Vasenkätinen: Virkkaatko oikealla?
Ekaluokkalainen vasurityttöni on tällä viikolla opetellut virkkaamaan koulussa. Virkkaa samoin kuin muut, siis koukku oikeassa kädessä. Onnistuukohan homma yhtä hyvin kuin vasurilla?
Viime vuonna harjoittelimme hiki hatussa sormivirkkausta vasemmalla kädellä. Oli ainakin oikeakätiselle äidille ihan kamalan vaikeaa.
Kannattaako siis virkkaus opetella oikeakätisten tyylillä vai voiko kouluun sanoa että opettaisivat virkkauksen vasurilla (ja harjoitella sitä kotonakin)?
Kommentit (25)
Itse nimittäin olen täysvasuri, erittäin hyvä hienomotoriikka (taitava käsitöissä, piirtämisessä ym. käden tarkkuudessa) mutta siitä huolimatta oikeakätinen virkkaaminen ei mitenkään onnistuisi.
Itselleni virkkaaminen oikealla kädellä tuli aikanaan luontevasti ja on onnistunut myös koulun käsityötuntien ulkopuolella. Samoin neulominen. Jos lapsesi mielestä oikealla virkkaaminen tuntuu hyvältä, niin en näe miksi olisi välttämätöntä opetella vasenkätisesti. Kyllä monia asioita voi tehdä myös "väärällä" kädellä, olen soittanut myös klassista kitaraa useamman vuoden aivan mainiosti oikeakätisesti.
Pojanpoikani halusi opetella virkkaamaan ja hän on vasenkätinen. No, olihan se oikeakätiselle mummulle aluksi hieman vaikeaa opettaa, kun oli vähän kieliongelmiakin, mutta hän oppi ja ikää on vasta 7 v. Miten opetus tapahtui? Opettelin ensin itse virkkaamaan vasemmalla kädellä ja sen jälkeen näytin pojalle miten koukusta pidetään kiinni ja miten lankaa kuljetetaan, että työ onnistuu. Tänään virkataan aainakin yksi lisko ja saa nähdä mitä muuta. Eli opetus vaatii vaivannäköä opastavalta, mutta kiitokseksi saa lapsen iloisen ilmeen, kun homma onnistuu, terv mummu
kannattaa ottaa peili avuksi, jos ei vasenkätinen opetus suju.
Vasenkätisille ei oikein käsityökirjoissakaan mallikuvia löydy, mutta itse olen ottanut oikeakätisten mallikuvista kopiot kalvolle ja kääntänyt ne. Kuvista oppilas saa katsottua vähän mallia, jos ei aikuinen heti ehdi apuun.
Tsemppiä ap, kyllä varmasti lapsesi oppii vasenkätisesti virkkaamaan!
vaikea ymmärtää open vaikeutta... Huomasin itse opettaneeni vasuria lasta syömään oikeakätisesti haarukalla ja veitsellä. Eikä edes ole ensimmäinen asia missä vaan olen sekoittanut puolet :(
Enkä oppinut mitenkään päin, kun oikeakätinen yritti opettaa. Vasta kun pääsin iltapäivähoitoon tädille, joka osasi selä neuloa että virkata vasenkätisesti, pääsin juoneen mukaan.
Missään tapauksessa ei kannata yrittää tehdä lapsesta väkisin vääräkätistä. Mulle tehtiin niin kitaran kanssa, enkä koskaan edennyt alkeita pidemmälle. Etsi vaikka kiven silmästä joku, joka osaa näyttää jutut vasemmalla.
Kysy itseltäsi: osaisitko otse virkata vasemmalla, jos joku sen sulle näyttäisi? Veikkaan, ettet mitenkään osaisi, etkä edes pystyisi vaikka haluaisit. Sama se on vasenkätisillä.
oikealla kädellä, vaikka ei siitä oikein mitään tahtonut tulla. En tiennyt, että heillä oli alkanut virkkaamisen opettelu, niin en osannut erikseen asiasta sanoa. Sinänsä opettajien kyllä pitäisi asiasta tietää, mutta eivät näköjään välitä.
Poikamme oli vähän pulassa myös silloin, kun sormi murtui vasemmasta kädestä ja se oli paketissa muutaman viikon. Joutui yhtäkkiä kirjoittamaan oikealla, se oli tietenkin hidasta ja rasittavaa. Lopputuloskin oli enemmän harakanvarpaita muistuttavaa alussa. Silti lapsen piti tehdä sama määrä läksyjä ja tehtäviä sekä kotona että koulussa kuin ennenkin, ei annettu turhia lepotaukoja :(
vasenkätisistä lapsistanne. Tiedoksi, enää ei eletä keskiaikaa ja lapsella on täydet ihmisoikeudet.
Vielä kerran: miettikää omalle kohdalle. Miten sujuisi käsityöt vasemmalla.
Itselleni virkkaaminen oikealla kädellä tuli aikanaan luontevasti ja on onnistunut myös koulun käsityötuntien ulkopuolella. Samoin neulominen. Jos lapsesi mielestä oikealla virkkaaminen tuntuu hyvältä, niin en näe miksi olisi välttämätöntä opetella vasenkätisesti. Kyllä monia asioita voi tehdä myös "väärällä" kädellä, olen soittanut myös klassista kitaraa useamman vuoden aivan mainiosti oikeakätisesti.
ja neulomaan vasenkätisesti, edes jotenkin. Tyttö ei ole vielä kauhean innostunut ollut opettelemaan, koulussa ovat opetelleet vasta sormivirkkauksen.
Ja joo, hankalaa on. Mulle siis ;D Joudun jotenkin kääntämään koko ajatusmaailmani nurinpäin. Muuten esim. neulominen sujuu joutuisasti sen kummemmin edes ajattelematta vaikka telkkua katsellessa. Mutta ehkä tää tästä...
Joidenkin asioiden opettaminen on toisaalta jopa helpompaa vasenkätisesti. Sen sijaan, että pitäs vääntelehtiä lapsen selän takana, voin istua lasta vastapäätä ja näyttää miten joku asia tehdään. :D
Meillä on tytöllä oma räpsä (harrastaakin kyllä pesistä) jota pitää mukana koulussa, kun on pesistä liikuntatunnilla. Vaikka tyttö on ihan umpivasuri (ollut ihan vauvasta saakka) hän kuitenkin lyö pesäpalloa oikeakätisesti. Valmentajan kanssa sitä testailtiin pitkään, mutta niin vaan se lyönti lähti luontevammin oikeakätisesti.
Ja on omat sakset sun muut. Tosin sakset tuppaa olemaan enemmän hukassa, kuin käytössä :P Jos jossain vaiheessa alkaa tarvita esim. purkinavaajaa tms. niin hankitaan sitten. Tähän saakka on pärjätty näillä välineillä.
Neulon oikeakätisesti, mutta virkkaaminen vaatii jo paremman käden ketteryyttä. Kyllä lapselle täytyy opettaa virkkaus vasenkätisesti tai siitä ei tule yhtään mitään!
En ymmärrä miten tämä on vielä tänäpäivänä niin hankalaa! Mun pitää varmaan opettaa omien lasteni vasenkätiset kaverit joku päivä virkkaamaan, kun opet ei osaa vaihtaa kätisyyttä.
En ymmärrä miten tämä on vielä tänäpäivänä niin hankalaa! Mun pitää varmaan opettaa omien lasteni vasenkätiset kaverit joku päivä virkkaamaan, kun opet ei osaa vaihtaa kätisyyttä.
Tuntuu että ope ei muutenkaan huomaa vasenkätisyyttä millään. Pesiksessänkään ei vasenkätisten räpsää ole. Sakset sentään on.
Voisiko opelle oikeasti sanoa että toivoisimme että tytölle opetettaisiin koulussa virkkausta vasenkätisesti? En tiedä miten tuo vähän vanhempi miesope siitä edes selviää (ei omien sanojensa mukaan ole mikään rättikässätaitaja). Koulunkäyntiavustaja on vissiin ollut päävastuussa virkkauksessa.
Iltiksessä ovat virkanneet "huvikseen", siellä yksi täti on tytön mukaan vasuri. Hän ehkä voisi helpoiten auttaa tässä.
ap
mutta olen enemmänkin sekakätinen kuin vasuri (kirjoitan vasurilla kyllä). Voisin kuvitella, että täysin (tai enemmän) vasurin olisi helpompi virkata vasemmalla, sillä se oikean käden hienomotoriikka ei varmastikaan ole samaa luokkaa kuin vasemman.
Tuo oli tosi ongelmallista koulussa kun kukaan ei soannut opettaa vasenkätisesti. Virkkaamaan opin itse sitkeällä harjoittelulla.
http://sisukkuutta.blogspot.fi/2014/01/virkkaustrilogia-osa-3.html
Pidän käsityöaiheista blogia, johon olen laittanut virkkausohjeet myös vasenkätiselle.
Olen vasenkätinen ja virkkaan molempikätisesti, neulon vasenkätisesti, käytän hiirtä molempikätisesti, kirjoitan vasemmalla, leikkaan saksilla oikealla sekä keilaan ja pelaan pesäpalloa molempikätisesti ja kitaraa soittaisin (jos osaisin) niin että kaula on oikeassa kädessä. Harva vasuri on pelkästään vasuri ja kannattaa kokeilla kumpaakin kättä kun johonkin hommaan ryhtyy.
kirjoitan vasemmalla. leikkaan saksilla ja kudon,virkkaan kuten oikeakätiset. palloa heitän, sekä lyön pesäpalloa sekä vasurilla että oikealla, kuten myös käytän aterimia. Olen varmastikin molempikätinen koska en osaa esim. kattaa pöytää loogisesti jommalle kummalle kädelle...
Olen vasenkätinen 70-luvun lapsi. Ei opetettu koulussa erikseen vasenkätisesti neulomaan eikä virkkaamaan, mutta oikealla opin molemmat taidot, En nut mikään mestari kummassakaan ole, mutta olen kuitenkin omia oikeakätisiä tyttäriäni pystynyt neuvomaan käsitöissä. Muuten olen aivan vasenkätinen.
Mutta ope ei ehkä osaa sitä opettaa.
Kaverini on vasuri, hänet _pakotettiin_ koulussa virkkaamaan oikeakätisesti. Arvaa vain, onko virkannut sen koommin.