Voi tsiisus noita pareja, joilla miehen solmio on sävytetty vaimon mekkoon!!!
Tulin just firman kekkereistä, joka oli avec-tilaisuus. Paikalla oli parikymmentä kollegaa puolisoineen. Ikähaarukka 30-45. Pukeutuminen coctail-tilaisuuden tyyliin. Etenkin näillä "nuoremmilla" pareilla näki paljon sitä, että miehen solmio oli samaa sävyä kuin vaimon mekko. Voi luoja se on muuten typerän näköistä!
Kommentit (109)
Sama muuten lapsilla, että jos toisella on joku Me&I reipashenkinen mekko ja toisella pinkki satiiniunelma, niin tulee jotenkin köyhä vaikutelma, kuin ei olisi ollut varaa ostaa yhteen sopivia, vaan on ostettu sitä mitä kirpparilta on sattunut löytämään tai sitten ei yhtään olla vaivauduttu miettimään tyylejä.
Siis onko juhlavaatteen idea yrittää näyttää mahdollisimman kalliilta ja karttaa kirpputorivaatteita?
Mutta niin vain meilläkin katsotaan, että koko perhe on yhteensopivissa vaatteissa. Eli jos muilla on reippaanväriset vaatteet, niin yksi ei ole jossain utuisen hempeissä. Jos muut on harmaalla taitetuissa vaatteissa niin yksi ei ole suklaanruskeassa. Eli värimaailma on samasta paletista. Silti voi olla eri värejä: pojilla reippaan punainen ja sininen paita, tytöllä kunnon pinkki (eikä välttämättä kaikista haalein hempeän vaaleanpunainen).
on minulle ihan vierasta. Ajattelen muutenkin, että lapset saavat pukeutua oman tyylinsä mukaan (juuri niinkuin joku sanoi, gootti teini saa tulla omana itsenään, samoin se leikki-ikäinen prinsessa). Ja minusta pikkulapsen tyyli voi olla ihan erilainen kuin aikuisten. Esim. lapsella voi olla iloisen kirjavaa, vaikka aikuiset olisivat tummissa vaatteissa ja ihan eri tyylisissä.
Itse pukeudun oman tyylini mukaisesti myös juhliin, eikä siinä tyylissä ole lasten vaatteita (tai jos on, niin maksavat niin paljon ettei kannata). Lapselle puen jotain lasten maailmaan sopivaa. Veikkaan, että miehen kanssa näytetään yhteen sopivilta, koska meillä on aika samanoloinen pukeutumistyyli. Mutta lapset on kyllä vähän eri paria sitten.
Mutta kai tämä samanlaiset tyylit -käytäntökin liittyy siihen, että nykyisin ostetaan enemmän, käytetään rahaa, brändätään koko perhe. Me olemme opiskelijaperhe ja lasten vaatteet todellakin ostetaan kirpparilta, iso osa aikuistenkin vaatteista. Ja niin hyvin ja hienoja olen löytänyt, ettei yhtään huvita siirtyä "kalliisti maksavaksi asiakkaaksi" johonkin Stockalle!
Tosi hyvin oivallettu, siitähän tässäkin on kyse. Halutaan näyttää muille, että ollaan tietyntyyppinen pariskunta/perhe.
Tätä mä en oo koskaan ymmärtänyt. Me olemme mieheni kanssa kaksi erillistä ihmistä ja mieheni ei mistään hinnasta suostuisi laittamaan kaulaansa esimerkiksi violettia tai ruskeaa solmiota vain siksi, että sointuisimme yhteen. Kyllä hän kaivaa kaapistaan joko mustan tai harmaan solmion, kuten aina. Ja tätä hänessä kunnioitan. Emme esitä olevamme mikään "onnellinen pikkupariskunta, toistemme täydentäjä". Se on jotenkin mielestäni kovin teennäistä.
