Mikä puoltaisi vaikean esiteiniesikoisen siirtämistä koulukotiin?
Tätä minulle on ehdotettu, en itse näe siinä mitään hyvää, mutta haluaisin ymmärtää koulukodin kannattajien ajatusmaailmaa.
Poika on:
- 12-vuotias adhd
- vaatii järkyttävän panostuksen ja huudon jotta tekee yksinkertaisimmankin asian, esim läksyt tehdään kyllä, kunhan niistä on tapeltu tunti
- ylimielinen auktoriteettejä kohtaan, tottelee koulussa vain yhtä opettajaa. Kotona kyllä kunnioittaa, mutta yrittää nostaa ylimielisen asenteen heti kun vain saa siihen mahdollisuuden
- laiska ja haluton liittyen kaikkeen muuhun kuin mielenkiinnon kohteisiinsa
- toisinaan toisten tunteita huomioimaton ja töykeä
- ylivilkas ja häiritsee koulussa, kotona on nyt oppinut olematta puhumaan päälle, isossa ryhmässä se ei kuitenkaan onnistu
- kiinnostunut kaikesta pelottavasta, kuten death metal -bändit jne
- tästä huolimatta käy normaalia kutosluokkaa ilman henkilökohtaista avustajaa
Toiset läheisemme ovat sitä mieltä että kasvaakseen "normaaliksi", poika pitäisi sijoittaa. perheneuvola on kuitenkin meidät kelpo kasvattajiksi todennut.. Meillä on kuitenkin rajat, rakkautta, tavallinen perhe ja kaksi pikkuveljeä (6 ja 8 -vuotiaan) joiden kasvatuksessa ei ole koskaan ollut juurikaan ongelmia. No, heillä ei olekaan adhd:ta..
Ja rakastan haastavaa esikoistani, en todellakaan tahdo häntä pois kotoa!!
Kommentit (89)
death metal bändeistä? :D Enemmän mä olisin huolissani pojasta joka on kiinnostunut amis-popista ja iskelmästä :)
siitä, että kiinnostuksen kohteet ovat aika "mustia". Toiset pitävät sitäkin psyykkisenä oireena, minä itse en.
ap
Tosiaan, lääkitys on, lisäksi viikottainen ryhmäterapia. Koulussa ei ole mitään tukitoimia, ei ole varaa. Uskokaa pois, yritetty on! Mutta teidän viestit tosiaan auttoi minua ymmärtämään sukulaisten kannan, silti itse olen samaa mieltä kuin ennenkin. Poika pysyy varmasti kotona, kokeillaan tiukentaa kuria entisestään kuitenkin. Johdonmukaisuus on joskus vaikeaa, siinä minulla varmasti on paljon parantamista.. ap
Vastuuta ja porkkanaa senkin edestä.
mun mielestä tarvikaan kertoa. En mäkään koskaan kerro ihan kaikkea ettei mua tunnistettaisi täältä. Nytkin kirjotan eri murteella kun puhun.
Toi henkilökohtainen avustaja tuli itsellekin mieleen, sillon niitä ei ollut kun meillä oli niitä sijoituslapsia. Mut käsittääkseni nykyään henkilökohtaisen avustajan saamiseen on ihan joku lainturva. Tutki asiaa ap.
Hyvä että pojalla on hamsteri. Voisit kokeilla toimia viikon ajan siten, ettet muistuttelisikaan vedestä tai ruoasta. Voit itse salaa vaihtaa hamsterin veden tai lisätä pikkuisen ruokaa. Laita vettä sen verran mitä pullossa sillä hetkellä on tai ihan pikkuisen enemmän. Kuitenkin niin että poika ei huomaa. Katso mitä tapahtuu.
nelkku
vaikkakin on ihan luonnollista pyrkiä selittämään asiat ja tilanteet itsenä ja oman perheen eduksi. Tuskinpa pojan sijoitusta koulukotiin suositellaan pelkästään sen takia, että hamsterin häkin siivouksesta joutuu huomauttamaan.
Oletko selvittänyt poikasi mahdollisuutta saada kouluun henkiklökohtainen avustaja tai mahdollisuutta päästä pienluokalle? Annat kuitenkin kuvan että kotona poikasi on jollain tavoin hallittavissa.
