Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahimmat muistosi koululääkärintarkastuksista

Vierailija
21.11.2011 |

Mulle tulee mieleen kaksi kertaa, joista en erityisemmin pitänyt.

1. Yläasteella ensin terkkari ja sitten lääkäri valitti mun painosta. Olin mukamas alipainoinen ja uhkasivat soittaa kotiin, saanko tarpeeksi ruokaa.

2. Lukiossa piti esitellä itseään ja ottaa rintsikat pois vanhan miehen koululääkärin edessä.

Jälkeenpäin nämä ovat hassuja tapauksia ja osoittavat miten typerä sitä nuorena olikaan. :D

Kommentit (701)

Vierailija
401/701 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koululääkärijuttu, mutta musiikinopettaja... laittoi 6. luokalla jokaisen vuorostaan laulamaan luokan edessä säestäen itse pianolla ja arvioi kaikilta onko äänenmurros alkanut..

Vierailija
402/701 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 10:32"]Ei koululääkärijuttu, mutta musiikinopettaja... laittoi 6. luokalla jokaisen vuorostaan laulamaan luokan edessä säestäen itse pianolla ja arvioi kaikilta onko äänenmurros alkanut..

[/quote]Ha hah, musiikinopettaja toimi samalla sivutoimisena kouluterkkarina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/701 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 35v eikä mulla ole oikein mitään sanottavaa koulun terveystarkastuksista, ei neg tai pos. Aloin oikein miettimään, enkä edes muista millainen ihminen se terkkari oli, kaiketi joku silloin "tosi vanha" täti eli noin 45-50v nainen. Ei traumoja.

Vierailija
404/701 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin terkkarini yläasteelta sillä näen häntä täällä pienellä paikkakunnalla aina silloin tällöin. Koululääkäreistä ei sen sijaan ole mitään muistikuvia. Saattaa olla, etten varsinaisesti ole koululääkärillä koskaan edes käynyt.

Vierailija
405/701 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2011 klo 20:24"]Yläasteella (olisikohan ollut 8. luokalla?) piti riisua rintsikoille ja pikkareille tarkastusta varten. Kun odottelin kutsua sisään, niin odotushuoneeseen lampsi rinnakkaisluokalta poika, joka näki minut tuossa vaatetuksessani. Terkkari oli unohtanut lukiita odotushuoneen oven. Tietysti vaan, juuri minun hyvää tuuriani. :( Voitte arvata, sainko asiasta piruilua jälkeenpäin.

[/quote]Tuo oli takuuvarmasti unohtumaton kokemus. :D

Vierailija
406/701 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kerta lääkäri voivotteli: "eikö tuuli puhalla sinua kumoon?" Ja tivasi, miksen juo maitoa ja eikö kotiin osteta maitoa ja onko meillä koskaan lämmintä ruokaa... Äiti oli raivona aina kun kerroin näistä. Joo, olin parikymppiseksi asti alipainoinen, mutta täysin terve. Nyt 35-vuotiaana olen ihannepainossani.

Vierailija
407/701 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteella koululääkäri kommentoi rintojeni kokoa: " oletpas jo hyvin kehittynyt". Ehkä mulla oli sitten vähän isommat rinnat kuin luokkakavereillani.

Vierailija
408/701 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 13:32"]Yläasteella koululääkäri kommentoi rintojeni kokoa: " oletpas jo hyvin kehittynyt". Ehkä mulla oli sitten vähän isommat rinnat kuin luokkakavereillani.

[/quote]Olehan tuosta vaan tyytyväinen. Jos rintojesi kehittyminen osoitti murrosiän jo alkaneen, niin pöksyjen alle ei tarvinnut kurkkia.

Vierailija
409/701 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 13:50"][quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 13:32"]Yläasteella koululääkäri kommentoi rintojeni kokoa: " oletpas jo hyvin kehittynyt". Ehkä mulla oli sitten vähän isommat rinnat kuin luokkakavereillani.

[/quote]Olehan tuosta vaan tyytyväinen. Jos rintojesi kehittyminen osoitti murrosiän jo alkaneen, niin pöksyjen alle ei tarvinnut kurkkia.

[/quote]Ei auttanut, sillä sekin tehtiin.

Vierailija
410/701 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 13:25"]

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 12:47"]

Itse sain jonkinlaiset traumat siitä, kun lääkäri pyysi näyttämään rinnat. Sanoin, etten halua... lääkäri yritti ylipuhua/"väkisin katsella", mutta en antanut periksi. Lopuksi sanoi ilkeään sävyyn "no älä sitten näytä, mutta et saa sitten lääkärintodistustakaan, että miten tehdään?" --- lähdin vastaanotolta. (Olin 14-vuotias)

[/quote]Lääkäri toimi oikein! Ei tipu lääkärintodistusta jos potilas ei anna tarkastaa.

[/quote]

Minkä tyyppiseen 14-vuotiaan lääkärintodistukseen tarvitaan lausunto rinnoista ja miksi?

Vierailija
411/701 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 13:38"]

Tästäkin ketjusta huomaa, että suomalaiset pelkäävät ja kunnioittavat lääkäriä nin paljon että riisuvat ilman syytä, antavat kurkkia housuihin jne

voi luoja

[/quote]Ei siinä mistään pelosta ole kysymys. Puberteetin statuksen määrittäminen edellyttää että karvoituksen kehitysaste tarkistetaan. Pojilta arvioidaan samassa yhteydessä sukuelinten kasvun taso. Lääkäreillä ei ole röntgenkatsetta jolla näkisi vaatteiden läpi. Sen vuoksi pitää riisua. Ei siinä ole mitään sen ihmeellisempää.

Vierailija
412/701 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 13:11"]

[quote author="Vierailija" time="22.11.2011 klo 18:32"]

Lukioaikana olin lääkärintarkastuksessa jossa piti riisua alusvaatteille kun lääkäri tutki reidessäni olevaa pientä ihottumaa. Seisoin siinä hänen edessään vähintäänkin mallin asennossa vain pikkuhousut jalassa. Tilanne oli kiusallinen vaikka ei kai sitä muuten olisi voinut tutkia. Tapahtuma on kuitenkin jäänyt mieleeni.

[/quote]

SIIS kuka lukioikäinen (?) suostuu moiseen ??

En todellakaan voi tajuta

[/quote]Ei tuota muuten voi tajuta kun että joku oikeasti ja jostain ihmeen syystä on voinut nauttia moisesta. :)

Vierailija
413/701 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain jonkinlaiset traumat siitä, kun lääkäri pyysi näyttämään rinnat. Sanoin, etten halua... lääkäri yritti ylipuhua/"väkisin katsella", mutta en antanut periksi. Lopuksi sanoi ilkeään sävyyn "no älä sitten näytä, mutta et saa sitten lääkärintodistustakaan, että miten tehdään?" --- lähdin vastaanotolta. (Olin 14-vuotias)

Vierailija
414/701 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 10:50"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 13:26"]

Minä en taas ymmärrä, miksi muka puberteetin kehityksen arviointi vaatisi että rinnat pitää tutkia. Näkeehän sen jo silmillä, onko ne kasvaneet.

[/quote]Höh, miksi sitten aikuisilta naisilta on tarpeen tutkia rinnat jos ei nuoremmilta?

Tätä voi vääntää ihan mitenpäin tahansa...

[/quote]Vaikuttaisiko esimerkiksi mahdollisen rintasyövän riski asiaan? Olen itse kyllä sitä mieltä, että nuorille tytöille olisi hyvä opettaa, miten rinnat voi tutkia omatoimisesti. Valitettavan moni aikuinenkaan nainen ei sitä osaa. Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa, sanoo vanha sananlasku.

Vierailija
415/701 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 08:37"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 20:19"]

Ala-asteella oli terveydenhoitajan pitämä isompi tarkastus, jossa pidettiin jonkinlainen kuntotesti samassa, piti tehdä vatsalihasliikkeitä ja venytellä jne. Ja pelkät pikkuhousut jalassa. 

Terkkari piti mun nilkkoja kun tein niitä vatsalihaksia ja multa pääsi mojova pieru siinä ponnistellessa niitä vatsoja. Kyllä hävetti, nykyisin naurattaa. 

[/quote]Hyvä tarina, mutta todenperäisyyden kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä.

[/quote]

Ihan ja muuten varmasti on! Miksi keksisin tämmöisen? En ymmärrä tänäkään päivänä sitä vaatteiden vähyyttä, ehkä se liitty jotenkin siihen ryhdin katsomiseen. Mutta näin kävi, usko tai älä. 

-454

Vierailija
416/701 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo...

1. Vanha ukkeli oli koululääkärinä ja alusvaatteisilleen piti riisua hänen edessään... Tämä yläasteella.

2. Terkkari valitti liiasta painonnoususta, josta alkoikin painon kyttäys ja jojoilu, edelleen on ongelmia painon kanssa. Tämä oli myös yläasteella.

Vierailija
417/701 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seiskalla mentiin koko luokan tyttöjen kanssa yhteiseen tarkastukseen. Terkkari sanoi, että voitte ottaa odotellessanne paidat pois, ritsikat voitte jättää.

Olin ainoa, jolla ei ollut rintsikoita, kehityin aika myöhään, mutta nyt minulla kylläkin on E-kupin tissit, eli kehityin myöhään, mutta julmetusti :)

Vierailija
418/701 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 10:13"]

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 13:38"]

Tästäkin ketjusta huomaa, että suomalaiset pelkäävät ja kunnioittavat lääkäriä nin paljon että riisuvat ilman syytä, antavat kurkkia housuihin jne

voi luoja

[/quote]Ei siinä mistään pelosta ole kysymys. Puberteetin statuksen määrittäminen edellyttää että karvoituksen kehitysaste tarkistetaan. Pojilta arvioidaan samassa yhteydessä sukuelinten kasvun taso. Lääkäreillä ei ole röntgenkatsetta jolla näkisi vaatteiden läpi. Sen vuoksi pitää riisua. Ei siinä ole mitään sen ihmeellisempää.

[/quote]

Minkä ihmeen takia lääkärin pitäisi nähdä koko ikäluokka, joista lähes kellään ei ole ongelmaa? Aivan turhia nuo puberteetin kartoitukset, puberteetti alkaa lähes jokaisella jossain vaiheessa. En onneksi itse ole joutunut sellaiseen. Asuimme ulkomailla silloin, kun ikäryhmälleni oli tehty tuo tarkastus.

Vierailija
419/701 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella mulla oli kauhea vatsakipu monta päivää. Äiti vei nuorelle naislääkärille joka komensi sängylle. Ensin paineli vatsaa ja sitten käski mut kyljelleen sängylle ja housut nilkkoihin sekä jalat koukkuun. Mitään varoittamatta käski vaan olla rentona (en nähnyt mitä teki takanani) ja työnsi etusormensa peräaukkooni! Sitten kyseli sattuuko tänne tai tänne ja pyöritteli sitä aikansa siellä. Kuulemma tutki onko umppari tulehtunut. Mutta se oli nuorelle noloa..

Vierailija
420/701 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 12:03"]

Ala-asteella mulla oli kauhea vatsakipu monta päivää. Äiti vei nuorelle naislääkärille joka komensi sängylle. Ensin paineli vatsaa ja sitten käski mut kyljelleen sängylle ja housut nilkkoihin sekä jalat koukkuun. Mitään varoittamatta käski vaan olla rentona (en nähnyt mitä teki takanani) ja työnsi etusormensa peräaukkooni! Sitten kyseli sattuuko tänne tai tänne ja pyöritteli sitä aikansa siellä. Kuulemma tutki onko umppari tulehtunut. Mutta se oli nuorelle noloa..

[/quote]Todellakin silä minulle on tehty tuo sama. Mutta väitän myös että se on paljon nolompaa yläasteikäisenä ja kun lääkärinä on mies. Ja niin, en pidä mieslääkäreitä pervoina. Nehän tekevät vain työtään. Mutta tilanne oli hyvin kiusallinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä