Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkyttävin gynekologi-kokemuksesi?

Vierailija
22.11.2011 |

Kommentit (228)

Vierailija
1/228 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole ikinä käynyt. Neuvolalääkärillä olen käynyt raskauksien yhteydessä ja sitten pillerit hain terveyskeskuslääkäriltä. Onko teillä jotain vaivoja vai "kuuluuko" mielestänne käydä joka tapauksessa?

Vierailija
2/228 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyrkytetty edelliselle, itse sain myös kystan niistä. Ei ollut aknea, muutama hikinäppy otsassa ja olin vasta 19v., lisäksi pillerit pettivät heti, eli tulin raskaaksikin, mutta meni sitten kesken. Aika itsepintaisesti juuri sitä lääkettä tarjottiin kyllä, liekö ollut hyväkin sopimus valmistajan kanssa?

saa mitää "provikkaa" kirjoitetuista resepteistä, eli kyllä ne ihan itse omien tietojensa mukaan päättää. Eikä lääkefirmat saa tietoa yksittäisen lääkärin kirjoittamista resepteistä.

terv. terveyskeskuslääkäri

Ja ikävää, että ihmisillä on huonoja kokemuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/228 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole ikinä käynyt. Neuvolalääkärillä olen käynyt raskauksien yhteydessä ja sitten pillerit hain terveyskeskuslääkäriltä. Onko teillä jotain vaivoja vai "kuuluuko" mielestänne käydä joka tapauksessa?

Vierailija
4/228 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sama kokemus periaatteessa kuin 10:llä. Toinen raskaus, viikkoja 12+, ensimmäinen sisätutkimus. Nuori (ärsyttävän komea) miesgyne haastattelee alkuun ja pyytää sitten asettumaan pöydälle. Tutkimus alkoi ja hetken kuluttua kuului jalkovälistäni kysymys: "Niin missä se sun kohtusi on?"

Sinänsä absurdia, että juuri ennen sisätutkimusta kuunneltiin sydänäänet ja olinpa minä ultraankin ehtinyt jo tuota käyntiä ennen. Jotain sitten sopertelin, että siellä jossain se on tavannut olla...

Ei tuo kyllä silti järkyttävin kokemus ollut, mutta jäi ainakin mieleen. :D

Vierailija
5/228 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole oireita, niin siinä jää kystat sun muut toteamatta.

Siltä, jolle lääjäri määräsi väkisin Diane Novaa, kerro edes, oliko mies vai nainen?

Vierailija
6/228 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sama kokemus periaatteessa kuin 10:llä. Toinen raskaus, viikkoja 12+, ensimmäinen sisätutkimus. Nuori (ärsyttävän komea) miesgyne haastattelee alkuun ja pyytää sitten asettumaan pöydälle. Tutkimus alkoi ja hetken kuluttua kuului jalkovälistäni kysymys: "Niin missä se sun kohtusi on?" Sinänsä absurdia, että juuri ennen sisätutkimusta kuunneltiin sydänäänet ja olinpa minä ultraankin ehtinyt jo tuota käyntiä ennen. Jotain sitten sopertelin, että siellä jossain se on tavannut olla... Ei tuo kyllä silti järkyttävin kokemus ollut, mutta jäi ainakin mieleen. :D

Tuntuu niin uskomattomalta, että gyne ei löytäisi kohtua;)

Vierailija
7/228 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 16-v ja vielä neitsyt. Menin elämäni ensimmäiseen gyne-tarkastukseen Leppävaaran terveyskeskukseen, ja sen yhteydessä piti ottaa papakin.

No, ensinnäkin se näytteenottotuoli oli tyhjän huoneen keskellä, ilman mitään näkösuojaa. Siis kuka tahansa olisi voinut paukata ovesta sisään milloin vaan, ja siinä olisi pers levällää ollut asiakas. Kattoon oli teipattu ruttuinen vuoristomaisema, varmaan rentouttamaan asiakkaita.

HOitaja, joka otti näytteen oli itse saatana. Survoi sitä instrumenttia vehkeeseeni niin että todella sattui ja kun kavahdin kauemmas, rähähti mulle, että "pysy paikallas, että tää onnistuu". Vastasin että sattuu aika ikävästi, ja että auttaisi, jos hän vaikka kertoisi mitä on tekemässä. Vastaus oli " NO YRITÄN OTTAA TÄTÄ NÄYTETTÄ".

Sen jälkeen käski mun rentoutua, mutta koska en siihen pystynyt, hän totesti, ettei voi ottaa näytettä kun en ole rento, ja LÄHTI MENEMÄÄN. Siis jätti mut siihen tuoliin tuijottamaan sitä vuoristomaisemaa se levitin vinksallaan vehkeessä.

Palasi sitten tovin päästä, kirosi ja kiukutteli, ja ronklasi ja sai lopulta sen näytteen otettua.

Voitte uskoa että ei jäänyt kovin hyvä mieli. Ja en ikinä enää antaisi itseäni noin kohdella.

Toinen ällötys on ollut yli-innokas terveyskeskuksen mieslääkäri, joka väen vängällä halusi muun käynnin yhteydessä tehdä sisätutkimuksen. En antanut tehdä, vaikka tosissaan vänkäsi. Ei kyllä osannut sanoa mitään järkevää syytä miksi se olisi pitänyt tehdä.

Vierailija
8/228 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sama kokemus periaatteessa kuin 10:llä. Toinen raskaus, viikkoja 12+, ensimmäinen sisätutkimus. Nuori (ärsyttävän komea) miesgyne haastattelee alkuun ja pyytää sitten asettumaan pöydälle. Tutkimus alkoi ja hetken kuluttua kuului jalkovälistäni kysymys: "Niin missä se sun kohtusi on?" Sinänsä absurdia, että juuri ennen sisätutkimusta kuunneltiin sydänäänet ja olinpa minä ultraankin ehtinyt jo tuota käyntiä ennen. Jotain sitten sopertelin, että siellä jossain se on tavannut olla... Ei tuo kyllä silti järkyttävin kokemus ollut, mutta jäi ainakin mieleen. :D

Tuntuu niin uskomattomalta, että gyne ei löytäisi kohtua;)

Ainakin rintapielessä olleessa nimikyltissä väitettiin tikkukirjaimin tyypin olevan gyne, mutta täällä Tampereella ei ainakaan uskalla uskoa enää minkään lääkärin ammattitaitoon tai koulutukseen. ;)

Vierailija
9/228 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aloittanut elämäni ekat ehkäisypillerit, jotka sain terveyskeskuksesta. Olin 26-v., en siis mikään lapsi enää. Kun piti saada resepti, minut ohjattiin terveyskeskuksesta ottamaan yhteyttä yksityiseen gynekologiin. Sattumalta sain ajan kaupunkimme mediaseksikkäimmälle gynekologille (en tosin silloin tiennyt hänen olevan sellainen). Tutkimus meni ok, mutta hän ei suostunutkaan uusimaan pillereitäni, vaan ilmoitti kirjoittavansa reseptin toisia pillereitä, jotka auttavat myös akneen. Sanoin, ettei minulla ole aknea ja haluan niitä alkuperäisiä pillereitä, koska ne tuntuivat sopivan. Asiaa jähnättiin vähän aikaa. Sitten gyne nyrpeänä ilmoitti, että hän nyt vaan kirjoittaa ne pillerit, jotka haluaa ja saan tyytyä niihin. Kiukutti. No, aloitin ne pillerit. Meni viikko ja yhtäkkiä aloin vuotaa verta. Verta tuli ja tuli ja tuli. Imukykyisinkään yöside ei riittänyt kuin tunniksi, sitten tuli jo läpi. Soitin tälle gynelle. Hän käski vain syömään laatan loppuun, alussa voi kuulemma aina tulla ongelmia. Kyllä se vuoto tyrehtyy. Eipä tyrehtynyt. Viikon kuluttua oli jo tosi heikossa kunnossa ja verta vaan tuli. Menin toiselle gynelle, joka ei osannut sanoa mitään. Käski syömään kaksi pilleriä per päivä. Tästä vuoto vasta yltyi. Sitten löysin kolmannen gynen, joka käski lopettamaan pillerit heti. Vuoto tyrehtyi seuraavana päivänä ja loppui neljäntenä. Pari kuukautta tästä jouduin kovien tuskien vuoksi sairaalaan. Lääkäri luuli, että minulla on umpisuoli tulehtunut. Leikkauksessa todettiin, että minulle oli muodostunut jättimäinen kysta munasarjoihin, joka aiheutti kivut. Syynä nuo pillerit, koska sitä ennen tai jälkeen ei kystia ole ollut. Kolme vuotta sain sitten parannella anemiaa. Kiitos vaan ne pillerit pakottaneelle gynelle. Edelleenkin viisastelee mediassa. Hänen vastaanotolleen en uskaltaisi enää ikinä mennä.

