Keltaanko pyytää lapsen kummeilta joululahjaksi...
...himoitsemani marimekon lakanat? Maksavat 49 €. Kummit ovat nuoria parikymppisiä opiskelijoita mutta jos ostaisivat puoliksi... Kun kyselivät että mitä tarvittaisiin?
Kommentit (74)
mutta ollaan kyllä hyvissä ajoin sanottu kaikille sukulaisille ja kummeille, että toivomme heidän osallistuvan kalliimpaan yhteislahjaan eikä ostavan erillisiä pikkupaketteja. Lahjana on luonnonkuituinen peitto, ja erikseen vielä sanoimme, että hyvä summa on vaikka vain 5e (luultavasti useimmat kuitenkin haluavat osallistua vähän enemmällä). Toki aiomme maksaa jäljelle jäävän osan lahjasta itse. 2-vuotias ei oikeasti tarvitse mitään kovin ihmeellistä, ja meillä on muutenkin niin vähän tilaa, että vanhoja tavaroita joudutaan antamaan eteenpäin jos jotain uutta ostetaan. Peitolle sen sijaan on käyttöä pitkään ja se on oikeasti tarpeellinen, vaikkei se sillä lailla lapsen lahja olekaan kuin joku lelu tai vastaava.
Ap:n tilanteessa varmaan sanoisin kummeille, että toivon heidän osallistuvan lakanoiden ostoon itselleen sopivalla summalla ja jättäisin lopullisen päätöksen sitten kummien tehtäväksi (ja maksaisin tietty mahdollisen ylijäävän osan omasta pussistani).
Voit pyytää lakanoita lapselle. Kerro koko mutta kummit sitten ostaa sellaiset kuin haluaa... Varmaan jotain prinsessa kuvioista härpäkettä-
Ts olet jo päättänyt pyytää ne marimekon lakanat. Pyydä sitten. Mä vaan kerroin, et itse en kehtaisi. Olen se yh-opiskelija, joka vastasi sulle aiemmin..Kun/jos mun tytön kummit esim kysyy lahjaideaa,kerron suuntaa-antavasti "xx on nyt kiinnostunut poneista, eläinkirjoista ja legoista"
tai sit vaikka joku dvd ihan nimeltä, jos tyttö on sitä just toivonut. Ihan omaksi asiakseni äitinä pidän vaatteiden,lakanoiden, pyyhkeiden ym oston.
Meillä kyllä aina muistetaan myös sanoa, että mitään lahjoja ei tarvitse antaa, mutta kun kerran kaikki haluavat jotain ostaa, niin parempi mielestäni kertoa suoraan mitä tarvitaan. Turha niiden sukulaistenkaan on haaskata rahojaan johonkin tarpeettomaan krääsään.
Hävetkää tuollaista kerjäämistä. Ostakaa itse peittonne ja lakananne. Eihän ne kummit ole valittu lapselle sitä varten että niiltä kerätään rahaa shoppailua varten. Kyllä on kummien merkitys vääristynyt jos he ovat vain lahjojen ostoa varten.
monet täällä jankkaavat että 49 € lahja on kallis. Niin minustakin enkä yhdeltä sellaista toivoisikaan. Mutta 25 € minusta on kohtuullinen hinta. Ehkä meillä on sitten eri käsitys asioista. Toisen kummin perhe on erittäin rikas, joten minulla ei ole sellainen olo että olisin viemässä "köyhän opiskelijan viimeiset rahat". Oma perheemme on heihin verrattuna köyhä. :) ap.
Voithan sä toivoa heiltä _ihan mitä tahansa_. Mutta älä suutu, jos he eivät ostakaan juuri kyseistä Marimekon lakanaa! Jos oikeasti haluat varmistaa, että saat juuri ne, niin osta itse. Kai tekin lapsellenne lahjoja ostatte jouluksi?
Liian kallis ja vielä äidin himoitsema. Lapsi ei takuulla ilahdu moisesta, etenkin kun tietäisi kuinka kallis tylsä, pehmeä paketti oli!
eikä parikymppisen voi olettaa elävän vanhempien siivellä vaikka kotona asuisikin. Eihän ne vanhemmat ole sun lapsen kummeja.
Nyt et anna kummien hankkia lahjaa lapselle, vaan sinulle. Sinä haluat tietyt lakanat, joten osta ne itse. Ei kummeille ole tapana tehdä tarkkaa toivetta siitä, minkälaiset tarkalleen lahjojen pitää olla. Suuntaa-antavia ehdotuksia sen sijaan on hyvä antaa. Esimerkiksi: "Joku pehmolelu", "Joku peli" tai "jotkut lakanat" jos lapsi ei ITSE ole tiettyä pyytänyt. Jos äitinä haluat jotain tiettyä, osta itse. Kummien tehtävä ei ole ostaa sinulle lahjoja.
Voisitko pyytää esimerkiksi vaatteita? Lapsi kasvaa ja seuraavan koon vaatteet lienevät kohta ajankohtaisia. Esimerkiksi yöpuku? Vai pitääkö näidenkin kanssa olla tiettyä merkkiä?
Lahjan hinta ei mielestäni ole ongelma, mutta ei ole hyvien tapojen mukaista pyytää tiettyä kuosia, joka äitiä miellyttää. Jos ei ap:tä miellytä, niin ei voi mitään. Vastaajat vain kertovat, mikä on kohteliasta.
pärjää. Osta itse ne mitkä haluat ja sano toiselle kummille että joku aluslakana ja toiselle että joku pussilakana.
Jos opiskelijakummit (tai muutkaan kummit, jos meillä sellaisia olisi) kysyisivät lahjatoiveita, niin pyytäisin jotakin ihan pientä. Ei kummit käsittääkseni sitä varten ole, että he lahjovat lasta läpi hänen elämänsä, vaan kummin tehtävä on henkisempää laatua.
Näin ainakin tämä kummiton pakanamamma asian on käsittänyt.
Olemme parikymppinen pariskunta, opiskelija ja juuri työelämään siirtynyt matalapalkkainen. Meillä ei ole montaa kummilasta, mutta ostamme silti heille luonnollisesti aina yhden lahjan, maksimissaan 20euroa.
Ollaan sitten sinun mittapuusi mukaan tosi huonoja kummeja ja viedään aivan liian halpoja lahjoja(10e/kummi kun vaadit 20-30euroa). Kummilastemme vanhemmat katuvat varmasti karvaasti meidän pyytämistä kummeiksi, jos ovat yhtä materialistisia kuin sinä olet. Mutta minun puolestani saisivat siinä tapauksessa katuakin.
Otetaan kummilapsiamme meille hoitoon ja yökylään muuten vaan leikkimään, viedään välillä hoploppiin tai jonnekin muualle pikkuretkelle ja annetaan omaa aikaamme.
Meillä kummit ostaa sitä mitä haluaa , jos ostaa ollenkaan, ja nimenomaan jotakin pientä lapselle, kun ovat vielä opiskelijoita, rahaa ei juurikaan ole.
Osta itse hemmetin lakanasi äläkä maksata niitä köyhillä opiskelijoilla. Kummit ostavat vain lahjoja kummilapselle eivätkä lapsen ahneelle äidille.
Jos sinulla ei ole varaa niitä lakanoita itse maksaa niin silloin et niitä hanki vaan odottelet, kun saat enemmän rahaa käyttöösi => säästät vaikka vuoden.
monet täällä jankkaavat että 49 € lahja on kallis. Niin minustakin enkä yhdeltä sellaista toivoisikaan. Mutta 25 € minusta on kohtuullinen hinta. Ehkä meillä on sitten eri käsitys asioista. Toisen kummin perhe on erittäin rikas, joten minulla ei ole sellainen olo että olisin viemässä "köyhän opiskelijan viimeiset rahat". Oma perheemme on heihin verrattuna köyhä. :) ap.