Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G:Hei kuinka moni teistä tärisi hillittömästi synnytyksen jälkeen?

Vierailija
23.11.2011 |

Tuntuiko se miellyttävälle vai epämiellyttävälle?

Kuinka hoitohenkilökunta suhtautui siihen?

Mistä sen kerrottiin johtuvan?

Monesko synnytys? Oletko tärissyt kaikkien synnytysten jälkeen?

Synnytyksen kesto?

Lääkitty vai luomu?

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tärinä alkoi ~puoli tuntia vauvan syntymän jälkeen leikkaussalissa (istukka poistettiin siellä). Olin menettänyt runsaasti verta ja heikossa kunnossa, joten en muista selittikö kukaan tärinän syytä. Jalat käärittiin lämmitettyihin huopiin ja kai se sillä rauhoittui, en muista.

TUntui kamalalta..

Synnytys kesti n.17 tuntia.

Vierailija
22/77 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta nautihan nyt ensimmäisistä tunneista ja päivistä rauhassa oman perheen kesken ja tutustu vauvaasi, kyllä me täällä AV pidetään pystyssä!!:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastausten perusteella tärinä näyttää olevan melko yleistä. Itse olen tärissyt (lähinnä jalat) molemmissa synnytyksissä. Ensimmäisessä avautumisvaiheessa, toisessa synnytyksen jälkeen. Kumpikin oli nopeita keikkoja. Esikoinen syntyi neljässä tunnissa, toisessa meni 2,5 tuntia (ekasta kunnon supistuksesta syntymään). Epiduraalia ei ehditty laittaa kummassakaan, ilokaasua nuuhkin jonkin verran, mutta siitä tuli vain paha olla.

Tärinä ei mitenkään sattunut, mutta olo oli jotenkin hölmö kun kintut vaan vispaa eikä niille voi mitään. Lämpöpeitto auttoi, joten lihasjännityksestä tms. lienee kyse.

Vierailija
24/77 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea sinulle pienestä vauvastasi! Mutta nautihan nyt ensimmäisistä tunneista ja päivistä rauhassa oman perheen kesken ja tutustu vauvaasi, kyllä me täällä AV pidetään pystyssä!!:)

mulle tuli aikamoinen typo! Piti olla 2 kk! Ei sentään kahta tuntia, kahden tunnin jälkeen taisin olla jo unten mailla ;)

Mutta kiitos onnitteluista, kyllä ne vieläkin kelpaavat! Vauva on ihana.

Vierailija
25/77 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeästi liittyi mulla epiduraaliin, tärinä alkoi välittömästi epiduraalin laiton jälkeen ja hävisi vähitellen vauvan synnyttyä. Itseäni horkka lähinnä nauratti, kun tärinä oli niin holtitonta. Ei mukavaa, mutta ei kauhean ikävääkään (varsinkin kun epiduraalin jälkeen olo oli muuten täysin kivuton). Kätilö kertoi syynä olevan epiduraalin, joka aiheuttaa lihasten rentoutumisen ja sitä myötä tärinän.

Ekassa synnytyksessä ei ollut tärinää, vaikka siinäkin sain epiduraalin ja olin takuulla hermostuneempi kuin tokassa synnytyksessä. Eka synnytys kesti myös pidempään (15 h) kuin toinen (8 h).

Vierailija
26/77 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärisin todella kovasti ensimmäisen synnytykseni jälkeen, mutta näin kävi vain tässä ensimmäisessä synnytyksessä, joka oli nopea sektio, ei kuitenkaan hätäsektio. Kolmen myöhemmän alatiesynnytyksen jälkeen en ole tärissyt. Ensimmäisessä synnytyksessä sain epiduraalin ja spinaalin. Näitä en ole saanut myöhemmissä synnytyksissä.

Tärinä tuntui todella epämiellyttävältä, ja läsnä ollut hoitohenkilö kommentoi "tärinä on kova". Henkilökunta suhtautui tärinään muuten melko välinpitämättömästi, sanoivat sen menevän ohi. Sen sanottiin johtuvan puudutteistä. Tämä ensimmäinen synnytykseni kesti kahdeksan tuntia, mutta tosiaan päätyi vauvan sydänäänten laskun vuoksi sektioon.

Synnytyksen kesto?

Lääkitty vai luomu?

Vierailija
27/77 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyksissä käytettiin epiduraalia ja päädyttiin vielä sektioihinkin, eli molemmat olivat aika rankkoja kokemuksia. Mutta käsittääkseni tärinä liittyi epiduraaliin, niin minulle ainakin hoitajat sanoivat. Tärinä ei ollut mielestäni erityisen miellyttävä jos ei epämiellyttäväkään (ainakaan verrattuna supistelukipuihin) tunne. Oikeastaan se tuntui aika jännältä miten sitä vaan tärisee eikä saa sitä loppumaan. Lämpöpeiton avulla ja ajan kanssa se kuitenkin sitten loppui.

Vierailija
28/77 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tokassa ja kolmannessa en. Kaikissa sain epiduraalin. Ekassa olin ehdottomasti hermostunein ja synnytys kesti myös pisimpään ja oli vaikein. Eli veikkaan että johtui siitä eikä niinkään epiduraalista, koska seuraavilla kerroilla en tärissyt...

vielä että eihän se MIELLYTTÄVÄLLE tuntunut, mutta synnytyskipujen rinnalla ei nyt niin huikean epämiellyttävältäkään. Siinä vaiheessa suoraan sanottuna aika marginaalinen juttu.

Hoitohenkilökunta ei muistaakseni sanonut asiasta yhtään mitään.

Vierailija
29/77 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun pelkäsin tippuvani sängyltä kun niin tutisutti. Muissa synntyksissä ei ole ollut aivan samanlaista tutinaa, mutta keskenmenon tyhjennyksen yhteydessä (lääkkeellinen) tuli myös tärinäkohtaus heti alkuvaiheessa tyhjennystä.

Vierailija
30/77 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ykkösen jälkeen oli kamala olo, luulin kans, et vauva putoo. Luulin jälkeenpäin että se johtui suuresta verihukastani.

Kuinka hoitohenkilökunta suhtautui siihen?ei mitenkään

Mistä sen kerrottiin johtuvan? ekalla kerralla ei kukaan sanonut mitään, pikkukolmosen jälkeen täristessäni kysyin itse tuleeks tää tärinä kaikille. ja kuulemma joo.

Monesko synnytys? 3xsynnyttänyt, aina alakautta

Oletko tärissyt kaikkien synnytysten jälkeen? en muista kakkosen jälkeen tärinää, mut varmaanki, en viitti exältä kysyä eli ekassa ja viimesessä joo

Synnytyksen kesto?

1.vesien menosta 12h, ponnistus yli 2 tuntia, loppujen lopuksi imukupilla avustettuna vauva ulos, epiduraali

2.synnytys polttojen alettua n.2,5tunnissa vauva ulkona, vain spinaali

3.synnytys kalvojen puhkaisusta 2,5tuntia, vain spinaali

Lääkitty vai luomu? kts.edellä

Vierailija
31/77 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että eka synnytys kesti noin 30 tuntia ja toinen noin 15 tuntia ennen kuin päädytiin sektioihin (pysähtynyt synnytys).

Vierailija
32/77 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vain sektion jälkeen tärisin, olin kuin horkassa. Normaalisynnytyksissä ei ollut mitään tärinöitä.

Vierailija
33/77 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epämiellyttävälle, paleli.

Hyvin, toivat lämpmpeiton.

En muista ketoivatko

Toinen (ja samalla viimeinen) synnytys, en ole ensimmäisessä synnytyksessä tärissyt

Synnytyksen kesto?

Sännöllisten supistusta alusta n 5 tuntia.

Lääkitty vai luomu?

Kipulääkitystä en saanut, mutta sain oksitosiinia supistuksia koventamaan synnytyksen aikanaan.

Itse epäilen että tärinä johtui palelusta. Mielestäni huone oli viileä (!) ja lapsivedet valui jaloille ennen ponnistusvaihetta kun vielä seisoin.

Vierailija
34/77 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärisin kyllä molempien synnytysten jälkeen, ei kiva, kaikki lihakset olivat ihan hapoilla.

Ei sanottu mistä johtuu, mutta tuntui sille, että lihakset vaan väsyivät ponnistuksesta. Eikä sitä juuri noteerattu.

Ensimmäinen synnytys kesti 8h40min (ponnistus 8min) ja toinen 4h10min (ponnistus 3,5min).

Molemmissta epiduraali ja ilokaasu.

Vierailija
35/77 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole ollut, kun ei ole ollut lääkkeitä mukana synnytyksessä.

kaikki mahdolliset lääkkeet - epiduraali, cytotec, oksitosiini, antibiootti - mutten silti tärissyt.

Vierailija
36/77 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tärisin eniten synnytyksen aikana ja jo ennen epiduraalin laittoa. Tärinä, joka muistutti vilunväristyksiä, alkoi aamulla vaikka supistuksia tuli ehkä kerran puolessa tunnissa. Illalla vauva syntyi ja tärinä oli pahinta kun supistukset kovia. En voinut kuvitellakaan että olisin ollut jalkeilla. Epiduraalin laittokin oli vaikeaa kun piti kaikki voimat käyttää siihen että olisi pysynyt paikallaan. Kun sain puudutuksen, kipu meni mutta tärinä jäi. En muista että olisin juurikaan tärissyt synnytyksen jälkeen. Synnytyksen kesto oli vesien tihkumisesta 22 h, säännöllisistä supistuksista 10 h.

Vierailija
37/77 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en vaan muista oliko se toinen vai neljäs synnytys.. mä siis palelin, mutta kätilö väitti, että se on jännitystä, kummasti vaan helpotti, ku sain lämpöpakkauksen. :) Ja on ollu luomusynnytyksiä kaikki. Ei siis puudutteita, eikä tule nytkään, kunhan tässä pääsee "hommiin"

rv39+2

Vierailija
38/77 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tärinä siis tuli avautumisvaiheessa. Ja kesti vaan vähän aikaa. synnytykset kestäneet eka 9h ja viimeisin n.3h, muut siltä väliltä, ponnistukset ekasta 20min, imukuppiavusteinen, ja viimeisin pari minuuttia.. muut siltä väliltä. :)

Vierailija
39/77 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntui epämiellyttävälle, hoitaja toi lämpöpeiton ja kertoi tärinän olevan normaalia, ensimmäinen synnytys, epidural, kesto noin 21 tuntia, vesien monesta noin 48 tuntia.

Vierailija
40/77 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkauspöydällä hatäsektion jälkeen kun tyttäreni vietiin pois, alkoi järkyttävä tärinä joka ei loppunut ennen kuin sain lapseni syliin! Tärisin kauttaaltaan ja leut menivät aivan lukkoon. Tämä ulkomailla, ja hoitohenkilökunnan huonon englannin kielen vuoksi kukaan ei juuri rauhoitellut, kysyi vaan onko minulla kylmä. Kerroin että olen kai shokissa ja he siirtyivät taas taka-alalle. Minua siis ommeltiin kiinni siinä vaiheessa. Synnytys käynnistettiin edellisenä päivänä ja n.37h jälkeen leikattiin. Epiduraali viimeiset about 10h, toinen lääkitys leikkauksessa, en tiedä mikä. Tärinä alkoi seuraavana yönä uudestaan, koska tyttäreni oli viety yön ajaksi hoitoon minun huonon kunnon vuoksi. En osannut edes lääketokkurassa kiellellä, joka oli virhe. Mutta pyysimme lapsen luoksemme ja saman tien tärinä taas loppui :)

Toivottavasti sait selvää sekavasta selityksestä!