Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G. miten te hoidatte talouttanne? Pidättekö esim. vihossa ylhäällä menot ja tulot?

Vierailija
22.11.2011 |

VINKKEJÄ KIITOS !

Minne keräätte laskut?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan isommat menot suunnitellaan etukäteen. Laskut tulee elektronisena aina kun voi, kaikki laskut maksetaan heti kun ne tulee. Kuitit ym. säilytettävä mapitetaan vuosittain ja aiheittain.

Vierailija
22/56 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että suuretl linjat excelissä tosiaan. Nettipankista saa muuten tosi helposti dataa historiasta, ainakin osuuspankin nettipankissa.

Paperilaskuja meillä säilytetään noin vuosi kirjoituspöydän laatikossa. Sen jälkeen silppuriin. Joskus joutuu palaamaan vanhaan laskuun ja hyvä nähdä maksuperusteet. Meillä ainakin on sen verran vähän laskuja, että ei niitä mapittaa kannata. Meillä on puhelinlaskut, sanomalehti, vakuutukset, sähkö, tv-lupa, vastike, harrastusmaksut.

Sen jälkeen kun verotus on valmistunut ja jos on samaa mieltä verottajan kanssa, niin ei mulla ole tarvetta niihin vanhoihin laskuihin palata. Jos tekee verovalituksen tai on joku reklamaatioasia kesken, niin sitten voi säilyttää vain just ne paperit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

keittiön yhteen laatikkoon kerätään laskut, osa tulee e-laskuna, näitä taitaa olla kylläkin vaan pari. sitten kerran kuussa maksetaan kaikki pois (miehen palkkapäivä), osassa on saattanut mennä jo päiväys muutamia päiviä aiemmin mutta maksumuistutuksia ei ole koskaan tullut.

"minun" laskut (vaateostokset yms) revin vaan, minusta vanhoja laskuja ei ole järkeä säilyttää! mutta mies säilyttää samaisessa laatikossa erillään kaikki vanhat laskut.. älytöntä minusta ;)

mitään exceliä ei pidetä ja silmät pyöreenä luin et joku oikeesti pitää? :D

Vierailija
24/56 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskut maksetaan välittömästi kun ne postista tulee, tiedossa olevat maksut (vuokra ja autolyhennys) maksetaan heti kun mun palkka tulee tilille. Mitään ylimääräisiä heräteostoksia emme tee, kaikista hankinnoista keskustellaan etukäteen. (tosin ainoat "heräteostokset" tapahtuu ruokaosastolla, eli jos tekee mieli ostaa jotain herkkua, niin sitten ostamme). Tulot ja menot ovat keskimäärin +-0.

Vierailija
25/56 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylös? Laskut kerään kaappiin ja maksetaan tilipäivänä pois. Aika simppeliä.

Vierailija
26/56 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkkapäivien suhteen. Ei ole mitään vihkoja, en kerää laskuja mihinkään (miksi pitäisi kerätä)

Vierailija
27/56 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua. Kai minä tiedän mitä tililläni on rahaa ja huolehdin, että ei mene koskaan nollille.

Vierailija
28/56 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestä excel on niin vaikea vaikka muuten olen esim. töissä 8 tuntia tekemisissä tietokoneen ja erilaista tietokoneohjelmien kanssa.

Mutta excelistä en pidä sitten yhtään :(

Vierailija
29/56 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko talus niin tiukilla / kuralla että pitää jotain exceliä pitää En tajua. Kai minä tiedän mitä tililläni on rahaa ja huolehdin, että ei mene koskaan nollille.

Ihan hyvä nähdä, mihin se raha menee. Meillä on pohja, jota päivitetään silloin tällöin ja katsotaan, onko mennyt niin kuin piti. Meillä rahaa tulee välillä epäsäännöllisesti ja sitä on tosiaan muussakin muodossa kuin tilillä ;)

Vierailija
30/56 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuusi kertaa vuodessa tulee enemmän, muistan nämä kuukaudet. Kerään laskut fläppikansioon ja kun olen maksanut,laitan niihin päivämäärän ja siirrän ne kansion toiseen nurkkaan. Tilipäivänä teen budjetin eli lasken kuinka paljon jää kuukaudeksi laskujen jälkeen ja jaan sen päivillä jotka jäävät ennen seuraavaa tilipäivää (otan toki huomioon lapsilisät ja muut etuudet). Jos näyttää jäävän reippaasti (eli nelihenkisessä perheessä yli 30 euroa päivä), laitan säästöön, muuten vaan kulutan. Kerran parissa kuukaudessa printtaan tiliotteet, tsekkaan että laskut ovat todella menneet tililtä ja sitten laitan ne roskikseen. Viikottain katson nettipankista, että lompakossa olevat kuitin täsmäävät tiliotteen kanssa ja heitän ne menemään.

Vierailija
31/56 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pohjia on saatavilla netistä, mutta tein itselleni simppelin version jossa on ne sarakkeet mitkä haluan. Merkkaan tulot ja menot melko lailla pennilleen. Tähän ei mene aika kuin muutama minuutti viikossa. Kerään kauppakuitit lompakkoon ja n. kerran viikossa lisään summat taulukkoon. Laskut maksan tilipäivänä, tai jos joku tulee jossa eräpäivä aiemmin niin tietenkin tilanteen mukaan. Laskut säilön kirjoituspöydän laatikossa, niitä olen joskus joutunut selaamaan (esim. Elisan laskutuksessa oli aikoinaan ongelmia, oli hyvä että oli laskut tallessa.)

Kirjanpidosta näkee konkreettisesti mihin rahat menee. Uskomaton määrä rahaa voi valua ns. sormien välistä kaikenlaiseen pieneen turhaan. Näitä rahareikiä voi sitten paikata kun tiedostaa ne. Ja sitten kun säästöjä kertyy niin niitäkin on helppo hallinnoida excellillä...

Kun seuraa tuloja ja menoja (itse nyt 3

Vierailija
32/56 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillain et nostetaan joka viikon alussa 100e käteiseksi,jolla ostetaan sen viikon ruoat yms kodinhoitotuotteen.muut menot lasketaan tasan omilta tileiltä.

Vierailija
33/56 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

taloudenhallinta perustuu meillä siihen että menot ovat pienemmät kuin tulot. Eli laskut on laitettu suoraveloitukseen tai maksetaan pois välittömästi.

Ruoka-ostoksiin ja asuntokuluihin on budjetoitu kuukaudessa tietty summa.

Koska näin kertyy jatkuvasti tuloista säästöjä, tilillä on aina vähintään pikkuauton hinnan verran puskuria, joten yllättävät menot ja isommat kuluerät eivät heilauta taloutta.

Vierailija
34/56 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeimmät laskut (puhelin ja autoon liittyvät) tulee e-laskuna, niitä kun ei sovi hukata ja pitäisi maksaa lähellä eräpäivää kun ilman puhelinta ja autoa en töissäni pärjää.

Muut laskut tulee paperisina ja niitä sitten tilipäivänä kaivelen paperipinoista, joita on mm leivinuunin päällä, mikrouunin vieressä, kirjahyllyssä, kenkätelineessä, autossa, joskus jopa paperiroskiksessa.

Jos ei löydy, odotan karhukirjettä ja maksan sitten.

Maksetut laskut laitan tyhjään kirjekuoreen ja kirjoitan päälle koska on maksettu, sitten se kuori lähtee omia aikojaan vaeltelemaan ympäri taloa ja päätyy ehkä vuoden tai kahden kuluttua silppuriin ja roviolle.

Mulla tulot vaihtelee 300-2300e/kk brutto, silloin kun tulee pieni tili keskityn ostamaan sillä ruokaa ja bensaa ja jätän laskut odottamaan. Isompi tili kun tulee, siitä makselen laskuja ja laitan loput säästöön. Pakastimessa ja kaapeissa on sen verran ruokaa, että pari viikkoa pärjätään.

Miehellä on säntillisempi tapa hoitaa talouttaan. Se laittaa laskut talteen ja maksaa tilipäivänä. Maksetut se järjestelee mappiin ja tulostaa siihen oheen jopa kuitinkin.

Vierailija
35/56 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko talus niin tiukilla / kuralla että pitää jotain exceliä pitää

En tajua. Kai minä tiedän mitä tililläni on rahaa ja huolehdin, että ei mene koskaan nollille.

Meillä on vuosibudjetti, johon on kirjattu, milloin mitkäkin laskut tulevat, pienet ja varsinkin ne isot.

Lisäksi on toinen excel-taulukko, johon kirjataan tulot ja menot, siitä näemme helposti, minne ne rahat ovat menneet. Tiliotteesta ei big picture käy ilmi.

Vierailija
36/56 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina hallinnut talouden ilmankin. Koskaan ei ole ollut tilannetta että rahat ei riittäisi vaan aina on jäänyt yli. Laskut kerään pinoon ja mapitan sitten kerralla, muuta kirjanpitoa en tarvitsi.

Nyt kun on vähän asuntolainaa, niin sitä hakiessa laskeskelin johonkin taulukkoon, olisikohan ollut Marttojen sivuilla, menoja ja tuloja kun pankissa laskivat minun menot ihan mahdottoman suuriksi.

Jos siis haluat seurata talouttasi katso niitä Marttojen sivuja siellä tosiaan oli joskus jotain taulukoita suunnittelua ja toteutusta varten.

Vierailija
37/56 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on excelissä kaikki säännöllisesti tulevat laskut. Joskus jouluna sitten teen edellisen vuoden laskuista seuraavan vuoden budjetin. Eli lasken paljonko laskuja tulee keskimäärin per kuukausi + pieni lisä ja sen mukaan ohjelmoin verkkopankissa menemään molemmilta yhteiselle tilille joka palkkapäivä.

Helpompi aina laskun maksaessa laittaa se summa exceliin, kuin kerran vuodessa koittaa kerätä sama info vanhoista laskuista.

Palkkapäivänä jätän käyttötililleni sen verran kuin luulen seuraavan kk aikana tarvitsevani. Joka työpäivä kurkkaan saldon nettipankissa. Muuta seurantaa ei ruoka-, vaate- tai bensaostoille ole. Jos saldo lähenee nollaa ja joutuu jemmasta käyttötilille siirtämään takaisin, niin sitten voi itselleen yrittää selittää tuliko tuhlattua järkevästi :)

Päinvastoin kuin joku aiemmin epäili, niin minä luulen että excelinpitäjillä rahaa jää säästöönkiin ja tietävät tarkemmin mitä mikin maksaa!

Vierailija
38/56 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakujen hallinnasta sen verran, että paperina tulevat nostan tietsikan päälle odottamaan, että käyn kotoa käsin verkkopankissa. Maksettuani kirjoitan päälle päivämäärän ja miltä tililtä meni, jos joskus joutuis kuittia tulostamaan.

E-laskuina tulee suurin osa ja tulevet sille yhteiselle tilille, joten minäkin näen miehen laskujen eräpäivät. Mies ei siis meillä tietsikalla mitään itse tee :)

Vanhat paperilaskut kierii laatikossa pari vuotta ja laatikon täytyttyä pohjaltapäin poltettavaksi.

Vierailija
39/56 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä heitän aina sitä mukaa roskikseen kun lasku on maksettu. Eipä ole ikinä tullut tilannetta, että jotain laskuja olis tarvittu.

Muuten taloudenpidosta.. en mä ees osais käyttää mitään exceliä enkä tiedä miksi sellaista pitäis edes käyttää. Tiedän suurinpiirtein paljonko mulla on tilillä rahaa ja se riittää. Sen mukaan voi sitten tehdä ostoksia.

Olen myös aika nuuka ihminen enkä kuluta paljoa. Ehkä se taloudenpito olis paikallaan, jos tuhlailis ihan hillittömästi.

Vierailija
40/56 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahat eivät ole koskaan loppu juuri siksi, kun täyttelen sitä exceliä joka viikko. Olen tehnyt niin 18-vuotiaasta saakka eli siitä, kun muutin pois kotoa. Kirjanpito on hyödyllistä, kun haluaa suunnitella elämäänsä, kuten pidempiä lomia, isompia hankintoja, remontteja ja asuntokauppoja. Tietää, mikä on mahdollista milläkin aikavälillä.

Olen opettanut kirjanpidon myös opiskelevalle tyttärelle, jolla eivät aluksi rahat tahtoneet riittää millään. Ei kai, kun ei ollut tottunut ostamaan kaikkea tarvittavaa itse eikä osannut arvioida kaikkia talouden menoja.

Säilytän kuitteja lompakossa ja laskuja kirjelokerossa, kunnes käsittelen ne viikonloppuna.