Argh, meille tulee avokonttori
Teen keskittymistä vaativaa asiantuntijatyötä. Jotta työskentelisin tehokkaasti eli saadakseni päälle ns. flow-tilan, tarvitsen mahdollisuuden täydelliseen keskittymiseen. Mahdollisuus tähän uppoutumiseen tekee työn minulle myös mielekkääksi, jopa nautittavaksi.
Nyt ilmoitettiin, että vuodenvaihteen jälkeen konttori on muutettu avokonttoriksi. Hyvästi, työrauha!
Miten pystyn keskittymään, jos viereisen sermin takana joku puhuu puhelimeen ja toisen sermin takana olevan naapuri luona kokoontuu työpaikan juorupiiri? Tulen äreäksi, jos minut keskeytetään, kun olen keskittynyt johonkin ja juuri parhaassa työvireessä.
Mutta miten avokonttorissa voi pitää päässään ja käsitellä monimutkaisia ajatusrakenteita? Eikö ajatus katkea aina jonkun kulkiessa ohi, puhelinten päristessä, jne?
Miten saan pomon vakuuttuneeksi, että tarvitsen oman pienen toimistotilani!?
Kommentit (98)
täytyy etsiä jostakin se uusi tutkimus aiheesta, oli vasta vähän aikaa sitten ainakin iltapäivälehdissä. Tutkimuksen mukaan työteho avokonttoreissa on heikompi kuin "toimistokopperoissa". Lisäksi taisi olla jotain muutakin negatiivisia puolia, en nyt muista tarkemmin.
avokonttoria puolustaa ne jotka siihen ei joudu (=johto) ja vastustaa ne jotka sinne joutuvat.
Se "helppo tiedonkulku" on sitä, että sitten helposti häiritään.
En pysty keskittymään. Kamalinta on, kun itse on joskus ollut uutena ja alhaisessa asemassa ja joku siellä ylempitasoinen pitää radiota päällä.
Avokonttorissa työtahtini hidastuu huomattavasti ja sairastun helposti tartuntatauteihin.
Ison perheen kasvatti siis olen ja asiantuntijatehtävissä minäkin.
onneksi se sun duunisi on se, joka pitää firman pystyssä, muilla nyt niin väliä olekkaan. Itse oon istunut nyt kolmisen vuotta maisemassa ja voin sanoa suoraan, että ihan samalla lailla siinä keskittyy kun huoneessakin jos halua löytyy. Mutta jos aika menee marinaan, niin ei varmaan onnistu. Ja arvaa mitä, suunnittelutyötä minäkin teen...
vuotta vaativaa työtä usean kymmenen ihmisen avokonttorissa.
Mutta tiedätkös ap, siinä on omat hyvät puolensa. Kollega on siinä sermin takana ja ideointi ja yksityiskohtien kysyminen sujuu luontevasti.
Tosi tärkeitä ovat:
1) äänieristys ja näkösuoja. Lattia- ja kattomateriaalit on syytä valita huolellisesti. Myös näköhäiriöt on syytä rajata pois, koska ihminen on rakennettu niin, että hän kääntyy katsomaan ohikulkijoita/liikettä.
2) ns. hiljaisia huoneita on varattava luottamuksellisiin keskusteluihin. Myös muille kuin pomoille!
3) työtavoista on syytä sopia kaikkien kanssa: niitä yksityisiä puheluita ei kailoteta maisemakonttorissa, eikä toisaalta miehitetä koko päiväksi ns. hiljaista huonetta yhdelle ihmiselle.
Olen työskennellyt nyt puolisen vuotta avokonttorissa. Tuntuu,että en vaan jaksa. Mua ei oikeastaan edes häiritse,että jotkut saa samaa palkkaa vähemmällä työmäärällä ja enemmällä seurustelulla eikä edes meteli,mutta kun olen sosiaalinen jännittäjä,kaikki se hälinä ympärillä on liikaa. En tykkää siitä,ettei mulla ole minkäänlaista omaa rauhaa tai omaa tilaa. Mikä avuksi? Kun työstä kuitenkin tykkään.
Teen myös vaativaa asiantuntijatyötä isossa yhtiössä ja vastustin ensin avokonttoria. Nyt olen itse asiassa hyvin tyytyväinen, koko tiimi lähellä ja tieto kulkee ihan eri tavalla kuin ennen. Meillä myös tosi hiljaista, puhelut voi hoitaa neukkareista yms ettei häiritse muita.
Koko johtoporras myös avokonttorissa.
et en todellakaan antaisi mitään erokoisoikeuksia kellekään.Suomessa on niin paljon ammattilaisia työttöminä eikä kukaan ole korvaamaton joten saattasin katsoa sun kaltaista elitistiä pahalla kunnes löytäsin syyn antaa kenkää.
Eihän päiväkodissakaan saa yliherkät lapset siimaa mihinkään,eihän?
Erikseen oli neukkarit ja kokoustiloja ja asiakasvastaanotto.
Nyt ollaan remontoimassa tiloja toimistohuoneiksi. Työperäiset ongelmat lisääntyivät ja työteho laski niin paljon, että tähän on pakko mennä. Kun tulee työpuhelu, pitää mennä neukkariin sitä puhumaan, pääte ja sitä kautta saatavat tiedot on siellä työpöydällä eli ei voi etsiä tarvittavia tietoja tms. samalla vaan täytyy pyytää tiedot, lopettaa puhelu, palata työpisteeseen, selvittää asia ja mennä neukkariin soittamaan takaisin. Ennen puheluun meni 5 min, nykyisin 15 min. Asiantuntijat taas eivät voi keskittyä työhönsä jatkuvassa pienessä metelissä, mutta etätöitä ei saa tehdä. Niinpä osa istuu kuulokkeet korvilla eikä reagoi mihinkään, ei edes puhelimeen.
soittaa asiakaspuheluita kun toistakymmentä korvaparia kuuntelee ihan lähellä ja kenties vilkuilee toisiaan merkitsevästi, jos sanoo jotain hölmöä.
Myös henkilökohtaisten puheluiden soittaminen lääkärille on tuskaa. Kun lääkäri on kysynyt jotain, on ollut pakko sanoa, että kerro sinä nyt vain kokeiden tulokset, olen sellaisessa paikassa, että en voi pahemmin vastailla mihinkään.
Sitten vielä työpaikkalla on yksi adhd-tapaus, joka laulelee itsekseen tai heittelee toimistotarvikkeita sermien yli niin että toiset ottaisivat koppeja... kyllä siinä hermot meinaa mennä yhdellä jos toisella.
Ja niillä pomoilla tietenkin on kopit, he eivät tiedä työntekijöidän kurjuudesta mitään.
avokonttorissa. Vaikka väkeä ei ollut kovin montaa, he olivat sitäkin äänekkäämpiä kun innostuivat. Jokusen kerran pyytä asiakkasta puhelimessa odotamaan hetki ja karjaista muut olemaan hiljaa, kun ei melun yli enää kuullut yhtään mitä puhelimessa sanottiin.
Ei kovin tyylikästä, mutta ei ollut vaihtoehtoja. Oltiin vielä niin, ettei ollut kunnolla näköyhteyttä, joten ainoa keino saada viestinsä perille oli huutaa niin lujaa, että sai äänensä kuulumaan mekkalan yli.
Hauskoja työkavereita kyllä olivat, sen puolesta ei mitään valitettavaa. Töissä oli hauskaa, mutta se töiden tekeminen tehokkaasti olikin vähän heikompaa kun kaikki sattuivat paikalle.
pian 3 vuotta ja olen ihan tyytyväinen, alkuun pelotti samat asiat kuin ap:ta, mutta onnekseni osaan keskittyä muista äänistä huolimatta erittäin hyvin! Osaan sulkea äänet pois ympäriltäni.
eli tietää lisää sairauspoissaooja sellaisissa taudeissa kuin flunssa, influenssa ( yleensä sairauslomaa 1vko), nielutulehdus, poskiontelotulehdus, keuhkoputkentuehdus.
Etenkin kun osa tulee puolikuntoisina töihin.
Tämä on ihan fakata, jonak voit pomollesi kertoa.
lääkäri
Uudenmallisissa on ääntä vaimentavat materiaalit, verhoja ym. joten melu ei ole häiritsevää. Lisäksi on puhelinhuoneet ja pieniä rauhallisia koppeja jos pitää kunnolla keskittyä. Sellainen on nykypäivää.
Mutta jos se on sellainen kuin meillä, niin se on maanpäällinen helvetti. Olen myös vaativassa asiantuntijatyössä ja joutunut tuollaiseen avotilaan. Työteho laski 90%.
Meillä on kylmä, vetoisa, meluisa ja pimeä avotila, jossa ei ole akustiikkalevyjä eikä mitään mattoja tmv.
Siellä muutama eukko kailottaa kaikki asiat kovaan ääneen, loput huutaa puhelimeen ja lisäksi tilan läpi kaikki kulkevat tupakalle. Ei siellä voi keskittyä mihinkään. Olen siitä sanonut esimiehelle mutta tilannetta ei voi kuulemma muuttaa. Sietämätöntä.
Olen hakenut muualle töihin.
tai haukkuvat pomoa tai kertovat asiakkaista juttuja kun puhun jonkun asiakkaan kanssa puhelimessa.
Kauhulla odotan meillekin avokonttoria. Ei edes mitään välisermiä ole tiedossa - sen vielä ymmärtäisin jos jokaiselle tulisi edes puoliksi sermeillä rajattu "tila" mutta meille tulossa vain silmien eteen matala, näennäinen sermi ja siinä voi vieressä olla toinen ilman mitään sermiä ja vastapuolelta näkee vähintään 2 ihmisen naamat. En ymmärrä miten voin keskittyä ao. tilassa.
Eihän sinne tule yhtään mitään mitä työntekijät yhdessä vastustaa, idiootti!
mutta se vaatii sitä, että avokonttorin ongelmat otetaan huomioon. Siellä ei pitäisi esim. puhua puhelimessa tai keskustella kovaan ääneen työkavereiden kanssa ja muutenkin työntekijöiden pitäisi ottaa huomioon se, että samassa tilassa joku toinen saattaa yrittää tehdä keskittymistä vaativaa hommaa. Meille on asennettu joku peittoääni - juttu, vaikka en sitä kyllä huomaa, mutta ilmeisesti se on joku tasainen humina taustalla, joka peittää muiden äänien kakofonian. Lisäksi meillä on ns. hiljaisia huoneita, joihin voi vetäytyä tekemään töistä, jos tarvitsee eritysitä rauhaa tai jos esim. täytyy puhua puhelimessa.
onneksi se sun duunisi on se, joka pitää firman pystyssä, muilla nyt niin väliä olekkaan. Itse oon istunut nyt kolmisen vuotta maisemassa ja voin sanoa suoraan, että ihan samalla lailla siinä keskittyy kun huoneessakin jos halua löytyy.
jos vieressä puhutaan koko ajan ja puhelimet soi niin siitä on keskittyminen kaukana.
täytyy etsiä jostakin se uusi tutkimus aiheesta, oli vasta vähän aikaa sitten ainakin iltapäivälehdissä. Tutkimuksen mukaan työteho avokonttoreissa on heikompi kuin "toimistokopperoissa". Lisäksi taisi olla jotain muutakin negatiivisia puolia, en nyt muista tarkemmin.