Mun on vaan nyt pakko avautua...
Huoh!
Mulla on sisko ja veli.
Asumme kaikki samalla paikkakunnalla kaukana kotoa ja sukulaisista.
Mulla on täällä miehen sukulaiset, veljelläni vaimonsa sukulaiset. Siskoni on miehensä kanssa täällä ihan keskenään. (ihan onasta halustaan. muuttivat tänne päästäkseen kauaksi sukulaisista ettei tarvitse olla "komenneltavina")
Nyt tuli mitta täyteen!
Olen nyt kymmenen vuotta yrittänyt ylläpitää suhdetta siskooni ja hänen perheeseensä koska meillä on suurinpiirtein samanikäisiä lapsia ja koska meidän lapset ovat ainoita serkkuja siskoni lapsille. (veljelläni ei ole lapsia) Olen auttanut heitä paljon. Kuskannut siskoani ja hoitanut lapsiaan ja hoitanut heidän reklamaatioitaan ja nettikauppaostoksiaan ym.
Ja yrittänyt olla läsnä ja pitää suhteita yllä. (tuntuu että heillä ei ole kauheasti ketään ja ovat aina vaan keskenään kotona)
Joskus kun olen pyytänyt ns. vastapalvelusta, sen antaminen on ollut hankalaa (ts. mennyt heidän ehdoillaan) tai sitten sitä ei ole saanut. (kyse lähes aina lastenhoidosta) Muutamia kertoja olemme ihan kirjaimellisesti olleet pulassa koska siskoni on sanonut kiitos mutta kiitos ei.
Nyt kesällä olis sitten tilanne että siskoni anoppi oli tehnyt heille oharit ja he olivat pulassa. Heillä oli mökki varattuna hääpäiväviikonlopuksi ja ei hoitajaa lapsille! Anoppi oli tehnyt oharit... no minä tietysti taas lupauduin hoitamaan heidän lapsiaan (3.v, 8.v ja 11.v ja itselläni on 9.v, 7.v, 4.v ja silloin 2kk)
Mieheni tuumas jo silloin että miksi sinä aina lupaudut kaikenlaiseen hulluuteen heidän vuokseen kun he eivät ole valmiita koskaan tekemään mitään myönnytyksiä... no sanoin miehelleni että nyt voin kerrankin ihan hyvällä omallatunnolla pyytää siskoani sitten hoitamaan lapsiani ja pääsemme rauhassa kahdestaan vaikka syömään tmv.
No nyt sitten soitin siskolleni kaksi viikkoa sitten ja kysyin varovaisesti että jos hän voisi tulla meille nyt ensi viikonloppuna kun meillä on firman pikkujouluristeily (kyse siis yhdestä vrksta) no mitä vastasikaan hän? EI KÄY! Hän ei jaksa. Haluaa olla RAUHASSA KOTONA JA KÄYDÄ LENKILLÄ!!!! voi kuulemma ottaa nuorimman, mutta ei vanhempia! Mihin vittuun mä ne kolme muuta sitten tungen?!?!?
No vastasin hälle kiitos mutta ei kiitos ja olkaa rauhassa en häiritse teitä enää.
Nopari viikkoa on nyt mennyt, enkä ole ollut heihin yhteydessä, mutta tänään soitti isäni.
Siskoni on kaatunut portaissa ja murtanut jalkansa ja isäni mielestä minun pitäisi mennä heille ja olla hänen apunaan. ja vitut sanoin minä. En mene. en auta. olkoon nyt kotona ja ihan rauhassa, en häiriköi.
Ja Minna, jos luet tätä, niin älä soita. En halua olla sinuun missään yhteydessä nyt vähään aikaan... katellaan sitten ensi vuonna tai seuraavana ja ainoastaan sinun aloitteesta...
Sori mutta oli pakko.
t. Liian kiltti sisko
Kommentit (45)
Mitä ihmeen merkitystä sillä on olisinko pyytänyt silloin vai pyydänkö nyt. Kuitenkin kysymys on vain puolet siitä ajasta ja vaivasta mihin itse silloin ryhdyin...
Miksi luulet, että on sinun tehtäväsi yrittää muuttaa siskoasi, sinä olet vastuussa vain omasta käyttäytymisestäsi, ja siskosi on aikuinen ihminen joka on vastuussa omasta elämästään. Siskosi saa olla erilainen ihminen kuin sinä, kuulostaa omituiselta että yrität muuttaa häntä esimerkiksi sosiaalisemmaksi. Ei sinun kannata käyttää koko elämääsi oman sädekehäsi kiillottamiseen muiden ihmisten kautta. Ei kukaan sinua ole pakottanut lapsenvahdiksi tai auttamaan muutenkaan.
Kuulostaa siltä, että siskosi ei edes halua olla niin paljoa tekemisissä kanssani, jos yhteydenotot tulevat aina sinulta, joten ehkä on parempi että annat siskon rauhassa elää omaa elämäänsä.
ei vain alkuviesti, vaan muut vahvistavat tätä tulosta. Hänen siskollaan on varmaan aika hyvä syyspysytellä vähän kauempana, sillä ap kuulostaa juuri tyypilliseltä marttyyrimääräilijältä, joka pyrkii ohjailemaan toisten elämää, "sosiaalistamaan näitä" jne. Ja koska hän "auttaa niin paljon", pitäisi toisten sitten myös elää hänen haluamallaan tavalla. Kun eivät elä, ap loukkaantuu verisesti ja ikuisesti - ja voi olla, että se onkin helpotus kaikille.
Miksi luulet, että on sinun tehtäväsi yrittää muuttaa siskoasi, sinä olet vastuussa vain omasta käyttäytymisestäsi, ja siskosi on aikuinen ihminen joka on vastuussa omasta elämästään. Siskosi saa olla erilainen ihminen kuin sinä, kuulostaa omituiselta että yrität muuttaa häntä esimerkiksi sosiaalisemmaksi. Ei sinun kannata käyttää koko elämääsi oman sädekehäsi kiillottamiseen muiden ihmisten kautta. Ei kukaan sinua ole pakottanut lapsenvahdiksi tai auttamaan muutenkaan.
Kuulostaa siltä, että siskosi ei edes halua olla niin paljoa tekemisissä kanssani, jos yhteydenotot tulevat aina sinulta, joten ehkä on parempi että annat siskon rauhassa elää omaa elämäänsä.
Olen nyt kaksi viikkoa antanut siskoni olla rauhassa niin jo isäni soittelee että minun pitäisi mennä ja auttaa siskoani kun hänellä on niin raskasta ja vaikeaa kun jalkansakin mursi...
Karman laki sanon minä!
mutta onko siskosi pyytänyt sinua sinne? ehkä isäsi ei tiedä ettei siskosi jaksa sinun marttyyripätemistäsi.
Miksi luulet, että on sinun tehtäväsi yrittää muuttaa siskoasi, sinä olet vastuussa vain omasta käyttäytymisestäsi, ja siskosi on aikuinen ihminen joka on vastuussa omasta elämästään. Siskosi saa olla erilainen ihminen kuin sinä, kuulostaa omituiselta että yrität muuttaa häntä esimerkiksi sosiaalisemmaksi. Ei sinun kannata käyttää koko elämääsi oman sädekehäsi kiillottamiseen muiden ihmisten kautta. Ei kukaan sinua ole pakottanut lapsenvahdiksi tai auttamaan muutenkaan. Kuulostaa siltä, että siskosi ei edes halua olla niin paljoa tekemisissä kanssani, jos yhteydenotot tulevat aina sinulta, joten ehkä on parempi että annat siskon rauhassa elää omaa elämäänsä.
Olen nyt kaksi viikkoa antanut siskoni olla rauhassa niin jo isäni soittelee että minun pitäisi mennä ja auttaa siskoani kun hänellä on niin raskasta ja vaikeaa kun jalkansakin mursi... Karman laki sanon minä!
ei vain alkuviesti, vaan muut vahvistavat tätä tulosta. Hänen siskollaan on varmaan aika hyvä syyspysytellä vähän kauempana, sillä ap kuulostaa juuri tyypilliseltä marttyyrimääräilijältä, joka pyrkii ohjailemaan toisten elämää, "sosiaalistamaan näitä" jne. Ja koska hän "auttaa niin paljon", pitäisi toisten sitten myös elää hänen haluamallaan tavalla. Kun eivät elä, ap loukkaantuu verisesti ja ikuisesti - ja voi olla, että se onkin helpotus kaikille.
No ainakin tämä on varmasti helpotus minulle ajan mittaan...
Rajansa kaikella. Ja kyllä siskosi pärjää murtuneen jalkansa kanssa kun mies on kotona! Olit tosi reilu kun päästit heidät hääpäivää viettämään (niinhän se oli?) kun anoppi teki oharit. Toivottavasti sait edes jonkun kivan tuliaisen?
Tuosta isänne soitosta tuli mieleen, että onko siskosi perheenne "prinsessa", jotka kaikki ovat auttaneet ja tukeneet ja hemmotelleet "aina"? Olen huomannut, että lapsuuden astelemat pysyvät perheessä usein samoina vaikka elämässä tapahtuisi mitä. Isäsi voi myös kokea vävyn työttömyyden erityisen nolona ja perheen tilanteen siksi erityisen vaikeaksi?
Mutta älä ihan kokonaan masennu, ap. Sisarusten välillä voi olla hyvätkin välit. Siskoni on mielenkiintoinen ihminen, jolta saa muutakin kuin esim. roudausapua autottomaan perheeseemme. Hän on fiksu ja hauska, ja se on tärkeintä.
(21:n kannattaa lukea avaus ja muut ap:n kommentit uudelleen.)
mutta onko siskosi pyytänyt sinua sinne? ehkä isäsi ei tiedä ettei siskosi jaksa sinun marttyyripätemistäsi.
Miksi luulet, että on sinun tehtäväsi yrittää muuttaa siskoasi, sinä olet vastuussa vain omasta käyttäytymisestäsi, ja siskosi on aikuinen ihminen joka on vastuussa omasta elämästään. Siskosi saa olla erilainen ihminen kuin sinä, kuulostaa omituiselta että yrität muuttaa häntä esimerkiksi sosiaalisemmaksi. Ei sinun kannata käyttää koko elämääsi oman sädekehäsi kiillottamiseen muiden ihmisten kautta. Ei kukaan sinua ole pakottanut lapsenvahdiksi tai auttamaan muutenkaan. Kuulostaa siltä, että siskosi ei edes halua olla niin paljoa tekemisissä kanssani, jos yhteydenotot tulevat aina sinulta, joten ehkä on parempi että annat siskon rauhassa elää omaa elämäänsä.
Olen nyt kaksi viikkoa antanut siskoni olla rauhassa niin jo isäni soittelee että minun pitäisi mennä ja auttaa siskoani kun hänellä on niin raskasta ja vaikeaa kun jalkansakin mursi... Karman laki sanon minä!
Voi sanoa että et ole mukana tässä näytelmässä. Voit sanella itse ehtosi ja lupautua silloin apuun kun sinulle sopii ja ehtona on vastavuoroisuus.
Olikohan niin että siskollasi oli syy muuttaa teidän lähelle. Hän on nyt 10 vuotta saanut sinulta apua.
Minun lapsuuskuviot on vähän saman tyyppisiä. Heti kun lakkasin passaamasta ja tukemasta taloudellisesti lensin yli laidan. Perhe on pahin.
Jossain vaiheessa voi sanoa, että ei jaksa, siis sinä et enää jaksa joustaa. Sullakin obn oikeus ajatella itseäsi ja perhettäsi.
Miksi vähän joka perheessä on yksi tuollainen? Mulla se oli veljenvaimo, joka usein pyysi mua lapsiaan hoitamaan, vaikka välimatkaa oli 300 km. Menin usein, koska minusta oli pääsääntöisesti kivaa olla lasten kanssa, tottakai välitin heistä. Ja jos kävin äitiäni tapaamassa (sama paikkakunta), niin usien olin illan lasten luona että vanhemmat pääsi ulos. Tai vaimo ainakin, kun veljeni oli vuorotyössä.
Kun äitini joutui vanhainkotiin ja myi asuntonsa, niin tilanne muuttui. Lapset oli vanhempia, ja yhtäkkiä mulle ei ollut tilaa edes yöksi majoittua sohvalle "kun häiritsee jos pitää yöllä mennä vessaan" "lastenhuoneista loppuu ilma, jos siellä nukkuu aikuinen" yms. Jouduin sit nukkumaan yöni hotellissa, kun kävin äitiäni tapaamassa. Kun oma lapseni syntyi, pyysin veljenvaimoani hoitamaan häntä sen aikaa sukujuhlissa leirikeskuksessa, kun käyn saunassa, Kiikutti lapsen mulle sinne 37 minuutin kuluttua, vaikkei lapsi ei edes itkenyt ( 9kk silloin) " sen perässä saa koko ajan olla".
Veljeni on eronnut, ja en ole pitänyt mitään yhteyttä ex.avimoon, josksu olen lasten juhlissa nähnyt.
Molemmilla oli kaks ja täytyy myöntää, et mulla oli melko rankkoja viikonloppuja, kun mun lapset oli 4 ja 2. Ja siskon oli 2 ja vauva. Olin vielä yh ja koko porukka oli useamman viikonlopun mulla. Siskon nuorempi aina vaan parkui. Autossa oli tyytyväinen, joten noina viikonloppuina ajeltiin ja paljon ihan hiljaisuuden takia :D
Sitten muutin 700 km päähän uuden miehen kanssa. Ja lapset oli 6, 4 ja vastasyntyny. Niin siskoni lapset tuli viikoks meille. Olivat 4 ja 2. Sattui vielä sellainen viikko että satoi märkää lunta ja tenvavat ravas sisään ja ulos. Voi hykkyrät sitä pukemista ja riisumista ja vaatteiden kuivatusta. Olin ihan loppu sen viikon jälkeen.. Muistan sen vieläkin tosi hyvin.
Mutta meillä nyt sillon hoideltiin puolin ja toisin. Mutta ei se todellakaan ole helppoa hoitaa toisen lapsia ja varsinkin jos ei koskaan saa vastapalvelusta.
Pääset paljon helpommalla kun et enää ryhdy mihinkään palveluksiin tai auttamisoperaatioihin. Totta kai autetaan ihan auttamisen halustakin, mutta kyllä siihen liittyy silti myös sanaton sopimus että jos antaa apua niin sitä sitten myös tarvitessaan saa. Jos on oikeasti joku meno ettei voi tulla lapsenvahdiksi niin sitten asia on eri. Mutta jos syy on se ettei viitsi niin on se nyt aika outoa. Ja outoa nimenomaan siksi, että itse oli kuitenkin valmis ottamaan apua vastaan mutta ei antamaan.
Tuon joulujutun olisit toki ap voinut jättää mainitsematta, se ei kuulu tähän pätkääkään. Jospa siskosi vain haluaa viettää joulun oman perheen kesken, se hänelle on kai ihan sallittua, siitä on turha loukkaantua.
Mutta tuskin nuo asiat tuosta muuttuvat, anna siskosi olla ihan omassa rauhassaan, säästyt monelta mielipahalta.
niin sopikaa korvaus ENNEN palvelusta. Ap, voit toki sanoa siskollesi, ettet tee mitään hänen hyväkseen ennen kuin hän on tehnyt sinun hyväksesi. Eli jos pyytää lapsenvahdiksi, niin vie sinä ensin omasi hänelle pariksi illaksi.
"pikkujouluristeily"
Paskiaisen näet peilistäsi.
"pikkujouluristeily"
Paskiaisen näet peilistäsi.
Mitenkäs ne pikkujoulut sitten pitäisi viettää? Onko siihenkin joku "ainoa oikea tapa"?
Pääset paljon helpommalla kun et enää ryhdy mihinkään palveluksiin tai auttamisoperaatioihin. Totta kai autetaan ihan auttamisen halustakin, mutta kyllä siihen liittyy silti myös sanaton sopimus että jos antaa apua niin sitä sitten myös tarvitessaan saa. Jos on oikeasti joku meno ettei voi tulla lapsenvahdiksi niin sitten asia on eri. Mutta jos syy on se ettei viitsi niin on se nyt aika outoa. Ja outoa nimenomaan siksi, että itse oli kuitenkin valmis ottamaan apua vastaan mutta ei antamaan.
Tuon joulujutun olisit toki ap voinut jättää mainitsematta, se ei kuulu tähän pätkääkään. Jospa siskosi vain haluaa viettää joulun oman perheen kesken, se hänelle on kai ihan sallittua, siitä on turha loukkaantua.
Mutta tuskin nuo asiat tuosta muuttuvat, anna siskosi olla ihan omassa rauhassaan, säästyt monelta mielipahalta.
mielestäni se kertoo paljon heidän halustaan viettää aikaa meidän kanssamme...
Mutta ehkä he ihan oikeasti vaan haluavat olla oman perheen kesken ja rauhassa niinkuin mulle viestissäkin laittoivat. Ehkä me todella olemme häiriköineet heitä ja heidän perhe-elämäänsä kaikki nämä vuodet? (ja tuossa lauseessa ei ole ivaa pätkääkään vaan pelkästää ahaa elämys)
AP
Olen siis tehnyt päätöksen. Ilman vittuilua tai mitään muutakaan olen päättänyt että en ole yhteydessä siskooni. En auta, en soita, en mene kylään.
Katsotaan kauanko kestää että hän on yhteydessä.
Mutta vaikka soittaisi tänään ja pyytäisi apua, en auta. Olen mielestäni oman osuuteni hänen auttamisissa tehnyt.
Hermoni menetin eilen isälleni joka soitti minulle ainoastaan siksi että "käski" minua sopimaan riitani siskoni kanssa ja menemään heille avuksi kun siskoni oli loukannut jalkansa.
Sanoin etten mene ja että mua on turha syyllistää tästä asiasta. Itse koen että syyllinen istuu ihan toisaalla. Mutta olkoon. En koe että jäisin mistään paitsi tässä "välirikossa" kun en ole tältä suhteelta paljon muutenkaan mitään saanut.
Ja kuten ekassa viestissäni kirjoitin niin anteeksi ja kiitos kun sain avautua...
AP
ap kuulostaa määräilijältä ja marttyyriltä
No näin munkin mielestä. AP on vähän parempi, vähän fiksumpi jne. kuin epäsosiaalinen siskonsa ja siskon työtön luuserimies. Toisia nokkaansa pitkin katseleva besserwisser.
ap kuulostaa määräilijältä ja marttyyriltä
ei vain alkuviesti, vaan muut vahvistavat tätä tulosta. Hänen siskollaan on varmaan aika hyvä syyspysytellä vähän kauempana, sillä ap kuulostaa juuri tyypilliseltä marttyyrimääräilijältä, joka pyrkii ohjailemaan toisten elämää, "sosiaalistamaan näitä" jne. Ja koska hän "auttaa niin paljon", pitäisi toisten sitten myös elää hänen haluamallaan tavalla. Kun eivät elä, ap loukkaantuu verisesti ja ikuisesti - ja voi olla, että se onkin helpotus kaikille.No näin munkin mielestä. AP on vähän parempi, vähän fiksumpi jne. kuin epäsosiaalinen siskonsa ja siskon työtön luuserimies. Toisia nokkaansa pitkin katseleva besserwisser.
AP
Mielestäni AP teki oikean ratkaisun itsekkään siskonsa suhteen. Itse laitoin välit poikki äitiini, kun hän ei koskaan ehtinyt/jaksanut/voinut/kyennyt auttamaan meitä kolmen lapsemme hoidossa. Sisarusteni lapsia auttelee edelleen epäsäännöllisen säännöllisesti. Edes 2 kk varoitusajalla ei luvannut lapsia yökylään ottaa, että saisimme mieheni kanssa joskus yhteisen vapaan viikonlopun. Meillä pienet lapset eikä koskaan vanhempien kahdenkeskeistä aikaa. Kaiken huippu oli, kun äitini kehtasi sanoa, että minun pitäisi tarjoutua ottamaan veljeni parin kuukauden ikäinen tyttö hoitoon, että veljeni ja hänen vaimonsa saisivat levähtää...