Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahimmat muistosi koululääkärintarkastuksista

Vierailija
21.11.2011 |

Mulle tulee mieleen kaksi kertaa, joista en erityisemmin pitänyt.

1. Yläasteella ensin terkkari ja sitten lääkäri valitti mun painosta. Olin mukamas alipainoinen ja uhkasivat soittaa kotiin, saanko tarpeeksi ruokaa.

2. Lukiossa piti esitellä itseään ja ottaa rintsikat pois vanhan miehen koululääkärin edessä.

Jälkeenpäin nämä ovat hassuja tapauksia ja osoittavat miten typerä sitä nuorena olikaan. :D

Kommentit (701)

Vierailija
361/701 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion ekalla piti ottaa rintsikoilleen perhetutun mieslääkärin edessä. Olin tuolloin vielä hyvin pienirintainen ja häpeilin kehittymätöntä kehoani, joten se oli kyllä noloa.

Minulla ongelma oli taas toisinpäin. Rintani olivat varsin kehittyneet lukiossa. Liekö se vaikuttanut että minunkin piti ottaa siellä paita pois... :)

Lääkäri oli myös mies mutta ei onneksi kukaan tuttu. :)

Vierailija
362/701 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin on ollut kun pissanäyte piti antaa terkkarin katsoessa toimitusta.

Joku huumetesti vai?

Ei ollut huumetesti vaan virtsan pH-arvot kai vaan tarkastettiin.

Näin oli. Virtsaa siinä tutkittiin.

Aika outoa että tuollaista tehdään normitarkastuksessa koulussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/701 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

2. Lukiossa piti esitellä itseään ja ottaa rintsikat pois vanhan miehen koululääkärin edessä.

Näin kävi minullakin lukiossa reilu kymmenen vuotta sitten. Taisipa olla ensimmäinen kerta kun lääkäri "tutki" rintojani.

Vierailija
364/701 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Yläasteella kouluterveydenhoitaja sanoi, tunnustellessaan vatsaani kun tulin sinne äkillisen pahoinvoinnin ja vatsakivun vuoksi, että minulla ei ole kohtua ja munasarjoja. Laittoi lääkärille joka sitten löysikin molemmat.

Hyvänen aika sentään. Mitähän tuokin kertoo terkkarien tasosta? :D

Vierailija
365/701 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempi mieslääkäri kurkkasi pikkareihin joko karvat kasvaa. Se on jäänyt mieleen kiusallisena juttuna.

Vierailija
366/701 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempi mieslääkäri kurkkasi pikkareihin joko karvat kasvaa. Se on jäänyt mieleen kiusallisena juttuna.

Millä luokalla sulla tuo oli?

Vierailija
367/701 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä luokalla sulla tuo oli?

En ole tuo siteraamasi kirjoittaja mutta meillä se oli muistaakseni 6.luokalla.

Vierailija
368/701 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa meillä oli joku sellainen ihmeellinen kävelytesti. Piti kävellä siellä tutkimushuoneessa ja lääkäri katsoi kai jalkojen ja selän asentoa. Tuntui vähän hoopolta.

Vierailija
369/701 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Yläasteelta on puolestaan jäänyt mieleen se, kun aina ennen tarkastusta piti riisuutua. Meillä oli sen vastaanottohuoneen ja odotushuoneen välissä sellainen välihuone, jossa oli meitä aina kaksi tyttöä kerrallaan. Toinen ohjattiin sinne jo valmiiksi riisuutumaan kun toinen oli vielä siellä vastaanottohuoneessa. Kun edellisen tarkastus oli ohi, seuraava meni melkein lennossa sisään.

Onpahan tuttua. Emme kai ole olleet samassa koulussa? :)

Vierailija
370/701 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa meillä oli joku sellainen ihmeellinen kävelytesti. Piti kävellä siellä tutkimushuoneessa ja lääkäri katsoi kai jalkojen ja selän asentoa. Tuntui vähän hoopolta.

Taisipa olla samanlainen juttu meilläkin. Silloin puhutiin lättäjaloista tmv. Liittyisiköhän siihen?

Vierailija
371/701 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisipa olla samanlainen juttu meilläkin. Silloin puhutiin lättäjaloista tmv. Liittyisiköhän siihen?

Siis meillä tuo taisi olla yläasteella ei lukiossa.

Vierailija
372/701 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Yläasteaikoina valitettiin kun en harrastanut tarpeeksi liikuntaa. Minulla oli paljon muita harrastuksia mutta ne eivät olleet urheilullisia. Silti jokaisessa terveystarkastuksessa asia nostettiin esille.

- Lukiossa kieltäydyin kun rinnat piti tutkia. En halunnut sitä tehtävän. Rinnat voin tutkituttaa muuallakin. Koululääkäri on minusta väärä henkilö sen tekemään.

Vierailija
373/701 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli koululääkäri tasan yhden kerran koko sinä aikana kun koulua kävin. Sekin käynti oli hyvin lyhyt. Ihmettelen että monet kertovat täällä käyneensä koululääkärillä lähes vuosi tai ainakin paljon useammin kuin kerran koko kouluaikana. Nythän tuli kai ne uudet määräyksetkin että lääkärintarkastuksia pitäisi järjestää vähintään kolme kertaa peruskoulun aikana.

Vierailija
374/701 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululääkärit olivat luonteeltaan ihan perseestä. Valittivat aina joka asiasta. Tosi huonot fiilikset jäi tarkastuksista. Persoonasta nämä usein johtuvat. En kyllä väitä turhan herkkähipiäinen.

Koululääkäreissä on kovasti erilaisia tyyppejä. Niin kuin kaikissa muissakin ammateissa. Itselläni oli mukavia koululääkäreitä ja muutama sellainen, joka ei oikein luonteeltaan ollut semmoinen persoona, jonka kanssa ei viitsinyt puhua yhtään enempää kuin pakko.

Vierailija
375/701 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun nykyään tytöillä on poikien kalsareita...silloin oli tullut myyntiin TYTTÖJEN pitkikset, jotka mulla oli. Jäi outo olo..eikä ainakaan mikään itsetunnonkohotus-kommentti!

Vierailija
376/701 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun nykyään tytöillä on poikien kalsareita...silloin oli tullut myyntiin TYTTÖJEN pitkikset, jotka mulla oli. Jäi outo olo..eikä ainakaan mikään itsetunnonkohotus-kommentti!

Ennen muinoinhan tytöillä oli sukkahousut. Nykyisin niitä ei varmasti kouluikäisistä pidä kukaan. :D

Vierailija
377/701 |
16.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2012 klo 17:32"]

Kahdeksannella luokalla kivesten lisäksi lääkäri tutki esinahankin. Veti sitä taakse ja kun terskan taakse ei saanut, tokaisi että onpa vähän kireä. Tais olla naispuolinen terkkarikin paikalla. Ai että silloin kiukutti.
Näin vuonna 1975.

[/quote]

Täysin vastaava tarkastus itsellä Turussa v. 1994. Olen v. 1980 syntynyt mies. Mitä niiden tarkastusten jälkeen luokan tyttöjen juttuja kuunneltiin, muistelisin että heidätkin oli tutkittu sekä ylä- että alapäästä. Vähän tarpeettomana pidettiin koko hommaa kun toisten koulujen tarkastuksissa taas ei tarvinnut riisua vaatteita ollenkaan. Mahtaako näihin mitään yleistä ohjetta olla, lääkärit vaan tekee jokainen mielensä mukaan.

Vierailija
378/701 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2012 klo 15:54"]

Allekirjoittaneelle se tehtiin kahdesti. Naispuolinen terkkari oli hieman vaikeana, kun piti kysyä housujen laskemista. Ei uskaltanut edes koskea, joten tuli kyllä olo, että oli yhtä kiusallista toisinpäin.
Miespuolinen lääkäri seuraavana vuonna oli asiallinen ja jämäkkä.
Kerran aikuisena, kun menin terveydenhoitajalle näyttämään pattia kiveksessä, oli hän hyvin "hienotunteinen". Kysyi haastattelun jälkeen jotain tyyliin, "tuntuisiko sinusta kovin pahalta, jos mä katson sitä..?"... "Hmm... no, sitä varten mä oikeastaan tulin..."
Eli suhtaudun kyllä vähän varauksella näihin mummoihin, jotka kourivat "härän kiveksiä"

[/quote]

Itse jäin palliratsiassa ensimmäisellä luokalla haaviin:D Lääkäri puristeli pallejani tai paremminkin silloin sitä yhtä joka oli laskeutunut. Seuraavaksi pitikin ottaa alkkarit kokonaan pois ja nousta ilkosillaan sille hoitopöydälle tai mikä peti se sitten onkaan. Aikansa kiveksiäni räplättyään lääkäri sanoi että minun pitää mennä leikkaukseen jossa toinen kives lasketaan alas. Säikähdin sen verran että tulihan siinä vielä itkukin. Leikkaus oli sitten joskus puolen vuoden päästä, Olihan se silloin skidinä aika jännä paikka mutta hyvä että tuli tehtyä silloin tai nyt saattaisi olla vain yksi toimiva kives.

Vierailija
379/701 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 15:21"]

Samoja riisuutumiseen ja liian alhaiseen painoon liittyviä muistoja kuin muillakin. kouluterveydenhoitaja oli erittäin pelottava ja kaikki pidimme häntä todella hulluna ja ammattitaidottomana. Aina kun sinne oli jotain asiaa, valitti sitten päänsärystä tai nyrjähtäneestä nilkasta niin terveyden hoitaja vaan vastasi että täytyy rukoilla,kyllä jumala parantaa.

[/quote]

Mikäpäs siinä jos uskoo Hänen parantavan sairaudet.

Asenne ja luonne ratkaisevat näissä asioissa. Nuoriin on hyvä saada helpostilähestyttävä kontakti niin asiat usein sujuvat paremmin. Se on terkkarien tärkeimpiä ominaisuuksia.

Vierailija
380/701 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 12:41"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 10:47"]

MInäkin olet Turusta ja on samansuuntaisia kokemuksia. Lisäksi kesäsiirtolassa Turussa piti mennä uimaan alasti, taisi olla niin, että alle 12v uivat alasti. Poikien kesäsiirtolasta tuli valvoja/opettaja veneellä seuraamaan tapahtumaa.  Muistan miten vaikeaa se taisi olla yhdelle tytölle joka taisi olla transseksuaali ja jota ennen uintia kaikki taisivat luulla pojaksi. Miksi muuten 80-luvulla oli erilliset kesäsiirtolat tytöille ja pojille? Lukioikäsenä koulupolin gynelle piti riisua kokonaan alasti myös.

[/quote]

Taidat tarkoittaa kuitenkin interseksuaalia?

[/quote]

En tarkoita. 7-9v tyttö voi helposti näyttää vaatteet päällä ihan pojalta vaikka sukupuolielimet ovatkin naisen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän