Siis APUA: miten yh-äideillä voi olla tileilla tuhansia euroja !?
Itsellä palkka 1900 euroa - verot ja mitään ei jää koskaan :( Työmatkoihin menee älyttömästi, autolaina on, vuokralla ollaan.
Ja + - 0 joka kuukausi.
Tulipas huono fiilis - mussa on varmaan jotain vikaa :(
En edes omista mitään säästötiliä :(
Kommentit (47)
neuvoa tyttöjä, että ei kannata rahojen suhteen heittäytyä miehen lompakon varaan, vaan hommata kunnon ammatti ja pitää raha-asioissa itsenäisyydestä kiinni.
Vuokralla ei kannata asua, jos on mahdollista, niin maksaa omaa. Se on pitkässä juoksussa halvin ratkaisu. Raha ei ole nii-in tärkeää, mutta helpottaa helvetisti, kun on vain yksi maksaja ja monta suuta ruokittavana.
Rahan käyttöä pitää opettaa, että ilman kosketusnäytöllistä kännykkää ja Ipadiakin voi elää, ja pleikkari ei ole tarpeellinen. Tupakka on aivan rahan ja terveyden polttamista taivaalle, säännöllinen alko samaten. Heräteostot pois, ja katsoo mitä rahoillaan tekee. Heitteleekö kankkulan kaivoon, vai yrittääkö kasvattaa eurosta kahta euroa ja niin edespäin. Laittaako kolikot lottoon, vai säästöpossuun, ja ostaako osakkeita. Jälkimmäisessä on muuten isompi mahdollisuus voittaa.
Ja jos ei jää palkasta mitään käteen, voisi harkita, miten yh järjestää lastenhoidon ja ottaako lisää duunia, että saisi sen pulleamman säästötilin. Vai vaihtaisiko alaa.
Itse olen kahden isomman lapseni yh ja saan osinkotuloja satoja tuhansia vuosittain. Palkka on kylläkin huono.
Turha sitä on ihmetellä. Joillakin se tulo voi tulla jostain ihan muualta.
itse saan melkein 5000e kuussa käteen. Tulisin yksinhuoltajanakin toimeen vaikka tuskin ostaisin 500 000e taloa, ennemminkin 200000-300 000e rivarin.
on ehdottoman totta ;)
Ja sit, kyllähän joku on voinut saada esim. perinnön.
Eipä ole rahaa säästötililläni senttiäkään. Lapsen tilillä on muutamia kymppejä, laitan lapsilisistä kun pystyn.
En ole vielä töissä, joten säästäminen on nihkeää, koska ruuasta en suostu tinkimään. Toisaalta jos säästötilillä olisi rahaa, niin sosiaalitoimisto kehottaisi käyttämään säästöt, joten eipä niitä kauaa ehtisi kertymään.
Sitten kun olen töissä, niin täytyy säästää tavalla tai toisella, itse kun yksin joutuu kaiken maksamaan jos jotain käy. Laajat vakuutukset on, mutta eihän nekään kaikkea korvaa.
Ihmettelin aivan samaa....mutta jos ja kun joskus perin vanhempani, tililläni tulee olemaan n. 500 000 euroa. Että ehkä perinnöilläkin on suuri merkitys.
En tiedä, miksi palstalla on yleinen luulo, että kaikki yh olisi onnettomia yhteiskunnan tukien varassa eläviä luusereita :).
Näin ei vain ole. Monella yh:lla menee taloudellisesti tosi hyvin. Mutta ne yh:t eivät ole näitä yhteiskunnan elättejä. Tuilla ei rikastu kukaan.
Palkka 3700e/kk, Talo on oma, ei asuntolainaa, eikä muitakaan velkoja.
Isä maksaa kahdesta lapsesta elatusta 1000e/kk. Lisäksi vielä n. 300e/kk lapsilisää.
Yksinhuoltajuus ei ole, kuin pirun huono tekosyy köyhyyteen.
terveisin 35v. uudelleen kouluttautunut äiti, joka on ollut 13-vuotta yksinhuoltajana.
Mikä on kunnon palkka? Mulle riittää vaikka saisin 2000e kuussa, sillä eläisin jo aika leveästi:)
Ja mitä duunia ihmiset oikein tekee noin kovilla tuloilla? Olen itsekin akateeminen, hyvin koulutettu x 2 mutta en usko että palkka tulee koskaan olemaan noin korkea...ikävä kyllä!!
Ja kaupallisella alalla vieläpä...
Kyllä yh-äidilläkin voi olla asiallinen koulutus ja siksi ammatti ja työpaikka, joista saa jopa hyvää palkkaa. Ja kaikki eivät ole sitoneet itseään johonkin autolainaan tai muihin kulutusluottoihin, vaan pitävät rahansa itse.
EI sillä, ei minullekaan ylimääräistä jää, kun lyhennän asuntolainaa, mutta se mielestäni onkin tavallaan säästämistä - vain säästötilisäästämistä turvallisempaa ja inflaatiosuojatumpaa.
En tiedä, miksi palstalla on yleinen luulo, että kaikki yh olisi onnettomia yhteiskunnan tukien varassa eläviä luusereita :). Näin ei vain ole. Monella yh:lla menee taloudellisesti tosi hyvin. Mutta ne yh:t eivät ole näitä yhteiskunnan elättejä. Tuilla ei rikastu kukaan.
Tuillakin rikastutaan, välillisesti.
En minä olisi pystynyt avioliitoni aikana kouluttautumaan uuteen ammattiini. Sen mahdolisti vasta ero, jonka myötä sain oikeuden, elatusmaksuihin, yksinhuoltaja korotukseen, asumistukeen ja saimme myös toimeentulotukea, opintotukihan on ihan surkee.
etten pidä itseäni kuitenkaan minään luuserina, yhteiskunnan elättäni. Olen myös kouluttautunut kahteen ammattiin (jotka liittyvät ja ns. "tukevat" toisiaan) ja minulla on mielekäs työ josta ei vaan palkkaa makseta tuon enempää missään.
Eli pidän itseäni ihan onnellisena, kahden lapsen äitinä siitäkin huolimatta ettei ole säästöjä. Kaikki on kuitenkin hyvin :)
Palkka 3700e/kk, Talo on oma, ei asuntolainaa, eikä muitakaan velkoja. Isä maksaa kahdesta lapsesta elatusta 1000e/kk. Lisäksi vielä n. 300e/kk lapsilisää. Yksinhuoltajuus ei ole, kuin pirun huono tekosyy köyhyyteen. terveisin 35v. uudelleen kouluttautunut äiti, joka on ollut 13-vuotta yksinhuoltajana.
Eikä moni ainakaan Helsingissä ole 35-vuotiaana maksanut edes kahden aikuisen taloudessa asuntolainaansa pois, saati yksin.
Tietenkään kaikki yh:t eivät ole köyhiä ja monella on kohtuulliset tulotkin. Siltikin yhden ihmisen maksamana asuntolaina ja muut asuntoon liittyvät maksut, jotka normaalisti jaetaan (sähkö, tv-lupa, lehdet, huonekalut, kodinkoneet jne. jne) kahden aikuisen kesken, jäävät yhden maksettaviksi ja ovat siltikin suurinpiirtein samat kuin kahden aikuisen taloudessa. Siksi säästäminen ihan palkkatuloista on haasteellista.
mulla on tilillä 3500 euroa. Normaalisti kaikki rahat tulevat mitkä menevätkin.
Kun palkka tulee, menee automaattisesti kaikki laskut, tilille jää n 100 euroa ja ruokarahaa 300.
Tämä 100 euroa on muihin laskuihin, esim vakuutuslaskut tulevat vain kerran vuodessa, pojan jalkapallo 2 x vuodessa. Kun kuu on loppu joskus ei ole yhtään tilillä, usein n 15 euroa.
Viime jouluna sain 2 joulumessuilla myytyä todella hyvin itse tekemiäni käsitöitä ja niistä sain ton 3500 euroa. Vähän tuhlasin itseeni, mutta heinäkuun olin torilla päivisin töissä, kun koko heinäkuun tein iltavuoroa normiduunissa ja taas summa kohos tohon 3500 euroon.
Mä pidän sen nyt jemmassa. Niin paljon on tapahtunut pieniä katastrofeja että on hyvä vähän pitää pelivaraa.
Eikä kauhistuta avaa postia, kun ei tiedä mitä siellä odottaa.
Nyt on taas käsitöitä valmiina järkyttävät määrät, paljon enemmän kuin viime vuonna. Tosin myyjäisiä on nyt 1 enemmänkin ja valikoimaa runsaasti enemmän. Otin töistäkin pienen pöydän, kaikki verkot veteen.
mulla on tilillä 3500 euroa. Normaalisti kaikki rahat tulevat mitkä menevätkin.
Kun palkka tulee, menee automaattisesti kaikki laskut, tilille jää n 100 euroa ja ruokarahaa 300.
Tämä 100 euroa on muihin laskuihin, esim vakuutuslaskut tulevat vain kerran vuodessa, pojan jalkapallo 2 x vuodessa. Kun kuu on loppu joskus ei ole yhtään tilillä, usein n 15 euroa.
Viime jouluna sain 2 joulumessuilla myytyä todella hyvin itse tekemiäni käsitöitä ja niistä sain ton 3500 euroa. Vähän tuhlasin itseeni, mutta heinäkuun olin torilla päivisin töissä, kun koko heinäkuun tein iltavuoroa normiduunissa ja taas summa kohos tohon 3500 euroon.
Mä pidän sen nyt jemmassa. Niin paljon on tapahtunut pieniä katastrofeja että on hyvä vähän pitää pelivaraa.
Eikä kauhistuta avaa postia, kun ei tiedä mitä siellä odottaa.
Nyt on taas käsitöitä valmiina järkyttävät määrät, paljon enemmän kuin viime vuonna. Tosin myyjäisiä on nyt 1 enemmänkin ja valikoimaa runsaasti enemmän. Otin töistäkin pienen pöydän, kaikki verkot veteen.
T. Joku jonka ei tarvitse tehdä vastaavaa, mutta enpä edes osaisi.
Minulla on palkka 1800 netto, päälle elarit 450 e ja lapsilisät. Asumiseen menee reilusti yli tonni kuussa, kolme lasta. Auto, josta ei lainaa mutta korjauskuluja kylläkin.
Minulla on rahastoissa (nyt miinuksella) 4 tonnia, jotka peruja asunnon myynnistä. Asuntolainaa (aso) jäljellä 14k. Vararahastossa 2500 autoa, heikompia aikoja ja kodinkoneita varten, laitan sinne pari sataa kuussa, rahastoihin säästän 100-150 euroa ja lainaa lyhennän 2-300 e (mukana asumiskuluissa). Joka kk omaisuus/säästöt karttuvat siis usealla satasella.
Ainoa, mistä tingin, ovat matkat - ulkomaille en lapsia uskalla viedä niin kauan, kun tuloni ovat näin epäsäännölliset. Minulla ei myöskään ole omia harrastuksia, eikä lapsilla ole toistaiseksi kovin kalliita harrastuksia. Olen määräaikaisessa työsuhteessa ja välillä apurahalla, siksi on pakko säästää puskurirahastoon.
Minusta on ihme, että joku uskaltaa elää kädestä suuhun. Olen ihan liian epävarma ja -luuloinen siihen itse.
mulla on tilillä 3500 euroa. Normaalisti kaikki rahat tulevat mitkä menevätkin. Kun palkka tulee, menee automaattisesti kaikki laskut, tilille jää n 100 euroa ja ruokarahaa 300. Tämä 100 euroa on muihin laskuihin, esim vakuutuslaskut tulevat vain kerran vuodessa, pojan jalkapallo 2 x vuodessa. Kun kuu on loppu joskus ei ole yhtään tilillä, usein n 15 euroa. Viime jouluna sain 2 joulumessuilla myytyä todella hyvin itse tekemiäni käsitöitä ja niistä sain ton 3500 euroa. Vähän tuhlasin itseeni, mutta heinäkuun olin torilla päivisin töissä, kun koko heinäkuun tein iltavuoroa normiduunissa ja taas summa kohos tohon 3500 euroon. Mä pidän sen nyt jemmassa. Niin paljon on tapahtunut pieniä katastrofeja että on hyvä vähän pitää pelivaraa. Eikä kauhistuta avaa postia, kun ei tiedä mitä siellä odottaa. Nyt on taas käsitöitä valmiina järkyttävät määrät, paljon enemmän kuin viime vuonna. Tosin myyjäisiä on nyt 1 enemmänkin ja valikoimaa runsaasti enemmän. Otin töistäkin pienen pöydän, kaikki verkot veteen.
Hieno Homma ! Olet ahkera ja jokaisen euron ansainnut :)
Haluatko kertoa millaisia käsitöitä teet?
Mullakin on varaa olla omahyväinen, mutten ole. Se on minusta rumaa. Paljon tärkeämpää on olla myötätuntoinen, varsinkin heikompaansa- tässä tapauksessa köyhempäänsä, kohtaan. Ja kyllä, elämässä sattuma sanelee paljonkin, et säkään voi tietää sairastutko vakavasti tms ja yhtäkkiä esim. mahdollisuutesi tienata tai päättää elämästäsi ovat aivan toisenlaiset. MIksi luulet ettei ap ole tehnyt työtä ja ollut ihan yhtä lailla oma-aloitteinen kuin sinäkin? Toisista asioista vain maksetaan enemmän kuin toisista, eikä siinä ole edes sellaista logiikkaa että se paremmin palkattu olis jotenkin hienompaa, vaativampaa tms työtä kuin vähemmän palkattu. Säästötilin eurot eivät näytä korreloivan sielun sivistyksen kanssa. terv. rouva 31