Argh, meille tulee avokonttori
Teen keskittymistä vaativaa asiantuntijatyötä. Jotta työskentelisin tehokkaasti eli saadakseni päälle ns. flow-tilan, tarvitsen mahdollisuuden täydelliseen keskittymiseen. Mahdollisuus tähän uppoutumiseen tekee työn minulle myös mielekkääksi, jopa nautittavaksi.
Nyt ilmoitettiin, että vuodenvaihteen jälkeen konttori on muutettu avokonttoriksi. Hyvästi, työrauha!
Miten pystyn keskittymään, jos viereisen sermin takana joku puhuu puhelimeen ja toisen sermin takana olevan naapuri luona kokoontuu työpaikan juorupiiri? Tulen äreäksi, jos minut keskeytetään, kun olen keskittynyt johonkin ja juuri parhaassa työvireessä.
Mutta miten avokonttorissa voi pitää päässään ja käsitellä monimutkaisia ajatusrakenteita? Eikö ajatus katkea aina jonkun kulkiessa ohi, puhelinten päristessä, jne?
Miten saan pomon vakuuttuneeksi, että tarvitsen oman pienen toimistotilani!?
Kommentit (98)
että yksi ihminen, joka tulee kipeänä töihin, ei tartuta vain parin lähitoimiston ihmistä, vaan kerralla koko avokonttorin. Aiemmin on pystynyt pitämään sairastumiset kurissa käsihygienian avulla, mutta nykyään kun sairastumisaallot pyyhkäisevät toimiston yli, ei ole mitään toivoa.
Ja kipeänähän on nyt pakko tulla töihin, koska ei sairastumisen alku- ja toipumisvaiheeseen mitään saikkua saa, mutta niidenkin aikana kyllä taudit tarttuvat.
onneksi se sun duunisi on se, joka pitää firman pystyssä, muilla nyt niin väliä olekkaan. Itse oon istunut nyt kolmisen vuotta maisemassa ja voin sanoa suoraan, että ihan samalla lailla siinä keskittyy kun huoneessakin jos halua löytyy.
jos vieressä puhutaan koko ajan ja puhelimet soi niin siitä on keskittyminen kaukana.
oman aikansa se ottaa, mutta nykyään minulle pitää kyllä puhua aika kovalla äänellä ja lähietäisyydeltä, jos haluaa saada minun huomioni tässä isossa konttorissa, sen verran tiukasti olen oppinut keskittymään...-37-
kun en pysty keskittymään kun kaverin puhelin soi noin 100 kertaa päivässä siinä kahden metrin päässä ja hän puhuu koko ajan ja pitää palaverit siinä pöydän ääressä.
että yksi ihminen, joka tulee kipeänä töihin, ei tartuta vain parin lähitoimiston ihmistä, vaan kerralla koko avokonttorin. Aiemmin on pystynyt pitämään sairastumiset kurissa käsihygienian avulla, mutta nykyään kun sairastumisaallot pyyhkäisevät toimiston yli, ei ole mitään toivoa. Ja kipeänähän on nyt pakko tulla töihin, koska ei sairastumisen alku- ja toipumisvaiheeseen mitään saikkua saa, mutta niidenkin aikana kyllä taudit tarttuvat.
mutta kyllä sielläkin kannattaa panostaa käsihygieniaan. Aika olennainen kysymys on, missä määrin tilassa on noita moderneja "monitoimintoja" eli esim. rentoutumis- ja neuvottelutiloja. Niihin kun mennään, olisi hyvä olla tarjolla käsidesiä ja puhdistuspyyhkeitä. Meillä laitettiin niitä tarjolle neukkareihin, ja tartunnat ainakin tuntuvat vähentyneen (ei siitä ole tehty mitään kartoitusta, mutta ihan mutuna tuntuu siltä, että parina edellistalvena olivat flunssa-aallot miedompia kuin talvena 2009-2010).
onneksi se sun duunisi on se, joka pitää firman pystyssä, muilla nyt niin väliä olekkaan.
ei pelkästään sen tärkein yksilö. samassa veneessä olemme.
onneksi se sun duunisi on se, joka pitää firman pystyssä, muilla nyt niin väliä olekkaan. Itse oon istunut nyt kolmisen vuotta maisemassa ja voin sanoa suoraan, että ihan samalla lailla siinä keskittyy kun huoneessakin jos halua löytyy.
jos vieressä puhutaan koko ajan ja puhelimet soi niin siitä on keskittyminen kaukana.
oman aikansa se ottaa, mutta nykyään minulle pitää kyllä puhua aika kovalla äänellä ja lähietäisyydeltä, jos haluaa saada minun huomioni tässä isossa konttorissa, sen verran tiukasti olen oppinut keskittymään... -37-
kun en pysty keskittymään kun kaverin puhelin soi noin 100 kertaa päivässä siinä kahden metrin päässä ja hän puhuu koko ajan ja pitää palaverit siinä pöydän ääressä.
Montako vuotta olet siinä maisemassa muuten tehnyt töitä? Minä muistaakseni sanoin ihan selvästi, että se tottuminen vie oman aikansa...
Lisäksi sanoin, että pelisäännöt pitää olla kaikilla selvillä. Eikö teillä ole erikseen neuvottelupisteitä? Jos ei ole, niin se on selvä virhe - ei tuollaista palaverointia pitäisi tietenkään yksittäisellä työpisteellä pitää, harvemmin siihen on tilaakaan kunnolla.
-37-
Kyllähän kommunkointi ainakin tuollaisissa "asiantuntija"-työpaikoissa hoidetaan nykyisin sähköisesti. Puhelinmyyntifirmat ovat sitten erikseen tai lääkärikeskuksen vastaanotto.
Teen myös vaativaa asiantuntijatyötä isossa yhtiössä ja vastustin ensin avokonttoria. Nyt olen itse asiassa hyvin tyytyväinen, koko tiimi lähellä ja tieto kulkee ihan eri tavalla kuin ennen. Meillä myös tosi hiljaista, puhelut voi hoitaa neukkareista yms ettei häiritse muita.
Koko johtoporras myös avokonttorissa.
Meillä pomoilla tosin on omat huoneet avokonttorin reunoilla, mutta ovet on käytännössä aina auki, joten ovat ihan saman äänimaailman piirissä hekin. Toki avokonttori vaatii totuttelua, mutta itse tykkään nykyisin jopa enemmän kuin entisestä kahden hengen huoneestani. Uskallan veikata, että yhteishenki on kohonnut huimasti, kun olemme enemmän tekemisissä toistemme kanssa päivän mittaan. Meillä on myös porukalla laaditut käyttäytymissäännöt, joihin kaikki ovat sitoutuneet. Jos joku joskus unohtaa, että puhelimeen puhuttaessa ei esimerkiksi kuljeskella pitkin avokonttoria, niin kyllä siitä aika äkkiä muut huomauttavat.
Montako vuotta olet siinä maisemassa muuten tehnyt töitä? Minä muistaakseni sanoin ihan selvästi, että se tottuminen vie oman aikansa...Lisäksi sanoin, että pelisäännöt pitää olla kaikilla selvillä. Eikö teillä ole erikseen neuvottelupisteitä?
Lohduttavaa kuulla, että tähän on helpotusta luvassa kunhan tottuu :)
Neukkari on mutta jos se on varattuna jollekin toiselle, niin sittenhän asialle ei paljon voi. Lisäksi monet "unohtaa" varata sen eli selvästikään eivät halua tilaa käyttää.
Mieheni on bisnes manager ja ei se koskaan puhu, että hän olisi jossain vaativassa asiantuntijan työssä.
Musta jotenkin naurettavaa elvistellä omalla työllään.
Kuulostaakin niin naurettavalta.
Meidän avokonttorissa, jossa on n. 70 henkeä, ei kyllä kunnioiteta toisen työntekemistä. Harvoin on hiljaista muutamaa minuuttia pidempään. Kaikki keskustelut, myös kahdenkeskiset, käydään työpisteissä ja hyvin paljon on aiheena ihan muu kuin työ, joten sitä jää helposti kuuntelemaan.
Tilaa ei ole mitenkään akustoitu, joten puhe erottuu kauempaakin. Jopa taukotilasta. Ei edes yritetä puhua hiljaa ja puhutaan työpisteissä turhista asioista, jotka voisi säästää kahvitauolle tai ruokatunnille kuten ennen tehtiin.
Työpisteiden välisillä käytävillä ei ole mattoa, joten kävelyn äänet kuuluvat ja joillakin naisilla on kovapohjaiset kengät, joilla he kopsuttelevat! Ja käytävillä keskustellaan kävellessä tai pysähdytään johonkin keskustelemaan.
Yritä siinä keskittyä ohjelmointityöhön, jossa pitäisi välillä pystyä pitämään isompia kokonaisuuksia hallussa kerralla. Meillä lähes jokainen tekee omia projektejaan, joten isossa tilassa ryhmänä ja lähekkäin oleminen ei auta siinä yhtään mitään.
Olen etsimässä uutta työpaikkaa. Muutama on jo lähtenytkin.
ihmiset tosiaan on erilaisia keskittymisen suhteen toisia häiritsee hirveästi ylimääräiset äänet. Huomaahan sen jo lapsistakin: jotkut taaperotkin nukkuu tyytyväisenä vaikka naapurissa porattaisiin seinään ja toinen herää kun viereisessä huoneessa kärpänen kakkii. Nuo ominaisuudet eivät kuitenkaan tee kenestäkään sen parempaa tai huonompaa.
Minusta olisi reilua että työpaikalla olisi vähän varaa valita huonettaan. Ne jotka haluavat avoon, pääsevät sinne ja lopuille sitten mahdollisuuksien mukaan omia koppeja tai ainakin rauhallisempia alueita. Itse olen kirjanpitäjä enkä todellakaan nauti nykyisestä tilanteesta että huonekaverina on myyjä joka puhuu púhelimessa ainakin 80% ajastaan.
Toisia avokonttori häiritsee vaikka jotkut pitäisivät sitä parhaana mahdollisena työympäristönä.
Itse pystyn työskententelemään avokonttorissa vain kuulokkeet korvilla. Yleinen hälinä aiheuttaa sen, etten pysty keskittymään mihinkään ja unohtelen asioita.
En koulussakaan pystynyt kunnolla tekemään harjoitustöitä tuntien aikana, sillä ympärillä oleva häly häiritsi aina.
Sama tehtävä jonka kotona omassa huoneessani tein 5 minuutissa, vei koulussa aikaa vähintään 15 minuuttia.
Kauhulla muistan niitä tilanteita joissa opettaja antoi tunnin lopulla muutamia tehtäviä ja sanoi että kotiin saa lähteä sitten kun tehtävät on tehty. Ihan joka kerta jäin puurtamaan tehtävien parissa yksikseni vaikka ne olisivat olleet minulle oikeasti helppoja. Luokan edessä hätäilevä opettaja ei ollenkaan helpottanut tilannetta.
Kokeet sentään sain tehtyä asiallisesti, sillä niissä kaikkien oli pakko olla aivan hiljaa.
Arvatkaa vaan laskiko tuntiosaamiseni kaikki numerot alaspäin.
Onneksi sentään töissä voin käyttää niitä kuulokkeita ja siten saada riittävästi omaa tilaa.
että ne omaan koppiin haluavat luuserit voi potkia pois. Minä tykkäisin avokonttorista. Olen sosiaalinen, enkä mikään ADHD-tapaus, mikä ei pysty keskittymään jos joku rasahtaa.
Joissakin töissä on hyötyä siitä että huomaa 'kaiken'. Itse teen sellaista tutkimus- ja tuotekehitystyötä, jossa täytyy huomata 'kaikki'.
Kaiken huomaaminen vaan kääntyy itseään vastaan avokonttorissa. Silloin huomaa jokaisen puhelimen soimisen ja sähköpostihälytyksen ja kynän tippumisen.
Silti olen omaan työhöni parempi kuin se sosiaalinen hiihtäjä, joka ei häiriinny pienestä ja jolla jää muutenkin pikkujutut huomaamatta.
Joillekin työpaikka on lähinnä päivähoitopaikka, jossa käydään vain ylläpitämässä sosiaalisia suhteita. Heitäkin työyhteisössä kuitenkin tarvitaan, ihan yhtä paljon kuin meitä epäsosiaalisia 'ADHD-tapauksia'.
on aina ollut suurimmaksi osaksi avokonttoreita, neukkariin mennään jos haluaa todella keskittyä.
Mutta meille piti tulla ns modern office, jossa kenelläkään ei ole omaa paikkaa, pöydät ovat rivissä siten että sivulla metrin päässä on toinen hlö, samoin vastapäätä. Ei sermejä, ei mitään. Jokainen menee siihen paikkaan minkä aamulla saa (=paperiton toimisto)
Onneksi siitä luovuttiin muuutaman kokeilutoimiston myötä. Niin paskaa.
Mutta tavallisesta avokonttorista tykkään, jos haluan keskittyä, varaan neukkarin
Tavallinen avokonttori sermeineen ja omine lokeroineen jokaiselle työntekijälle on vielä ihan OK
Mutta MO:ssa tosiaan on pitkiä (kuten ruokapöytiä) jossa istutaan vierekkäin ja vastakkain ILMAN minkäänlaista sermiä. Pöydällä ei saa olla papereita tms.
Joku konsultti sai todella hyvät rahat suunnittelusta....
Joku viisas joskus huomasi, että organisaatiossa, jossa on mahdollista tehdä osa-aikaista työtä ja jonka työntekijät ovat usein työmatkoilla, käy moni toimisto melko usein tyhjäkäyntiä. Vuokra, lämmityskulut, siivouskulut - no, kaikki overhead - juoksevat, vaikka työntekijä itse olisi poissa vaikka 30 prosenttia ajasta.
Keksittiin, että pannaanpas nuo ihmiset hotdesking-systeemiin, jossa kellään ei ole omaa työpistettä vaan läppärit, smartphonet ja pienet asiakirjakaapit, joihin päivän päättyessä voi ladata printit ja muut vähäiset paperit. Arkistoniput lähetetään skannattavaksi tai skannataan itse skannaavalla kopiokoneella. Jokaisella mahdollisuus tehdä etätyötä pari päivää viikossa (nerokasta, työntekijä maksaa toimisto-overheadin itse) ja avokonttorissa on neuvottelutiloja, hiljaisia tiloja ja työpisteitä tarpeeksi kaikille ergonomiaa unohtamatta.
Meillä ollut nyt puolisen vuotta avokonttori. Kovasti on syytelty työntekijöitä lisääntyneistä poissaoloista. Itse olen ollut on/off-sairaana muutaman kuukauden. En ole hyvän vastustuskyvyn omaava joten saan varmaankin lähes joka taudin. Ja kun luulin,että suurin ongelma ois melu... Meillä ei mitään tiedon vapaata kulkua tarvita,teemme itsenäistä työtä. Mutta kun avokonttori on halpa ratkaisu...
toimin asiantuntijana toimistosuunnitteluhankkeissa ja nähnyt satoja erilaisia avotoimistoja ja kuullut käyttäjäpalautteita. nämä keskustelut muistuttavat paljon yleisiä vastauksia. noin kymmenesosa ihmisistä pärjää siellä, suurin osa ei.
avotoimistoja voi perustella useimmiten vain euroilla. vuokrat pienenee kun työpisteet saadaan pienempään tilaan. lisäksi tila joustaa paremmin muutoksissa. eli käytännössä voidaan pakata ihmisiä tilaan enemmän kuin jos olisi huoneita. se on työnantajan kannalta ymmärrettävää, koska tilat pitää useimmiten vuokrata könttinä ja jos vaikka henkilöstö kasvaa 5 % niin useimmiten vierestä ei saa vuokrattua tilaa lisää tuota 5 % vaan se tulisi saada tiivistämällä.
käytännössä avotoimistoissa tuottavuus laskee, koska ihmiset sairastelee enemmän ja työt hidastuvat.
puhtaasti tiimityötä tekeville tilasta on hyötyä mutta todella harvat sitä tekevät pääosan päivästä, joten tiimityötäkin tekevät useimmiten valittavat avotoimiston melusta.
avotoimisto-koppitoimisto keskustelun on moni neropää tuominnut vanhanaikaiseksi kun on nämä monitilatoimistot, joissa on avoa, huonetta, puhelinkoppia, ryhmätyötilaa jne. mutta harvoin muistetaan, että kaikki toimistot on aina olleet monitilatoimistoja. aina on ollut koppeja, neukkareita, parityöhuoneita, avoja. avotoimistoista keskustelu on edelleen ajankohtaista, jos se kerran kaihertaa. monitilatoimistot toki sallivat vähän paremmin valita missä mitäkin työtä tekee mutta useimmiten vaikutus jää aika pieneksi. vetäytymistilat on varattuja tai sitten ne muutetaan toiseen käyttöön tai joku kyttää, ketkä niitä eniten käyttää.
avotoimistoista keskustelussa on yksi ongelma. niissä on hirveästi eroja esimerkiksi sen suhteen, mitä työtä siellä tehdään tai minkälainen akustiikka siellä on. joissakin avotoimistoissa meluongelma on saatu kuntoon peittoäänillä, korkeilla tilanjakajilla ja kaapeilla ja vaimentavilla levyillä. kun tähän vielä yhdistetään nuo puhelinkopit, käytössäännöt yms. on tyytyväisyys ollut jo kohtalainen. mutta totaalista keskittymistä vaativa työ ei tällöinkään vielä hyvin hoidu.
vastaus kysymykseesi on, että teidän pitäisi saada tästä aiheesta syntymään koko konttorin väen avoin keskustelu, mitä hyötyjä ja mitä haittoja muutos tuo. sekä työntekijöiden että työnantajan osalta. tällöin tarvitsette asiantuntijaa tekemään tästä selvityksen. ja voi käydä niin, että oikeita syitä ei löydy tai ne perustuvat johonkin yhteen näkökulmaan eikä esimerkiksi työntekijöiden hyvinvointiin tai työtehokkuuteen. ja jos kuitenkin avotoimisto tehdään, niin miten siellä on aiottu meluasia hoitaa ja miten muutosta hoidetaan, esimerkiksi sen suhteen, miten tilaa käytetään ja melua vähennetään omalla käytöksellä. jne.
muistaisin lukeneeni jonkun työterveyslaitoksen muuttotutkimuksen, jonka mukaan vaativa asiantuntijatyö hoitui huonommin avokonttorissa kuin koppikonttorissa. sen voisi myös yrittää löytää.
NOSTO!
Olen koodari, ja meillä oli töissä kaikilla ennen omat huoneet. Nyt sitten muutimme uusiin tiloihin. Yllätys (not): avokonttori! Kymmeniä ihmisiä ähkii vieri vieressä ja taukotilakin on samassa hornankattilassa! Kaiken kukkuraksi kaikki työkaverini ovat hirveitä mölisijöitä jotka mölyävät ja hekottavat työnteon ja taukojen aikana, eli 8 h päivässä. Ei ole ajattelevalla ja muutenkin introvertillä nörtillä kivaa kun kuulokkeidenkin läpi kuuluu tuo mökästys.
Avokonttorien haitoista on puhuttu jo pitkään, mutta yhä useampi firma päätyy tähän tuottavuutta pahasti laskevaan vaihtoehtoon.
Sairaudet tarttuu, kun joku räkii naaman edessä päiväkausia.. Kokemusta on.
oman aikansa se ottaa, mutta nykyään minulle pitää kyllä puhua aika kovalla äänellä ja lähietäisyydeltä, jos haluaa saada minun huomioni tässä isossa konttorissa, sen verran tiukasti olen oppinut keskittymään...
-37-