Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahimmat muistosi koululääkärintarkastuksista

Vierailija
21.11.2011 |

Mulle tulee mieleen kaksi kertaa, joista en erityisemmin pitänyt.

1. Yläasteella ensin terkkari ja sitten lääkäri valitti mun painosta. Olin mukamas alipainoinen ja uhkasivat soittaa kotiin, saanko tarpeeksi ruokaa.

2. Lukiossa piti esitellä itseään ja ottaa rintsikat pois vanhan miehen koululääkärin edessä.

Jälkeenpäin nämä ovat hassuja tapauksia ja osoittavat miten typerä sitä nuorena olikaan. :D

Kommentit (701)

Vierailija
461/701 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...käytiin vielä yläasteella terveystarkastuksessa kaksi lasta (samaa sukupuolta) kerrallaan, ja siinä lääkäri sitten kyseli henkilökohtaisia kuukautisista, kommentoi pituutta ym. Koin sen aika ahdistavaksi.

Siis milloin oikein kävit koulua?

Vierailija
462/701 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...käytiin vielä yläasteella terveystarkastuksessa kaksi lasta (samaa sukupuolta) kerrallaan, ja siinä lääkäri sitten kyseli henkilökohtaisia kuukautisista, kommentoi pituutta ym. Koin sen aika ahdistavaksi.

Järkyttävää, ei ihme että koit ahdistavaksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/701 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistona on luonteeltaan ja asenteeltaan epämiellyttävät koululääkärit jotka valittivat aina ihan kaikesta. Milloin ruokatottumukset olivat vääränlaiset, milloin poltin liikaa ja milloin olin ylipainoinen. :(

Vierailija
464/701 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä siis noin vuonna 1992 - lama-ajan säästöjä?

Vierailija
465/701 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhtitarkastus... pikkuhoususillaan pyllistely lääkärin edessä. En tykännyt.

Minä olen joutunut pyllistelemään monta kertaa kun selässäni on ollut vikaa. Varmasti joka kerta koulun tarkastuksissa. Siihen tottui.

Vierailija
466/701 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

veltto ja nihkeä kädenpuristus.

Todella ällöä. Siitä tulisi tosi epämiellyttävä fiilis koko juttuunm jos se alkaisi tuosta. Muutenkin hikiset kädet ovat jotain mistä en pidä.

Jos sitä lääkäriäkin jännitti... hihi :)

Vierailija
467/701 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululääkärintarkastus taisi olla kolme kertaa peruskoulussa. Minulle sattui aina sama lääkäri. Oikein mukava, vanhahko nainen, joka asui muuten meidän naapurissa. Tunsin hänet siis muutenkin. Se myös helpotti tarkastuksissa käymistä. Oli luontevampaa puhua jollekin puolitutulle kuin täysin ventovieraalle ihmiselle.

Vierailija
468/701 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhtitarkastus oli aina aika ikävä. Selkäpäin lääkäriin ja pyllistellä siinä ylös ja alas. No, jokainen muistaa varmaan omalta kohdaltaan. Inhotti silloin aikanaan kovasti.

Vierailija
469/701 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 19:07"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2012 klo 15:54"]

Allekirjoittaneelle se tehtiin kahdesti. Naispuolinen terkkari oli hieman vaikeana, kun piti kysyä housujen laskemista. Ei uskaltanut edes koskea, joten tuli kyllä olo, että oli yhtä kiusallista toisinpäin.
Miespuolinen lääkäri seuraavana vuonna oli asiallinen ja jämäkkä.
Kerran aikuisena, kun menin terveydenhoitajalle näyttämään pattia kiveksessä, oli hän hyvin "hienotunteinen". Kysyi haastattelun jälkeen jotain tyyliin, "tuntuisiko sinusta kovin pahalta, jos mä katson sitä..?"... "Hmm... no, sitä varten mä oikeastaan tulin..."
Eli suhtaudun kyllä vähän varauksella näihin mummoihin, jotka kourivat "härän kiveksiä"

[/quote]

Itse jäin palliratsiassa ensimmäisellä luokalla haaviin:D Lääkäri puristeli pallejani tai paremminkin silloin sitä yhtä joka oli laskeutunut. Seuraavaksi pitikin ottaa alkkarit kokonaan pois ja nousta ilkosillaan sille hoitopöydälle tai mikä peti se sitten onkaan. Aikansa kiveksiäni räplättyään lääkäri sanoi että minun pitää mennä leikkaukseen jossa toinen kives lasketaan alas. Säikähdin sen verran että tulihan siinä vielä itkukin. Leikkaus oli sitten joskus puolen vuoden päästä, Olihan se silloin skidinä aika jännä paikka mutta hyvä että tuli tehtyä silloin tai nyt saattaisi olla vain yksi toimiva kives.

[/quote]

Tässä on hyvä esimerkki siitä, miksi näissä tarkastuksissa kannattaa käydä.

Vierailija
470/701 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pissanäytteen antaminen ei ollut helppoa kun rakko oli ihan tyhjä. Miksi kukaan ei ollut kertonut siitä minulle etukäteen? Ähisin siellä vessassa varmaan puoli tuntia ennen kuin sain jotain tulemaan.

Vierailija
471/701 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka/tokaluokalla oli terveydenhoitajan tarkastus ja tytöt sekä pojat menivät punnitukseen ja mittaukseen alkkareissaan eli oltiin kaikki puolinakuna samassa tilassa. En tykännyt.

Vierailija
472/701 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin itse koulun 80-luvun alkupuoliskolla ja kyllä mentiin yhdessä tarkastukseen. Meillä sai myös karttakepillä pepulle ja tuli ulkoläksyjä (eli opeteltiin virsiä ja kansanlauluja ulkoa joskus jopa seuraavaksi päiväksi). Opettaja oli vielä nuori ja vastavalmistunut...

Vierailija
473/701 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInäkin olet Turusta ja on samansuuntaisia kokemuksia. Lisäksi kesäsiirtolassa Turussa piti mennä uimaan alasti, taisi olla niin, että alle 12v uivat alasti. Poikien kesäsiirtolasta tuli valvoja/opettaja veneellä seuraamaan tapahtumaa.  Muistan miten vaikeaa se taisi olla yhdelle tytölle joka taisi olla transseksuaali ja jota ennen uintia kaikki taisivat luulla pojaksi. Miksi muuten 80-luvulla oli erilliset kesäsiirtolat tytöille ja pojille? Lukioikäsenä koulupolin gynelle piti riisua kokonaan alasti myös.

Vierailija
474/701 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2012 klo 14:34"]

- Minulle aina valitettiin siitä että olin liian laiha ja lyhyt. Lisätutkimuksiinkin laitettiin ja yritettiin laittaa syömään kasvuhormonia vaikkei puutetta todettu, kun minusta jäisi kuulemma muuten korkeintaan 140-senttinen. Vanhempani eivät uskoneet koska heidän suvussa aina on lapset kasvaneet myöhään ja olleet surkeita rääpäleitä pitkään, kuitenkin kasvaneet normaalikokoisiksi. En saanut sitten hoitoa ja kasvoin 167 cm pitkäksi mikä ihan kyllä riittää.

- 1980-luvulla ala-asteella meillä ainakin tosiaan joutui tytöt ja pojat molemmat jonottamaan pikkuhoususillaan lääkärintarkastukseen. Ovea ei edes suljettu kun yksi henkilö meni vastaanottohuoneeseen vaan muut jonottajat siinä sitten tuijottivat kun toista rokotettiin tai mitattiin.

- Yläasteella kouluterveydenhoitaja sanoi, tunnustellessaan vatsaani kun tulin sinne äkillisen pahoinvoinnin ja vatsakivun vuoksi, että minulla ei ole kohtua ja munasarjoja. Laittoi lääkärille joka sitten löysikin molemmat.

[/quote]

Voi ei tuota kohtu ja munasarjat juttua. Hieman epäpätevää arvailua!

Vierailija
475/701 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee enemmän mokan puolelle mutta kerran koululääkärillä jouduin palaamaan takaisin pukeutumishuoneeseen kun olin unohtanut ottaa sukat pois. Lääkäri tietysti huomasi sen heti ja käski riisumaan nekin. Tein työtä käskettyä mutta tunsin itseni siinä tilanteessa vähän noloksi.

Vierailija
476/701 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 09:43"]

Lusikkatesti taisi olla se suurin urbaanilegenda joka kiersi kouluissa. Nuorempia peloteltiin sillä ja jotkut reppanat ottivat sen jopa täydestä!

[/quote]

Anteeksi tietämättömyyteni mutta oliko lusikkatestin tarkoitus saada erektio aikaan vai se pois?

Vierailija
477/701 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murkkuiän kehitykseni alkoi melko varhain ja siksi minulla oli jo yläasteella varsin kehittyneet rinnat. Heh, totta vaikka itse sanonkin. :) Koululääkärillä tuli aina semmoinen tunne että ukko vahtaa mun rintoja. Onneksi en antanut sen häiritä enempää. Jälkeenpäin olisi ollut mielenkiintoista tietää mitä se lääkäri silloin niistä ajatteli.

Vierailija
478/701 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve muut eläkemummot!

Kävin kouluni ylioppilaaksi asti maalaiskirkonkylässä. Alakoulussa (1. lk) oli lääkärintarkastus. Riisuuduimme, tytöt ja pojat yhtä aikaa, karttahuoneessa ja sitten aluspöksyt löpöttäen seisoimme jonossa, olisko ollut pituus- vai aakkosjärjestyksessä. Pituus, paino, ryhti ja lopuksi terveyssisar liimasi laastarin rintaan, alla oli pisara jotain mönjää. Tarkastus oli aika myöhään syksyllä, joten meillä hameniekoilla oli jo kahdet housut. Minulla raappahousut unohtuivat sinne karttahuoneeseen, kun niin jännitti. Suraavana päivänä nolotti, kun piti käydä hakemassa ne housut. Viikon parin päästä terveyssisar tuli uudelleen. Laastari otettiin pois rinnasta ja jos ei ollut ihoreaktiota, rokotettiin. Se oli calmette-rokotus tubia vastaa. Mulla rokotusjälki oli kipeä ja märki.

Oppikoulun puolelta en muista, oliko lääkärintarkastuksia ollenkaan, koska koulu ei ollut kunnan ylläpitämä. Ei myöskään hammaslääkarissäkäyntejä. Terveyssisar kävi muutaman kerran. Tehtiin mm. uusi tubi-koe kyynärvarteen. Liikunnanopettaja mittaisi ja punnitsi meitä vuosittain. Minut hän lähetti melkein joka vuosi verikokeisiin, kun olin muka niin aneemisen näköinen. Anemiasta ei todellakaan ollut kertaakaan kysymys, vaan arvot olivat aina erinomaiset. Lisäksi liikunnanopettaja piti "kuukautiskirjaa", mikä oli minun mielestäni epämiellyttävää. Sitten lukiossa tuli uusi määräys, että ei enää saa istua, jos on kuukautiset, vaan piti osallistua sisäjumppaan, mutta ei ollut pakko pukea voimistelupukua, vaan sai olla esim. verkkareissa. Eli kirjanpito jatkui! Meitä oli monia, joita mokoma kirjanpito ärsytti sen verran, että yleensä puimme aina jumppapuvun, jottei opettaja saanut merkintöjä kirjaansa.

En muista, oliko kouluaikaan pienoisröntgentutkimuksia, jos oli, niin niissä käytiin varmaankin koulun jälkeen illalla. Opiskeluaikaan sen sijaa piti käydä joka syksy "päättömässä rintakuvassa", muuten ei voinut ilmoittautua läsnäolevaksi. 70-luvun puolivälissä olin opintojen loppuvaiheessa vaihdossa Saksassa ja siellä piti vielä käydä pienoisrötgenissä. Suomessa  se oli jo jäänyt pois käytöstä. Lisäksi Saksassa tehtiin kuppakoe.

Ei siis kauhukokemuksia, epämiellyttävää vain. 

Vierailija
479/701 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja riisuutumiseen ja liian alhaiseen painoon liittyviä muistoja kuin muillakin. kouluterveydenhoitaja oli erittäin pelottava ja kaikki pidimme häntä todella hulluna ja ammattitaidottomana. Aina kun sinne oli jotain asiaa, valitti sitten päänsärystä tai nyrjähtäneestä nilkasta niin terveyden hoitaja vaan vastasi että täytyy rukoilla,kyllä jumala parantaa.

Vierailija
480/701 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 12:52"]

olenkohan jo vastannut tähän.. eli, kun kävin ammattikoulua terkkari sai lempinimen  "rasva-akka", koska suositteli JOKA HEMMETIN VAIVAAN sitä yhtä voidetta. nimi hävisi äkisti mielestä, johtunee valvotuista öistä lasten kanssa mutta se kipeisiin lihaksiin tms tarkoitettu tökötti jota aikoinaan mainostettiin kovasti telkassa,, saan päähäni vain bebanthenin, mutta ei sitä ollut...

no joka tapauksessa, vaikka olisi mennyt sinne käsi irti niin hoitomuoto olisi ollut sama ! erään luokkakaverin migreenikohtauksiin määräsi "talon ympäri juoksemista" ja toisen menkkakramppeihin  sitä ihmerasvaa vatsaan siveltynä sekä kuumaa kaakaota :O

ihan ammattitaidotón sekopää koko akka!

[/quote]

mobilaattia? se rasva siis?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi