Pahimmat muistosi koululääkärintarkastuksista
Mulle tulee mieleen kaksi kertaa, joista en erityisemmin pitänyt.
1. Yläasteella ensin terkkari ja sitten lääkäri valitti mun painosta. Olin mukamas alipainoinen ja uhkasivat soittaa kotiin, saanko tarpeeksi ruokaa.
2. Lukiossa piti esitellä itseään ja ottaa rintsikat pois vanhan miehen koululääkärin edessä.
Jälkeenpäin nämä ovat hassuja tapauksia ja osoittavat miten typerä sitä nuorena olikaan. :D
Kommentit (701)
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 17:51"]
Lukiossa miespuolinen koululääkäri tunki joka kerta kormet pikkareihin "kokeillakseen pulssia". Todellisuudessa halusi tirkistellä, onko karvoja kasvanut :-(
[/quote]Se on nivuspulssi. Todella tärkeä tutkimustoimenpide lukion lääkärintarkastuksessa. :)
Ei muista itselläni olleen ainakaan vaikka kävin koulua 70-luvulla. Koulukohtaisesti on tietysti voinut vaihdella.
Kyllä opettiin vieöä 1970-luvulla, mutta ei niitä ollut kuin olisko 3-4 v välein. Mutta varmaan ne loppui kouluissa josku 1970-luvun lopulla. Kun röntgeneiden vaarat tunnettiin paremmin ja sitäpaitsi kaikki oli saanut rokotteen.
Tytöt ja pojat sekaisin keuhkoröntgeniin
Lääkärintarkastuksia oli peruskoulun aikana tasan yksi. Ei jäänyt mieleen mitenkään erikoisena.
En muista, että terveydenhoitajallakaan olisi tarvinnut rampata jos ei itsellä ollut asiaa.
Tytöt ja pojat sekaisin keuhkoröntgeniin
mä muistan nuo myös, jonot röntgeniin...
muistatteko tubilaastarit joita laitettiin rintaan? Molemmin puolin, vain toiseen se "aine"- molemmat kutisivat julmetusti...
Inhosin verikokeita enkä siksi tykännyt näistä tarkastuksista.
Ala-asteella meillä oli vielä täitarkastus eli joku kovakourainen vanha ämmä tuli ja repi suurinpiirtein hiukset päästä, kun etsi täitä. Opettaja kyttäsi vieressä, löytyykö niitä. Ei löytynyt minulta, mutta muutamalta muulta kylläkin. Opettaja piti huolen, että ne, joilta niitä löytyi, häpesivät syvästi.
Myöskin ala-asteella oli tarkastus, jossa tutkittiin ryhtiä. Silloin muistan, että joku nainen väänteli hartioitani ja väitti, että ne ovat väärässä asennossa tai jotain. Ei niistä koskaan myöhemmin enää mainittu mitään.
Lisäksi meille annettiin joku rokotus, en muista mikä, mutta kaikkien piti riisuutua sitä varten eli pojat ja tytöt jonottivat yhdessä, alushoususillaan, rokotukseen. Ja opettaja taas tuijotti vieressä. En tajua miksi rokotusta varten piti riisuutua.
Kerran sain jonkin rokotuksen, joka laitettiin pakaraan. Sivuvaikutuksena koko toinen jalkani jäykistyi ja kipeytyi ja oli tosi vaikea kävellä. Rokotuksen jälkeen oli liikuntaa enkä pystynyt kunnolla juoksemaan, mutta opettaja ei uskonut, että olin kipeä rokotuksesta.
Nämä kaikki tapahtuivat 80-luvun alussa Pohjanmaan peräkylän koulussa.
Lisäksi meille annettiin joku rokotus, en muista mikä, mutta kaikkien piti riisuutua sitä varten eli pojat ja tytöt jonottivat yhdessä, alushoususillaan, rokotukseen. Ja opettaja taas tuijotti vieressä. En tajua miksi rokotusta varten piti riisuutua.
Vielä 60- ja 70-luvulla tarkastukset olivat ns. kollektiivisesti tehtyjä eli niihin todellakin mentiin jonossa ja parhaimmillaan tytöt ja pojat yhdessä. Myöhemmin on siirrytty siihen, että kukin käy privaatisti tarkastuksessa. Olen itse aloittanut koulun vuonna -83 ja muistaakseni koskaan, ei edes ihan ensimmäisilläkään luokilla, menty tarkastuksiin yhdessä.
Muistona on luonteeltaan ja asenteeltaan epämiellyttävät koululääkärit jotka valittivat aina ihan kaikesta. Milloin ruokatottumukset olivat vääränlaiset, milloin poltin liikaa ja milloin olin ylipainoinen. :(
Vielä 60- ja 70-luvulla tarkastukset olivat ns. kollektiivisesti tehtyjä eli niihin todellakin mentiin jonossa ja parhaimmillaan tytöt ja pojat yhdessä. Myöhemmin on siirrytty siihen, että kukin käy privaatisti tarkastuksessa. Olen itse aloittanut koulun vuonna -83 ja muistaakseni koskaan, ei edes ihan ensimmäisilläkään luokilla, menty tarkastuksiin yhdessä.
ja vielä vitosella ja kutosella kaikki luokan tytöt odottivat vuoroaan odotushuoneessa pelkissä pikkareissa! Muistan, kuinka kylmä ja nolo tilanne se oli. Pojat sentään kävivät eri aikaan, onneksi.
Koulua kävin keskisuuressa kaupungissa Lounais-Suomessa...
ja vielä vitosella ja kutosella kaikki luokan tytöt odottivat vuoroaan odotushuoneessa pelkissä pikkareissa! Muistan, kuinka kylmä ja nolo tilanne se oli. Pojat sentään kävivät eri aikaan, onneksi.
Koulua kävin keskisuuressa kaupungissa Lounais-Suomessa...
Samat olivat sävelet meilläkin kuutosella. Meitä oli tosin vain ehkä 6-7 tyttöä odotushuoneessa samaan aikaan ei kaikkia siis luokan tyttöjä. Tarkastukseen mentiin yksi kerrallaan aakkosjärjestyksessä eli ne, jotka olivat aakkosissa edellä, menivät ensin. Minä olin tietysti se viimeinen, joka sai odottaa kun kaikki muut olivat käyneet.
Ja tämä tapahtui Turussa.
sen, kun lääkäri kolmannella luokalla löysi ison kasvaimen vatsastani:( Siitä alkoi lastenklinikan osasto 10 pitkä reissu....
Muutoin kaikki ok.
Yläasteella (olisikohan ollut 8. luokalla?) piti riisua rintsikoille ja pikkareille tarkastusta varten. Kun odottelin kutsua sisään, niin odotushuoneeseen lampsi rinnakkaisluokalta poika, joka näki minut tuossa vaatetuksessani. Terkkari oli unohtanut lukiita odotushuoneen oven. Tietysti vaan, juuri minun hyvää tuuriani. :( Voitte arvata, sainko asiasta piruilua jälkeenpäin.
Yläasteella (olisikohan ollut 8. luokalla?) piti riisua rintsikoille ja pikkareille tarkastusta varten. Kun odottelin kutsua sisään, niin odotushuoneeseen lampsi rinnakkaisluokalta poika, joka näki minut tuossa vaatetuksessani. Terkkari oli unohtanut lukiita odotushuoneen oven. Tietysti vaan, juuri minun hyvää tuuriani. :( Voitte arvata, sainko asiasta piruilua jälkeenpäin.
Noloa... *hymiö*
Mulla ei ole pahoja muistoja mutta jännitin näitä tarkastuksia aina ihan sikana. :)
Ei kai koulun tarkastuksissa ollut mitään röntgeneitä enää 70-luvulla??? En muista mitään sellaisia ja kävin koulua 70-luvulla.
...käytiin vielä yläasteella terveystarkastuksessa kaksi lasta (samaa sukupuolta) kerrallaan, ja siinä lääkäri sitten kyseli henkilökohtaisia kuukautisista, kommentoi pituutta ym. Koin sen aika ahdistavaksi.
Kutosluokalla meidän piti mennä terkkarin ja jonku vierailevan mieslääkärin vastaanotolle alusvaatteilla. tyttöjen ja poikien. jokainen tiestysti vuorotellen. Pikkareita piti nopeasti vilauttaa alas jotta he näkivät oliko alapääkarvoitus alkanut.
ja ei, tämä ei ole vitsi. sitä toki nyt aikuisena olen miettinyt että oliko tää jotenki normaalikäytäntö ja tehtiinkö tätä muissa kouluissa.