jos vastasyntyneessä on selkeä alkoholin aiheuttama vamma, voiko
äiti jättää lapsen jo synnärillä? minne vauva silloin menee? ei kai kukaan halua moista adoptoidakaan? tapauksessa äiti sai tietää raskaudestaan niin myöhään ettei keskeytys enää mahdollinen (ehkäisy oli käytössä, kuukautiset tuli normaalisti), tutkimuksissa sikiössä ei ole havaittu poikkeavuuksia, ja tokikaan kaikki ei heti synnyttyäkään näy, mutta jos.. Terveen lapsen äiti valmis pitämään itse, sairasta ei.
Tiedättekö miten menee?
PS en puhu omasta tapauksestani( ennen kuin riehaannutte).
Kommentit (50)
viikolle 22 saakka.
in mutta mistä syistä? siskon vauvassa ei ole havaitu mitän poikkeavaa, lisöski en nyt uskalla varmaksi sanoa kun en muista miten paina testin tekemisen jälkeen meni lääkäriin.ap
Valitettavasti ihan ilman syytäkin. Mutta mitäpä sitä enää miettimään, myöhäistä.
viikolle 22 saakka.
in mutta mistä syistä? siskon vauvassa ei ole havaitu mitän poikkeavaa, lisöski en nyt uskalla varmaksi sanoa kun en muista miten paina testin tekemisen jälkeen meni lääkäriin.ap
Valitettavasti ihan ilman syytäkin. Mutta mitäpä sitä enää miettimään, myöhäistä.
Valviran sivuilta:
Lupaa raskauden keskeyttämiseen haetaan Valviralta, kun
* raskaus on kestänyt yli 12 raskausviikkoa mutta alle 20 raskausviikkoa
* epäillään, että sikiöllä on vaikea sairaus tai ruumiinvika
* sikiöllä on luotettavan tutkimuksen avulla todettu vaikea sikiön sairaus tai ruumiinvika ja raskaus on kestänyt yli 20 raskausviikkoa mutta alle 24 raskausviikkoa
* lääkäri on antanut kielteisen aborttipäätöksen, jolloin asia käsitellään Valvirassa valitusasiana
tehdä epämäräisten oireiden takia, mut ei uskonu (ei halunnu uskoa??) et ois raskaana kun silti kuukautiset kuulemma aina lopulta tuli. Ei siis ole virallisessa pakkohoidossa vaan minä sen sinne vierotukseen vein, itsekin halusi lapsen parasta tietty, mut ois ryypänny jos ois yksin ollu. eli siis lopulta vapaaehtoisesti. ja on välillä mulle tosi kamala mutta ainoa siskoni ja minä hänen, meillä sama isä ja siskon äiti ollu aika.. erikoinen, henk koht mielipiteeni ettei ois saanu ikinä lisääntyä :( Väkivaltainen ja myöhempi miesystävänsä hyväksikäytti siskoani seksuaalisesti, teininä aloitti narkkaamaan, myi itseään että sai rahoituksen jne... hyvin rikkinäinen ihminen mut ei mikään paha. älkää olko niin ilkeitä :( ap
oli lapsi terve tai sairas niin lapsi adoptioon...tuolla taustalla äiti siirtää ihan varmasti tulevaan lapseensa traumansa ja soppa on valmis..sitten aikanaan lapsesta kasvaa masentunut, alkoholisoitunut aikuinen.. näin traumat siirtyvät sukupolvelta toiselle.
Adoption kautta se voidaan katkaista ja lapsella on ainakin paremmat mahdollisuudet selvitä terveeksi aikuiseksi ja aikanaan tasapainoiseksi vanhemmaksi omille lapsilleen..ketju on katkaistu.
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viesti/1487551/voiko_aborttia_sa…
Taitaa olla provoa koko homma...eikö teillä ole parempaa tekemistä?!
pitäisi tehdä lastensuojeluilmoitus! Juopon suojelu ei auta sitä olemassaolevaa lasta,saati tätä uutta sitten.Vai etkö halua että perhe saa apua?
Ja äiti on "pakkovieroituksessa" ollut siitä asti kun selvisi raskaus ja se, ettei aborttia voi enää tehdä. Mutta äiti ei ole mikään hirviö vaan tosi traumaattisia asioita taustalla, ihailen että on jaksanut edes esikoisen hyvin hoitaa (ihan ls-sossujenkin mielestä). En suojele vaan yritän olla tukena. Riittääkö neuvolassa asiasta kertominen, ja toive, että vauva tarkastetaan ennen kuin äidille edes näytetään? EI kuulemma halua edes nähdä lasta jos se on sairas. Kauhea syyllisyys äidillä on.
tämmöset sikiää vaikka ehkäisy pitäisi olla. Toisilla, joilla elämä kunnossa ei tule lasta sitten millään..miksi elämä on niin helvetin epäoikeudenmukainen. Ja kaikki voivat sitten huonosti. Tämän valossa parempi ettei ota lasta oli sitten terve tai sairas.jos kerran jo ekan lapsen kanssa vain vuoroviikoin jaksaa olla tuleva lapsi saa paremman elämänalun jossain perheessä missä lapsi saa terveet läsnäolevat aikuiset ympärilleen. Biologinen äiti kun ei aina ole se paras aikuinen: parempi olla terve ja tasapainoinen adoptiolapsi kun traumatisoitunut ja masentunut bioäidin kanssa asuva lapsi.
miks luulet itse olevasi joku erinomainen vanhempana, jos sä et ole edes lasta saanu aikaseks, mitä vittua luulet tietäväs vanhemmuudesta? ja joo, mä oon ihan normimamma, en juo en polta jne, vituttaa vaan niin nämä tällaset sädekehänkiillottajat. sä et tiedä äitiydestä mitään ennen ku sulla on se lapsi!!!
sikiössä ei ole havaittu ultrissa poikkeavuuksia, niin olettakaa että lapsi olisi terve. Vaikka tilanne on syvältä, niin pirujen maalaaminen seinälle ei auta. Keskustelkaa sosiaalityöntekijöiden kanssa porukalla ja miettikää mikä ratkaisu olisi paras. Mikäli äiti haluaa lapsen pitää, niin sinun ja sos.työntekijöiden tuki ja apu on silloin tärkeää. Hänellä saattaa olla mahdollisuus päästä esim. johonkin tuettuun asuntoon, missä apu on lähempänä tarvittaessa. Lapsen voi kyllä jättää myös synnärille, sieltä hän päätyy todennäköisesti ensin kriisisijoituksena johonkin perheeseen, jonka jälkeen sitten etsitään pidempiaikainen sijoituspaikka. Vaikeavammainen lapsi päätyy todennäköisesti laitokseen.
tehdä epämäräisten oireiden takia, mut ei uskonu (ei halunnu uskoa??) et ois raskaana kun silti kuukautiset kuulemma aina lopulta tuli. Ei siis ole virallisessa pakkohoidossa vaan minä sen sinne vierotukseen vein, itsekin halusi lapsen parasta tietty, mut ois ryypänny jos ois yksin ollu. eli siis lopulta vapaaehtoisesti. ja on välillä mulle tosi kamala mutta ainoa siskoni ja minä hänen, meillä sama isä ja siskon äiti ollu aika.. erikoinen, henk koht mielipiteeni ettei ois saanu ikinä lisääntyä :( Väkivaltainen ja myöhempi miesystävänsä hyväksikäytti siskoani seksuaalisesti, teininä aloitti narkkaamaan, myi itseään että sai rahoituksen jne... hyvin rikkinäinen ihminen mut ei mikään paha. älkää olko niin ilkeitä :( ap
sain ..mutta jos ei osaa lukea niin sitten varmaan on vähän hankalaa...mikä sun pointti on..täällä keskustellaan lapsesta , jolla ehkä alkoholin aiheuttama vamma JA SINÄ PUUTUT ULKOASUUN!!!!!!!!!!!!!!
Jonka äiti oli kuollut viinaan. Ongelmat alkoi näkyä vasta myöhemmin, lähinnä oppimisvaikeuksina. Tätini tiesi kyllä, että lapsen äiti oli juonut raskauden aikana,. tosin silloin ei kai alkoholin haitoista niin tiedetty. Mutta ei se lapsen ja vanhempien suhteeseen vaikuttanut juuri. Ihan ok elämän yleismies jantusena serkkuni on tehnyt.
pitäisi tehdä lastensuojeluilmoitus! Juopon suojelu ei auta sitä olemassaolevaa lasta,saati tätä uutta sitten.Vai etkö halua että perhe saa apua?
Ja äiti on "pakkovieroituksessa" ollut siitä asti kun selvisi raskaus ja se, ettei aborttia voi enää tehdä. Mutta äiti ei ole mikään hirviö vaan tosi traumaattisia asioita taustalla, ihailen että on jaksanut edes esikoisen hyvin hoitaa (ihan ls-sossujenkin mielestä). En suojele vaan yritän olla tukena. Riittääkö neuvolassa asiasta kertominen, ja toive, että vauva tarkastetaan ennen kuin äidille edes näytetään? EI kuulemma halua edes nähdä lasta jos se on sairas. Kauhea syyllisyys äidillä on.
tämmöset sikiää vaikka ehkäisy pitäisi olla. Toisilla, joilla elämä kunnossa ei tule lasta sitten millään..miksi elämä on niin helvetin epäoikeudenmukainen. Ja kaikki voivat sitten huonosti. Tämän valossa parempi ettei ota lasta oli sitten terve tai sairas.jos kerran jo ekan lapsen kanssa vain vuoroviikoin jaksaa olla tuleva lapsi saa paremman elämänalun jossain perheessä missä lapsi saa terveet läsnäolevat aikuiset ympärilleen. Biologinen äiti kun ei aina ole se paras aikuinen: parempi olla terve ja tasapainoinen adoptiolapsi kun traumatisoitunut ja masentunut bioäidin kanssa asuva lapsi.
miks luulet itse olevasi joku erinomainen vanhempana, jos sä et ole edes lasta saanu aikaseks, mitä vittua luulet tietäväs vanhemmuudesta? ja joo, mä oon ihan normimamma, en juo en polta jne, vituttaa vaan niin nämä tällaset sädekehänkiillottajat. sä et tiedä äitiydestä mitään ennen ku sulla on se lapsi!!!
ikävää tuottaa sulle pettymys mutta lapsia on..että perseelleen meni tuo sinun analyysi. Tiedän kuule äitiydestä ihan tasan tarkkaan yhtä paljon kun sinäkin että turhaan SINÄ Täällä omaa sädekehää täällä kiillotat ..äiti...
Ehkä olisit itsekkin voinut jättää turhan jeesustelun väliin ja kertoa ihan vain mielipiteesi aiheesta. Oletko sinä nyt sitten parempi toistaan? Olisit ollut, jos olisit jättänyt kaksi ensinmäistä lausetta kirjoittamatta, mutta nyt meni uskottavuus.