Onko lapsen saaminen perusoikeus? Minusta ei.
Minusta perusoikeuksia on esim. ruoka ja asunto. Seksi tai lapsen saaminen ei ole. Siksipä valtion ei pitäisi niitä tukea esim. lapsettomuushoidoilla tai prostituution laillistamisella.
Lapsettomuushoidot pitäisi kieltää kaikilta TAI sitten sallia ne kaikille. Lapsensaaminen on kaikille yhtäläinen oikeus tai oikeudettomuus. Sukupuoli tietenkin tuo omat rajoituksensa, ei miehille voi mitenkään lasta taata, vaikka tuo yksi pöllö sovinisti sitä telkassa vaatikin...
Kommentit (26)
Vierailija:
Tarkoitin, että KUKA sen rajan on muka pätevä vetämään?
Sori virhe.
Ne aiheuttavat monille masennusta. Pitääkö perussyytä hoitaa vai vain keskittyä siihen seuraukseen? Ja on aikasta huonoa logiikkaa rinnastaa puolison kuolemaan. Mehän yritämme kaikin tavoin ehkäistä tilanteen, jossa puoliso kuolee. Silti näin voi käydä, ja suru on kestettävä. Lapsettomuudessa sama: yritämme hoitaa, mutta silti jotkut lapsettomuudesta kärsivät joutuvat sen hyväksymään.
Yhdessä päätetään kaikenlaisia asiantuntijoita ja eri ryhmien edustajia kuunnellen mihin rajat vedetään. Niitähän nyt Suomessa ollaan kovasti vetämässä ja niin homoparit, kirkon edustajat kuin kaikki muutkin kynnelle kykenevät nostavat omia näkökulmiaan esiin ja asiasta keskustellaan, jotta ne rajat löydetään.
Jos minä saisin päättää, rajoittaisin lapsensaantioikeutta lähinnä narkomaanivanhemmilta ja vastaavilta, jotka ovat vakava riski lapsen fyysiselle ja psyykkiselle hyvinvoinnille.
Yritimme 10 vuotta lasta. Lääketiede ei löytänyt mitään vikaa lapsettomuuteemme - lasta ei vain tullut. Saimme lapsettomuushoitoa julkiselta terveydenhuollolta, ja lapsen useiden hoitojaksojen jälkeen.
Minusta on raflaavaa yleensä puhua jostain perusoikeuksista, koska jokainen voi itse määrittää perusoikeuksiksi ne asiat joita pitää itse tärkeänä, ja jättää listalta ne asiat pois, jotka eivät syystä tai toisesta osu omalle kohdalle. Olen varma, että jos itse kukin tekisi listan asioista, joita pitää perusoikeuksina, ja miettisi sitten yksitellen miten suhtautui asioihin 10 vuotta aiemmin huomaa, että asiat joita pidämme itsestäänselvinä perusoikeuksina, eivät välttämättä sitä ole.
Jos unohdetaan moraaliset, oikeudenmukaiset, eettiset, ym. pehmeät arvot, niin lapsettomuushoidot ovat yhteiskunnalle hyvä sijoitus.
Lapsettomuushoitoja voisi pitää riskisijoituksena: jos yksi hoito maksaa esim. 100 000 euroa, ja jos puolet hoidoista onnistuvat, ja jos keskimääräinen veronmaksaja maksaa 35 vuoden työrupeaman aikana 400 000 euroa veroja, niin tilastollisesti yksi hoito tuottaa 200 000 euroa voittoa (yhteen onnistumiseen tarvitaan tässä esimerkissä 200 000 euron sijoitus). Luvut eivät ole eksaktia tiedettä, mutta yhteiskunnan kannattaa satsata lapsettomuushoitoihin. Samalla logiikalla yhteiskunnan kannattaisi kasvattaa lapsilisiä ja äitiyspäivärahoja.
Jos palataan alkuperäiseen kysymykseen onko lapsen saaminen perusoikeus, niin jos se ei ole niin mikä sitten on perusoikeus?
Vierailija:
Voisin sanoa sinulle, että hanki sivistystä.
Endometrioosiin auttaa myös laser tai hormonihoito. Kerroin, jo miksi Vauva-palstoilla roikun; haaveilen omasta lapsesta. Minusta myös Terolutit ovat lapsettomuushoitoa, oman logiikkani mukaan kieltäisin nekin tai sitten vaihtoehtoisesti sallisin.
ap.
En ole lesbo, vaikka joku niin arveli.