Siis APUA: miten yh-äideillä voi olla tileilla tuhansia euroja !?
Itsellä palkka 1900 euroa - verot ja mitään ei jää koskaan :( Työmatkoihin menee älyttömästi, autolaina on, vuokralla ollaan.
Ja + - 0 joka kuukausi.
Tulipas huono fiilis - mussa on varmaan jotain vikaa :(
En edes omista mitään säästötiliä :(
Kommentit (47)
Köyhissä oloissa kasvaneena, sitä on saanut vanhemmilta perintönä, tieto taidon, miten eletään säästeleväisesti.
Ensin säästetään autoon ja sitten vasta ostetaan, ensin säästetään siihen mihin helpoin tapa olisi ottaa sitä kulutusluottoa.
Kyllä varakkaaseen perheeseen ns. kultalusikka suussa syntynytkin voi jäädä yksinhuoltajaksi. Silloin on tietenkin omaisuutta ja säästjä ihan niin kuin sinkkuna tai naimisissaolevana, jos ei ex-puoliso ole niitä vienyt mennessään.
Myös yksinhuoltaja pystyy tekemään hyväpalkkaista työtä. Jos vielä on pienet menot, ei asuntolainaa, ei autolainaa ja vuokra-asuntokin kohtuuhintainen, niin vaatimattomastakin palkasta jää jotain.
Lohduttaako aloittajaa se, että minun kaikilla pankkitileilläni yhteensä on tällä hetkellä rahaa noin 82 euroa. En ole edes yksinhuoltaja, onneksi miehellä on kohta tilipäivä ja rahat ovat periaatteessa "yhteisiä".
Oma palkkani on 5000 e/kk, asunto on oma ja velaton. Siksi jää rahaa säästöön. Elareita saan yhdestä 200 e/kk. Ex-Miehen tulot samaa luokkaa omieni kanssa,
En tiedä, miksi palstalla on yleinen luulo, että kaikki yh olisi onnettomia yhteiskunnan tukien varassa eläviä luusereita :).
pikemminkin ihmiset ajattelevat, että ns. johtoportaan naiset eivät voi mitenkään olla yksinhuoltajia.
Minulla on palkka 1800 netto, päälle elarit 450 e ja lapsilisät. Asumiseen menee reilusti yli tonni kuussa, kolme lasta. Auto, josta ei lainaa mutta korjauskuluja kylläkin.
Minulla on rahastoissa (nyt miinuksella) 4 tonnia, jotka peruja asunnon myynnistä. Asuntolainaa (aso) jäljellä 14k. Vararahastossa 2500 autoa, heikompia aikoja ja kodinkoneita varten, laitan sinne pari sataa kuussa, rahastoihin säästän 100-150 euroa ja lainaa lyhennän 2-300 e (mukana asumiskuluissa). Joka kk omaisuus/säästöt karttuvat siis usealla satasella.
Ainoa, mistä tingin, ovat matkat - ulkomaille en lapsia uskalla viedä niin kauan, kun tuloni ovat näin epäsäännölliset. Minulla ei myöskään ole omia harrastuksia, eikä lapsilla ole toistaiseksi kovin kalliita harrastuksia. Olen määräaikaisessa työsuhteessa ja välillä apurahalla, siksi on pakko säästää puskurirahastoon.
Minusta on ihme, että joku uskaltaa elää kädestä suuhun. Olen ihan liian epävarma ja -luuloinen siihen itse.
Haluan hoitaa lapseni kotona 3vuotiaaksi joten on uskallettava elää kädestä suuhun halusi sitä tai ei. Onneksi on laajat vakuutukset joka asiassa, se helpottaa ettei tarvitse stressata. Asutaan vuokralla, joten esimerkiksi jääkaapin hajoaminen ei ole katastrofi.
Mietipä ap, että tulet nyt toimeen nykyisellä palkallasi. Entä, jos jollakin toisella kuussa jäisi käteen 100 euroa enemmän? Jos tuon 100 euroa saisi säästettyä kuussa, olisi jo kahdessa vuodessa säästössä "tuhansia euroja". Tuloissanne ei kummoista eroa olisi, mutta siitä pienestä erosta saa vuosien kuluessa isot säästöt. Tai jos toisella yh-äidillä ei ole autoa, siitäkin säästyy helposti monta sataa kuussa, josta pian tulee tonneja.
Eli aika pienelläkin erolla tuloissa tai menoissa voi saada tonneja säästöön tilille.
voi ihan helposti tienata yksin saman, kuin kaksi huonopalkkaisessa työssä kituuttavaa yhteensä.Ja ruokailijoita taloudessa sitten yksi vähemmän :)
Jos vielä työpaikka on lähellä, eikä tarvitse autoa, säästää kuussa jo monta sataa euroa.So simple!