MIKSI lapseni on niin HIDAS? Kehitysviivästymäkö?
Huolestuttaa niin kovin :( Tyttö on 13 kk, eikä osaa kävellä eikä sano mitään järkevää sanaa. Puhuu toki sellaista omaa kieltään kovastikin ja tulee sanoja kuten mamma ja hauva, mutta eivät ole yhteydessä mihinkään. Ei osaa seisoa ilman tukea eikä näyttää esim. missä on napa tai nenä. Liikkuu pääasiassa konttaamalla, mutta usein myös ryömimällä. Osaa nousta seisomaan ja kävelee tukia pitkin.
En tiedä pitäisikö tässä jo neuvolaan alkaa soittelemaan ja kysymään asiaa. Seuraava neuvolahan on vasta 1,5 vuoden iässä. En ollut aikaisemmin pahemmin asiaa edes miettinyt, mutta sitten yksi sukulainen katseli silmät pyöreinä ja oli ihan ihmeissään kun neiti vieläkin ryömii. Aloin sitten miettimään kaikenlaisia happivajauksia ja kehitysviivästymisiä.
Miltä kuulostaa teidän mielestä? Olenko vain hysteerinen esikoisen äiti?
Kiitos asiallisista kommenteistanne!!!!
Kommentit (14)
Neuvolassa ne ei sano tuohon mitään. Siellä tuo mahtuu vielä ihan normaalin mittoihin. Ei tuon ikäisen vielä tarvitse kauheasti osata.
Mutta se että äidillä soi hälytyskellot, on sitten jo toinen asia. Yleensä äidinvaisto kertoo jos jotain on pielessä.
Meillä on kehitysvammainen tyttö joka alkoi konttaamaan 11 kk iässä, kävelemään 1,5 vuotiaana jne... koko ajan neuvolassa sanottiin että ihan normaalia, mutta minä tiesin että kaikki ei ole kuten pitää. Kehitysvammadiagnoosi tuli sitten 3,5 vuotiaana.
Mutta kaverillani on lapsi, joka myös alkoi kävelemään vasta 1,5v ja on ihan normaali. Hän on älykäs tyttö ja pärjää koulussa, vaikka ei olekaan liikunnallisesti lahjakas.
Että kaikki voi olla ihan ok, tai sitten ei... tuon ikäisestä ei vielä osaa sanoa kauheasti.
Eihän tuohon kysymykseen MIKSI voi muuta vastata, kun että huonon perimän on vanhemmiltaan saanut. Kentie miehesi, tai sinä itse olette kehitysvammaisia kanssa, ainakin jonkinasteisia? Toisaalta jos poltit tupakaa/joit liikaa viinaa raskauden aikana, on lapsesi aivot saattaneet saada vahinkoa osakseen. Suosittelen kuitenkin että odotat vielä muutaman kuukauden, ennenkuin luovutat lastasi adoptioon tjms., sillä kyseessä on kuitenkin SINUN lapsesi, olkootkin millainen vaan onkin.
Toki virikkeitä tarvitsee tuon ikäinen jo. Ts. leikin varjolla opitaan moinenlaista, luetaan, musiikkia ainakin kuunnellaan ja mielellään rytmileikkejä harrastetaan, kynäntapaistakin voi kokeilla käyttää... Mutta lapset oppivat yleensä ihan luonnostaan normaalissa hellässä hoidossa valtavasti.
Aina riittää ihmettelijöitä, kasvoipa lapsi miten vain.
oikeesti jaksat edes kirjoittaa....
Mutta ap käy vaan neuvolassa. Itselläni on autistinen lapsi, enkä huomannut/tunnustanut mitään ongelmaa ennen kuin pk:sta alkoivat vihjailemaan. Mutta siis autismilta ei mun mielestä teidän tapaus vaikuta.
Vie neuvolantädin ja -lääkärin kautta yksityiselle lastenlääkärille (pediatrille). Kyllä sinä olet oikeassa, hieman enemmän pitäisi tuon ikäisen osata, mutta siihen osaamiseen vaikuttaa moni asia eli ei kysessä välttämättä ole kehitysviivästymä. Syynä voi olla, esim. lapsella ei ole ollut muita lapsia mallina, vanhemmat ovat hiljaisia ja liikunnallisesti rauhallisia ja verkkaisia > lapsi myös... jne. Lista on loputon. Mutta selvitä asia, niin ei paina mieltäsi, anna jonkun ammattilaisen (esim. th ja ft) seurata lastasi vaikkapa muutaman tunnin ajan.
t. Fysioterapeutti
Kaikki aikanaan. Toiset lähtee aikaseen liikkeelle toiset myöhemmin. Esikoinen ja reilu 1v ja jos on luonteeltaan rauhallinen(=harkitseva) niin odottaa omaa hetkeään lähteä kävelemään. Kumminkin kerroit että nousee itse seisomaan ja kävelee tukea vasten niin kyllä hän siintä lähtee kävelemään ilman tukea, luultavasti pitemmän matkan kerralla kun harjotellut kunnolla. Lapset ovat erilaisia ja kehittyyvät eri tahtiin. Jos siellä seuraavassa neuvolassa olisi asiat vielä aivan samalla tolalla niin sitten alkasin huolestumaan, mut pienen lapsen kanssa taito voi olla päivästä kiinni niin elä turhaan stressaa vaan nauti pikkutaaperostasi.
Mun lapset ovat kumpikin lähteneet kävelemään 1v3kk:n iässä ja samaan aikaan myös alkaneet seistä ilman tukea (mahtuu normaalin kehitysvaihtelun sisälle). Nyt jo ovat kouluiässä ja täysin normaaleja, jopa liikunnallisesti lahjakkaita lapsia.
Vie neuvolantädin ja -lääkärin kautta yksityiselle lastenlääkärille (pediatrille). Kyllä sinä olet oikeassa, hieman enemmän pitäisi tuon ikäisen osata, mutta siihen osaamiseen vaikuttaa moni asia eli ei kysessä välttämättä ole kehitysviivästymä. Syynä voi olla, esim. lapsella ei ole ollut muita lapsia mallina, vanhemmat ovat hiljaisia ja liikunnallisesti rauhallisia ja verkkaisia > lapsi myös... jne. Lista on loputon. Mutta selvitä asia, niin ei paina mieltäsi, anna jonkun ammattilaisen (esim. th ja ft) seurata lastasi vaikkapa muutaman tunnin ajan.
t. Fysioterapeutti
ja puhumaan melkein 2-vuotiaana.
Nyt on liikuntaharrastuksissa 3 vuotta itseään vanhempien ryhmissä ja kielikoulussa. Ikää 7 vee.
Oma poikani 1v9kk sanoo edelleenkin muutaman sanan. Enimmäkseen suoltaa vauvapuhetta. Enkä ole huolissani yhtään. On sukuvika. Itsekin opin puhumaan vasta yli 2-vuotiaana ja kerralla tulikin sitten puhetta kunnolla. Koulussa olin huippuoppilas ja keskiarvo aina yli 9.5. Muutenkin mua on aina pidetty verbaalisena ihmisenä.
Serkkuni oli lähes 1,5-vuotiaaksi täysin flegu. Istuskeli vaan ja mummu jo meinasi toimittaa testeihin, kun poika vaan istuu ja liikkumisesta ei tietoakaan. Nyt 31-vuotiaana on ihan tavallinen mies. Väitellyt matematiikasta ja ainoa miinus on, että on edelleen sellainen laiska fyysisesti. Ei mielellään liiku ja lihoo helposti. Kaipa se oli fyysistä laiskuuttakin, kun ei "viitsinyt" kävellä aikaisemmin.
Ei tuon ikäisenä mitenkään tarvitse osata kävellä. Saati puhua! On hienoa, että sanoo jo nuo sanat ja puhuu omaa kieltään.
Mutta jos olet huolissasi, niin voithan ottaa yhteyttä neuvolaan. En silti usko mitään syytä tähän olevan. Joillain kävely viivästyy vähän pienistä asentovirheistä johtuen, tai siitä että vartalo on jostain syystä kehittynyt vähän paremmin toiselta puolelta ja siksi kävelyyn vaadittavat taidot eivät ole kehittyneet. Tuo yleensä korjautuu itsekseen, mutta sitä voi tukeakin. Fysioterapeutit osaavat neuvoa tarkkoja ohjeita.
Eli voihan taustalla olla joku tuollainen pieni syy, esimerkiksi toisen jalan vähempi käyttö. En silti usko teidän tarvitsevan sitä fyssaria, kun kerran lapsi nousee seisomaan ja kävelee tukiakin vasten jo. No worries!
Eihän ap itse ollut edes huolissaan, vaan heräsi ajattelemaan asiaa sukulaisen hämmästeltyä liikkumattomuutta (olipas kiva sukulainen...). Mulla esikoinen alkoi kävelemään joskus 14-15 kk iässä. Hän taas alkoi puhua aikaisin, mutta yleensä kielenkannat paremmin aukeaa vasta reippaasti yli 1 v. iässä. Ekat sanat voi tulla hyvinkin joskus 10 kk iässä, mutta sanavarasto kehittyy vielä hitaasti. Enemmän miettisin sitä, miten lapseen saa kontaktia, yksittäiset "missä napa"-jutut eivät kerro paljon. Millainen neuvolantäti teillä on; luulisin, että olisi jo viimeksi huomannut, jos on jotain outoa. Mutu-tuntumalla sanoisin, että esikoiset kehittyvät usein vähän hitaammin, kuopuksella on aina kiire päästä mukaan :)
ei 13 kk ikäisenä kävellyt kuin puita pitkin ja ei edes seisonut itsenäisesti ilman tukea. Sanoja oli ehkä 2 kpl. Sitten 14 kk ikäisenä lähti kävelemään ilman tukea ja seisominen tuli siinä samalla. Ja kun kävelemään lähti, oli meno heti varmaa ja sujuvaa. Nyt on tosiaan 3 viikkoa vajaa 2 v ja ei puhu vielä lauseita. Vielä tuossa 2 kk sitten sanoja oli ehkä 20 kpl, nyt niitä tulee joka päivä varmaan 1 lisää ja sanoja on reilusti yli 50 kpl. Kyllähän mä olin välillä huolissani, mutta en jaksa olla enää... toiset puhuu lauseita 2 v iässä, toiset ei.
Itse opin kävelemään 15 kuukauden iässä. Minua vietiin lääkäriin mm. kummallisen konttaustyylin vuoksi ;). Kuitenkin osoittauduin myöhemmin hyvinkin liikunnalliseksi ja myös ihan fiksuksi ainakin opiskelumenestyksen perusteella. Lapsesi kuulostaa normaalilta. Mutta jos olet huolissasi, ILMAN MUUTA VOIT PYYTÄÄ YLIMÄÄRÄISEN AJAN. Nuo näytä napa -jutut pitää opettaa lapselle. :)