Pahimmat muistosi koululääkärintarkastuksista
Mulle tulee mieleen kaksi kertaa, joista en erityisemmin pitänyt.
1. Yläasteella ensin terkkari ja sitten lääkäri valitti mun painosta. Olin mukamas alipainoinen ja uhkasivat soittaa kotiin, saanko tarpeeksi ruokaa.
2. Lukiossa piti esitellä itseään ja ottaa rintsikat pois vanhan miehen koululääkärin edessä.
Jälkeenpäin nämä ovat hassuja tapauksia ja osoittavat miten typerä sitä nuorena olikaan. :D
Kommentit (701)
Kuupeikko kirjoitti:
Edelleen se mielessä kun tekivät jotain uutta "terveystarkastussuunnitelmaa" vitosluokalla ja olin meidän luokalta ensimmäinen, joka sinne meni. Alushousut piti ottaa ja mennä makaamaan selälleen siihen sängylle. Sit se jotain sörkki tuolta alapäästä. Oli muuten ihan hemmetin nöyryyttävää. Oma äiti oli tarkastuksessa mukana ja sitten ihmeteltiin kahdestaan sen tarkastuksen jälkeen että mitä hittoa.
Tapahtui Joensuussa.
Hyi helv... Ei meillä tongittu kouluterkkarilla alapäätä millään luokalla, luojan kiitos. Mikä idea tuollaisessa on??
Näissä tarkastuksissa on kyllä ollut vuosien varrella paljon eroja. Itsekin olen kuullut vaikka ja mitä kauhukertomuksia "vanhoilta ajoilta" mutta omalle kohdalleni ei onneksi ikäviä kokemuksia ole sattunut. Nuorena on tietysti ujo itsestään ja omasta vartalostaan mikä aiheuttaa jännitystä ja epävarmuutta etenkin tällaisissa tilanteissa. Ehkäpä lääkäritkin voisivat enemmän kannustaa ja rauhoittaa jännittäjiä. Niitä riittää.
Monesti se on ollut koululääkärin asenne, minkä on kokenut vain epämiellyttäväksi. Liian monet nipottaneet turhasta, vaikka siihen ei olisi syytä. Asenne kuntoon, niin valituskin vähenee.
Lääkäriin ei periaatteessa ole koskaan kiva mennä vaikka se usein sieltä apua siinä tilanteessa saakin. Ei nyt liity niin näihin lääkärintarkastuksiin ei edes nuorempana mutta noin yleensä. Koululääkärit olivat minun aikoinani oikeinkin mukavia ihmisinä. Naispuoliselle henkilölle oli helppo puhua ja onneksi ne minulla olivatkin aina naisia. Ehkäpä jostain menkkojen alkamisesta olisi siinä iässä ollut inhottava avautua mieslääkärille tai esitellä hänelle rintojen kasvua.
70 luvun alussa ala-asteella riisuuduttiin (tytöt) pienessä kopperossa, kaikki vuorollaan vaakaan ja terveyssisar kailotti kovaan ääneen jokaisen painon muille läsnäolijoille. Siitä sitten innokkaimmat tiedottivat lukemat muulle luokalle.
Vierailija kirjoitti:
70 luvun alussa ala-asteella riisuuduttiin (tytöt) pienessä kopperossa, kaikki vuorollaan vaakaan ja terveyssisar kailotti kovaan ääneen jokaisen painon muille läsnäolijoille. Siitä sitten innokkaimmat tiedottivat lukemat muulle luokalle.
Joskus aikanaan tarkastuksiin mentiin tosiaan jonossa yksi toisensa perään. Lääkäri tutki kunkin vuorollaan ja seuraava odotti perässä. Ne olivat todellisia massatarkastuksia.
Ammattikoulussa opo laitto mut, aikuisen ihmisen, terkkarin puheille, jota pidettiin yleisesti kamalana noitta-akkana. Paska terkka kyseli yksityisasioita, joihin en suostunut vastaamaan, ja passitti mut psykologille. Jätin sen koulun pian kesken ja haistatin opolle paskat. Seuraavan kerran menin terkkarin vastaanotolle reilu vuosikymmen myöhemmin kun työpaikka vaati sitä. Eipä siellä tarvinnut tehdä muuta kuin typeriä kyykkyliikeitä ja puristella jotain laitetta.
Vierailija kirjoitti:
Taas tämä lääkärin sukupuoli nousee esiin. Mitä väliä sillä oikeasti on, onko lääkäri ollut mies vai nainen...
Siksi koska naisilla on vähän liikaa luuloja itsestään, että terveydenhoitohenkilökunnan tyyppi menee heti kun silmä välttää tumputteleen kun "tavara" (just se oma) on vielä tuoreessa muistissa.
Varmaan joku rokotus. Mitään erityisen huonoja kokemuksia ei ole.
Kun olin yläasteella, lukiolaiset kaverit kertoivat vakavalla naamalla, että lukiossa tehdään sukupuolielinten tarkastus. Tuollainen pilailu on kyllä vastuutonta, jokuhan voisi vaikka mennä ammattikouluun sen takia, että välttäisi ko. tarkastuksen. Ihmettelen vieläkin sitä, että kaverini osasivat niin uskottavasti valehdella.
Vierailija kirjoitti:
Tytöt ja pojat sekaisin keuhkoröntgeniin
mä muistan nuo myös, jonot röntgeniin...
Se oli pienoisröntgenkuvaus, tubia seulottiin oireettomista, pakollinen koululaisillekin.
Pienessä kyläkoulussa jota kävin, oli vain kaksi luokkahuonetta. Toisessa luokat 1-2 ja toisessa 3-4 (5 luokasta ylöspäin mentiin kirkonkylän kouluun).
Terveystarkastuspäivänä kouluun tuli lääkäri ja hoitaja ja virittivät "vastaanottonsa" korokkeelle luokan eteen.
Me oppilaat riisunnuimme pikkuhoususillemme siinä luokassa ja odotimme jonossa kun kukin vuorollaan kiipesi korokkeelle, jossa mitattiin pituus ja paino, nämä sanottiin ääneen hoitajalle joka kirjoitti ne ylös. Koko luokka kuunteli korvat hörössä. Sitten jos oli rokotus vuosi, pikkuhousua vähän alas ja piikki kankkuun.
Oli mielestäni kiusallista ja nöyryyttävää. Tämä 1970-luvulla.
Mieslääkäri kurkkasi pöksyihin ja sanoi mitäs täällä on.
Olin 12v, minulla oli karvoitusta ja kuukautiset jo mutta ihan lapsi olin. Se oli traumaattista.
Sen muistan että koululääkäri valitteli aina kaikista omista sairauksistaan ja vaivoistaan mitä hänelä oli. Se tuntui oudolta sillä minähän siellä ns. potilaana olin. Niitä aikoja on hauska muistella.
Rintoja ei tehnyt mieli esitellä lääkärille murrosikäisenä. Ei siitä traumoja jäänyt mutta kiusallinen tilanne se oli. Ajattelin niitä, jotka joutuivat sen koko hiivatin tarkastuksen ajan olemaan rinnat paljaana. Meillä sentään vain hetken.
Olin 6 luokalla tereydehoitajan tarkastuksessa ja ope oli paikalla (nainen) vaakaan mennessä
ope sano että otetaan vaan noi pöksytkin pois ja veti ne pois siinä sitten olin nakuna tulipahan ainakin tarkka paino? , mutta ujosttukihan kun sitten hoitaja koitteli kivekset ja veteli esiahkaa taakse (ope katseli vieressä)
muistissa pysyy vaikka aikaa on kulunut jo 56 vuotta
Tosi paljon näköjään ihmisillä kouluterveydenhuollosta aiheutuneita traumoja painosta ja siihen suhtautumisesta. Voisko tossa olla yksi syy miksi nykyään ihmiset kamppailee painonsa kanssa. Asiaa sietäisi tutkia🤔
Mulla nousi paino yhdessä vaiheessa muistaakseni vuoden aikana 10 kiloa ja luulisin että e pillereiden takia..mitenkään lihavan näköinen en ollut vaan enemmänkin lihaksikas . Lääkäri alkoi jo tarkastuksen loputtua jankuttaa siitä ja kyseli syytä. Sanoin etten tiedä että minullekin tuo painon vaihtelu on ihan mysteeri..sittten hän sanoi että minun täytyy laihduttaa. Sanoin tiukasti takaisin että sinä et painooni puutu. Sinulla ei ole siihen oikeutta. Mikä noita!
Vielä 80-luvun lopussa oli ainakin pojille se alapään tarkastus. Tietysti siitä vitsailtiin koulun pihalla. Itselläni lääkäri veti varoittamatta housut alas ja tutki karvoitusta. Sitten se perinteinen kivesten tarkastus.
Kaikista noloin oli lusikkatarkastus. Vastaanottohuoneessa oli sellainen jääkaappipakastin, jossa oli rokotteita jne. Lääkäri otti pakastimen lokerosta jääkylmän lusikan ja kosketti sillä kiveksiä. Se on kuulemma jokin refleksi ja enhän minä voinnut pidätellä oikein räjähtävää erektiota. Lääkäri vain mutisi, että oikein hyvä ja kova siitin.
Kait se sitten oli tarpeellinen tutkimus. Sika nolo se teinille ainakin oli.
Kasiluokan lääkärintarkistus. Oli kaksi mieshoitajaopiskelijaa seuraamassa, ja tietysti ujona en kehdannut kieltää. Siinä kun paidattomana tarkistettiin ryhtiä yms sai lääkäri puhelun, ja puhelikin aika tovin. Hävetti siinä seisoskella tuntemattomien miesten edessä paidattomana useita minuutteja.