Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vitosluokan historiankirjoissa on niin kauhean raakoja asioita?

Vierailija
26.11.2011 |

mielestäni ihan jotain K-16 tai vähintään K-13 -kertomuksia.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"riittäisi mielestäni hyvin, että 13-vuotiaille opetettaisiin"

Oletko tietoinen että 13- tyttöjen aborttilukemat ovat nousseet roimasti viime vuosien aikana? Seksiä tulee joka tuutista, mutta faktatietoa siitä ei saisi jakaa? Tieto lisääntymisestä on ainoa ehkäisykeino- vai?

Vierailija
22/36 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsohan, kun historia ON raakaa! Ajatuksena aivan karmaiseva, jos historiankirjoituksesta pitäisi tehdä iltasatukokoelma. Tutustu hyvä ihminen vähän siihen, mitä historia on. Voi luoja!

T:historianopettaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö riitä että ne opiskelisi 13-vuotiaana?

Olisiko parempi, että 11-vuotiaana käsiteltäisiin Napoleonia ja imperialismia. Sitä, kuinka vielä hetki sitten tuhottiin kokonainen ihmisrotu; intiaanit. Vai mustien orjuuttaminen?

Tai 14-vuotiaana käytävät maailmansodat holokausteineen, natseineen, tuhoamisleireineen ja atomipommineen? Vaiko kylmä sota videoineen napalmissa palavista lapsista?

Vai ehkä 12-vuotiaana käytävät asiat; keskiaika. Eli noitavainot ja ihmisten polttamiset, paavin haureudet sun muut mukavat asiat, kuten ruton vaikutukset ja spitaali.

Historia aloitetaan kaukaa, se ei ole lähellä lapsen elämää. Kokoajan edeten lähemmäksi, lopulta kylmään sotaan asti ja nykypäivään. Kaukaa aloittaminen totuttaa, lapsia kiinnostaa kaukaiset kauheudet ja ihmisten julmuus. Ainoat traumatisoituvat ovat curling-äidit, jotka eivät voi tajuta että pikku Nuppu-Cristine on jo tarpeeksi iso käsitelläkseen näitä asioita tai sitten jotain on kehityksessä mennyt pahasti vinksalleen. Kasvata lapsesi reaalimaailmaan, älä pumpuliutopiaan.

toki mustien orjuuttamisen ohella tehtäisiin selväksi että afrikkalaiset ovat enemmän hankkineet eurooppalaisia orjiksi kuin mitä amerikkaan roudattiin ja näin ollen syyttävän sormen kuuluu osoittaa afrikkaan.

Vierailija
24/36 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ainakaan minä kerro. Kyllä sitä aikuisena ehtii kuulla ihan tarpeeksi maailman pahoista asioista. Miksi viattomille lapsille pitää kertoa kaikesta maailman pahuudesta niin pienenä?

Pitäisiköhän sun lukea vähän kasvatuksesta, lapsen kehityksestä, kehityspsykologiaa ja yleisesti psykologiasta? 11-vuotias on jo varhaisteini, ei "viaton lapsi" joka ei tiedä mitään maailman pahuudesta. Noin voisi puhua 5-vuotiaasta. Ehkä kannattaa hankkia koira ja jättää lasten saaminen niille jotka osaavat kasvattaa ja ymmärtävät, että lapsi haluaa kehitysastettaan vastaavaa vastuuta tiedosta. Tuollainen tieto sopii varsin hyvin 5-luokkalaisen kehitysasteeseen.

Vierailija
25/36 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kertonut lapsilleni historian asioista suoraan kaikki, mitä ovat kysyneet.

13- vuotiaani on lukenut Kaari Utrion kirjan Eevan tyttäret, mikä kertoo naisen asemasta eri historian kausina, myös lasten historiasta.

Se on kyllä melko järkky kirja, mutta kun halusi lukea sen, niin annoin.

Tyttöni ensireaktio oli lähinnä suuttunut että miten tuo voi olla totta, ettei nainen ole ollut yhtään mitään, se on ollut vaan miehen omaisuutta.

Juteltiin näistä asioista. Sitten myös siitä, että entiasikojen ihmisten elämä on ollut täysin erilaista kuin meidän nyt,

eihän me voida arvostella heitä nykyajan mittapuilla ja määreillä.

Vierailija
26/36 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, hyvät vauva.fin äidit! Olen todella järkyttynyt siitä, mihin tämä maailma on menossa. Jos te tosiaan suojelette lapsianne joka asialta, kehotatte soittamaan jos äidin kultamussukku ei tiedä mitä aamupalaa söisi tai mitä vaatteita laittaisi minkälaisia aikuisia heistä kasvaaisi? Omatoimisia?

Itse voin kohtuullisen tuoreesta muistista sanoa, että ei ainakaan minun ala-asteen historiankirjoissa ollut raakaa tekstiä. Kirjahan tosiaan oli ''Historian Tuulet''. Ainakaan ei ole järkyttynyt mistään niin, että sitä nyt muistaisin.

Hauskin asia koko keskustelussa on, että joidenki ns. suositusten mukaan en saisi kuulla ''raainta'' historiaa.

Olen kiitollinen, ettei äitini aikoinaan ole hössöttänyt liikaa. Muuten tuskin olisin tässä. T. 14v tyttö.

Vierailija
27/36 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitin Keiju-Jessica on niiiiin pikkanen. Opettaja ei osaa yhtään mitään ja kertoo kaikenmaailman hulluuksista. Kaverit on huonosti kasvatettuja. Ei saa katsoa turtleseita tai oikeastaan mitään muuta kuin pikkukakkosta, maailma on niin julma. Eikä saa puhua kellekään tuntemattomalle, koulussakin vain naapurin Julia-Nicitalle. Aamupalan laitan valmiiksi, samoin seuraavan päivän vaatteet. Syödään vain luomuruokia, eikä tyttö ole koskaan maistanut mitään sokerista ettei mene hampulit pilalle. Ja pyörällä ei saa tietenkään ajaa, ettei vain kaatuisi ja satuttaisi polviaan. Ja minä tietysti siivoan prinsessani huoneen, ettei vain rasitu liikaa...

Vierailija
28/36 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miten voi olla näin kamalaa. Ap:n huoli ei siis sinänsä ole turha, vaikka palstalaiset yrittävätkin näin vakuuttaa. Olen keskustellut oppilaiden kanssa hyviä keskusteluja ihmisluonnosta ja sen kasvattamisesta parempiin vaihtoehtoihin.

Vierailija
29/36 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tv-uutiset eivät ole lapselle sopivaa katseltavaa.

Kuitenkin normaalioloissa lapset niitä katsovat, ainakin heidän pitäisi. Siis koululaisten.

Kun olin kuudenikäinen ja tarhassa, tiesin jo kaikenlaista. Seurasin säännöllisesti uutisia.

Muistan, miten Libanonissa oli sisällissota syttymässä. Yksi tarhatädeistä oli juuri lähdössä sinne, ja keskustelimme aiheesta, että kannattaako sinne nyt mennä kun on niin levotonta.

Muistan ETYK-kokouksen, kun Gerald Ford tuli Suomeen, ja kaiken sen hössötyksen.

On minulla varhaismuistoja myös radiouutisista, joissa kerrottiin Hanoin pommituksista, eli sen täytyi olla aivan Vietnamin sodan loppuvaiheita.

Olen aina seurannut yleisiä asioita, joten kun olin viidennellä, olin jo lukenut toisen maailmansodan tapahtumista, sekä kaunokirjallisuuden että tosiasioiden muodossa. Tuntemattoman sotilaan olen lukenut todennäköisesti joskus 9- tai 10-vuotiaana. Samoin Niilo Lauttamuksen kertomuksia vapaaehtoisista suomalaisista SS-joukoista. Ja totta kai ihan tavallista kaunokirjallisuutta Alistair Macleaneineen ja niin poispäin.

Joten kyllä viidesluokkalaisen luulisi olevan kykenevä lukemaan ja käsittelemään historiallisia tapahtumia, tai sitten ajat ovat niin radikaalisti muuttuneet 70-luvun lopulta ja 80-luvun alusta, ettei sitä voi sanallisesti kovin helposti kuvata.

Vierailija
30/36 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"riittäisi mielestäni hyvin, että 13-vuotiaille opetettaisiin" Oletko tietoinen että 13- tyttöjen aborttilukemat ovat nousseet roimasti viime vuosien aikana? Seksiä tulee joka tuutista, mutta faktatietoa siitä ei saisi jakaa? Tieto lisääntymisestä on ainoa ehkäisykeino- vai?

Pojallani on yölliset siemensyöksyt alkaneet 9-vuotiaana...en halua isoäidiksi, niinpä olen kertonut lapselle pääpirteittäin lisääntymisestä...hyvin tuo tuntui muutenkin olvan selvillä. Olisiko pitänyt laittaa pää puskaan ja uskotella hänen pissanneeen sänkyyn?

Vierailija
31/36 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi aika mielenkiintoinen kokeilu opettaa historiaa muuten kuin konfliktien kautta. Esim. voitaisiin käydä läpi aikakausia ja niiden elämäntapoja eri puolilla maailmaa ja sivuuttaa sodat ja julmuudet sivulauseissa. Voisi olla, että lapset omaksuisivat rauhanomaisemman asenteen elämään :-D

Toisaalta tietenkin olisi mahdollista, että samoja virheitä toisteltaisiin tietämättömyyden takia. Tosin on huomattava että samat virheet toistuvat myös siinä tapauksessa, että ihmiset ovat tietoisia historiasta.

Vierailija
32/36 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole nyt vaan tyytyväinen, ettei se lapsesi joudu elämään niitä historian aikoja.

Eiköhän nuo ole aika tarkkaan tutkittu minkä ikäisille mitäkin opetetaan. Jos lapsesi ei kestä viidennenluokan opetusta, niin ota koriopetukseen loppu vuodeksi ja yrittäkää sitä vitosta ensi vuonna uudestaan.

Olen 29 ja edelleen on järkyttävää lukea ja kuvitella mielessä esim Hitlerin aikaisia tapahtumia. Ei se ikä aina sitä ratkaise, kuinka hyvin kestää saamansa tiedon (en ole kylläkään mitenkään traumatisoitunut).

Jos oma 11 vuotiaasi ei kestä ikäistensä opetusta, ei se tarkoita ettei se sopisi yleisesti sen ikäisille.

Vierailija
33/36 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pitäisikö uskonnostakin opettaa vain kaikki kaunis ja lempeä tieto? 18 vuotiaana sitten paljastettais, että by the way Jeesus ristiin naulittiin. Ja onhan siellä Jumalankin aiheuttamia vedenpaisumuksia ja mitä muita suht koko kansan tuhouttavia toimia. Ne ei oo niin raakoja, niin ne voitais ottaa puheeksi ehkä jo yläasteella.

Mä luin ala-aste ikäisenä salaa Alibi-lehteä, tästä olen kyllä sitä mieltä että joku olis voinut sen multa paremmin piilottaa :) Mutta en edelleenkään traumatisoitunut

Vierailija
34/36 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole nyt vaan tyytyväinen, ettei se lapsesi joudu elämään niitä historian aikoja.

Eiköhän nuo ole aika tarkkaan tutkittu minkä ikäisille mitäkin opetetaan. Jos lapsesi ei kestä viidennenluokan opetusta, niin ota koriopetukseen loppu vuodeksi ja yrittäkää sitä vitosta ensi vuonna uudestaan.

Olen 29 ja edelleen on järkyttävää lukea ja kuvitella mielessä esim Hitlerin aikaisia tapahtumia. Ei se ikä aina sitä ratkaise, kuinka hyvin kestää saamansa tiedon (en ole kylläkään mitenkään traumatisoitunut).

Jos oma 11 vuotiaasi ei kestä ikäistensä opetusta, ei se tarkoita ettei se sopisi yleisesti sen ikäisille.

Kyllähän se joutuu elämään. Kokoajan tässäkin maailmassa soditaan ja tapetaan ihmisiä sotien takia, ihan pieniä lapsiakin.

Me eletään nyt meidän aikaa, tästä tulee tulevaa historiaa. Eikä tämä aika ole sen parempaa.

Ehkä sillä tavalla, että se ei juuri nyt kohdistu meihin, suomalaisiin.

Mutta jokaisen ihmisen pitäisi myös tuntea kollektiivista yhteyttä, ihan kaikkiin ihmisiin ja koko maailmankaikkeuteen.

Tämä peli ei voi jatkua, että ihmiset hakevat vaan syitä vihata toisiaan.

Vierailija
35/36 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut tavallaan kun se sun lapsesi ei joudu elämään niitä sotia. Sehän on ihan sama lukeeko se niitä nyt lehdestä vai menneessä muodossa historiankirjasta.

Tarkoitin, että ei joudu kokemaan niitä itse ellette nyt satu asumaan esim Somaliassa.

Jos kotiinne tulee sanomalehti, niin blokkaatteko sieltäkin pois ne sivut joissa kerrotaan sodista, joukkomurhista, Saddamin hirttämisestä, terroristien iskuista... ennen kuin lapsenne saa lukea lehden?

Vierailija
36/36 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 37-vuotias mies, ja luin jokin aika sitten huvikseni omaa 5. luokan historiankirjaani. Olin kyllä vähän hämmentynyt, kun Suomen keskiajan ajoilta kohdalla kerrottiin raakojakin tarinoita talonpoikien kohtaloista, mutta toisaalta en yhtään muista, että olisin 11-vuotiaana niitä sen kummemmin kauhistellut.