Mikä puoltaisi vaikean esiteiniesikoisen siirtämistä koulukotiin?
Tätä minulle on ehdotettu, en itse näe siinä mitään hyvää, mutta haluaisin ymmärtää koulukodin kannattajien ajatusmaailmaa.
Poika on:
- 12-vuotias adhd
- vaatii järkyttävän panostuksen ja huudon jotta tekee yksinkertaisimmankin asian, esim läksyt tehdään kyllä, kunhan niistä on tapeltu tunti
- ylimielinen auktoriteettejä kohtaan, tottelee koulussa vain yhtä opettajaa. Kotona kyllä kunnioittaa, mutta yrittää nostaa ylimielisen asenteen heti kun vain saa siihen mahdollisuuden
- laiska ja haluton liittyen kaikkeen muuhun kuin mielenkiinnon kohteisiinsa
- toisinaan toisten tunteita huomioimaton ja töykeä
- ylivilkas ja häiritsee koulussa, kotona on nyt oppinut olematta puhumaan päälle, isossa ryhmässä se ei kuitenkaan onnistu
- kiinnostunut kaikesta pelottavasta, kuten death metal -bändit jne
- tästä huolimatta käy normaalia kutosluokkaa ilman henkilökohtaista avustajaa
Toiset läheisemme ovat sitä mieltä että kasvaakseen "normaaliksi", poika pitäisi sijoittaa. perheneuvola on kuitenkin meidät kelpo kasvattajiksi todennut.. Meillä on kuitenkin rajat, rakkautta, tavallinen perhe ja kaksi pikkuveljeä (6 ja 8 -vuotiaan) joiden kasvatuksessa ei ole koskaan ollut juurikaan ongelmia. No, heillä ei olekaan adhd:ta..
Ja rakastan haastavaa esikoistani, en todellakaan tahdo häntä pois kotoa!!
Kommentit (89)
kuin alkuperäisen viestisi, en siis seurannut tätä muuta keskustelua.
Sinuna laittaisin pojan koulukotiin tietyksi ajanjaksoksi, esim. kuukaudeksi ja tämän jälkeen vaatisin pojalle kouluun henkilökohtaisen hyvän koulunkäyntiavustajan.
viedä lapsensa jos sukulaiset sitä sattuu ehdottaamaan. Olen luullut että sinne mennään ihan muuta kautta. Oletko muuten kuinka usein vienyt omia lapsiasi koulukotiin?
eiköhän olisi laitokset täynnä, jos jokainen pahansuopa sukulainen saisi tahtonsa läpi ;) Oikeasti ap yritä saada teitä tukemaan hyvä asiantuntijatiimi ja luota sitten sekä heihin että intuitioosi.
ravinnosta pois kaikki lisäaineet jne, voi tapahtua ihmeitä pelkästään sillä.
koulukodissa on pakko totella, tai lomat palaa.
omalla kohdalla, ehkä käänteen tekevin asia oli kun omahoitaja peru koko syysloman kun haukuin silloin sen koiria.
Kyllä teki hyvää teinille joka oli saanut kasvatuksen: kaikki mulle heti nyt, kultalusikka suussa syntynyt.
kaiken sen itkun ja raivon jälkeen, avautu silmät pikkusen.
Pikemminkin lapsi tuntisi tulleensa hylätyksi ja siitä voisi tulla lisää ongelmia.
Tärkeintä ADHD-lapsilla minun mielestäni on pitää rutiineista kiinni. Ja tietenkin rajat.
Empatiakykyä ja vastuunottoa voisi yrittää lisätä omalla lemmikillä. Tietenkin päävastuu lemmikistä olisi vanhemmilla.
Tätä minulle on ehdotettu, en itse näe siinä mitään hyvää, mutta haluaisin ymmärtää koulukodin kannattajien ajatusmaailmaa.
Poika on:
- 12-vuotias adhd
- vaatii järkyttävän panostuksen ja huudon jotta tekee yksinkertaisimmankin asian, esim läksyt tehdään kyllä, kunhan niistä on tapeltu tunti
- ylimielinen auktoriteettejä kohtaan, tottelee koulussa vain yhtä opettajaa. Kotona kyllä kunnioittaa, mutta yrittää nostaa ylimielisen asenteen heti kun vain saa siihen mahdollisuuden
- laiska ja haluton liittyen kaikkeen muuhun kuin mielenkiinnon kohteisiinsa
- toisinaan toisten tunteita huomioimaton ja töykeä
- ylivilkas ja häiritsee koulussa, kotona on nyt oppinut olematta puhumaan päälle, isossa ryhmässä se ei kuitenkaan onnistu
- kiinnostunut kaikesta pelottavasta, kuten death metal -bändit jne
- tästä huolimatta käy normaalia kutosluokkaa ilman henkilökohtaista avustajaaToiset läheisemme ovat sitä mieltä että kasvaakseen "normaaliksi", poika pitäisi sijoittaa. perheneuvola on kuitenkin meidät kelpo kasvattajiksi todennut.. Meillä on kuitenkin rajat, rakkautta, tavallinen perhe ja kaksi pikkuveljeä (6 ja 8 -vuotiaan) joiden kasvatuksessa ei ole koskaan ollut juurikaan ongelmia. No, heillä ei olekaan adhd:ta..
Ja rakastan haastavaa esikoistani, en todellakaan tahdo häntä pois kotoa!!
tää on just niin virhe, itellä ei oo montaa vuotta edes siitä kun laitoksessa kasvoin. En todellakaan tuntenut, että mua ois hylätty.
Ei teinit mitään idiootteja ole.. Mä ainakin tajusin, ettei äiti mahtanut mulle mitään kun olin elänyt koko elämäni pumpulissa!
koulukodissa on pakko totella, tai lomat palaa. omalla kohdalla, ehkä käänteen tekevin asia oli kun omahoitaja peru koko syysloman kun haukuin silloin sen koiria. Kyllä teki hyvää teinille joka oli saanut kasvatuksen: kaikki mulle heti nyt, kultalusikka suussa syntynyt. kaiken sen itkun ja raivon jälkeen, avautu silmät pikkusen.
Poikani ei ole kultalusikka suussa syntynyt, eikä oleta saavansa kaikkea. Esimerkiksi joululahjaksi tietää saavansa yhden toiveen, mikäli se on alle sata euroa. Lisäksi pienempiä yllätyksiä on tulossa. Poika on oppinut myös jakamaan, teemme kaikkemme saadaksemme itsekkyyden minimoitua. Sitähän kyllä on liikaa, mutta ero perheestäkö sen tosiaan poistaisi?? Ja kyllä meillä on pakko totella, tosin tottelee vasta kun uhkaillaan rangaistuksilla ja huudetaan. Mutta tottelee kuitenkin. Esim kotiintuloajoista saattaa joskus myöhästyä max 5 minuuttia, ja sitä jo pyytää itse anteeksi. Kotiintuloajoista väännetään kuitenkin joka viikko, kun kaikki muut saavat olla pidempään... No totuus tietenkin on että 1 tai 2 saa olla pidempään...
Onko tuosta jotain tutkimuksia olemassa? Voin kyllä uskoa että lisäaineilla voisi olla tällaistakin haittaa.
ravinnosta pois kaikki lisäaineet jne, voi tapahtua ihmeitä pelkästään sillä.
jonka häkin siivouksen, ruokinnan ja veden vaihdon hoitaa itse. Äidin avustuksella ja muistutuksella. Siitä ei tappele koska tietää että lemmikki menee pikkuveljelle ´jos siitä tapellaan. Jatkuvaa muistuttelua siitä kuitenkin joutuu tekemään, ei se itsestään hoituisi..
ap
kyllä se elää pumpulissa, vaikka lopulta tottelee, niin helkatin monen mutkan kautta vasta... Siellä laitoksessa pitää totella heti...
-ohis
jonka häkin siivouksen, ruokinnan ja veden vaihdon hoitaa itse. Äidin avustuksella ja muistutuksella. Siitä ei tappele koska tietää että lemmikki menee pikkuveljelle ´jos siitä tapellaan. Jatkuvaa muistuttelua siitä kuitenkin joutuu tekemään, ei se itsestään hoituisi.. ap
muistuttelua, käskyä jne,
eli pitäisi olla jo niin, että se poika hoitaa ne _ilman_ muistuttelua... eli kun ei hoida velvotetta niin ei muuta kuin pienemmille se rakas ötökkä.
laitetaan kaikki lapset koulukotiin, kun niitä tarvii kerrankin jostain muistuttaa :D
Tsemppiä ap:lle.
että siellä on selvät säännöt, joita on toteltava. Tietenkin siellä on pitkälti myös viidakon laki voimassa lasten kesken, mutta kyllä sekin saattaa vähän avata lapsen silmiä.
jonka häkin siivouksen, ruokinnan ja veden vaihdon hoitaa itse. Äidin avustuksella ja muistutuksella. Siitä ei tappele koska tietää että lemmikki menee pikkuveljelle ´jos siitä tapellaan. Jatkuvaa muistuttelua siitä kuitenkin joutuu tekemään, ei se itsestään hoituisi.. ap
muistuttelua, käskyä jne, eli pitäisi olla jo niin, että se poika hoitaa ne _ilman_ muistuttelua... eli kun ei hoida velvotetta niin ei muuta kuin pienemmille se rakas ötökkä.
Siksi sitä muistuttelua ja patistustakin tarvitaan hieman enemmän kuin toisilla samanikäisillä lapsilla. Adhd ei parane laitoksessa...
ap
muistuttelua, käskyä jne,
eli pitäisi olla jo niin, että se poika hoitaa ne _ilman_ muistuttelua... eli kun ei hoida velvotetta niin ei muuta kuin pienemmille se rakas ötökkä.
että lapsella jolla on adhd homma toimisi ihan näin niin kuin normaalin lapsen kanssa toimisi.
Joo, mutta ihanne tilannehan olisi, se, että lapsi olisi vastuussa ja ottaisi sen vastuun ilman muistuttelua jne.
Joten tulee vähän olo, että oisko liikaa annettu periksi?
en kuvaillutkaan poikaasi, vaan itseäni.
Jotenkin vain samaistuin tilanteeseen. Itse olin muutaman vuoden laitoksessa, ja teki hyvää..
vaikkakin on ihan luonnollista pyrkiä selittämään asiat ja tilanteet itsenä ja oman perheen eduksi. Tuskinpa pojan sijoitusta koulukotiin suositellaan pelkästään sen takia, että hamsterin häkin siivouksesta joutuu huomauttamaan.
Oletko selvittänyt poikasi mahdollisuutta saada kouluun henkiklökohtainen avustaja tai mahdollisuutta päästä pienluokalle? Annat kuitenkin kuvan että kotona poikasi on jollain tavoin hallittavissa.
Mun perhe toimi tukiperheenä monille ongelmanuorille ja lapsille. Kyllä voin sanoa että on selkeästi muutama sellainen ikäkausi jolloin se muualle sijoitus kolahtaa kovasti. Varhaisteinit eivät todellakaan osaa ajatella noin kypsästi kuin sinä vaan kyllä heillä aika usein tuli lisää ongelmia ja itsetunto-ongelmia kaiken muun lisäksi.
nelkku
tää on just niin virhe, itellä ei oo montaa vuotta edes siitä kun laitoksessa kasvoin. En todellakaan tuntenut, että mua ois hylätty.
Ei teinit mitään idiootteja ole.. Mä ainakin tajusin, ettei äiti mahtanut mulle mitään kun olin elänyt koko elämäni pumpulissa!
Mä uskon, että adhd on ihan uus sairausmuoto joka on ilmenny lisäaineiden tullessa kuvioihin.
en tiedä mistä netistä voisi lisää lukea, mutta dokumentin olen joskus nähnyt.
Joillakin vain se adhd puhkeaa, joillakin ei.
joillakin kannabis laukaisee skitsofrenian ja joillakin ei.
ei kannata pitää ihan humpuukkina. lisäaineet on saanut kaikenlaista pahaa aikaseksi.
Kukaan ei tykkää häiriköistä, mutta vain päästään vinksahtanut neurootikko leimaa kaikki erityislapset häiriköiksi ja ajattelee, että jo pelkkä diagnoosin kertominen tarkoittaa sitä, ettei lasta muka yritetä kasvattaa.
Sun mussutuksesi on jo kuultu. Hus hakemaan iltalääkkeesi!