona olo oli helvettiä ja lopulta ei oltukaan siellä. Lakimies neuvoi: metelin kuvaus ja ajankohta kirjataan, isännöitsijä pyydettiin kuuntelemaan, kutsuin vieraita ja sain metelistä useita lausuntoja ja lopulta ne sai häädön. Meillekin ensin naurettiin ja oltiin hulluja ym, mutta loppulausunnon mukaan ei ollut normaalia herätä joka pv juoksutöminään ja riehumiseen. Hyppynarulla hyppiminen ja pallonpompotus olivat myös häirintää. Meillä ei tosiaan edes tv.tä kuullut normiäänellä ja omatkin lapset kärsi.
asunnon niin häätö on kyllä aika mahdoton. Eikä klo 8 kuuluva tömistely todellakaan siihen riittäisi. Vuokralaisilla häätö voi ollakkin mahdollista vaikka silti vaikeaa.
asunnon niin häätö on kyllä aika mahdoton.
Olet varmaan se ketjun idiootti-isännöitsijä!
asunnon niin häätö on kyllä aika mahdoton.Olet varmaan se ketjun idiootti-isännöitsijä!
kyllä tiedä kenestäkään idiootti-isännöitsijästä, mutta olemme itse olleet tilanteessa jossa rivarin osakkeenomistajaa yritettiin häätää. Ei onnistunut ja kyse ei ollut mistään töminästä normaaliin hereilläoloaikaan. Muutimme sitten omakotitaloon.
kyllä tiedä kenestäkään idiootti-isännöitsijästä, mutta olemme itse olleet tilanteessa jossa rivarin osakkeenomistajaa yritettiin häätää. Ei onnistunut ja kyse ei ollut mistään töminästä normaaliin hereilläoloaikaan. Muutimme sitten omakotitaloon.
Muuten se ei ole lainkaan vaikeaa.
asunnon niin häätö on kyllä aika mahdoton. Eikä klo 8 kuuluva tömistely todellakaan siihen riittäisi. Vuokralaisilla häätö voi ollakkin mahdollista vaikka silti vaikeaa.
olivat vuokralla, joten häätö onnistui vaikka aikaa ja hermoja se vaati. Tilalle muutti täyspäinen lapsiperhe ja joka päivä tekisi mieli halata niitä, kun eivät metelöi ja ovat muutenkin niin herttaisia!!
Toinen mikä tuli mieleeni on, että lapsi on varmaan tosi liikunnallinen.
Ap:n kannattaisi harkita omakotitaloa.
itseasiassa lapsi on ns. pullukka, eikä tosiaan mikään liikunnallinen, mutta se ei kuulu tähän mitenkään.
Ihmettelen edelleen äitiä. Se ei muuksi muutu. Enemmän ihmettelen myös valtaosaa näistä av-mammoista, teidän mielestänne sen, joka metelistä kärsii, pitää muuttaa, eikä sen, joka metelöi?
Ihmeellistä, ei mahdu oikeustajuuni. :)No, itse en anna lasteni juosta, enkä soittaa pianoa ennen klo 10 viikonloppuisin. Samaa toivoisin teiltä muilta. :)Kiitokseni myötäeläjille, :)
t. ap
kyllä häiritsisi enemmän pikku pianistit klo 10, kuin töminä klo 8. Kummastakaan en viitsisi valittaa. Meillä naapurissa toinen lapsista soittaa trumpettia ja toinen pianoa. Ennemmin ottaisin tömistelyä aikaisin aamulla :)
itse huudattaa televisiota tai radiota täysille heidän seinäänsä vasten, mutta miksi? Mitä järkeä? En näe "kostamisessa" yhtään mitään antoisaa kummallekaan osapuolelle.
Ihmettelen vain, että aikuinen ihminen ei osaa 11 -vuotiaalle kertoa, miksei aamulla voi juosta.
Asia minulle itselleni päivänselvä, siksi ihmettelen, etteivät muut (ilmeisesti) osaa ajatella naapureitaan. Yleinen järjestyssääntö on kai jokapaikassa, että 22-07 vältettävä tarpeetonta melua. Tämän lisäksi voi jokainen kai käyttää järkeään? Ei minullekaan tulisi arkena mieleenikään alkaa huudattaa stereoita klo 21, vaikka se järkkäsääntöjen mukaan olisi ok. Naapurini pomppiva ja juokseva koululainen kun on tuolloin nukkumassa. Ehkä pitäisi olla ilkeä ja tehdä niin, mielestänne?
Mielestäni sillä ei ratkaista mitään.Olisin kaivannut vinkkejä, miten tästä eteenpäin. Mutta täällä kai niitä turha kysellä. ;) Ei teistä suurin osa tajua tätä, kun ei omalle kohdalle ole osunut. Jos te käytte normaalisti päivätöissä, ja joudutte 06.00 heräämään, lienee normaalia, että haluaa itse päättää, monelta viikonloppuna herää. Joskus toki herään itsekseni jo klo 8, mutta joskus haluaisin nukkua klo 10 saakka. Mielestäni se tulisi olla minun, ei naapureideni, valinta.