Vierailija
10/228 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

KUULUU KERRAN VUODESSA TOLLO!!!

eikös papa-koe joka toinen vuosi riitä? miksi pitäisi gynellä käydä??

Vierailija
11/228 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotta nähdään tilanne kohdussa ja munasarjoissa,esim.mahdolliset sairaudet jotka voivat olla piileviä.Jos haluatte huippu gynen ,naisen,tulkaa HÄMEENLINNAAN!!

Vierailija
12/228 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

KUULUU KERRAN VUODESSA TOLLO!!!

Eikö se riitä että käyn säännöllisesti papassa ja sisätutkimuksessa? Käytän YTHS:n palveluja ja siellä on ihan suoraan sanottu, että siinä puljussa gynelle pääsee vain sairaat. Yleislääkäri tai labra hoitaa papan. En ole tuo edellinen kirjoiottaja, mutta siis en ole minäkään ikinä gynellä käynyt ja silti saanut haarojani lääkäreille ihan tarpeeksi availla.

Vierailija
13/228 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran olin terveyskeskuslääkärillä, ja tiesin, mikä mua vaivasi, koska sama vaiva oli ollut sata kertaa. Lääkäri halusi silti tutkia, mikä on ihan ok, mutta se tapa oli hieman erikoinen. Hän pyysi minua laskemaan housut ja kumartumaan niin, että nojasin käsillä laveriin eli pyllistin vähän hänelle. Sitten hän tunki sormensa emättimeeni, pyöritteli vähän ja kysyi "Sattuuko?". No ei sattunut, minkä olin hänelle sanonut ja ihan ilman tätä "tutkimustakin". Koin oloni nöyryytetyksi ja kirjoitin nimettömän valituksen. Tiedän, olisi pitänyt kirjoittaa nimellä.

Toinen kerta oli toisella terveyskeskuslääkärillä. Mieslääkäri oli ehkä nuorempi kuin minä (itse n.28v silloin) ja sisätutkimus ei ottanut onnistuakseen. Kysyin, oliko hän tehnyt tutkimusta koskaan ennen ja mutisi jotain vastaukseksi. Lopulta tutkimusta ei saatu tehtyä, koska terveyskeskuksessa oli vain yhden kokoiset välineet ja lääkäri olisi tarvinnut pienemmät minua varten.

Huokaus. En ymmärrä, miten kunnallisessa terveydenhuollossa voi olla näin suuri aukko gynepalvelujen kohdalla, vaikka niitä taatusti tarvitsee hyvin moni nainen!

Kerran taas olin oikealla gynekologilla, joka ärsyyntyi kyselyihini (olin hädissäni ja huolissani) ja vain käveli pois paikalta. Jäin suunnilleen suu auki tuijottamaan, että mitä tapahtui. Hoitaja sitten jäi lohduttelemaan minua ja vastaamaan kysymyksiini.

Nuorena taas, kun aloitin ehkäisypillerit ja kaiken lisäksi vain aknea ja kuukautiskipuja vastaan, kysyin tietämättömänä, voiko pillereiden kanssa ottaa alkoholia. Tarkoitin siis, onko yhteisvaikutuksia. En ollut koskaan ollut humalassa. Lääkäri kommentoi tylysti, että jos oksentaa pillerin pois, kun on liian humalassa, sen teho heikkenee.

Kyllä näitä on. Mulla on useita perussairauksia, joten lääkäreissä on tullut ravattua.

Vierailija
14/228 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran vuodessa gynekologilla. Mutta minkään muun kehon osan tutkimusta ei suositella kerta vuoteen. On se alapää ihmeellinen, että sitä pitää tutkia usein.

Olisi hyvä, jos jokaista naista suositeltaisiin käymään kerran vuodessa ihan yleistarkastuksessa, seurattais painoa, verenpainetta, sydämenlyöntejä, hemoglobinia yms. eikö nekin olisi vielä tärkeimpiä tutkittavia.

Vierailija
15/228 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

gyneista ei huomannut sisätutkimuksessa raskautta.

Menin tutkimukseen, kun ei kuulunut menkkoja ja raskaustesti näytti negaa. Olin tuolloin jo n. 10viikolla raskaana.

Totesi mulla olevan kystia ja saavani odotella ainakin pari vuotta raskautumista.

Ei mennyt montaa päivää kun pyörryin ja jouduin sairaalaan. Siellä sitten raskaus todettiin verikokeesta.

Menin samaiselle lääkärille keskusäitiysneuvolaan 12 viikon ultraan ja sanoin hälle, et täältä mä tulen kystani kanssa. Katsoi mua omituisesti, eikä puhunut asiasta mitään.

No ei tää nyt mikään kamala kokemus ollut, mut pisti miettiään erikoislääkärin osaamista.

Vierailija
16/228 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyy nuoruuteeni. Kyseessä ihan ensimmäisiä gynekologikäyntejä. Olin palavasti "rakastunut" yhteen poikaan ja kuis ollakaan hänen isänsä oli gynekologi.

Olin siis käynyt heillä kotona ja tavannutkin kyseisen herran, muttei ammateista sen kummemmin keskusteltu. Tiesin, että lääkäri on.

En saanut siinä tilanteessa omaa ujouttani ja nuoruuttani (ikää 18v.) mitään sanottua...

Sitten tämä "melkein appeni" sanoi, että "Pirjo" olisiko sinulle mukavampi jos vaihtaisimme toiseen gynekologiin ja tulisit ensi viikolla uudestaan. Ja näin tehtiin:)

Olin tulipunainen, kädet hikosi ja suurinpiirtein ventiloin. Nyt jo naurattaa, mutta silloin ei, olin ujo, kiltti nuori nainen.

Vierailija
17/228 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyy nuoruuteeni. Kyseessä ihan ensimmäisiä gynekologikäyntejä. Olin palavasti "rakastunut" yhteen poikaan ja kuis ollakaan hänen isänsä oli gynekologi.

Olin siis käynyt heillä kotona ja tavannutkin kyseisen herran, muttei ammateista sen kummemmin keskusteltu. Tiesin, että lääkäri on.

En saanut siinä tilanteessa omaa ujouttani ja nuoruuttani (ikää 18v.) mitään sanottua...

Sitten tämä "melkein appeni" sanoi, että "Pirjo" olisiko sinulle mukavampi jos vaihtaisimme toiseen gynekologiin ja tulisit ensi viikolla uudestaan. Ja näin tehtiin:)

Olin tulipunainen, kädet hikosi ja suurinpiirtein ventiloin. Nyt jo naurattaa, mutta silloin ei, olin ujo, kiltti nuori nainen.

Onneksi oli ymmärtäväinen ukkeli. :)

Vierailija
18/228 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se mieslääkäri halus välttämättä tunnustella rinnat (koskaan aiemmin eikä sen jälkeen oo kukaan muu lääkäri sitä tehnyt äitiysneuvolan tarkastuksessa) mikä oli hämmentävää, totesi että "sulla ei ole yhtään turvonneet nää rinnat". Sitten teki alatutkimuksen, mun mielestä jotenkin tiedättekö, hyväilevästi, ja mainitsi että "huomaa että sä olet synnyttänyt aikasemminkin kun kohdunsuu on ihan repaleinen".

Eihän tuossa nyt jonkun muun mielestä ollu mitään, mutta mulle tuli hirveä olo siellä ja mainitsin terveydenhoitajallekin. Hän sanoi että se lääkäri on lähdössä muualle töihin, muussa tapauksessa suosittelisi valituksen tekemistä. Tuli olo, etten ollut ensimmäinen joka oli kokenut jotain tuollaista.

Siitä lähtien olen mennyt vain naisgynekologille. terkkariin en mene ikinä sisätutkimusta varten.

Vierailija
19/228 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusteletko miksi kuuluu käydä kerran vuodessa jos ongelmia ei ole? Papa-koe suositellaan otettavaksi noin kolmen vuoden välein jos ongelmia edellisissä papoissa ei ole ollut. Jos nainen ei käytä hormonaalista ehkäisyä, eikä muitakaan ongelmia ole, ei mitään indikaatiota tuolle vuosittaiselle gynekologilla ramppaamiselle en löydä.

Tämä tällainen hieman alaa opiskelleen mielipide:)

Vierailija
20/228 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ed. viesti siin otsikolle "KUULUU KERRAN VUODESSA TOLLO!!!"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi