Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi ja äidin aikaa vievä harrastus

Vierailija
15.11.2011 |

Onko pienen lapsen äitinä mahdollista jatkaa harrastusta kun lapsi on syntynyt ja pieni? Harrastus vie aikaa 5 kertaa viikossa neljä tuntia kerrallaan.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastin kestävyysjuoksua, meni aikaa 5pv viikossa 1-4g kerralla. Ekan lapsen jälkeen lopetin, en vaan halunnut olla iltoja poissa kotoa, eikä mieskään olisi siitä tykännyt.

Vierailija
2/58 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

turhaa tehdä lasta jos sulla ei aikaa sille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, voithan sinä harrastaa vaikka seitsemän tuntia päivässä. Mutta lapsesi kärsii.

Vierailija
4/58 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö tule koskaan käymään töissä? Miten silloin ajattelit järjestää harrastamisesi ja lastesi tapaamisen vai tuleeko sinusta vain viikonloppuäiti?

Ei ole olemassa ikää, jolloin ne lapset eivät sinua tarvitse. Toki vauva on kiinni sinussa aivan ainutlaatuisesti, mutta aika tavalla hukassa olet, jos kuvittelet, että se 3-vuotias tai 7-vuotias ei kärsisi siitä, että äiti viettää kaiken vapaa-ajan harrastuksessaan ja käy kotona vain kääntymässä.

Et varmaan tosissasi kysynyt, mutta vähän tuohduttaa ajatella, että ihan oikeasti tuollaisia äitejä voi olla/on. Miksi hankit lapsen, jos et oikeasti halua olla sen kanssa, kun lapsi täyttää tietyn ikävuoden?

Vierailija
5/58 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten hyvin saat apuja lapsen hoitoon. Miten isä on läsnä? Miten on mummot, ukit ja muut läheiset? Entä joku MLL:n tai vastaavan hoitoapu?

Jossain vaiheessa alat varmaan myös miettiä, mitkä asiat on prioriteettilistalla ykkösiä. Mihin tähtäät harrastuksellasi? Miksi halusit lapsen? Tarvitseeko lapsi paljon vanhemman läsnäoloa vai viihtyykö esim. tutun mummon seurassa? Mitä tapahtuu, jos esim. seuraavat 5 vuotta harrastaisitkin vähän vähemmän? Aiotko järjestää aikaa sitten myöhemmin myös oman lapsen harrastuksille (aikaa vienteihin ja odotteluun kuluu ja se on mahdollisesti pois omasta harrastamisestasi)?

Vierailija
6/58 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saamasi vastaukset ovat aika aggressiivisiä, mutta kaikki riippu valinnoista. Jos sinulla on hyvä tukiverkosto ja jäät kotiin, niin ei tuo 20h lapsen luota pois viikossa ole liikaa - kunhan joku sen lapsen hoitaa. Jos taas käyt töissä niin, tällöin et kolmena iltana näkisi lasta ollenkaan, jos kaksi harrastuskerroista on viikonloppuna. Kuka lapsen silloin hoitaa? Ja kuka tämän lisäksi hoitaa kodin, siivoaa jne. Milloin itse lepäät? Jne. Mikään ei ole mahdotonta, mutta kyllä tuossa aikamoisesta valinnasta on kyse.

Vierailija
7/58 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sen jälkeiseen aikaan en usko.

Itse kävin iltalukion hoitovapaalla ja olin poissa joka arki-ilta muutaman tunnin.

Vierailija
8/58 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmatkoineen sehän tekisi helposti 40+10+20 tuntia eli et näkisi lastasi.

Mutta ellet käy töissä niin tuohan on vain järjestelykysymys.

Vierailija
9/58 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverilla oli tuollainen harrastus ja avioliitto natisi liitoksissaan, kunnes vähensi harrastustaan paljon. Olisiko kyse ratsastuksesta? Oma hevonen?

Mä varoitin etukäteen, että ei se elämä niinkään voi toimia, että mies tulee töistä 16-17 ja sinä lähdet samalla oven avauksella koko illaksi harrastamaan. Aivan varmasti alkaa mies rutista ja murjottaa. Ja niinhän siinä kävi... Ei se vaan ole reilua. Ei kukaan äitikään siitä tykkäisi, että mies tulisi töistä ja 15 minuutin päästä lähtisi koko illaksi "pitämään hauskaa".

Vierailija
10/58 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastukseen käytettävää aikaa on vähennettävä, jos haluaa pienen hoitaa hyvin äidin roolissa. Tietysti teoriassa voi olla vain synnyttäjä / elättäjä tms. ja hoidattaa muilla, mutta se on hyvin erilaista äitiyttä sitten.

Vierailija
11/58 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on harrastuksia 4 iltana viikossa, 2-3 tuntia kerrallaan. Lisäksi ajoittain yksi harrastus vie kaiken liikenevän ajan. Mies harrastaa vapaamuotoisesti (autotallissa, metsässä ja joella). Molemmat käymme töissä, minulla aamupainotteinen vuorotyö ja miehellä ilta/yötyö. Lapset (4v, 3v, 1v) eivät ole säännöllisesti hoidossa, joskus lastenvahdilla minun harrastusten tai miehen yövuoro-minun aamuvuoron aikana. Joskus lapset ovat mukana harrastuksissa. Meille tämä sopii.

Vierailija
12/58 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokopäivätyö ja aikaa vievä harrastus ei ole ollut mitenkään vaikea yhdistelmä, mutta en tiedä miten käy sitten kun lapsi tulee. Jaksanko jatkaa harrastusta? Jaksaako mies hoitaa lasta? Kolmena iltana viikosta lapsi olisi isän hoidettavana. Onko se tosiaan liikaa?

ap

Vierailija
13/58 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos käyt itse töissä ja sen päälle harrastat, niin se tosiaan on liikaa. Sulla menee kolme päivää viikossa jolloin et näe lasta juuri lainkaan. Jos se ei haittaa, niin siitä vaan.

Jos olet kotona, niin tuo on järjestettävissä. Tosin edelleenkin mitä pienempi lapsi, sitä vaikeampaa tuo on lapsen kannalta. Pienellä kun ei ole ajantajua.

Jos aiot imettää, niin pelkkä imetys ei tule onnistumaan, koska vauvan pitää saada ruokaa tuon neljän tunninkin aikana. Sitten pitää antaa tuttipullolla joko korviketta tai lypsettyä äidinmaitoa.

Lapsissa se hoitaminen sinänsä ei ole raskasta. Sehän on ihan helppoa, tarkoitan vaipanvaihdot, pukemiset jne. Raskainta on olla läsnä.

Vierailija
14/58 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän suostuu työpäivänsä päälle hoitamaan eikä väsy tai katkeroidu, harrastaminen voi hyvinkin onnistua. Oma puolisoni ei suostuisi.

Vierailija
15/58 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksaako mies hoitaa lasta? Kolmena iltana viikosta lapsi olisi isän hoidettavana. Onko se tosiaan liikaa?

Tähän sanoisin, että tuo isän osuus ei missään tapauksessa ole liikaa, siinähän se heidän suhde kehittyy kun et ole häsläämässä. Isä on ihan yhtä hyvä hoitaja kuin äitikin.

Mutta muuten olen samaa mieltä aiempien vastajien kanssa, että kokopäivätyö molemmilla, 3 harrastusiltaa, isän harrastuillat, pieni lapsi ja kotityöt... niin kyllä jaksaminen tulee olemaan tiukassa ja liitto alkaa natista.

Vierailija
16/58 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän suostuu työpäivänsä päälle hoitamaan eikä väsy tai katkeroidu, harrastaminen voi hyvinkin onnistua. Oma puolisoni ei suostuisi.

Miksi ISÄ ei suostuisi hoitamaan työpäivän päälle lapsiaan? Miksi on normaalia, että ÄITI hoitaa lapsia 24/7?

Vierailija
17/58 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ikinä olisi poistunut pienen lapseni luota noin pitkäksi aikaa noin tiheästi. En edes hänen täytettyään vuoden. Arvostan lapseni ja minun yhteistä aikaa, hän on vain niin hetken pieni. Arvostan myös perheen yhteistä aikaa, jolloin olemme kaikki läsnä. Arvostan myös mieheni aikaa ja hänenkin pitää saada käydä harrastuksissa, eikä se ole reilua, että itse kahmisin kaikki illat omalle harrastukselleni.

Vastaukseni on, että jos todella vastaat aloitukseesi kyllä, olet kypsymätön äidiksi ja puolisoksi, etkä ymmärrä mitään kestävien arvojen päälle.

EI. Jonkun pitää sanoa sinulle EI, et voi aina saada omaa tahtoasi läpi kuin uhmaikäinen.

Vierailija
18/58 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suorastaan järjetön ajatus.

Vierailija
19/58 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin silloin voit jatkaa harrastustasi ainakin siihen asti, kunnes eroatte.

t. realisti

Vierailija
20/58 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksikö? Siksi koska haluan/halusin veittää aikaa lapseni ja myös mieheni kanssa. Koti ja perhe on minulle tärkeitä, joten laitoin asiat minulle tärkeysjärjestykseen. Molempien työt, kotityöt, työmatkat ja jonkun verran liikuntaa, ja ystävien tapaamiset silloin tällöin, siihen kuvioon ei mahdu enää kovin aikaavievää harrastusta. Muuten perhe ei olisi koskaan yhdessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan