Joululahja-asiaa... isovanhemmat kysyivät lapselta lahjatoiveita ja lapsi (5v.) oli tehnyt listan.
Lista on sama, jonka lapseni on minulle kertonut jo aiemmin syksyllä. Meillä on ollut periaate, että toiveet ovat maltillisia ja voivat sitten toteutuakin... nyt listassa on yksi selkeästi muita kalliimpi, josta olin keskustellut lapseni kanssa, että on liian kallis. Tämä ei ollut lapsen ykköstoive vaan siellä häntäpäässä.
Isovanhemmat kysyivät minulta, mitä voisivat ostaa ja ehdotin heille paria edullisempaa vaihtoehtoa. Nyt he kuitenkin haluavat ostaa tämän kalliin, koska lapsi oli sitä niin halunnut ja tavara on heidän mielestään kiva.
Miksi sitten kysyvät mielipidettäni, jos joka tapauksessa ostavat jotain, minkä kannalla en ole?!?! Mitä mieltä?
Kommentit (41)
Nyt jo hymyllä muistelen, mutta muistan kun tyttö oli jotain 5-7v ja teki lahjalistansa. Mutta menipä sitten siitä samasta listasta kertomaan isovanhemmilleen toiveita, ja he eivät taas keskustelleet meidän kanssa mitään ja molemmat ostettiin sit sama 50euron lahja. Asia tosin selvisi ennen jouluaattoa, kun kysyttiin tytöltä, että mitä oli mummolta toivonut. Ja me palautettiin sit kauppaan se oma ostamamme lahja. Mutta sen jälkeen on lahjatoiveet toimineet, ja nykyään toimii vielä paremmin, kun tyttö jo sen verran iso, ettei lahjalistat ole kilometrin pituisia, vaan niissä on oikeasti pari-kolme tärkeintä toivetta.
Mä olen yli 30 enkä haluis joululahjaksi teatterilippuja.Se on melkein sama kuin ostais junalipun Ouluun.
viettävät kuopuksen kanssa mieluusti aikaa ja se on arvokasta se! Joku kommentoi, että se kallis lahja olisi rakkauden merkki ja siltä minustakin tuntuu. Lahja ei suinkaan ole legopakkaus, vaan sellainen isokokoinen, jolle pitäisi myös miettiä säilytyspaikkaa, kun sillä ei leikitä. Sanotaan nyt vaikka, että lahja on vastaava kuin valtava nukkekoti. Tiedän, tämä enemmän mun ongelma kuin muiden. Jos en olisi ottanut asiaa ollenkaan puheeksi, meillä todennäköisesti olisi jouluaattona ainakin pari samaa lahjaa.
ap
joululahjaksi toivoma lahja on liian kallis! Hitsi.
ja sitten ostetaan jotain ihan vallan muuta.
Eli ei edes siltä listalta yhtikäs mitään.
Ja jälkikäteen rähjätään kun lapset on kiittämättömiä - vaikka nämä kiittää kiltisti, vaikka lahjat on tyyliä puoliksikäytetty tarra-arkki tai vauvan helistin 10-vuotiaalle.
kun joulupukki ja tontuthan sen valmistaa pajassaan, ja tuo sitten! Miksi ihmeessä äiti välittää siitä onko se kallis? :)
Mun mielestä on surullista, että lapsetkin opetetaan mittaamaan kaikki rahassa. Noin pienen lapsen ei kyllä tarvitsisi murehtia rahajuttuja.
mutta sitä pidettäisiin siellä isovanhemmilla ja lapsi voi leikkiä aina siellä käydessään. Sinulta säästyy säilytysongelma ja mummolassakin olisi hauskaa tekemistä.
lahjan pitäisi olla ÄIDIN toivelistalla? Jos se on lapsen toivelistalla, niin mun mielestä siltä listalta voi ostaa mitä haluaa. Jos se nyt ei mitään aivan järjetöntä ole.
isovanhemmat kysyy lapselta lahjatoiveita ja antavat sitten kuitenkin jotain aivan muuta, kun mitä lapsi haluaa. Meillä on anopilla (kyllä, nimenomaan anopilla) tärkeintä se, että paketti on SUURI ja näyttävä. Sisältä sitten paljastuu jokin iso muovinen lelu... Lapsia on 4 ja sitä muovia riittää.
En minä ainakaan vielä tuossa iässä tuohon karsintaan vetoisi. Eri asia on karsia pois listalta ikään liittyvät "liian lapselliset", joista aikuinen tietää, ettei lapsi kauaa jaksa sellaisella leikkiä.
Ainakin meillä isovanhemmat ovat halunneet aina ostaa sen "parhaimman" lahjan ja ajattelevat helposti, että se on listan kallein. Isovanhemmat saa ostamaan halvemman kun kertoo, mikä on lapsen ehdoton ykköstoive.
jos se lahja on käyttökelpoinen, ja mahtuu johonkin. Kerrot vaan lapselle, että isovanhemmat ovat ostaneet sen, vaikka se sinusta onkin liian kallis.
Toisaalta, ellet halua sitä romua nurkkiisi, niin kieltäydy ystävällisesti ja perustellen.
Joka haluaa teatteriliput joululahjaksi, anna nyt isovanhempien ostaa niitä legojuttuja tms.
Meillä mies pyysi tyttöämme (5v.) miettimään mitä haluaisi joululahjaksi, jota ei voi "paketoida". Pitkään pohdittuaan ilmoitti haluavansa laivalla Ruotsiin ja satutaloon (Junibacken). :)
Tyttömme voisi kyllä tykätä teatterilipuista, jos selittäisi mitä ne ovat. Tykkää nimittäin katsoa teatteriesityksiä, sirkusta jne.
Miksi lapsi ei saa saada kallista lahjaa?
Mitä siinä lauseessa "Tämä ei ollut lapsen ykköstoive vaan siellä häntäpäässä" oli niin vaikeaa ymmärtää?
Ilmeisesti kaikki kommentoijatkin ajattelevat materialistisen idiotismin vallassa
kallein = paras lahja
Voisit opettaa lapsellesi toisella tapaa materialismista.Eli antakaa vanhoja leluja yhdessä pois vaikka pienemmille sukulaislapsille,jolloin hän oppii,että omastaan on hyvä luopua.Tällä tavalla teille ei kerry liikaa roinaa.TAi sitten viette lelut johonkin keräykseen tai lahjoitatte Fidan kirppikselle.Sieltä leluista saadut rahat menee hyväntekeväisyyteen.
Lapset kasvaa ja toivoo kalliita lahjoa.
Varsinkin isot legopaketit on hintavia. Meidän 7v. saa Harry Potter tylypahkan ja se maksaa 130 euroa.
Odata kun se sun lapsi pyytää 300 euron konsolia.
Lahja on lapsen mielestä kiva jos on sen sinne listalle laittanut. Ei vaan sinulle uskalla myöntää olevan tärkeä toive kun tietää asenteesi kalliisiin lahjoihin.
Yleensä isovanhemmat kyselevät niitä lahjatoiveita etteivät ostaisi samoja kuin vanhemmat ovat ostaneet.
Lahja on lapsen mielestä kiva jos on sen sinne listalle laittanut. Ei vaan sinulle uskalla myöntää olevan tärkeä toive kun tietää asenteesi kalliisiin lahjoihin.
Yleensä isovanhemmat kyselevät niitä lahjatoiveita etteivät ostaisi samoja kuin vanhemmat ovat ostaneet.
Sitten kun luin, että se on iso lahja, vaihdoin mielipidettä ;) Meille on tullut minulta kysymättä näitä isoja lahjoja useampikin. Joo, onhan se kiva, että lapsi saa toivomansa. Mutta kun meiltä loppuu ihan oikeasti se säilytystila kesken. Imuroidessa pitää aina nostella tavaroita ja siirrellä ja järjestellä älyttömästi. Jos olen ihan oikeasti pyytänyt, että ei kiitos mitään isoa, onko pakko tuoda isoa? Ilmeisesti on.
... ei lapsi.
ja ole onnellinen!