Edellisessä taloyhtiössä kunnioitimme kaikki toisiamme sen verran, että homma toimi.
t. ap
valita että la ja su aamuina katsoo lastenohjelmia ja pomppii. Ei sen tarvi mennä SUN valinnan mukaan ja olla hipihiljaa. Ymmärrätkö, sinä et voi myöskään päättää ja valita mitä naapurisi saavat tehdä ja mitä eivät. Muuta omakotitaloon jos naapurit noin häiritsevät. Teet vain itsesi naurunalaiseksi jos alat valittaa lapsesta ja lastenohjelmien katsomisesta.
kyllä tiedä kenestäkään idiootti-isännöitsijästä, mutta olemme itse olleet tilanteessa jossa rivarin osakkeenomistajaa yritettiin häätää. Ei onnistunut ja kyse ei ollut mistään töminästä normaaliin hereilläoloaikaan. Muutimme sitten omakotitaloon.Muuten se ei ole lainkaan vaikeaa.
minun pointti oli se, että tuollainen lapsen pelaaminen tai äidin jumppaaminen klo 8 sunnuntaina ei varmasti ole riittävä perustelu osakkeenomistajan häätöön.
tervetuloa maailmaan.Teitä siis haittaa se ettei saa nukkua viikonloppuisin myöhään?
Mä olen välillä itku kurkussa iltaisin kun meidän yläkerrasta kuuuluu sellainen ryske et olen mm.joutunut siirtämään lasit pois keittiön kaapeista ettei ne menisi rikki kun koko kämppä tärisee.
Ylhäällä asuu yksi keski-ikäinen nainen ja ilmeisesti jonkinlaisesta rakennus virheestä johtuen kaikki äänet sieltä resonoi meille.
Pahimmillaan se on kuin norsulauma vetäis zumbaa.
itse huudattaa televisiota tai radiota täysille heidän seinäänsä vasten, mutta miksi? Mitä järkeä? En näe "kostamisessa" yhtään mitään antoisaa kummallekaan osapuolelle.
Ihmettelen vain, että aikuinen ihminen ei osaa 11 -vuotiaalle kertoa, miksei aamulla voi juosta.
Asia minulle itselleni päivänselvä, siksi ihmettelen, etteivät muut (ilmeisesti) osaa ajatella naapureitaan. Yleinen järjestyssääntö on kai jokapaikassa, että 22-07 vältettävä tarpeetonta melua. Tämän lisäksi voi jokainen kai käyttää järkeään? Ei minullekaan tulisi arkena mieleenikään alkaa huudattaa stereoita klo 21, vaikka se järkkäsääntöjen mukaan olisi ok. Naapurini pomppiva ja juokseva koululainen kun on tuolloin nukkumassa. Ehkä pitäisi olla ilkeä ja tehdä niin, mielestänne?
Mielestäni sillä ei ratkaista mitään.Olisin kaivannut vinkkejä, miten tästä eteenpäin. Mutta täällä kai niitä turha kysellä. ;) Ei teistä suurin osa tajua tätä, kun ei omalle kohdalle ole osunut. Jos te käytte normaalisti päivätöissä, ja joudutte 06.00 heräämään, lienee normaalia, että haluaa itse päättää, monelta viikonloppuna herää. Joskus toki herään itsekseni jo klo 8, mutta joskus haluaisin nukkua klo 10 saakka. Mielestäni se tulisi olla minun, ei naapureideni, valinta.
Edellisessä taloyhtiössä kunnioitimme kaikki toisiamme sen verran, että homma toimi.
t. ap
valita että la ja su aamuina katsoo lastenohjelmia ja pomppii. Ei sen tarvi mennä SUN valinnan mukaan ja olla hipihiljaa. Ymmärrätkö, sinä et voi myöskään päättää ja valita mitä naapurisi saavat tehdä ja mitä eivät. Muuta omakotitaloon jos naapurit noin häiritsevät. Teet vain itsesi naurunalaiseksi jos alat valittaa lapsesta ja lastenohjelmien katsomisesta.
Sori, mut nyt iski myötähäpeä SUN kommentissa. Ap on mielestäni oikeassa ja HÄNELLÄ on oikeus nukkua ilman tarpeetonta taustameteliä. (tän ketjun myötä tajuan miksei meille myyty yhtä asuntoa ja välittäjä sanoi suoraan, ettei taloon haluta ENÄÄN lapsiperheitä.)
Sori, mut nyt iski myötähäpeä SUN kommentissa. Ap on mielestäni oikeassa ja HÄNELLÄ on oikeus nukkua ilman tarpeetonta taustameteliä. (tän ketjun myötä tajuan miksei meille myyty yhtä asuntoa ja välittäjä sanoi suoraan, ettei taloon haluta ENÄÄN lapsiperheitä.)
Ap ei voi asialle mitään.
täh. no eihän tuo nyt niin aikasten herää. eikä huuda. siis miten se voi teille kuulua niin hyvin jos juoksee?
mutta jos olisin naapuri niin pyytäisin kyllä noin isoa poikaa vain kävelemään. ehtii juoksennella sitten lopun päivää. ei se iso vaiva olisi häneltä. mutta tosi outoa että teille kuuluu noin juoksu niin hyvin että ei nukkua pysty.
jos se lapsi on lihava ja äitinsä on iloinen että juoksee edes aamuisin kotona.
omalle äidille se omien lasten liikunnan aiheuttama meteli on tietysti musiikkia korville, oli se sitten skeittausta, pallon peluuta, kirkkistä, mitä vaan.
Mutta kyllähän koululainen voi mennä pelikentälle tai liikuntapolulle liikkumaan.
Pomppimisen voi aloittaa viikonloppuisin vaikka 10-11 aikoihin. Se on ihan sama mitä järjestyssäännöt sanoo, mutta maalaisjärki sanoo, että viikonloppuaamuisin on kohteliasta olla hissukseen.
Jos ap on kohteliaasti käynyt pyytämässä, että pomppiminen alkaisi vähän myöhemmin, niin kyllä jokainen normaalijärkinen ottaa tällaisen toiveen huomioon. "Mulla on oikeus" ja "järjestyssäännöt sanoo" -tyyliset juntit on sitten asia erikseen.