miehen juominen!!!
mikä on mielestänne normaalia juomista lapsiperheessä? mulla alkaa mennä hermo miehen juomiseen,mutta en tiiä onko tarpeeksi hyvä syy eroon???
Kommentit (63)
Ero voi olla myös positiivinen asia. Ja sen voi hoitaa fiksustikin.
Yllä monta hyvää perustelua miksi se voisi sinulle ja lapsille olla hyväksi. Komppaan niitä.
Haluatko oikeasti lastesi elävän alkoholistiperheessä? Jos et niin eikö se ole aika selvä juttu?
pääsin sairaalasta kotiin vauvamme kanssa mieheni heti seuraavana viikonloppuna ryyppäs koko vkl! siloin tuntu pahalta... yksinään heti vauvan ja 5v. kans kotona ja ukko luuhaa kylillä!
silläkin hinnalla että itse olisit kenties jäänyt paitsi noista hyvistä muistoista, joita sinulla isästäsi on?
Olen vastaavassa tilanteessa. Olisin ehdottomasti luopunut noista muutamista hyvistä muistoista, jos lapsuuteni olisi ollut tasainen, rauhallinen, peloton, huoleton. Alkoholi aiheuttaa lapselle niin paljon pahaa ettei muutama hyvä hetki niitä voi pois viedä. Lapsi näkee ja ymmärtää myös äidin kärsimyksen ja syyttää myöhemmin äitiä siitä miksei lähdetty, miksi äiti antoi meidän kaikkien kärsiä. Näin ainakin minä ja siskoni koetaan.
Ehdottomasti juuri näin!
Terveisin 13.
lapsuudessani isäni joi paljon...oli pitkiä aikoja selvänä,mutta myös pitkiä aikoja kännissä. itse muistan hyvin isäni huudot ja känniset kaatuilut ja örinät..isäni kuitenkin teki kanssani paljon asioita ja minulla on paljon hyviä muistoja lapsuudestani isän kanssa.. nyt vanhempana kun isäni on jo hoitokodissa(viinan suurkulutuksen viemänä) ja ajattelen asiaa..sitä että äitini oli isäni kanssa yhdessä vain meidän lapsien takia ja nyt kun lapset ollaan muutettu pois kotoa ja isäkin niin äiti jääny ihan yksin. ja nyt vasta saanut alkaa elää sellasta elämää ilman toisen tuottamaa mielipahaa..olisin suonut tämän äitilleni jo aikaa sitten.
Täällä toinen, jonka isä ajoittain ryyppäsi viikko, kuukausi, tolkulla ja sitten oli taas vuosia juomatta. Olisin toivonut että äitini olisi saanut nauttia elämästään ilman alkoholisti miestä.
Haluatko oikeasti lastesi elävän alkoholistiperheessä? Jos et niin eikö se ole aika selvä juttu?
olen ajatellut ettei mieheni ole alkoholisti vaaan että sillä on ongelmia alkoholin käytön kanssa..ehkä tuo sitten tieten voi johtaa alkoholismiin.. mieheni on kasvanut myös perheessä missä isä juo paljon ja ehkä sen takia pitääkin omaa juomistaan normaalina...mutta tarkoittaako tämä just sitä ettei anneta meidän omalle pojallekaan sit muuunlaista tulevaisuutta...seuraako tiiviisti isänsä ja pappansa jalanjälkiä?
silläkin hinnalla että itse olisit kenties jäänyt paitsi noista hyvistä muistoista, joita sinulla isästäsi on?
Olen vastaavassa tilanteessa. Olisin ehdottomasti luopunut noista muutamista hyvistä muistoista, jos lapsuuteni olisi ollut tasainen, rauhallinen, peloton, huoleton. Alkoholi aiheuttaa lapselle niin paljon pahaa ettei muutama hyvä hetki niitä voi pois viedä. Lapsi näkee ja ymmärtää myös äidin kärsimyksen ja syyttää myöhemmin äitiä siitä miksei lähdetty, miksi äiti antoi meidän kaikkien kärsiä. Näin ainakin minä ja siskoni koetaan.
Ehdottomasti juuri näin! Terveisin 13.
Mutta kun minä en todellakaan ole varma voinko yksin tarjota lapsille tasaisen, rauhallisen, pelottoman, huolettoman lapsuuden. (voimmeko me perheenäkään... en tiedä) Mutta onko tasaista ja rauhallista jos lapsilla on kaksi kotia... äidillä huoli siitä voiko lapsia laittaa isän vastuulle (entä jos jotain sattuu??). Lisäksi olisi suuri huoli toimeentulosta, lapsille tulisi koulunvaihto (en pystyisi maksamaan kotia tältä alueelta), ja lisäksi tietysti paljon taloudellista "luopumista", myös välit nykyisiin ystäväperheisiin, miehen sukuun menisi solmuun enemmän tai vähemmän. Ja voin kertoa että juuri kukaan ketä tunnen ei ymmärtäisi ratkaisuani, ehkä 2-3 ihmistä. Tähän joukkoon ei kuulu lapset jotka nyt 10 ja 8 vuotiaat eli ei edes niin pienet enää.
Ehdottomasti juuri näin! Terveisin 13.
Mutta kun minä en todellakaan ole varma voinko yksin tarjota lapsille tasaisen, rauhallisen, pelottoman, huolettoman lapsuuden. (voimmeko me perheenäkään... en tiedä) Mutta onko tasaista ja rauhallista jos lapsilla on kaksi kotia... äidillä huoli siitä voiko lapsia laittaa isän vastuulle (entä jos jotain sattuu??). Lisäksi olisi suuri huoli toimeentulosta, lapsille tulisi koulunvaihto (en pystyisi maksamaan kotia tältä alueelta), ja lisäksi tietysti paljon taloudellista "luopumista", myös välit nykyisiin ystäväperheisiin, miehen sukuun menisi solmuun enemmän tai vähemmän. Ja voin kertoa että juuri kukaan ketä tunnen ei ymmärtäisi ratkaisuani, ehkä 2-3 ihmistä. Tähän joukkoon ei kuulu lapset jotka nyt 10 ja 8 vuotiaat eli ei edes niin pienet enää.
Luota itseesi ja vaistoosi, joka selvästi kertoo että kaikki ei ole oikein. Ja sen miettiminen onko alkoholisti vai vain ongelma alkoholin kanssa; mikä on loppujen lopuksi ero ja onko sillä mitään väliä?
Ja vielä vähemmän väliä on jollain sukulaisten mielipiteellä.. haloo, eikä varsinkaan sen juopon ukon suvulla..
Alkoholinkäyttö häiritsee vain sinua. Ilmeisesti ei miestäsi, joten et sinä voi millään tavalla siihen vaikuttaa. Valitettavasti, niin moni on ennen sinua sen kokeillut.
Mutta vastaapa ensin näihin kysymyksiin:
- Pystyykö mies olemaan täysin juomatta vaikka kuukauden? Tai edes ihan kokonaiset viikon?
- Haluaako mies olla juomatta? Vai selitteleekö hän juomistaan syyllä jos toisellakin tyyliin "pakko juoda kun on niin v**mainen akka"?
- Haittaako juominen millään tavalla arkea ja perhe-elämää?
Todennäköisesti vielä tässä vaiheessa vastaat viimeiseen ei, mutta entä ne muut?
että juominen on ongelma kun se on mekaanista ja pakonomaista. Se on mielestäni oleellisempaa kuin annosten laskeminen tai se, kaatuileeko tyyppi pitkin ojanpohjia.
Jos ajankäyttö jaksottuu sen mukaan saako sen paukkunsa (saunaan saunakaljan takia) ja jos ei sitä saa on ärtynyt tai ahdistunut, niin silloin juominen on ongelma.
Päivittäinen juominen ei todellakaan välttämättä ole alkoholismin merkki. Meillä juodaan viiniä tai olutta ruuan kanssa, mutta päivä ei ole pilalla jos ruokajuomaksi onkin vettä kun kukaan ei ole käynyt Alkossa. :)
Olen alkoholistiperheestä ja minusta olisi hyvä nähdä koko juominen laajemmin, elämäntapana ja alkoholin sanelemina valintoina, ei annoksina.
on samantekevää elääkö hän lapsiperheessä vai ei, mitään "normaalia juomista lapsiperheessä" ei ole olemassa. Alkoholisti juo koska hän juo, se on hänen elämänsä päämäärä.
En osaa sanoa mitään määriä, pari esimerkkiä vain. Jos juominen on säännöllistä, pakonomaista, "mekaanista", se on yksi merkki liiallisuudesta. Juomisen ei tarvtse olla humalahakuista tai edes johtaa känniin. Enemmän on kyse siitä, että viinaa on saatava säännöllisesti (päivittäin, viikottain).
Jos tyyppi tulee humalaan hyvin nopeasti, sekin on yksi merkki. Esim parin keppanan jälkeen ihan hauska ja selkeä, sitten juo kolmannen ja ördää.
Jos haluat erota miehestäsi, eroa, juo hän liikaa tai ei.Vaikka monta asiaa tässä on ihan oikein niin säännöllinen juominen päivittäinkin ei välttämättä ole merkki alkoholiongelmasta. Osalla, joka juo yhden pilsnerin, oluen, lasin viiniä joka päivä (mutta ei sen enempää on alko ongelmatiikkaa). Alkoholistilla herkästi se yksi muuttuu muutamaksi ja siksi kohtuu juominen ei meinaa onnistua vaan tarvitaan täydellinen pidättäytyminen.
mies monesti keksii riidan ja siitä saa sitten tekosyyn lähteä juomaan ja joskus tekee sen vielä sitte seuraavanakin päivänä uudestaan. siitä oon sanonut ja hän itsekin ymmärtää ettei voi kahtaa päivää juoda ja siitä ollaanki pääsemässä eroon,MUTTA siihenkään en valitettavasti pysty 100% luottamaan. jos kaverit sitä pyytää ulos vaikka joka vkl niin sanoo kysyvänsä multa..joskus sanon heti että älä mee,mutta perun sanani,sillä en halua aikuista kieltää..tiedän jo sillä et se kysyy että se haluaa kerta mennä. ja monesti siinä käy sit niin että ottaa muka muutaman kotona ja loppupeleis on iha kännissä ja lähtee yöllä sit taksilla. joo ja oon kuullu myös version et ku juomisesta sanon niin se juo sen takia enemmän. välillä ihan vilpittömästi uskon että miehenikää ei haluais juoda ja käyttäytyä näin,mutta kaljan saatuaan karkaa juominen käsistä.eikä muulla enää väliä. perhe-elämä kärsii,sillä joskus tulee riitoja kun mies tulee kännissä kotiin vielä silloin kun lapset hereillä.ja ohareita on mulle tehny monesti viinan takia..esim:leffaillan peruuttanu,ku oon tullu leffan kans kotiin niin mies on sillä aikaa lähteny käymää "yhellä" kaljan ostamista selittelee sillä et on halvempaa ostaa se 10 entä kuin se yks saunakalja...loppuje lopuks se juo sit ne kymmenen(jos on viikonloppu)
ei pysty oleen kuukautta ilman...tai ei oo koskaa ollu.. nyt on alkanu juomaan melkein aina saunakaljan(1-3) ja saunassa käydään se 3-4krt/vk ja ainaki 2krt/kk vetää överit..ja joskus jopa 2pv.
isolta ongelmalta minusta ainakin! mutta ymmärrän myös hankaluuden lähteä liitosta missä on lapsia. vaikea tilanne..voisiko olla apua jos kävisitte jollain ammattiauttajalla?
on käynyt mielesä mutta jos on näin kova juomaan ja kun aloittaa ei pysty lopettaan niin voiko sellane kunnostautua vai onko vähä aikaa kunnolla ja sit taas karkaa käsistä...että onko ainoa apu olla juomatta kokonaan? tähän mieheni ei suostu!
onhan niitä sellaisia tapauksiakin.kaikki on kiinni sinun miehestäsi ja kuinka kova halu on muuttua ja pitää kiinni perheestään! toivottavasti selviätte ja pystytte jatkamaan elämää yhdessä!
ei pysty oleen kuukautta ilman...tai ei oo koskaa ollu.. nyt on alkanu juomaan melkein aina saunakaljan(1-3) ja saunassa käydään se 3-4krt/vk ja ainaki 2krt/kk vetää överit..ja joskus jopa 2pv.
sentään. Ottaa pari saunakaljaa saunomisen yhteydessä ja oikein pari kertaa kuussa ottaa kunnon kännit.
So what. Mitä helvetin haittaa siitä on jos juominen ei aiheuta sitten ihan konkreettisia ongelmia.
Ei meillä vaimo ainakaan sano sanallakaan mitään pahaa, vaikka usein olen siitä kysynytkin. Tuumaa vaan, ettei häntä haittaa.
Melko lapsellisia olette, jos luulette aikaista miestä kontrolloivanne.
sentään. Ottaa pari saunakaljaa saunomisen yhteydessä ja oikein pari kertaa kuussa ottaa kunnon kännit.
So what. Mitä helvetin haittaa siitä on jos juominen ei aiheuta sitten ihan konkreettisia ongelmia.
Ei meillä vaimo ainakaan sano sanallakaan mitään pahaa, vaikka usein olen siitä kysynytkin. Tuumaa vaan, ettei häntä haittaa.
niin vähän kuin tuossa esimerkissä, kiljuisin riemusta ja taputtaisin käsiä. Nyt menee sellaiset 10 tölkkiä olutta joka ikinen ilta, viikonloppuisin tuplasti enemmän. Lapsia 4. Heille isä on kaikki kaikessa, ovat kyselleet että ettehän vaan eroa, kun sitten isä olisi yksin ja joisi itsensä hengiltä... Niinhän siinä todennäköisesti kävisin.
Eli pulma on lähinnä se, hoidanko neljä (viisi) lasta ja pyöritän yhteistä taloutta yhteisillä rahoilla (työssä mies vielä pystyy käymään) säilyttäen nykyisen (hyvän) elintason, harrastukset (suht. kalliit), asuinalueen (kallis) vai lemppaanko miehen pihalle, haen kaupungilta vuokra-asunnon ja muutan ties minne neljän lapsen yksinhuoltajana ja elätän perhettä (jos pystyn) murto-osalla nykyisistä tuloista.
Toistaiseksi olen ajatellut, että kyllä ne lapset mieluummin pitää nykyisen kodin, kaverit, harrastukset ja isänsä kuin muuttavat köyhäilemään jonnekin vieraaseen paikkaan. Mies ei kuitenkaan ole koskaan aggressiivinen eikä ilkeä.
t. Holistin vaimo
ja 1-2 kertaa kuukaudessa humalat heittää. Mielestäni tuo on vielä ihan normaalia.
Ystäväni mies joi ensin vain viikonloppuisin. Sitten alkoi maistua viikollakin. Vähitellen aina enemmän.. Kohta oli kaikki viikonloput ympäri päissään perjantai illasta sunnuntai iltaan ja maanantaina krapuloissaan töihin.
Siitä sitten sujuvasti maanantai iltana krapulajuomaa, tiistai iltana krapulajuomaa jne..
Tätä jatkui joitain vuosia ja maksa sanoi poks. Kuoli kotona työpäivän jälkeen. Loppuun saakka kuitenkin hoiti työnsä. Ihmettelen ettei töissä kiinnitetty huomiota.
Perhe kesti, kun iskä ei ollu koskaan ees päissään pahapäinen. Leikitti lapsia ja hoiti kotihommia.
että juominen on ongelma kun se on mekaanista ja pakonomaista. Se on mielestäni oleellisempaa kuin annosten laskeminen tai se, kaatuileeko tyyppi pitkin ojanpohjia.
Jos ajankäyttö jaksottuu sen mukaan saako sen paukkunsa (saunaan saunakaljan takia) ja jos ei sitä saa on ärtynyt tai ahdistunut, niin silloin juominen on ongelma.
Päivittäinen juominen ei todellakaan välttämättä ole alkoholismin merkki. Meillä juodaan viiniä tai olutta ruuan kanssa, mutta päivä ei ole pilalla jos ruokajuomaksi onkin vettä kun kukaan ei ole käynyt Alkossa. :)Olen alkoholistiperheestä ja minusta olisi hyvä nähdä koko juominen laajemmin, elämäntapana ja alkoholin sanelemina valintoina, ei annoksina.
on samantekevää elääkö hän lapsiperheessä vai ei, mitään "normaalia juomista lapsiperheessä" ei ole olemassa. Alkoholisti juo koska hän juo, se on hänen elämänsä päämäärä.
En osaa sanoa mitään määriä, pari esimerkkiä vain. Jos juominen on säännöllistä, pakonomaista, "mekaanista", se on yksi merkki liiallisuudesta. Juomisen ei tarvtse olla humalahakuista tai edes johtaa känniin. Enemmän on kyse siitä, että viinaa on saatava säännöllisesti (päivittäin, viikottain).
Jos tyyppi tulee humalaan hyvin nopeasti, sekin on yksi merkki. Esim parin keppanan jälkeen ihan hauska ja selkeä, sitten juo kolmannen ja ördää.
Jos haluat erota miehestäsi, eroa, juo hän liikaa tai ei.Vaikka monta asiaa tässä on ihan oikein niin säännöllinen juominen päivittäinkin ei välttämättä ole merkki alkoholiongelmasta. Osalla, joka juo yhden pilsnerin, oluen, lasin viiniä joka päivä (mutta ei sen enempää on alko ongelmatiikkaa). Alkoholistilla herkästi se yksi muuttuu muutamaksi ja siksi kohtuu juominen ei meinaa onnistua vaan tarvitaan täydellinen pidättäytyminen.
olen samaa mieltä. Kommentoin vaan siksi, että suomalaisilla saattaa olla käsitys, että lähes päivitäinen juominen on aina ongelma. Itse tunnen monia, jotka eivät voi ottaa yhtä, kun siitä yhdestä alkaa aina putki :(
sentään. Ottaa pari saunakaljaa saunomisen yhteydessä ja oikein pari kertaa kuussa ottaa kunnon kännit.So what. Mitä helvetin haittaa siitä on jos juominen ei aiheuta sitten ihan konkreettisia ongelmia.
jos perheessä pieniä lapsia ja ainaki joka toinen vkl jossai menossa ja seuraavana pv nukkuu pitkään päivälle...ja äitihän joutaa yöllä kuuleen kaiken maailman haukut millo mistäki ja sit vaan itsestäänselvyytenä nousee lasten kans aamulla väsyneenä ylös...ja perjantaina jos juo niin sehän ei ole liikaa että sunnuntaina sit lapset näkee isän seuraavan kerra ja sillonki rapulassa..sulla ihan samanlainen käsitys alkoholista näköjään ku ks.miehellä!
että itse olisit kenties jäänyt paitsi noista hyvistä muistoista, joita sinulla isästäsi on?
[/quote]
ehkä olisin saanut vastaavia muistoja isäsn kanssa isän omassa kodissa...tai sitten isämme olisi saanut siitä vain lisä pontta juoda enemmän ja ei oltas nähty paljoa...omassa nykyisessä tilanteessa ei lapsilla olisi ks.vaaraa...