Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G. miten te hoidatte talouttanne? Pidättekö esim. vihossa ylhäällä menot ja tulot?

Vierailija
22.11.2011 |

VINKKEJÄ KIITOS !

Minne keräätte laskut?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän excelissä kirjaa menoista kuukausitasolla. Kun menot muuttuu, otan uuden välilehden ja päivitän siihen.

Siitä sitten näkee paljonko rahaa tarvitaan joka kuukausi pakollisiin menoihin. Se summa siirretään palkkapäivinä laskunmaksu tilille.

Siirrot voi automatisoida useita kuukausia eteenpäin, "menoarvio" ei joka kuukausi muutu.

Minä en kestäisi sellaista kuukautta jolloin tulisi vakuutusmaksut, kiinteistöverot ja pari muuta isompaa laskua. Menisi talous tosi tiukille. Meidän excelisysteemillä sellaista kuukautta ei tule.

Tuloja meillä ei seurata, samat kuukausitulot kokoajan.

Vierailija
42/56 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän kirjanpito-ohjelmaa, aiemmin exceliä. Siinä on säännölliset menot valmiina ja muut syötän kuiteista jakaen arviolta ruokaan, asumiseen jne. Loppuriviltä näkyy koko ajan, paljonko rahaa on jäljellä käytettäväksi tässä kuussa. Jos uhkaa mennä miinukselle, syödään maksalaatikkoa. Teen myös raportteja ja katson, mihin raha on mennyt. Joskus tulojen laskiessa tästä on olut hyötyä, kun olen pystynyt leikkaamaan kulutusta suunnitellusti. Ilman kirjanpitoa raha haihtuisi minulta ilman selitystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo on oikeastaan miehen harrastus, sillä on siellä taulukko jos toinenkin sähkönkulutuksen seurannasta lainan koron kehityksen kautta meidän kassavirtaan.

Eli laskut on kirjattu sinne etukäteen kuukausittain, vaikkapa joku perheen vakuutusmaksu joka tulee 4 x vuodessa jne. Näin nähdään joka kuukaudelta jo reilusti etukäteen mihin kuukauteen laskut kasaantuvat ja missä kuussa taas on löysempää.

Päivittäismenoja emme ole kirjanneet, paitsi nyt päätin aloittaa senkin ihan mielenkiinnosta, koska olen pöyristynyt miten kamalia summia saamme kulumaan ostamatta mitään konkreettista ja haluan muutaman kuukauden seurannalla nähdä mihin hemmettiin se raha kuluu. Kirjaan nämä ihan vihkoon ja erittelen hyvin karkealla tasolla, esim. kauppakuitteja en erittele ellei siellä ole jotain selkeästi poikkeavaa ostosta kuten vaikka lapsen talvikengät.

Paperilaskut mapitamme ja säilytämme n. vuoden ajan. On helpompi selata niitä mapista jos tulee joku hässäkkä, koska maksaessa merkkaamme niihin papaerilaskuihin maksupäivän jonka avulla sitä maksua on helpompi verkkopankista jäljittää.

Vierailija
44/56 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo on oikeastaan miehen harrastus, sillä on siellä taulukko jos toinenkin sähkönkulutuksen seurannasta lainan koron kehityksen kautta meidän kassavirtaan.

Eli laskut on kirjattu sinne etukäteen kuukausittain, vaikkapa joku perheen vakuutusmaksu joka tulee 4 x vuodessa jne. Näin nähdään joka kuukaudelta jo reilusti etukäteen mihin kuukauteen laskut kasaantuvat ja missä kuussa taas on löysempää.

Päivittäismenoja emme ole kirjanneet, paitsi nyt päätin aloittaa senkin ihan mielenkiinnosta, koska olen pöyristynyt miten kamalia summia saamme kulumaan ostamatta mitään konkreettista ja haluan muutaman kuukauden seurannalla nähdä mihin hemmettiin se raha kuluu. Kirjaan nämä ihan vihkoon ja erittelen hyvin karkealla tasolla, esim. kauppakuitteja en erittele ellei siellä ole jotain selkeästi poikkeavaa ostosta kuten vaikka lapsen talvikengät.

Paperilaskut mapitamme ja säilytämme n. vuoden ajan. On helpompi selata niitä mapista jos tulee joku hässäkkä, koska maksaessa merkkaamme niihin papaerilaskuihin maksupäivän jonka avulla sitä maksua on helpompi verkkopankista jäljittää.

Että meillä siis tulee myös ainakin meidän mittakaavassa tosi isoja kertalaskujakin, mm. autovakuutus, joka maksetaan yhdessä erässä, on n. 700 € ja talven sähkölaskutkin ovat siinä yli 500 €, niin on kivempi hahmottaa jo selkeästi etukäteen miten laskut tulevat ja kyllä meidän on tuollaisiin laskuihin hieman varauduttava etukäteen ettei tarvitse säästöjä syödä vaikka ihan hyvätuloisia ollaankin. Samoin joku kiinteistövero ja TV-lupa on sellaisia, että niiden olemassaolon ehkä helposti "unohtaa" jos ei niitä kirjaa budjettiin ja mikään yllätyslasku ei ole kiva yllätys vaikka siihen ei talous kaadukaan.

Ei me tarvittu talouden suunnittelua kerrostalossa asuessamme ja autottomina lapsettomina ihmisinä. Nyt se on tosiaan tarpeen.

Vierailija
45/56 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

et nää exceli-mammat on just niitä läskiperseitä jotka elää äijän tuloilla.. meil on kyl rahaa ollu ja laskut tullu maksettuu aina ilman taulukoitakin ja säästöönki vielä vaik ei rikkaita ollakkaa! ja jos jompikumpi aikuisista haluaa ostaa oman mielensä mukaan jotain itselle niin ei kyl tääl tarvi lupia kysellä tai mitenkää suunnitella mua ainakin ahistas ihan saatanasti aikuisena kysellä et saanko äijä hei ostaa nyt ton 20 käsilaukun vai ei ja kirjata sitä vielä jonnekkin ylös..

Vierailija
46/56 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan kokenut tarvetta sellaiselle, vaikka välillä rahaa on ollut niukastikin käytössä. Tililtähän sen näkee paljonko rahaa on jäljellä ja yleensä muisti pelaa sen verran, että muistan mihin on tullut tuhlattua! Miehellä sama homma, keskustellaan tiliemme tilanteista ja se maksaa jolla on (enemmän) rahaa. Mulle tulis ainakin kauhea stressi tuommoisesta kyttäämisestä! Se raha mikä on mennyt, on mennyt :)

Vierailija
47/56 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan oli vaikeaa muistaa, mikä lasku tulee milloinkin. Aloin taskualmanakkaan kerätä laskujen eräpäivät. Sähkölaskut, tv-luvat, nettiyhteys, vakuutukset ja lehtilaskut jne. tulee aina säännöllisin väliajoin. Siihen vuokra, seutulippu, kuukausittainen puhelinlasku jne.

Soitin ja sovin laskuttajien kanssa eräpäiväksi tilipäiväni.

Tein almanakkaan 12 kk koskevan ruudukon, ja vasempaan laitaan laitoin kunkin laskun nimen ja summan tyyliin "sähkölasku n. 60 euroa", "kotivakuutus 152 euroa", "säästöön 250 euroa" ja rastin joka kuukauden kohdalle, jonka palkasta meno maksetaan. No, huomasin että tammi- ja heinäkuussa on erityisen paljon menoja. Soitin vakuutuksesta ja tv-luvasta, ja sovin uudet eräpäivät elokuulle ja helmikuulle.

Tilipäivänä lähtee siis kaikki laskut maksuun, ja ostetaan bussilippu. Se mitä jää jäljelle, on kuukauden ruoka-, vaate- ym. menot. Sen mukaan sitten eletään.

Nyt ei tule enää yllärilaskuja, jos ei jotain pikkulaskuja lasketa. Myöskään jälkiveroja en enää maksele, kun vuoden alussa laskee kuukausitulonsa, lisää siihen lomapalkan ja ylityövaran.

Vierailija
48/56 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

et nää exceli-mammat on just niitä läskiperseitä jotka elää äijän tuloilla.. meil on kyl rahaa ollu ja laskut tullu maksettuu aina ilman taulukoitakin ja säästöönki vielä vaik ei rikkaita ollakkaa! ja jos jompikumpi aikuisista haluaa ostaa oman mielensä mukaan jotain itselle niin ei kyl tääl tarvi lupia kysellä tai mitenkää suunnitella mua ainakin ahistas ihan saatanasti aikuisena kysellä et saanko äijä hei ostaa nyt ton 20 käsilaukun vai ei ja kirjata sitä vielä jonnekkin ylös..

mutta miehen tuloilla en elä vaan käyn töissä. Olen taloushallinnon ammattilainen ja olen tehnyt työksenikin kirjanpitoa.

Minä pidän ihan mielenkiinnosta excel-pohjaista kirjanpitoa, tai kahta, yhteisten menojen kirjanpitoa ja omaa henkilökohtaista. Vuoden aluksi teen jopa budjetin :D

Raha on kyllä hupaa ja ihan pikkusummistakin saa isot menot vuoden mittaan ihan huomaamatta. Minusta on mukava seurata, mihin raha menee ja miten siitä saa parhaan hyödyn. Mutta kukin tyylillään. Itse suosittelin jonkinlaista kirjanpitoa myös kotoa poismuuttaneelle lapsellemme ja on kuulemma niin tehnyt.

Vierailija
49/56 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sinne merkattu palkka ja tuet sekä vakiolaskut. Vakuutus- ja sähkölasku tulee kerran/3kk, joten joka kuukausi siirrän 1/3 laskun summasta toiselle tilille, näin joka kuukausi on suurinpiirtein samat tulot ja menot.

Laskut kerään mappiin vuodeksi, tosin suurin osa tulee Netpostiin tai e-laskuna.

Vierailija
50/56 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taulukoijat ovat tottuneet pitämään rahoistaan huolen, ja nimenomaan ilman toisen ihmisen panosta. Se on vain jäänyt päälle yhteen muuttaessa. Mieheni rahoista en pidä kirjaa vaan ainoastaan seuraan, että käytämme suunnilleen yhtä paljon yhteisiin menoihin. Ettei käy niin, että minä ostan pelkkää ruokaa ja hän harrastusauton osia.

Vierailija
51/56 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taulukoijat ovat tottuneet pitämään rahoistaan huolen, ja nimenomaan ilman toisen ihmisen panosta. Se on vain jäänyt päälle yhteen muuttaessa. Mieheni rahoista en pidä kirjaa vaan ainoastaan seuraan, että käytämme suunnilleen yhtä paljon yhteisiin menoihin. Ettei käy niin, että minä ostan pelkkää ruokaa ja hän harrastusauton osia.

Vierailija
52/56 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tämän vuoden aikana oikein maksamalla maksanut korkeintaan 4 laskua, jotka on olleet pienissä pätkissä tilattuja max. 20 euron lehtilaskuja. Kaikki muut laskut menee suoraveloituksella. Eräpäiviä saa hyvin sumplittua esim. palkkapäivää seuraavalle päivälle jos pelkää ettei talous kestä ihan milloin vain erääntyviä maksuja.

Ikinä en ole pitänyt kirjaa tuloista ja menoista. Raha riittää laskuihin ja elämiseen ja säästöönkin sitä menee.

Säästää muuten suht paljon kun maksaa vakuutukset, Hesarin, tv-luvan yms. yhdessä erässä...

Vierailija
53/56 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerään paperilaskut kansioon ja joskus katselen milloin on viimeksi maksettu esim. lehtitilaukset, milloin tulee seuraava sähkölasku jne.

Ruokaan kuluvan rahan näen helposti netistä bonus-tililtä. Meillä on sovittu tietty summa, jossa ruokamenojen on pysyttävä. Jos summa uhkaa ylittyä, jätämme turhat herkut ostamatta. Olen luonteeltani listojen kirjoittaja ja kuukausittaiset meno- ja tulotaulukot ovat minulle mukavaa ajanvietettä. Tykkään muutenkin säästää ja sijoittaa.

Vierailija
54/56 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaneet taloussuunnitelma - excelpohjan, johon laitamme kaikki menot ja tulot. Säästämme siis kaikki kuitit, ja laitamme ne noin kerran viikossa sinne exceliin, samoin laskut laitetaan sinne silloin, kun ne maksetaan. Tätä on tehty jo viitisen vuotta, menee jo ihan rutiinilla ja on jonkilainen käsitys siitä, mihin rahat menee.

Vierailija
55/56 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies oli pitänyt jossain määrin kirjaa jo aiemmin, mutta yhteisen asuntolainan myötä reilu 6 v sitten aloimme tarkeman kuluseurannan. Kaikki menot ja tulot kirjataan: kauppakuitit, laskut, valtaosa pikkuostoksistakin (parkkimaksut jne). Samoin tulopuolella palkat, päivärahat jne. Menopuolella omat koodinsa mm. sairausmenoille, vakuutuksille, autokuluille, asumiskuluille, alkoholille jne. Aiemmin mä olin aika huoleton rahankäytössä ja katsoin tilin saldon mukaan mitä ostan ja koska. Nyt tilin saldo ei sitä kerro, sillä tarkemman kulutiedostamisen myötä käyttötilini saldo ei koskaan laske alle tietyn rajan. Isommat summat sijoitamme aina (jos ei ole tulossa suurempia hankintoja). Meillä kuluseurnnan myötä putosi kuukausittainen ruokakauppalasku noin 30-40% aiemmasta. Ollan aika tarkkoja, mutta itse asiassa nyt on rahaa käytössä huiman paljon enemmän rahaa kuin aiemmin. Suurin osa varallisuudesta on kuitenkin kiinni osakkeissa, rahastoissa, taiteessa tms. Vuosiin ei ole tarvinnut laskea pennejä tai miettiä onko johonkin rahaa (okei okei, ei superluksukseen kuitenkaan). Ja edelleen, alle kymmenen vuotta sitten olimme molemmat persaukisia ja velkaisia, vaikka töissä kävimmekin.

Vierailija
56/56 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asumiskulujen ja laskujen jälkeen tietty summa kaikkiin kuluihin. Jaetaan se yleensä vielä viikottain sillä tavalla, että kuinka paljon saa viikossa kulua, että summa riittää. Jos on tiukempi kuukausi, niin sitten jaetaan jopa päivittäin käytössä oleva summa ja tehdään esim. ruokaostoksia sen perusteella.

Ollaan siinä mielessä hyvässä asemassa kyllä, että talous ei kaadu, jos muutamalla kympillä kuukaudessa mennään budjetin yli. Yleensä kyllä pysytään hyvin rajan alapuolella, koska meillä on varaa laittaa raja sellaiseksi, joka vastaa todellista tarvetta, eikä esim. kasviksista tai hyvälaatuisesta lihasta tarvitse tinkiä.

Laskut ovat pinossa tärkeysjärjestyksessä, ennen palkkapäivää aina kootaan kyseisen kuukauden maksettavat ja lasketaan, paljonko niihin menee. Se taas määrittää, että paljonko saa kulua muihin hankintoihin. Esim. jos kuukaudessa on tiedossa paljon laskuja, niin ennakoidaan vaikkapa lasten vaatehankintoja siten, että hankitaan niitä edeltävänä tai seuraavana kuukautena.