Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G:Hei kuinka moni teistä tärisi hillittömästi synnytyksen jälkeen?

Vierailija
23.11.2011 |

Tuntuiko se miellyttävälle vai epämiellyttävälle?

Kuinka hoitohenkilökunta suhtautui siihen?

Mistä sen kerrottiin johtuvan?

Monesko synnytys? Oletko tärissyt kaikkien synnytysten jälkeen?

Synnytyksen kesto?

Lääkitty vai luomu?

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka pelkällä puudutteella. Tokassa otin epiduraalin ja kätilö varoitti että tuo tärinä voi tulla siitä epiduraalista ja on ihan normaalia. Ei kuitenkaan tullut tutinoita.

Vierailija
62/77 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt mukavalta tietenkään tuntunut, mutta ei ahdistavaltakaan. Stressin purkautumista ja vilua. Lähti pois makaamalla sitten osastolla peiton alla.

En muista, oliko ekassa synnytyksessä sitä, mutta tokassa ainakin oli, molemmissa synnytyksissä epiduraali ja oksitosiinitippa. Eka synnytys kesti 44 tuntia, toka 12 h.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain opinnäytetyötä siellä! Mitä selvästikin teet, muttet ainakaan aloituksessasi sitä myöntänyt.

Hyi, hyi!

Vierailija
64/77 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

G:Hei kuinka moni teistä tärisi hillittömästi synnytyksen jälkeen?

- minä tärisin kovasti ainakin ensimmäisen ja kolmannen synnytyksen jälkeen, toisesta en niin muista. Ensimmäisessä synnytyksessä tärisin kovasti jo ennen lapsen syntymää ja ennen spinaalin laittoa, en voinut sille mitään. Ensimmäinen synnytys oli pitkä, n. 18h yhteensä ja voimat olivat ihan lopussa. Viimeisessä eli kolmannessa synnytyksessä tärinä alkoi voimakkaasti vasta lapsen syntymän jälkeen. Tuo synnytys oli täysin luomu ja kestokin vain n. viisi tuntia. Joten "tärinä-synnytykset" olivat hyvin erilaisia luonteeltaan.

Toinen synnytykseni (jossa en muistaakseni tärissyt ainakaan niin voimakkaasti) oli myös luomu mutta vietin avautumisvaiheen kokonaan ammeessa, olin ehkä rentoutuneempi?

Tärinä oli melko epämiellyttävää, ihan kuin pahassa kuumehorkassa. Henkilökunta ei selittänyt suuremmin tärinää (jotain lihasten väsymisestä kai puhuivat) mutta toivat kolmannessa synnytyksessä ihanalta tuntuvia lämpöpeittoja minulle.

Vierailija
65/77 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyselee ap

Vierailija
66/77 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkien kolmen synnytykseni jälkeen. Kuulemma johtui epiduraalista, näin sanottiin. Lämpöpeittoa muistaakseni tuotiin ja se hiukan helpotti.

Vierailija
67/77 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntui epämiellyttävältä. Ei ollut kylmä, enkä saanut mitään peittoja, tai muuta helpotusta tilanteeseen, ei kyllä tullut mieleen pyytääkään.

Kätilö sanoi sen olevan synnytystärinää, ei selittänyt sen tarkemmin. Lihaksista päättelin johtuvan. En osannut esittää lisäkysymyksiä, myöhemmin se harmitti, olisin halunnut tietää enemmän.

Eka synnytys kesti yli vuorokauden, toinen 7h.

Ekassa epiduraali, tokassa spinaali.

Kyllä olis hyvä jos valmennuksessa kerrottaisiin mahdollisesta tärinästä, itselle se tuli ainakin yllätyksenä. Olis ollut kiva tietää etukäteen vaikkei siihen mitenkään oliskaan voinut vaikuttaa.

Vierailija
68/77 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mulla tärinä oli pahimmillaan ennen synnytystä ja sen aikana, ei sen jälkeen kuin enää vähäistä eikä se tuntunut enää epämiellyttävältä.

En muista että puudutukset olis sitä aiheuttaneet koska tärisin ennen niiden laittoa. Ne ehkä hieman jopa hillitsi sitä.

Vierailija
69/77 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista, miltä se tuntui, mutta paleli ja sain lämpöpeiton. Minut oli leikattu yllättäen, ilman mitään varsinaista synnytystä (näin koen itse). Hoitohenkilökunta ei sanonut mitään, mutta tosiaan taisin täristä vain vähän. Synnytys oli ensimmäinen. Sain sektioon spinaalin.

Olen muuten aiemminkin saanut spinaalin jalkaoperaation yhteydessä, enkä ainakaan silloin tärissyt suuremmin. Tosin eipä tullut silloin niin kiinnitettyä huomiotakaan asiaan. :)

Vierailija
70/77 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen kestettyä kymmenen tuntia ja saatuani epiduraalin. Tärisin kuin horkassa ja aluksi se tuntui oudolta, sillä en ollut kokenut sellaista aiemmin. Hoitohenkilökunta sanoi tärinän johtuvan siitä, että lihakseni rentoutuivat pitkän väsymyksen jälkeen. Kun kuulin että se on normaalia, alkoi tuntua helpottavalta ja nukahdin. En tiedä kauanko se kesti. Synnytys kesti 18 tuntia.

Vierailija
71/77 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli voimme spekuloida syillä niin kauan kuin tieteellistä näyttöä ei ole. Ja periaatteessa nuo kaikki saattavat liittyä myös neurogeeniseen värinään. Voidaan tutkia mm. lisääkö lääkeaineet neurogeenistä värinää, vai sammuttavatko ne sen onko yksilöllisiä eroja? Verenpaineen vaihtelut ovatko ne syy vai seuraus neurogeenisen värinän kohdalla? Verensokeritason vaikutus neurogeenisen värinän syntyyn? Rasituksen määrä, kivun sietokyky jne. On mieletön määrä muuttujia joita voidaan tutkia. Periaatteessa et ole väärässä, mutta mitä se värinä/tärinä/vapina on ja miten se syntyy olipa laukaiseva tekijä mikä hyvänsä se tässä lähinnä itseäni kiinnostaa. Jos sinua kiinnostaa voit googlettaa henkilön David Berceli.

Verenpaineeni oli ennen sektiota ihanteellinen, sen jälkeen enimmillään noin 155/97 eli ei vielä kovin korkea. Verensokerini oli vielä kohtalainen, sillä olin syönyt vain paria tuntia aiemmin, tosin vähän. Rasitusta ja kipua ei ollut. Hemppa muuten oli ennen leikkausta tosi alhainen, muttei edes laskenut merkittävästi leikkauksessa.

Tietty sitä tärinää ei siis ollut kuin suunnilleen vähän palelua. Pystyin pitelemään puhelintakin kädessäni.

Vierailija
72/77 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hlökunta selitti, että johtuu epiduraalista, eli sinällään normaalia vaikka mulle ainakin oli epämiellyttävää. Toisen synnyttyä en tärissyt.

Toisessa synnytyksessä en kyllä aineita käyttänytkään (ei ehditty antaa).

Vierailija
73/77 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelen kylläkin, mutta vasta ihan oppimistehtävästä kyse...

Olen enimmäkseen kiinnostunut tärinän hoitavasta vaikutuksesta fibromyalgia potilailla.

Tämä on vain harjoitustehtävä. Numeerisen yhteenvedon teen teille ja kerron omat näkemykseni ja yhden alan näkemyksen tärinän syistä - kyse on ilmeisesti neurogeenisestä värinästä ...kerron enemmän kun saan vastauksia enemmän.

Lisäkysymys heräsi näitä lukiessa, olisiko synnytysvalmennuksessa mielestäsi ollut hyvä kertoa mahdollisesta tärinästä?

Jos tekisin oikeaa tieteellistä tutkimusta en johdattelisi keskustelua ja teksin kyselyn synnytysosastoilla synnytyksen jälkeen äideille. Tämä on suuntaa antavaa oppimismateriaalia itselleni.

Mikäli vastauksenne innoittavat saattaa joku toteuttaa tämän kaltaisen tutkimuksen tieteellisesti validein menetelmin.

t: ap =) Kiitos jo tähän asti vastanneille.

Vierailija
74/77 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuiko se miellyttävälle vai epämiellyttävälle?

Kuinka hoitohenkilökunta suhtautui siihen?

Mistä sen kerrottiin johtuvan?

Monesko synnytys? Oletko tärissyt kaikkien synnytysten jälkeen?

Synnytyksen kesto?

Lääkitty vai luomu?

Ei miellyttävälle, muttei kovin epämiellyttävällekään.

Ei hoitohenkilökunta siihen erityisemmin suhtautunut. Kätilö hoiti vauvaa ja mieheni sitten etsi mulle jostain peittoa päälle, vaikka en tiedä, johtuiko se tärinä vilusta kuitenkaan.

Tärinää ei selitetty mitenkään. Itse ajattelen, että se johtui synnytyksen vauhdikkuudesta - olin itsekin vähän pyörällä päästäni, kun kaikki kävi niin vauhdilla, ks. alempana...

Toinen synnytys. Ensimmäisessä en tärissyt, siinä sain epiduraalin enkä tuntenut kipua ollenkaan.

Synnytys oli nopea, olin sairaalaan tullessa 9,5 cm auki ja ponnistusvaihe kesti pari minuuttia. Koko synnytyksen kestoksi merkittiin 2,5 tuntia.

Sain ilokaasua, muuta ei ehditty.

Vierailija
75/77 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmat syyt lienevät tässä:

a) matala verensokeri, johtuen pitkästä syömättömyydestä... etenkin, jos synnytys on pitkittynyt. (itse vetelin pari lusikallista jugurttia ja pieniä vesihuikkia.. ei ihme, että en meinannut pystyssä pysyä)

b) matala hemoglobiini, johtuen verenvuodosta

c) epiduraali poistuessaan elimistössä. (itsellä aiheutti lähinnä oksentelua) Onhan tuossa luvan kanssa vedetty huumeita (fentanyyli) synnytyksen aikana.

d) useampi noista edellä mainituista yhdistettynä.

Vierailija
76/77 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

verenpaine.

Vierailija
77/77 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli voimme spekuloida syillä niin kauan kuin tieteellistä näyttöä ei ole. Ja periaatteessa nuo kaikki saattavat liittyä myös neurogeeniseen värinään. Voidaan tutkia mm. lisääkö lääkeaineet neurogeenistä värinää, vai sammuttavatko ne sen onko yksilöllisiä eroja? Verenpaineen vaihtelut ovatko ne syy vai seuraus neurogeenisen värinän kohdalla? Verensokeritason vaikutus neurogeenisen värinän syntyyn? Rasituksen määrä, kivun sietokyky jne. On mieletön määrä muuttujia joita voidaan tutkia. Periaatteessa et ole väärässä, mutta mitä se värinä/tärinä/vapina on ja miten se syntyy olipa laukaiseva tekijä mikä hyvänsä se tässä lähinnä itseäni kiinnostaa. Jos sinua kiinnostaa voit googlettaa henkilön David Berceli.