Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsettomuus pelkona, turhaako?

Vierailija
20.11.2011 |

Oon tässä pidempään podiskellut voinko kenties kärsiä esim endometrioosista.

Nyt luin taas noista oisreita ko taudissa...

Oireita jotka pätisi muhun on mm.:

- pitkät runaat menkat (7-8 päivää, aina runsaat, kerran kestivät 20 vrk...)

-lisäksi ne on hiukan epäsäännölliset eli toisinku moni kaverini, en koskaan päiväntarkkuudella tiedä alkuaikaa. hyväkun viikon suunnilleen voin määritellä

- usein vatsa sekasin menkkojen aikaan pahasti

- hirsutismi eli liikakarvoitus, melko paha sellainen

- pakottava tarve käydä usein pissalla - en kauhee usein uskalla men kaupungille jos en ole varma vessan löytymisestä paikan päältä

-lievä ylipaino

Tiedän että nuo monet oireet yksinään sopii moneen muuhunki perusjuttuun ja vaivaan.

mutta onko pelkoni aiheellinen?

Hirvittää ajatus lapsettomaksi jäämisestä. Olen kylläkin nuori, eli en silleen tiedä kuinka elämässä vielä käy... 20vuotta ikää on.

mitä mieltä olette, huolehdinko turhaan? ja jos en, millaisiin tutkimuksiin ois hyvä hakeutua?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kuulostaa, että voit kärsiä myös Pco-oireyhtymästä (karvoitus, epäsäännöllinen kierto, ylipaino). Käy HYVÄLLÄ lääkärillä perusselvityksessä niin saat asoista selvää

Vierailija
2/5 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on/on ollut myös osa noista oireista ja mitään vikaa ei ole löytynyt.

Lapsettomuus kuitenkin on ongelmana mulla. En tekisi mitään johtopäätelmiä noiden oireiden perusteella. Voithan toki käydä lääkärissä varmistamassa. Ja toki suosittelen sitä lääkärissä käyntiä jos asia kovasti vaivaa.

Ei endometrioosa välttämättä estä raskaaksi tuloa ja kyllä moni pco:takin sairastava on lapsen saanut, viimeistään hoidoilla.

Mutta sitten on toki niitäkin joilla ei hoidoilla onnistu mutta se ei ole niin todennäköistä että siitä hirveesti kannattaisi murehtia. Minä kyllä murehdin kun ei tunnu onnistuvan hoidoillakaan mutta voihan se onni käydä sitten ensi kerralla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekan kerran niin saat asiaan selvyyden. Miksi ihmeessä menisit jollekin tavalliselle lääkärille kun voit mennä suoraan naistentautien ja synnytysten erikoislääkärille (eli gynekologille)?

Gynekologi ultraa munasarjat ja kohdun ja tekee alatutkimuksen. Siinä selviää paljon.

Ja voin sanoa, että maksaa paljon vähemmän kuin uskoitkaan ja voit sitten elää huoletta tai saada avun todelliseen ongelmaan ilman mitään turhia arvailuja.

Vierailija
4/5 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asia vaivaa sinua niin käy ihmeessä gynekologilla. Muutenkin tuon ikäisen nuoren naisen olisi jo hyvä tehdä ensikäynti gynelle jos et ole vielä ollut. Voit siinä sitten samalla kysellä kaikista mieltä painavista asioista.

Millainen muuten on sinun hirsutismisi ts. kuinka paljon on sinun mielestäsi paljon?

Vierailija
5/5 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pah, eihän tuossa ole pelkoa olemassakaan, sillä lapsettomuus on siunaus, ei sairaus! Kolmen lapsen väsyneenä äitinä voin vaan sanoa että kateeksi käy naiset jotka saa aukoa raajojaan kelle vaan ja milloin vaan, ehkäisystä välittämättä!