Pahimmat muistosi koululääkärintarkastuksista
Mulle tulee mieleen kaksi kertaa, joista en erityisemmin pitänyt.
1. Yläasteella ensin terkkari ja sitten lääkäri valitti mun painosta. Olin mukamas alipainoinen ja uhkasivat soittaa kotiin, saanko tarpeeksi ruokaa.
2. Lukiossa piti esitellä itseään ja ottaa rintsikat pois vanhan miehen koululääkärin edessä.
Jälkeenpäin nämä ovat hassuja tapauksia ja osoittavat miten typerä sitä nuorena olikaan. :D
Kommentit (701)
Minä "onnekas" kun sain naisen ::D
Pahinta on etten muista mitään. Mut varmaan huumattiin, mitä lie tehty sen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 12:15"]
[/quote]Kenties... mutta kiusallista se oli varmasti siltikin.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 11:24"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 14:53"]
Tuli mieleen yks tapaus, mutta ei ollut koulutarkastus.Olin neuvolassa papakokeessa. Ja kesken hoitajan ronkkimisen, sinne tuli joku rasvanen remonttimies etsimään avaimiaan. Siinä kun etsi niitä, tuli siihen kans pällistelemään mun alapäätä, muka muinamiehinä. Ei käsittämätön tilanne. Vedin jalat äkkiä suppuun, mutta en saanut sanotuksi siinä tilanteessa mitään.Olin niin hämilläni, miehen lähtiessä tiuskin hoitajlle miksei ollut laittanut ovea lukkoon.
[/quote]Jopas on tapaus. Aika harvoin kukaan remonttimies tulee sisälle tutkimushuoneeseen koputtamtta.
[/quote]
Niinhän sitä luulis! Mutta kaikilla ei vaan tunnu olevan käytöstapoja.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 12:27"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 11:24"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 14:53"]
Tuli mieleen yks tapaus, mutta ei ollut koulutarkastus.Olin neuvolassa papakokeessa. Ja kesken hoitajan ronkkimisen, sinne tuli joku rasvanen remonttimies etsimään avaimiaan. Siinä kun etsi niitä, tuli siihen kans pällistelemään mun alapäätä, muka muinamiehinä. Ei käsittämätön tilanne. Vedin jalat äkkiä suppuun, mutta en saanut sanotuksi siinä tilanteessa mitään.Olin niin hämilläni, miehen lähtiessä tiuskin hoitajlle miksei ollut laittanut ovea lukkoon.
[/quote]Jopas on tapaus. Aika harvoin kukaan remonttimies tulee sisälle tutkimushuoneeseen koputtamtta.
[/quote]
Niinhän sitä luulis! Mutta kaikilla ei vaan tunnu olevan käytöstapoja.
[/quote]Luulisi myös, että hoitaja olisi puuttunut asiaan. Eipä tuntunut olevan käytöstapoja hänelläkään.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 09:27"]
Käytäntö opettaa paljon enemmän kuin nettitieto. Ei rintojen omatoimista tutkimista voi kunnolla oppia pelkästään netin kautta.
[/quote]Meidän esikoisemme kertoi että koululääkäri oli viimeksi kysynyt häneltä, osaako hän tutkia omat rintansa. Tyttäremme oli kertonut osaavansa ja se oli ollut sitten siinä.
Olin ylipainoinen ja siksi punnitukset olivat kamalia. :(
Ketjun avausviestin kirjoittajaa mukaillen rintojen esittely mieslääkärille oli hyvin vastenmielistä.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 09:40"][quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 12:03"]
Ala-asteella mulla oli kauhea vatsakipu monta päivää. Äiti vei nuorelle naislääkärille joka komensi sängylle. Ensin paineli vatsaa ja sitten käski mut kyljelleen sängylle ja housut nilkkoihin sekä jalat koukkuun. Mitään varoittamatta käski vaan olla rentona (en nähnyt mitä teki takanani) ja työnsi etusormensa peräaukkooni! Sitten kyseli sattuuko tänne tai tänne ja pyöritteli sitä aikansa siellä. Kuulemma tutki onko umppari tulehtunut. Mutta se oli nuorelle noloa..
[/quote]Todellakin silä minulle on tehty tuo sama. Mutta väitän myös että se on paljon nolompaa yläasteikäisenä ja kun lääkärinä on mies. Ja niin, en pidä mieslääkäreitä pervoina. Nehän tekevät vain työtään. Mutta tilanne oli hyvin kiusallinen.
[/quote]Nuoren epävarmuus vaikuttaa usein omiin tuntemuksiinkin ja epävarmuus omasta kehostaan korostuu kun vieras arvioi sitä jopa kriittisesti. Tämähän on totta terveystarkastuksissa. Sinua syynätään ja kehitystäsi arvioidaan. Joskus jopa kriittisesti. Ei ihme, että joku näkee ja tuntee sen epämiellyttävänä.
[/quote]Tuollaisen tapahtuman ei vaan saisi antaa vaikuttaa millään tavalla. Herran jestas, se on täysin normaalia että käydään lääkärissä. Eikö parempi ole se että lääkäri tutkii kunnolla kuin että jättää tutkimatta?
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 09:36"][quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 09:40"][quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 12:03"]
Ala-asteella mulla oli kauhea vatsakipu monta päivää. Äiti vei nuorelle naislääkärille joka komensi sängylle. Ensin paineli vatsaa ja sitten käski mut kyljelleen sängylle ja housut nilkkoihin sekä jalat koukkuun. Mitään varoittamatta käski vaan olla rentona (en nähnyt mitä teki takanani) ja työnsi etusormensa peräaukkooni! Sitten kyseli sattuuko tänne tai tänne ja pyöritteli sitä aikansa siellä. Kuulemma tutki onko umppari tulehtunut. Mutta se oli nuorelle noloa..
[/quote]Todellakin silä minulle on tehty tuo sama. Mutta väitän myös että se on paljon nolompaa yläasteikäisenä ja kun lääkärinä on mies. Ja niin, en pidä mieslääkäreitä pervoina. Nehän tekevät vain työtään. Mutta tilanne oli hyvin kiusallinen.
[/quote]Nuoren epävarmuus vaikuttaa usein omiin tuntemuksiinkin ja epävarmuus omasta kehostaan korostuu kun vieras arvioi sitä jopa kriittisesti. Tämähän on totta terveystarkastuksissa. Sinua syynätään ja kehitystäsi arvioidaan. Joskus jopa kriittisesti. Ei ihme, että joku näkee ja tuntee sen epämiellyttävänä.
[/quote]Tuollaisen tapahtuman ei vaan saisi antaa vaikuttaa millään tavalla. Herran jestas, se on täysin normaalia että käydään lääkärissä. Eikö parempi ole se että lääkäri tutkii kunnolla kuin että jättää tutkimatta?
[/quote]On tietysti mutta silti ihmiset kokevat asiat eri tavalla. Eikö niin saisi?
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 14:38"]Olin ylipainoinen ja siksi punnitukset olivat kamalia. :(
[/quote]Niinpä. Sen jälkeen alkoi se valitus että miksi et harrasta liikuntaa ja makaatko vain kotona sohvalla ja syöt sipsejä.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 14:38"]Olin ylipainoinen ja siksi punnitukset olivat kamalia. :(
[/quote]Niinpä. Sen jälkeen alkoi se valitus että miksi et harrasta liikuntaa ja makaatko vain kotona sohvalla ja syöt sipsejä.
[/quote]Jos et harrasta liikuntaa ja syöt paljon sipsejä, niin siitä saakin perustellusti valittaa. Sellainen on hyvin epäterveellinen elämäntapa. Nuoret ovat nykyisin ylipainoisia ja se johtuu usein siitä, että vanhemmat eivät kiinnitä asiaa huomiota. Hyvä sentään että edes koulun terkkari sanoo siitä jotain.
Heh, tässä ketjussa on huumorinaisia ja -miehiä. Hauskoja kokemuksia jos ei niitä ihan tosissaan lue. :) Keep up the good work! :-)
Lievä alipainoisuus, jonka takia terveydenhoitaja vaati uutta käyntiä yhdessä vanhemman kanssa. Keskusteltiin syömisistä. Todella noloa lapselle, joka oikeasti söi ihan normaalisti, mutta suvun geenit pitivät laihana.
Ala-asteella mun terkkari (nainen) kysyi, mitä nimeä käytän alapäästäni. Sitten se kysyi, että tiedänkö sille pahemmankin nimityksen. Minä siihen, että en, jolloin hän vihjaisi: "Etkö tosiaan? Se alkaa n:llä..." Siitä jäi outo fiilis.
Lukiossa miespuolinen koululääkäri tunki joka kerta kormet pikkareihin "kokeillakseen pulssia". Todellisuudessa halusi tirkistellä, onko karvoja kasvanut :-(
Itsellä ei onneksi ole kouluterveystarkastuksista karuja kokemuksia. Tosin kasiluokalla jouduin ramppaamaan verikokeissa kilppariarvojen takia. Yhdellä kerralla kokeen otti oikein nyrpeäilmeinen vanha hoitajamuori. Törkkäsi neulan aivan täysiä käsivarteen ja pyöritteli sitä miten sattuu! Kun kärvistelin siinä niin se hoitaja tiuski mulle jotain, eikä missään vaiheessa ottanut minuun mitään katsekontaktia.
Yläasteella piti riisua yläosa paljaaksi. Ihan ok muuten mutta kun koulun pihan yhdestä kolkasta näki suoraan sinne terkan huoneeseen. Siinä sitten seisoin useamman silmäparin töllisteltävänä - jostain kumman syystä kun aina kundiporukka seisoskeli just noilla nurkilla.