ap
Tosi hyvin oivallettu, siitähän tässäkin on kyse. Halutaan näyttää muille, että ollaan tietyntyyppinen pariskunta/perhe. Tätä mä en oo koskaan ymmärtänyt. Me olemme mieheni kanssa kaksi erillistä ihmistä ja mieheni ei mistään hinnasta suostuisi laittamaan kaulaansa esimerkiksi violettia tai ruskeaa solmiota vain siksi, että sointuisimme yhteen. Kyllä hän kaivaa kaapistaan joko mustan tai harmaan solmion, kuten aina. Ja tätä hänessä kunnioitan. Emme esitä olevamme mikään "onnellinen pikkupariskunta, toistemme täydentäjä". Se on jotenkin mielestäni kovin teennäistä. ap
omaa tai samaa tyyliä perheelle. Esim. prinsessamekkoinen pikkulapsi voi laittaa vaaleanpunaisen asun jossa on vähän pinkkiä, mitä löytyy usein myös goottien vaatteista (teinillä siis mustaa missä pinkkiä mukana). Sitten isälle esim. harmaa puku ja solmio jossa "pinkkiä" (ei siis tarvitse olla tismalleen samaa sävyä, ja voi olla vaikkapa vain raitoina solmiossa) ja äidillä voi olla vaikka valkoinen jakkupuku missä koristeena pinkki kukka ja laukku/korkkarit pinkkiä. Ja huom: ei tarvotse olla tismalleen samaa sävyä, vaan yhteen sointuviä sävyjä! Ja tuossa esimerkissä voisi yhtä hyvin olla värinä vaikka turkoosi tmv.
Noin kirjoitettuna kuulostaa kovin orjalliselta, että kaikilla pitää olla jotain pinkkiä. Ja jotta tuo ei olisi koomista, niin aikuisilla sitä tosiaan voi olla vain ohuena raitana kravatissa ja pienenä kukkana jakkupuvun kanssa.
Mutta tuossapa ei olekaan olennaista se pinkin olemassaolo, vaan se mitä on sen pinkin ympärillä. Gootilla on mustaa, lilaa ja ehkä ripaus tummaa pinkkiä. Pienemmällä vaaleanpunaista ja tummempaa pinkkiä. Musta ja vaaleanpunainenhan käyvät hyvin yhteen, kun se vaaleanpunainen on sellainen raikas, ei mikään vanha roosa.
Ja miehellä harmaa puku ja naisella valkoinen, näihin sointuu kaikki. Eli se tarkemmin valittava on se tytön vaaleanpunainen mekko, että vaaleanpunaisen sävy taittaa harmaisiin eikä ruskeisiin. Pliisu ja tyylikäs väritön perhe tulee noilla valinnoilla. Varmasti aika tavallinen kokoonpano todellisuudessa ja meilläkin tuon suuntainenkin on käytössä.
Ja kesäisemmässä rennommassa tilanteessa meillä valitaan kaikille eri värejä, mutta sellaisessa sävyssä, että värien sävyt sointuvat yhteen. Lapsilla on siis paitoina turkoosi, oranssi ja pinkki, aikuisilla vihreä ja sininen. Kaikki sointuu yhteen, mutta jokainen saa olla omalla värillään liikkeellä. Ja housut värittömämpää, muuten väriä on jo ihan liikaa, kun tuossakin on jo runsaasti.
mutta minä ainakin voin hyvin kuvitella teinin, joka vastustaisi sitä, että hänet sävytettäisiin pikkusisaruksen ja vanhempien kanssa yhteen sopivaksi.
Ja toisaalta se vaatteiden hankinta voi olla niin haastavaa ja hintavaa, että ainakaan itselläni ei riittäisi mielenkiinto. Sille teinille on tärkeää, että vaate on oman tyylin mukainen ja itse valittu, ja yksikin väärä pieni yksityiskohta voi johtaa siihen, ettei vaate kelpaakaan. Siinä ei paljon vaikuta äidin selittelyt, että kaikkien pitäisi mätsätä yhteen.
En voisi kuvitellakaan, että meidän perhe lähtisi juhliin niin, että yhdellä on kirkasta väriä, toisella pastellia, kolmannella merimies-henkistä, neljännellä musta-valkoista. Jos ei muut, niin minä ainakin kärsisin!
Voi olla persoonan mukaan pukeutumista vaikka kaikilla saman sävyistä. Esim teini ja pikkulapsi voivat pukeutua iälleen sopivalla tavalla vaikka ovatkin saman sävyisissä!
Minua ei häiritse, miten muut perheet pukeutuvat, mutta haluan, että meidän perhe pukeutuu juhlaan jokaisen persoonaa korostaen samaan sävyyn!
a) Molemmat pukeutuvat miten sattuu, miehellä on violettia ja naisella kirkuvan punaista
b) Molemmat käyttävät samaa sävyä, mielellään vaimon valitsemaa. Vrt. Victoria ja Daniel.
Mutta minusta tässä on vielä vaihtoehto
c) Molemmat pukeutuvat toisensa huomioon ottaen, mutta eivät samaan väriin. Esimerkiksi naisella tummansininen mekko ja miehellä samaa tummuusastetta/kiiltoa oleva viininpunainen solmio. Vrt. Kate ja William.
Toki kaikkein varminta ja helpointa on ostaa samalla miehelle saman värinen solmio kuin mitä oma mekko on. Silloin ei tarvitse juuri itse miettiä mikä sopii minkäkin kanssa yhteen.
Voi olla persoonan mukaan pukeutumista vaikka kaikilla saman sävyistä. Esim teini ja pikkulapsi voivat pukeutua iälleen sopivalla tavalla vaikka ovatkin saman sävyisissä!
Minua ei häiritse, miten muut perheet pukeutuvat, mutta haluan, että meidän perhe pukeutuu juhlaan jokaisen persoonaa korostaen samaan sävyyn!
kiinnostaisi, miten saat vaikka jonkun hevarigootti-teinin ja prinsessa-leikki-ikäisen saman sävyisiin vaatteisiin niin, että molemmilla on oman persoonan mukaiset vaatteet?
Tai no, toki jos ei tällaisia ääriesimerkkejä ole, niin kai se on mahdollista onnistua. En siis nyt kritisoi niinkään tuota ideaa, vaan lähinnä mietin, kuinka se kaikissa tilanteissa onnistuu. Tai jos se teini ei vaan halua olla saman sävyisissä ja saman tyylisissä kuin muu perhe - niinkin voi käydä.
Tulin vain sanomaan, että kuninkaallisten pukeutumista säätelee paljon useammat säännöt kuin tavisten, tietenkin.
He eivät ole koskaan julkisuudessa yksityishenkilöinä, vaan aina töissä, virallisessa roolissaan. Säännöt varmaan vaihtelevat hovista hoviin jonkun verran, mutta ainakin naisilla pitää olla sen väriset vaatteet, että he erottuvat väkijoukossa, laukku ja hattu pitää olla, hame ei saa olla liian lyhyt, housuja ei mielellään saa käyttää ... Maakuntakierroksilla (mitä esim Ruotsissa harrastetaan), pitää varmaan maakunnan värien näkyä jossakin kohtaa vaatetusta. Oma persoonallisuus ja sen ilmaiseminen jää illanistujaisiin kavereiden kanssa, joista ei julkaista valokuvia.
Tosi hyvin oivallettu, siitähän tässäkin on kyse. Halutaan näyttää muille, että ollaan tietyntyyppinen pariskunta/perhe. Tätä mä en oo koskaan ymmärtänyt. Me olemme mieheni kanssa kaksi erillistä ihmistä ja mieheni ei mistään hinnasta suostuisi laittamaan kaulaansa esimerkiksi violettia tai ruskeaa solmiota vain siksi, että sointuisimme yhteen. Kyllä hän kaivaa kaapistaan joko mustan tai harmaan solmion, kuten aina. Ja tätä hänessä kunnioitan. Emme esitä olevamme mikään "onnellinen pikkupariskunta, toistemme täydentäjä". Se on jotenkin mielestäni kovin teennäistä. ap
huomaatko? Haluat antaa kuvan, etta me ei olla mikaan "sopo perhe", eli brandaat itsesi samalla "ei sopoksi perheeksi"... sa oot ihan oikeasti aika hassu :-)
Vertaa vaikka lapsen haalareihin, joissa lukee isolla MOLO = samaa pinkkiä miehellä ja naisella.
Jos taas haalareissa ei lue mitään merkkiä = miehellä ja naisella eri värit.
Eli eihän brändäys tarkoita sitä, että luokittelee itsensä tietyn tyyppiseksi. Se tarkoittaa mielestäni enemmän sitä, että pienillä lisäjutuilla haluaa kaikkien muidenkin näkevän, millainen olet. Lähtökohta on kuitenkin siis se merkittömyys, johon peilataan. Jos merkkiä ei ole, ei myöskään brändäystä.
huomaatko? Haluat antaa kuvan, etta me ei olla mikaan "sopo perhe", eli brandaat itsesi samalla "ei sopoksi perheeksi"... sa oot ihan oikeasti aika hassu :-)
sinä varmaan juuri siksi epäilet muiden pukeutumiseen kuuluvan "jotakin harkittua", olkoon sitten "pikkuporvalrillisuutta" tmv. koska sinä itse teet niin! Eli vaatteet ovat sinulle viesti "minä olen tälläinen, vihaan pikkuporvarillisuutta" tai mikä viestisi ikinä onkaan. Suurimmalle osalle ihmisiä vaatteet ovat vain vaatteet, niiden valintaan ei liity mitään salaista viestimistä muille ihmisille.
Jos nainen laittaa leningin X ja mies sen puvun ja siihen valitsee paidan X ja krakan X niin aika usein ne saattaavat jo ihan vahingossa mätsätä toisiinsa. Mies saattaa vaikka muistaa että ai niin minullahan on se violetti kravatti mitä en ole aikoihin käyttänyt, ja laittaa sen. Ja se "ajatus" lähti siitä kun näki vaimon kaivavan esille violetin mekkonsa/laukkunsa/huvinsa.
Ja nyt nro. 91 sitten pitää tuollaista paria pikkuporvarismin ruummillistumana, vaikka ko. parilla luultavasti on PALJON VÄHEMMÄN mietityt vaatteet päällä mitä nro 91:llä ja hänen miehellään.
On muutenkin aika typerää tehdä kenenkään pukeutumisesta mitään isoa numeroa, ketä se edes kiinnostaa? Itse kiinnitän huomion jos joku on epäsiististi pukeutunut (verkkarit häissä tmv.) ja siihen jos jollakin on aivan täydellisen ihana vaate päällään. En todellakaan kyttää mitä Virtasen perheellä on päällään, koska se ei kiinnosta :) Aina sitä juhlissa jonkun vaatteisiin kiinnittää huomion, yleensä juuri siksi että miettii mistä tuo on noin kauniin vaatteen löytänyt, mutta en todellakaan muista mitään pikku ykstyiskohtia.
Ja nyt nro. 91 sitten pitää tuollaista paria pikkuporvarismin ruummillistumana, vaikka ko. parilla luultavasti on PALJON VÄHEMMÄN mietityt vaatteet päällä mitä nro 91:llä ja hänen miehellään.
nytkö se samanvärisyys ei sitten tarkoitakaan harkittua, mietittyä ja kalliusta pukeutumista, vaikka tuolla aiemmin joku väitti niin - verrattuna muihin, jotka vaikuttavat kuin eivät olisi panostaneet pukeutumiseensa ajallisesti ja rahallisesti?
eivät tarkoita samaa asiaa.
Minä tuolla jossain aika alkupuolella jo puhuin tuosta perheen yhteensävyttämisestä. Enkä todella (eikä moni muukaan) tarkoittanut, että kaikilla pitäisi olla samanväriset vaatteet. Eikä edes miehellä saman värinen solmio kuin naisen mekko.
Silti vaatteet voivat sopia yhteen. Eikä ole mikään ongelma saada sitä goottityttöä ja prinsessamekkoista sopimaan yhteen muun perheen kanssa, kun ei se yhteensopiminen todellakaan tarkoita sitä, että kaikkien pitää sitten pukeutua mustaan, kun se teinikin pukeutuu.
Mutta minä alan tämän ketjun myötä kallistumaan tuohon, että kaikki eivät ilmeisesti ymmärrä lainkaan mitä tarkoittaa yhteensopivuus tai värien yhteen sointuminen, ellei kyseessä ole täysin sama väri.
Kyseessä on siis sen tyyppiset asiat kuten tuo jonkin mainitsema värien tummusasteen samankaltaisuus. Tai kun puhutaan murretuista väreistä, niin jotkut värien sävyt on murrettu harmaaseen, toiset ruskeaan, ja nämä eri suuntaan murretut eivät oikein istu samaan väripalettiin. Ja niin edelleen, näitä on vaikka mitä ja värien lisäksi on kuosit, leikkaukset, materiaalit ja muut tyylit, jotka vielä vaikuttavat kokonaisuuteen.
joista kaksi on pukeutunut juhliin puhtaan valkoiseen kauluspaitaan ja yksi luonnonvalkoiseen, niin yhteiskuvissa se luonnonvalkoinen paita näyttää likaiselta, kun se on niiden puhtaanvalkoisten rinnalla.
Mitäpä sillä on väliä. Kaikki lapset on kuitenkin juhlavaatteessa mikä on hyvä asia. Ja jos perheenjäsenillä on kovin eri väriset ihot, niin jollekin se puhtaanvalkoinen voi sopia paljon paremmin ja toiselle taas luonnonvalkoinen. Mutta voi se joskus näyttää hassulta, jos yksi perheenjäsen on likaisen näköisissä vaatteissa.
Herää kysymys, mikä EI ole AV-mamman mukaan WT-juttu. Meillä on usein yhteensopivat vaatteet. Mulla on oikeastaan yksi juhlamekko, (musta) jota käytän juhlavammissa tilaisuuksissa ja miehellä yksi puku. Meillä on usein mätsäävät asusteet, esim. mulla on punaiset kengät ja miehellä punainen kraka, tai mulla keltaiset sukkikset ja miehellä keltainen paita. Jos nyt tämä tekee meistä jonkun silmissä WT-pariskunnan tai miehestäni tossukan, niin en voi muuta kuin onnitella kyvystä keskittyä "olennaiseen". (Mies muuten haluaa, että mä huolehdin sen vaatetuksesta, koska se inhoaa vaatteiden ostamista ja valitsemista, eikä sillä ole oikeasti mitään silmää vaatteille.) On meillä tuulipuvutkin, ilmeisesti sekin on WT-juttu. Me nyt kuitenkin molemmat lenkkeillään koiran kanssa ja tehdään pihatöitä, joten sellainen on tarpeen. Tietenkin joku, joka pitää tuulipukua täysin turhana vaatteena voisi kertoa, mitä sitten kannattaa käyttää tuulipuvun sijaan.
että pariskunnilla on samanlaiset tuulipuvut his & hers -tyyliin. Se on mautonta, ei tuulipuvun omistaminen ylipäänsä :)
Musta solmio on perinteisesti hautajaissolmio.
Kuin myös akateemisiin iltajuhliin, esimerkiksi karonkkaan.
Häihin ja muihin "iloisiin" juhliin hän yleensä laittaa harmaan solmion. Joskus toki mustankin, etiketti ei sitä kuitenkaan edes kiellä.
Ja nyt kauhistan teitä kaikkia: minä olen useasti pukeutunut häissä mustaan! Hui!
ap
vaatteensa kravattia myöten. Olisi omistavaa ajatella, että miehen kravatti sointuu minun mekkooni. Huhhhuh.