Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G:Hei kuinka moni teistä tärisi hillittömästi synnytyksen jälkeen?

Vierailija
23.11.2011 |

Tuntuiko se miellyttävälle vai epämiellyttävälle?

Kuinka hoitohenkilökunta suhtautui siihen?

Mistä sen kerrottiin johtuvan?

Monesko synnytys? Oletko tärissyt kaikkien synnytysten jälkeen?

Synnytyksen kesto?

Lääkitty vai luomu?

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisää vastauksia kaivataan...toivon saavani vähintään sata kokemusta.

yt. ap

Vierailija
42/77 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle selitettiin, että tärinä johtuu siitä, että adrenaliini poistuu elimistöstä. Minusta kuulostaa uskottavalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain molemmissa synnytyksissä epiduraalin, mutta vain toisessa joka päätyi leikkaukseen, tärisin. Se alkoi jo leikkaussalissa. Oli kuin olisi ollut ihan jäässä niin että hampaatkin kalisi. Hoitaja sanoi, että on normaalia ja voi johtua monesta syystä, mutta että on normaalia. Heräämössä multa kysyttiin, että ottavatko jo puhaltimen pois peiton alta. Mä tärisin edelleen, enkä ollut edes huomannu, että mun peiton alle oli laitettu puhallinkin lämmittämään:D No kyllä se loppu ennenku heräämöstä lähdettiin.

Tästä muuten harvoin puhutaan. En tienny, että muillakin ollut samanlaista.

Vierailija
44/77 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, että jalat ikään kuin löivät loukkua. Tämä ei tuntunut erityisesti ikävältä tai mukavalta, eikä minulla ollut kylmä tai muutakaan. Ehkä lähinnä oli vain niin helpottunut synnytyksen ollessa ohi. Muistelen, että tärinää olisi ollut vielä siinäkin vaiheessa, kun episiotomaa ommeltiin ja että jalkojen paikallaan pitäminen olisi ollut siksi hankalaa. Ennen sitä heti lapsen synnyttyä tärisin kuitenkin voimakkaammin. Tärinään ei muistaakseni kiinnitetty mitää huomiota, eikä sille annettu selitystä (en muista), mutta ajattelin itse sen johtuvan rasituksesta. Synnytys oli ensimmäinen ja synnytys kesti noin 6,5 tuntia. Synnytys ei ollut täysin luomu, sillä sain jotain ilokaasua korvaavaa lääkettä lihakseen (kun Jyväskylässä ei saa ilokaasua) ja väliliha puudutettiin, mutta muita puudutteita ei käytetty. Myöhemmin kuulin, että tärinä voisi johtua adrenaliinin poistumisesta, joka tuntui jälkikäteen ihan loogiselta selitykseltä.

Vierailija
45/77 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan en ole saanut/käyttänyt epiduraalia.

Minulle aina sanottiin että tärinä johtuu elimistön rasituksesta.

Ei se inhottavaa ollut, epämiellyttävää kylläkin, sellainen kylmänhorkka. Kesti jotain tunnin ehkä aina synnytyksen jälkeen. Pystyin kyllä suurinpiirtein toimimaan jotenkin, mukavinta oli olla vain peiton alla vauvan kanssa sen aikaa :)

Vierailija
46/77 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärinä oli kamalaa. Se alkoi mulla kalvojen puhkaisun jälkeen, mutta ennen kiireellistä sektiota, johon pääsin noin 8 tuntia puhkaisusta.

Kukaan ei puhunut mulle mitään tärinään liittyen, pitivät vain ronskisti kiinni, että saivat piuhat kiinni ja puudutteen laitettua leikkurissa. Tärinä jatkui vielä (omasta mielestä) pitkään synnytyksen jälkeen, ei ollut lämpöpeittoja tms.

Synnytys oli ensimmäinen

Vierailija
47/77 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en vaan muista oliko se toinen vai neljäs synnytys.. mä siis palelin, mutta kätilö väitti, että se on jännitystä, kummasti vaan helpotti, ku sain lämpöpakkauksen. :) Ja on ollu luomusynnytyksiä kaikki. Ei siis puudutteita, eikä tule nytkään, kunhan tässä pääsee "hommiin"

rv39+2

mutta synnytin tyttären rv 40+6 ja ilman lääkintää, tai itse asiassa oksitosiinitippa laitettiin menemään ku vauva oli syntyny ja sit jotain supistavaa suoleen.. no kuitenkin, tärinä tuli synnytyksen jälkeen, sänky oli märkä, ku vedet lensi kaaressa ja kasteli kaikki paikat, paleli ihan julmetusti. Yövuoron kätilö nakkas jonku peitteen päälle, mutta se ei vielä paljon auttanu, sit tuli ihana aamuvuoron kätilö hoitelemaan homman loppuun ja haki lämmitetyn peitteen, laitto kuivan pyyhkeen jalkojen alle ja tärinä loppu n. 5min:ssa. Mutta mulla tärinät ei oo ainakaan johtuneet epiduraalista, kun en sitä ole huolinut, vaikka on tarjottukin.

Vierailija
48/77 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroppa mihin näitä tietoja keräät? Olikos oma vastauksesi tuolla ylempänä?

- ei sitä siinä vaiheessa paljon jaksanut siitä välittää, ehkä hitusen epämiellyttävää mutta ajatukset muualla ja sen tiesi kuuluvan asiaa ja menevän ohi

- ei mitenkään kunnes asiasta itse mainitsin, sanoivat hyvänoloisesti että kuuluu asiaan, olisiko ollut adrenaliinin ja kovan rutistuksen syytä

- katso yllä

- toinen synnytys

Synnytyksen kesto?

- reilut 14h

Lääkitty vai luomu?

- Luomu, kohdunkaulan puudutte antoi noin 1,5h pientä helpostusta jonka teho hävisi jo aikoja ennen ponnistusvaihette. Tämän jälkeen taas luomuna loppuun asti.

Vierailija
49/77 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärisin kummassakin synnytyksessä. Esikoisen puskin ilokaasun voimalla viidessä tunnissa. Kuopus syntyi alle kahdessa tunnissa enkä ehtinyt saada mitään kivunlievitystä ja synnytyksen jälkeen sama hillitön tärinä!

Vierailija
50/77 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaakohan ap vielä lisää kertomuksia?

Itse tärisin muutaman tunnin jälkeen synnytyksestä. Jalat vetivät loukkua ja samaan aikaan selkä kramppasi kivusta. Oloni oli muutenkin todella heikko (meinasin pyörtyä), ja minulta otettiin verikokeita, ja todettiin hellp-oireyhtymä. Onneksi vauva oli jo syntynyt, joten paraneminen kävi nopeasti.

Hoitohenkilökunta suhtautui asiaan todella myötätuntoisesti. Sain viltin viluun ja kylmägeeliä selkäkramppiin. Tärinää ei mitenkään erityisemmin kuitenkaan noteerattu, kun oli tärkeämpää huolenaihetta tuosta toksemiasta.

Kivunlievityksenä synnytyksessä oli ilokaasu ja epiduraali.

Vierailija
51/77 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyksen kesto?

Lääkitty vai luomu?

1. epämiellyttävälle

2. ihan ok, normaalia

3. en muista

4. eka

5. toinen synnytys oli kiireellinen sektio, ei tärinää

6. 22h

7. epiduraali-lääkitty

Vierailija
52/77 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Hurjalle, kun ei mahtanut mitään. Ei kuitenkaa kovin epämielyttävälle

- Kätilö sanoi että normaalia on ja peitteli lämpimällä peitolla Mistä sen kerrottiin johtuvan?

- Pitkästä ponnistusvaiheesta jakkaralla (yli 1h). Koko alavartalon lihakset oli niin väsyneet, etten saanut nostettua peppua sen vertaa ylös että kätilö olisi saanut laitettua alle puhtaan alusen. Mies ja kätilö nostivat lantiosta :) Siis lihastärinää oli...

Monesko synnytys?

- 1.

Synnytyksen kesto?

- n. 7h

Lääkitty vai luomu?

- Täysin luomu. Ei siis epiduraalista voinut mulla johtua.

Vierailija
53/77 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen tärissyt jokaisen jälkeen

3 synnytystä

kaikki luomua

tärinä ärsyttää

lääkärit ym ei sano mitään enkä muistanut tai tajunnut kysyä kun olin niin onnellinen vauvoista

synnytykset kesti kauan en muista kauan

Vierailija
54/77 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekassa sain epiduraalin, ei tärinöitä missään vaiheessa... tokassa tärinä alkoi jo kotona, kun supistukset voimistui ja sitä kesti koko synnytyksen ajan (myös silloin sain epiduraalin, mutta tärisin jo valmiiksi, eli ei liittynyt siihen)... kolmannessa sama juttu, hervoton koko kehon tärinä alkoi supistusten voimistuessa ja jatkui läpi synnytyksen (ei epiduraalia). Synnytyksen jälkeen en ole tärissyt koskaan. Tärinä on toki epämiellyttävää, mutta eipä sille mitään oikein mahda... mullakin oli läjä peittoja päällä ja se tutina ei talttunut millään. Syy on jäänyt epäselväksi, mutta kätilö sanoi sen olevan aivan normaalia, joten en ollut huolissani.

Vierailija
55/77 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eka luonnollinen alatiesynnytys ilman kivunlievitystä-ei vapinaa.

Toka hätäsektio istukan irrottua-aivan kamala tärinä herättyäni,,

Vierailija
56/77 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en muista lääkkeen nimeä, mutta vuosin syöksysynnytyksen jälkeen kovin ja kohtu ei supistunut toivotusti. Muistan, että se lääke piti laittaa kielen alle ja sitten se tärinä kohta alkoi. Tärisin niin, että välillä lähti taju. Kamala kokemus!

Vierailija
57/77 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun synnytyksestä on yli kymmenen vuotta...

Olisi ollut kiva tietää etukäteen, että tuommoistakin voi tulla vastaan ja se on normaalia.

Vierailija
58/77 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tärissyt, ensimmäinen synntys, käynnistetty, epiduraali oli.

Vierailija
59/77 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- tuntui epämiellyttävälle

- en muista, luultavasti ensin ei mitenkään, mutta pian tajusivat ettei kaikki ole kunnossa

- menetin tosi paljon verta

- kolmas synnytys, ekassa ja tokassa ei tärinää

- 1 tunti

- luomu.

Vierailija
60/77 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki vastaukset tervetulleita voit myös kertoa jos et ole tärissyt.

yt. ap