Keltaanko pyytää lapsen kummeilta joululahjaksi...
...himoitsemani marimekon lakanat? Maksavat 49 €. Kummit ovat nuoria parikymppisiä opiskelijoita mutta jos ostaisivat puoliksi... Kun kyselivät että mitä tarvittaisiin?
Kommentit (74)
mutta toisaalta onhan sitten niitäkin tökeröjä vanhmepia jotka ilmoittavat etukäteen kummeille että "meidän eila-pertti haluaa sitten muuten sitä ja tätä" ja hinnat pomppivat taivaissa.
himoitsemilla..? :D en kyl ostaisi jos olisin opiskelija kellekkään 25€ lahjaa, kummilapselle kyllä mutta en äidille :) Ekkös voi pyytää ukoltas
En tosiaankaan kehtaisi. Ensinnäkin summa on turhan iso. Itse olen käyttänyt kummilasten lahjoihin 20-30 euroa ja varaa olisi laittaa enemmänkin mutta tuo on minusta kohtuullinen summa. Lasteni kummeille olen vinkannut yleensä pieniä lahjatoiveita tyyliin muovailuvahaa, askartelujuttuja, pieni poni jne.
Toisekseen eiväthän he ole sinulle ostamassa lahjaa vaan lapselle. Tuskin tuo on lapsen toive, vai ? Minusta on kivempaa antaa lapsen kummeille (jos kyselevät) vinkki esim. lakana lapsen sänkyyn mutta saavat itse valita millainen. Jos suoraan sanot että tuo tietty niin eikö se ole helpompaa kun pyydät suoraan rahat itsellesi...
Kyllä mun mielestä olisi vähän outoa, että kummit ostaisivat lahjan joka miellyttää äitiä. Mä ainakin haluan kummina olla se, joka ostaa lapselle mieluista.
Jos taas kummilapseni perhe on taas hyvin vähävarainen eikä kykene perustarvikkeita hommaamaan, niin kyllä mä mieluummin ostaisin samalla rahalla enemmän hyödyllistä.
eivätkä siis varsinaisesti siis ole lapselle.
En kehtaisi. Ostaisin lakanani itse.
Jos kummeilla ei ole kovin monia lahjottavia, toi voi olla ihan ok. Mieluusti olen kummina ostanut jotain kestävää ja tarpeellista, opiskelijanakin. Ja olen aina kysynyt vanhemmilta, mitä lapsi tarvitsis, ellei ole ollut jotain kuningasideaa.
Leluja on aivan tarpeeksi, mutta lakanoille olisi käyttöä kun kohta siirtyy pois pinniksestä.
Yleensä on kummeilta tullut noita noin 20 €:n lahjoja joten ajatelin että voisivat ostaa tuon kimpassa eikä tarvitsisi miettiä enempää. No tietysti voin toivoa lapselle Duploja tai Brion junarataa, mutta niitäkään ei oikein alle 20 €:n saa ja kumpiakin on isot laatikolliset. Samoin kirjoja jne. ap
tyttäreni opiskelee ja käy sen lisäksi töissä mahdollisimman paljon, ruokaan hän on budjetoinut 20€ viikossa eli reilut 2 viikkoa opiskelija syö sinun himoitsemiesi lakanoiden hinnalla. Olisit ottanut rikkaammat kummit jos lahjojen tulee olla kalliita.
...vanhemmat maksavat käytännössä maksavat sen. ap
Kyllä sä voit ihan hyvin esittää toiveeksi lakanoja. Mutta anna kummien valita minkälaisia. Ostavat sitten vaikka jonkin lasta mielyttävän aiheen. Ja saavat valita itse kallista vai halpaa. Voihan se olla että kummeilla on just nyt tavallista tiukempaa rahan kanssa ja haluaisivat halvemman toiveen ?
Tuo ei ole lapsen toive, vaan äidin ja kyllä mä kummina katsoisin tosi ihmeissäni, jos tuollaista toivottaisiin. Ei hinnan vuoksi, vaan itse toiveen, joka ei voi olla lapsen toive :(
Aika törkeä olet, jos tuon esität!
Onko nämä kummit pariskunta? Vai "erilliset", mutta kuitenkin keskenään tekemisissä ilman teitä?
Meidän lapsen kummit kyllä tuntevat toisensa, mutta eivät ole keskenään tekemisissä. En siis mitenkään kehtaisi pyytää heiltä yhteistä lahjaa, että "soittelepa noille toisille kummeille niin sovitte lahjan hankinnan ja maksamisen."
Itseäni on aina ärsyttänyt nämä kummilapseni vanhempien pyynnöt. Ekaksi synttäreiksi pyydettiin pyörää ja kun ostin kolmipyörän, joka siis hervottoman kallis, oli se väärä, kun olisi pitänyt olla jotain sellaista polkimetonta...
Olin tosin juuri saanut työpaikan, mutta ihan ekana olisi pitänyt maksella muutosta koituneita kustannuksia eikä sijoittaa sata euroa 1-vuotiaan lahjaan. Joka kerta kun ostimme jotain pientä ja halpaa, saimme siitä kuulla. On kuitenkin ero sillä, käyttääkö lahjaan 10-15 euroa vai 25 euroa. Iso ero. Meillä halusin viedä lapselle jotain pientä aina kun näimme (ehkä 6-8 kertaa vuodessa), mutta näistä sain käskyn olla tuomatta. Kerran toin lapselle omenoita, kun äitinsä ei osta, kun on niille allerginen. Sain pussin takaisin ja todettiin tylysti, että ostamme omat omenat.
Nyt kun minulla on omia lapsia, en aseta kummeille vaatimuksia. Joskus saatan ehdottaa mutta en sitäkään, ellei kysytä. Yksi kummeista soittaa aina etukäteen ja kysyy, onko hyvä lahja. Muut ostavat, mitä ostavat.
Etkä maksata toiveitasi köyhillä opiskelijoilla.
Tuo ei ole lapsen toive, vaan äidin ja kyllä mä kummina katsoisin tosi ihmeissäni, jos tuollaista toivottaisiin. Ei hinnan vuoksi, vaan itse toiveen, joka ei voi olla lapsen toive :(
Aika törkeä olet, jos tuon esität!
2-vuotiaan lapsen toiveet voi olla vähän sitä sun tätä, joten en itse kysyisi kummina nimenomaan lapsen toivetta vaan mielelläni ostaisin jotain, jolle on oikeasti tarvetta/käyttöä! Mutta kieltämättä 50 euron lakanat jäisi hankkimatta.
kauhea kummi, kun oon kysynyt lahjatoiveet aina äidiltä. En ole katsonut, että mun ensisijainen velvollisuus kummina on ostaa cooleja lahjoja, vaan olla lapselle läheinen aikuinen. Haluan ostaa jotain käyttökelpoista, ja kauniit lakanat ostaisin erittäin mielelläni.
Eihän 2 v. osaa mitään toivoa ja onko siinä nyt eroa esittääkö lahjaideaksi 25 € lakanoita vai saman hintaista lelua? Toinen kummeista on nuori poika, joka ei taatusti jaksa kierrellä lelukaupoissa... Yleensä heiltä tosiaan on tullut tuon hintaluokan lahjoja ja ajattelin että kerrankin tulisi jotain jota tarvitaan. ap.
Muovailuvahaa, värejä, piirustuspaperia, lasten askartelusakset ?
Onko lapsella jo kaikkea tuollaista ja riittävästi ?
Itse olen ostanut kummilapsilleni esim. pussilakanoita kun ovat toivoneet (hevosen kuvalla tai vaikka mustavalko värityksellä). Kerran kummipoikani halusi traktorilakanan kun isommilla sisaruksilla oli hevosaiheisia sänkyvaatteita. Ei löytynyt mutta ostin valkoisen lakanan ja kangastusseja. Tekemäni traktorilakana oli kuulemma kymmenen vuotta ahkerassa käytössä tuolla pojalla.
Vierastaisin kuitenkin ajatusta että pitäisi ostaa äidin maun mukaan eikä kummin tai lapsen ?
itsellesikö lahjaa ostat vai lapselle..?