Mun on vaan nyt pakko avautua...
Huoh!
Mulla on sisko ja veli.
Asumme kaikki samalla paikkakunnalla kaukana kotoa ja sukulaisista.
Mulla on täällä miehen sukulaiset, veljelläni vaimonsa sukulaiset. Siskoni on miehensä kanssa täällä ihan keskenään. (ihan onasta halustaan. muuttivat tänne päästäkseen kauaksi sukulaisista ettei tarvitse olla "komenneltavina")
Nyt tuli mitta täyteen!
Olen nyt kymmenen vuotta yrittänyt ylläpitää suhdetta siskooni ja hänen perheeseensä koska meillä on suurinpiirtein samanikäisiä lapsia ja koska meidän lapset ovat ainoita serkkuja siskoni lapsille. (veljelläni ei ole lapsia) Olen auttanut heitä paljon. Kuskannut siskoani ja hoitanut lapsiaan ja hoitanut heidän reklamaatioitaan ja nettikauppaostoksiaan ym.
Ja yrittänyt olla läsnä ja pitää suhteita yllä. (tuntuu että heillä ei ole kauheasti ketään ja ovat aina vaan keskenään kotona)
Joskus kun olen pyytänyt ns. vastapalvelusta, sen antaminen on ollut hankalaa (ts. mennyt heidän ehdoillaan) tai sitten sitä ei ole saanut. (kyse lähes aina lastenhoidosta) Muutamia kertoja olemme ihan kirjaimellisesti olleet pulassa koska siskoni on sanonut kiitos mutta kiitos ei.
Nyt kesällä olis sitten tilanne että siskoni anoppi oli tehnyt heille oharit ja he olivat pulassa. Heillä oli mökki varattuna hääpäiväviikonlopuksi ja ei hoitajaa lapsille! Anoppi oli tehnyt oharit... no minä tietysti taas lupauduin hoitamaan heidän lapsiaan (3.v, 8.v ja 11.v ja itselläni on 9.v, 7.v, 4.v ja silloin 2kk)
Mieheni tuumas jo silloin että miksi sinä aina lupaudut kaikenlaiseen hulluuteen heidän vuokseen kun he eivät ole valmiita koskaan tekemään mitään myönnytyksiä... no sanoin miehelleni että nyt voin kerrankin ihan hyvällä omallatunnolla pyytää siskoani sitten hoitamaan lapsiani ja pääsemme rauhassa kahdestaan vaikka syömään tmv.
No nyt sitten soitin siskolleni kaksi viikkoa sitten ja kysyin varovaisesti että jos hän voisi tulla meille nyt ensi viikonloppuna kun meillä on firman pikkujouluristeily (kyse siis yhdestä vrksta) no mitä vastasikaan hän? EI KÄY! Hän ei jaksa. Haluaa olla RAUHASSA KOTONA JA KÄYDÄ LENKILLÄ!!!! voi kuulemma ottaa nuorimman, mutta ei vanhempia! Mihin vittuun mä ne kolme muuta sitten tungen?!?!?
No vastasin hälle kiitos mutta ei kiitos ja olkaa rauhassa en häiritse teitä enää.
Nopari viikkoa on nyt mennyt, enkä ole ollut heihin yhteydessä, mutta tänään soitti isäni.
Siskoni on kaatunut portaissa ja murtanut jalkansa ja isäni mielestä minun pitäisi mennä heille ja olla hänen apunaan. ja vitut sanoin minä. En mene. en auta. olkoon nyt kotona ja ihan rauhassa, en häiriköi.
Ja Minna, jos luet tätä, niin älä soita. En halua olla sinuun missään yhteydessä nyt vähään aikaan... katellaan sitten ensi vuonna tai seuraavana ja ainoastaan sinun aloitteesta...
Sori mutta oli pakko.
t. Liian kiltti sisko
Kommentit (45)
ei vain alkuviesti, vaan muut vahvistavat tätä tulosta. Hänen siskollaan on varmaan aika hyvä syyspysytellä vähän kauempana, sillä ap kuulostaa juuri tyypilliseltä marttyyrimääräilijältä, joka pyrkii ohjailemaan toisten elämää, "sosiaalistamaan näitä" jne. Ja koska hän "auttaa niin paljon", pitäisi toisten sitten myös elää hänen haluamallaan tavalla. Kun eivät elä, ap loukkaantuu verisesti ja ikuisesti - ja voi olla, että se onkin helpotus kaikille.
Komppaan tätä, kuullostat siltä että oletkin liikaa halunnut puuttua siskosi elämään. Toisaalta ymmärrän sinuakin, jos sisko toivoo apua, niin kyllä täytyy auttaa sinuakin vastavuoroisesti. Kyllä aina jonkun viikonlopun olisitte pystyneet löytämään, mikä sopisi teille molemmille. Ehkä se teidän pikkujouluviikonloppu ei vaan nyt sopinut. Tai sitten hän vaan on niin itsekäs ja mukavuudenhaluinen, ettei halua tehdä vastapalveluksia.... Onhan neljän lapsen ottaminen hoitoon aika iso urakka, ja yksi vielä vauvaikäinen! Mutta itse ottaisn sen haasteena, saispahan mieskin nähdä, millaista lastenhoito oikeasti on!
Niin, en ymmärrä miksi sun pitäisi auttaa siskoasi jos hänen mieskin on työttömänä kotona? On senkin miehen korkea aika opetella vastuuta lapsistaan, jos on aiemmin päässytkin helpolla. ihan älytöntä että isäsikin puuttuu teidän asioihin, se kun ei kuulu heille pätkääkään.
Kuullostaa vähän siltä, että siskollasi saattaa olla masennusta tai muuta mielialahäiriötä, tai sitten on vaan kateellinen sinulle, jos juhlissakin aina vaan mököttää.
Minusta sisaruus on iso asia ja läheiset välit on kullanarvoiset... Eli olis ihana jos saisitte välit kuntoon, mutta niin, että olette molemmat itsenäisiä ihmisiä, ettekä kiitollisuudenvelassa tai riippuvaisia toisistanne. Kun autetaan, niin autetaan auttamisenhalusta, ei kadehdita toista vaan eletään omaa elämää ja yritetään ymmärtää ja hyväksyä toinen sellaisena kuin hän on.
Siis onko tässä ongelmassa nyt ap kysymys siitä että he eivät vietä vapaa-aikaansa teidän kanssanne vai siitä vastavuoroisesta lastenhoito-ongelmasta?
Jos siskosi perhe on toistuvasti jouluisin tai muutenkin sanonut, että haluavat viettää aikaa oman perheen kanssa niin todellakin sitä pitäisi kunnioittaa. Onhan se tietysti hiukan outoa jos ei haluta ollaan missään tekemisissä sisarusten kanssa mutta varsinkin juuri jouluna monet todellakin haluavat olla nimenomaan oman ydinperheen kanssa, ei sukulaisten tai lapsuudenperheen.
Mutta silti siskosi käytös on huonoa, koska jos ei halua mitään muuta kanssakäymistä kuin silloin kun haluaa palveluksia niin eihän sellaiseen pidä suostua.
Ehkäpä kuitenkin voisit nyt niellä kiukkusi ja keskustella siskosi kanssa. Jospa hän todella ei tiedä mistä olet suuttunut. Kerrot hänelle niin kuin asiat ovat, että sinulla on hyväksikäytetty olo ja että et halua enää olla saatavissa vain silloin kun sinulta tarvitaan jotain ja muuten ei mitään yhteyttä. Siskosi joko ymmärtää tämän tai sitten ei, mutta olet ainakin sanonut kantasi. Sitten voit poistua takavasemmalle ja lopettaa palvelun ja alistumisen.
Ap on oikeassa siinä, että auttamiseen kuuluu vastavuoroisuus. Sisko on kuitenkin oikeassa siinä, että jos toinen selvästi sanoo haluavansa olla oman perheen kesken, niin sitä pitää kunnioittaa.
Ap ei näytä millään hyväksyvän siskonsa erilaisuutta, vaan yrittää ihan väkisin pakottaa kuutiota sisään pallon muotoisesta reiästä. Eihän siitä tule kuin pahaa mieltä molemmille. Sisko kokee olevansa vääränlainen (huono), kun ap vain sinnikkäästi yrittää muuttaa häntä. Ja sehän ap:n viesti onkin: olet huono.
Sillä riskilläkin, että joku sanoo, että asperger on palstan uusi muotitauti (edellinen oli narsismi) niin sanon, että ap:n sisko tai hänen miehensä saattaa olla aikuinen asperger tai ainakin sinne päin kallellaan. On ihan oikeasti olemassa ihmisiä, jotka rasittuvat kohtuuttoman paljon muiden seurasta. He saattavat pärjätä ihan hyvin esimerkiksi työelämässä, mutta vapaa-aikana he eivät enää jaksa tavata ketään. Mieheni on sellainen. En mitenkään voisi ottaa 3-4 lasta meille hoitoon, jos hän olisi kotona, vaikka hän rakastaakin omia lapsiamme.
Ap on oikeassa siinä, että auttamiseen kuuluu vastavuoroisuus. Sisko on kuitenkin oikeassa siinä, että jos toinen selvästi sanoo haluavansa olla oman perheen kesken, niin sitä pitää kunnioittaa.
Ap ei näytä millään hyväksyvän siskonsa erilaisuutta, vaan yrittää ihan väkisin pakottaa kuutiota sisään pallon muotoisesta reiästä. Eihän siitä tule kuin pahaa mieltä molemmille. Sisko kokee olevansa vääränlainen (huono), kun ap vain sinnikkäästi yrittää muuttaa häntä. Ja sehän ap:n viesti onkin: olet huono.
Sillä riskilläkin, että joku sanoo, että asperger on palstan uusi muotitauti (edellinen oli narsismi) niin sanon, että ap:n sisko tai hänen miehensä saattaa olla aikuinen asperger tai ainakin sinne päin kallellaan. On ihan oikeasti olemassa ihmisiä, jotka rasittuvat kohtuuttoman paljon muiden seurasta. He saattavat pärjätä ihan hyvin esimerkiksi työelämässä, mutta vapaa-aikana he eivät enää jaksa tavata ketään. Mieheni on sellainen. En mitenkään voisi ottaa 3-4 lasta meille hoitoon, jos hän olisi kotona, vaikka hän rakastaakin omia lapsiamme.
hän on viimeinen jolta apua pyydän juurikin siksi että sieltä sitä ei koskaan saa muutakuin kiristämällä :(
Enkä pyytänyt että hän ottaisi meidän lapsia kotiinsa, vaan pyysin että jos hän voisi tulla meille ja olla lasteni kanssa täällä YHDEN VUOROKAUDEN, perjantai-illasta lauantai-iltaan 24h!
Hän olisi voinut joko ottaa omat lapsensa tänne mukaan tai jättää kotiin isällensä. Mutta kun ei niin ei.
AP
Älä alistu kynnysmatoksi, siskosi on vain tottunut siihen että olet passaamassa ja huolehtimassa ja järjestämässä... Noita hyväksikäyttäjiä riittää tässä maailmassa (kuten tässäkin ketjussa huomaa), opetelkoon tulemaan toimeen omillaan jos ei vastavuoroisuuteen kykene.