jos vastasyntyneessä on selkeä alkoholin aiheuttama vamma, voiko
äiti jättää lapsen jo synnärillä? minne vauva silloin menee? ei kai kukaan halua moista adoptoidakaan? tapauksessa äiti sai tietää raskaudestaan niin myöhään ettei keskeytys enää mahdollinen (ehkäisy oli käytössä, kuukautiset tuli normaalisti), tutkimuksissa sikiössä ei ole havaittu poikkeavuuksia, ja tokikaan kaikki ei heti synnyttyäkään näy, mutta jos.. Terveen lapsen äiti valmis pitämään itse, sairasta ei.
Tiedättekö miten menee?
PS en puhu omasta tapauksestani( ennen kuin riehaannutte).
Kommentit (50)
että äidin täytyy päättää haluaako hän pitää sen lapsen vai ei. Vaikeatkin vammat voivat tulla esille vasta viiveellä, ja toisaalta pahemman näköinen vamma voi osoittautua oletettua lievemmäksi.
Hylkäisiskö tuo äiti esikoisensakin, jos tämä sairastuisi tai vammautuisi? Ihan yhtä paljon omata lapsesta on kysymys.
Miksi kierukka, jonka en edes usko pettäneen, on se niin harvinaista. Mutta av:lla sattuu ja tapahtuu. Ja kyllä tollanen äiti on paska äiti, ei siitä mihkään pääse.
hormonivalmisteet jotka ei hänelle ole sopineet. harkitsin jopa välillä että itse yrittäisin adoptoida tän siskon vauvan mut mieheni on vastan. Ahdistaa :(
Neuvolassa pitää kertoa äiti harkitsee, ettei pidä lasta ja he sitten opastavat tilanteessa. Hän saa adopitioneuvontaa, hän saa esittää toiveen, että lasta ei näyteytä, synnyksen jälkeen hänellä on muutama kuukausi aikaa päättää pitääkö lapsensa.
olen äidille sanonutkin, että antaisi vauvan adoptioon vaikka olisi tervekin.. Mulla itsellä 3 pientä ja välillä on vaikeaa jaksamisen kanssa vaikka mulla ei ole alko-ongelmaa, ei masennusta, ja mieskin on toisin kuin tällä äidillä. Ja kai sen nyt voi sit sanoa että kyse on siis siskopuolestani :( Pahaa tekee, mut yritän auttaa minkä osaan (vaikka saan lähinnä huorittelut ja haukut... ;( ap
todella mukavan oloinen ihminen...
on nykyään aika edistyksellistä, jos koko raskausaikana ei sikiössä havaita mitään poikkeavaa on erittäin todennäköistä että lapsi on "terve" siis terve, kunnes toisin todistetaan.
Raju alkoholinkäyttö raskauden aikana luultavasti näkyy lapsessa kuitenkin jollain lailla, toisilla enemmän esim. kehitysvammana, toisilla vähemmän esim. keskittymisvaikeuksina.
Miten tuttusi ei saanut raskaudenkeskeytystä, sitä ihmettelen? Lääketieteellisin perusteinhan se voidaan tehdä hyvinkin myöhäisessä vaiheessa. Eikö lääkärit puolla vaikka olisi tiedossa että äiti on "rappiolla" ollut raskausajan?
Kohtuuttomalta tuntuu tilanne siskollesi, sinullekin, saati lapselle sitten. Neuvolasta vaan rohkeasti kysymään mitkä on vaihtoehdot. Vammautunut lapsi ansaitsee äidin, jolle hän on toivottu ja rakas sellaisenaan, vielä kipeämmin kuin lapsi joka syntyy terveenä. Toivottavasti joku ratkaisu löytyy!
kyllä sen lapsen saa jättää synnärille. Ihan terveenkin saa. Harmi ettei monet tee niin.
Kyllä saa vasta laitoksella sanoa ettei tahdo lasta, oli lapsi sairas tai terve.
Lasta ei heti oteta pois äidin nimistä vaan siinä on tuo muutaman kuukauden harkintaaika mutta se on lähinnä kuten erossakin: ollaan erillään ja tiedot raukeaa harkinta-ajan jälkeen.
Ja hyvähän tälläinen aika on olla: äiti ehtii muutaman kuukauden ajan harkitsemaan päätöstä ja perumaan jos tahtoo.
On kaikessa sijoituksessa tärkeää että lapsi voisi mennä biologiselle vanhemmalleen.
Mutta käytännössä lapsen voi jättää sairaalaan. Sieltä saa ITSE lähteä, vauva jää ja lastensuojelu hoitaa lapsen jatkosijottelut.
Äidin ei tarvitse olla lapsen kanssa harkinta-aikaa.
Lapsella pitää olla PAHA vamma että voi keskeytyksen tehdä viikon 12 jälkeen.
Miksi kierukka, jonka en edes usko pettäneen, on se niin harvinaista. Mutta av:lla sattuu ja tapahtuu. Ja kyllä tollanen äiti on paska äiti, ei siitä mihkään pääse.
hormonivalmisteet jotka ei hänelle ole sopineet. harkitsin jopa välillä että itse yrittäisin adoptoida tän siskon vauvan mut mieheni on vastan. Ahdistaa :(
ehkäisyprosentti on aika lähelle 100 joten en usko. Lieneekö ottanut sen pois ja leikkinyt tulella ihan tieten tahtoen?
tehdä epämäräisten oireiden takia, mut ei uskonu (ei halunnu uskoa??) et ois raskaana kun silti kuukautiset kuulemma aina lopulta tuli. Ei siis ole virallisessa pakkohoidossa vaan minä sen sinne vierotukseen vein, itsekin halusi lapsen parasta tietty, mut ois ryypänny jos ois yksin ollu. eli siis lopulta vapaaehtoisesti.
ja on välillä mulle tosi kamala mutta ainoa siskoni ja minä hänen, meillä sama isä ja siskon äiti ollu aika.. erikoinen, henk koht mielipiteeni ettei ois saanu ikinä lisääntyä :( Väkivaltainen ja myöhempi miesystävänsä hyväksikäytti siskoani seksuaalisesti, teininä aloitti narkkaamaan, myi itseään että sai rahoituksen jne... hyvin rikkinäinen ihminen mut ei mikään paha. älkää olko niin ilkeitä :( ap
ehkäisyprosentti on aika lähelle 100 joten en usko. Lieneekö ottanut sen pois ja leikkinyt tulella ihan tieten tahtoen?
en keksi yhtäkään syytä miks ois. Mut toisen pään sisällehän ei tietenkään pääse :( ap
tehdä epämäräisten oireiden takia, mut ei uskonu (ei halunnu uskoa??) et ois raskaana kun silti kuukautiset kuulemma aina lopulta tuli. Ei siis ole virallisessa pakkohoidossa vaan minä sen sinne vierotukseen vein, itsekin halusi lapsen parasta tietty, mut ois ryypänny jos ois yksin ollu. eli siis lopulta vapaaehtoisesti. ja on välillä mulle tosi kamala mutta ainoa siskoni ja minä hänen, meillä sama isä ja siskon äiti ollu aika.. erikoinen, henk koht mielipiteeni ettei ois saanu ikinä lisääntyä :( Väkivaltainen ja myöhempi miesystävänsä hyväksikäytti siskoani seksuaalisesti, teininä aloitti narkkaamaan, myi itseään että sai rahoituksen jne... hyvin rikkinäinen ihminen mut ei mikään paha. älkää olko niin ilkeitä :( ap
Asia kuuluu meille miten?
Sinulla on ongelmia ihmissuhteissa eikä niitä määräänsä enempää jaksa.
Se mitä ihmiselle on tapahtunut on historiaa, jokainen meistä elää tätä hetkeä.
Siskollasi on oma elämänsä ja sinulla oma.
Se ettei tee raskaustestiä on hänen asiansa, ihan kuten se ettei pidä lasta. Jos pitää niin pitää. Sitten taas eletään sen mukaan.
Varmaan taas samat sydämettömät ihmiset parjaamassa, kuin siinä varattoman yh:n ketjussa... Saatteko mielihyvää tästä? Tunnette itsenne jotenkin paremmiksi kun syyttävällä sormella osoitatte heikompaanne.
Ensinnäkin terveestä lapsesta huolehtiminen on ns. helpompaa kuin sairaasta lapsesta. Ymmärrän ap:n siskopuolta joten kuten siinä, että jos lapsen havaitaan olevan vaikeasti vammainen synnyttyään, ei häntä edes halua nähdä. Ja hyvä niin. Tästä äidistä kun ei varmasti olisi erityislapsen äidiksi. Terveestä lapsesta ehkä jo pystyisi huolehtimaan ls:n ja sossun avustuksella. Ja toivon että raskaudenaikainen pakkovierottaminen jatkuu vielä synnytyksen jälkeenkin, jäi lapsi äidilleen tai ei.
Mutta onhan se niinkin, kuten sanottu, että vakavia ongelmia voi ilmetä vasta lapsen kasvaessa. Kestäisikö äiti ongelmat silloin? Olisiko kuitenkin parasta lapsen, äidin ja jo olemassa olevan isomman lapsen kannalta, että vauvaa ei koskaan synnäriltä kotiin tuotaisi ja se luovutettaisiin adopitoon joka tapauksessa.
Asia kuuluu meille miten? Sinulla on ongelmia ihmissuhteissa eikä niitä määräänsä enempää jaksa. Se mitä ihmiselle on tapahtunut on historiaa, jokainen meistä elää tätä hetkeä. Siskollasi on oma elämänsä ja sinulla oma. Se ettei tee raskaustestiä on hänen asiansa, ihan kuten se ettei pidä lasta. Jos pitää niin pitää. Sitten taas eletään sen mukaan.
paljon typerämmistäkin aiheista täällä keskustellaan!
mä jätin ko tilanteessa, ja e ole katunut. Abortin oisin halunnu rv 24 mutta eivätpä antaneet. Ei edes kiinnosta mitä lapselle kuuluu.
viikolle 22 saakka.
siskon vauvassa ei ole havaitu mitän poikkeavaa, lisöski en nyt uskalla varmaksi sanoa kun en muista miten paina testin tekemisen jälkeen meni lääkäriin.ap
viikolle 22 saakka.
siskon vauvassa ei ole havaitu mitän poikkeavaa, lisöski en nyt uskalla varmaksi sanoa kun en muista miten paina testin tekemisen jälkeen meni lääkäriin.ap
ym kirjotusvirheet kiireessä suokaa anteeksi :/ ap
Varmaan taas samat sydämettömät ihmiset parjaamassa, kuin siinä varattoman yh:n ketjussa... Saatteko mielihyvää tästä? Tunnette itsenne jotenkin paremmiksi kun syyttävällä sormella osoitatte heikompaanne. Ensinnäkin terveestä lapsesta huolehtiminen on ns. helpompaa kuin sairaasta lapsesta. Ymmärrän ap:n siskopuolta joten kuten siinä, että jos lapsen havaitaan olevan vaikeasti vammainen synnyttyään, ei häntä edes halua nähdä. Ja hyvä niin. Tästä äidistä kun ei varmasti olisi erityislapsen äidiksi. Terveestä lapsesta ehkä jo pystyisi huolehtimaan ls:n ja sossun avustuksella. Ja toivon että raskaudenaikainen pakkovierottaminen jatkuu vielä synnytyksen jälkeenkin, jäi lapsi äidilleen tai ei. Mutta onhan se niinkin, kuten sanottu, että vakavia ongelmia voi ilmetä vasta lapsen kasvaessa. Kestäisikö äiti ongelmat silloin? Olisiko kuitenkin parasta lapsen, äidin ja jo olemassa olevan isomman lapsen kannalta, että vauvaa ei koskaan synnäriltä kotiin tuotaisi ja se luovutettaisiin adopitoon joka tapauksessa.
Ei kai kyse ole pelkästään ilkeilystä. Jos tapaus on totta eikä sairasta provpilua, niin pystyn järjen tasolla jotenkin ymmärtämään että Ap:n kuvaileman kaltainen henkilö päätyisi adoptioon. Joka olisi varmasti parasta lapselle.
Mutta tunnetasolla kuvottaa että joku on olla niin heikko ihminen että hylkäisi sairaan lapsensa, jonka sairauden on aiheuttanut omalla käytöksellään. Ihan puistattaa. Viimeistään siinä vaiheessa pitäisi alkoholistinkin pystyä nousemaan jaloilleen ja käyttäytyä ihmisen tavoin, ja hoitaa lapsensa. Itse en pystyisi heräämään jokaiseen uuteen aamuun tietoisena siitä että on ensin itse auheuttanut lapsen sairauden ja sen jälkeen hylänny hänet.
Ei se kyllä lastaan saa pitää,sossu varmasti huostaanottaa jokatapauksessa,ja luojalle kiitos siitä! Joutuuko nykyään muka pakkohoitoon alkon takia jos on raskaana? Minä kun luulin ettei se muutos ole vielä voimassa