Kannattaa nyt ensinnäkin muistaa, KETKÄ sitä koulukotia ap:lle ovat suositelleet. Aloituksen mukaan hänen maallikko-lähipiirinsä - eivät siis asiantuntijat.
Ja mitä tulee henkilökohtaiseen avustajaan, niin sellaista voi yrittää vammaispalvelulain kautta. Mutta koska adhd-lapset eivät ole vammaisiksi luokiteltavia, sellaisen saaminen on yhtä todennäköistä kuin lottovoitto. Ei ainakaan täällä stadissa onnistu kuin vaikeasti vammaisille, liikuntaesteisille/hengenvaarassa oleville (vaikeat diabeetikot tms). Olen kysynyt, kun selvitin muutama vuosi sitten asperger-lapseni koulunkäyntivaihtoehdot perusteellisesti.
Erityisopetukseen pääseminenkin voi olla joissain kunnissa kiven alla. Eikä ap ainakaan oman havaintoni mukaan edes sellaista tuossa miettinyt, olisiko tarpeenkaan.
-as-lapsen äiti-
Kun moinen mölyävä ääliöapina poistuisi päiväjärjestyksestä.
Miten muuten äitinä sallit sen, etät poika ei tottele koulussa? Siinäpä oikein ääliöäiti, ei ihme että pentukin on idiootti.
Vaikka sinä häntä äitinä rakastat, tiedäthän että kaikki muut vihaavat tuollaisia pentuja?
Koulukotiin vaan, pois tavallisten ihmisten elämää häiritsemästä.
Tottelee paremmmin, kun on lääkitys, koska lääkitys vaikuttaa myös siihen uhmakkuuteen tarkkaavuuden kautta.
Ihan normaalia on adhd lapselle, ettei tottele helposti.Kahden erityisen äidin lapsena ole oppinut yhden asian.
ÄLÄ PUHU LAPSESTASI MUILLE IHMISILLE!
Ihmiset vaan satuttavat sua kommenteillaan, niin siksi älä puhu ja jos puhut niin puhu vain hyvää.
Ihmiset on ilkeitä, siis vielä kerran ÄLÄ PUHU.Kaikkea hyvää teille!
lapsi käyttäytyy todella omituisesti? Lähinnä siinä pitää äitiä täysin idioottina lapsen lisäksi, jos selittelee kuinka ihana mussukka on, samaan aikaan kun lapsi potkii koiraa siinä vieressä... NÄitäkin on nähty.
Ei lisää KURIA!!!
Tosiaan, lääkitys on, lisäksi viikottainen ryhmäterapia. Koulussa ei ole mitään tukitoimia, ei ole varaa. Uskokaa pois, yritetty on! Mutta teidän viestit tosiaan auttoi minua ymmärtämään sukulaisten kannan, silti itse olen samaa mieltä kuin ennenkin. Poika pysyy varmasti kotona, kokeillaan tiukentaa kuria entisestään kuitenkin. Johdonmukaisuus on joskus vaikeaa, siinä minulla varmasti on paljon parantamista.. ap
Vastuuta ja porkkanaa senkin edestä.
Kuten tuolla sanoinkin, lapsellasi on jo nyt aika tiukka kuri. Jos joka asiasta saa käskyttää monasti, se on merkki siitä, että PELKKÄ KURI EI RIITÄ.
Lisää siis motivaatiota palkitsemisella. Kokeile edes muutama kk!
-se as-lapsen äiti-
kuin alkuperäisen viestisi, en siis seurannut tätä muuta keskustelua.
Sinuna laittaisin pojan koulukotiin tietyksi ajanjaksoksi, esim. kuukaudeksi ja tämän jälkeen vaatisin pojalle kouluun henkilökohtaisen hyvän koulunkäyntiavustajan.
Miten muuten äitinä sallit sen, etät poika ei tottele koulussa? Siinäpä oikein ääliöäiti, ei ihme että pentukin on idiootti.
Vaikka sinä häntä äitinä rakastat, tiedäthän että kaikki muut vihaavat tuollaisia pentuja?
Ja ihan ekana voisit pestä silkkarisi. Et selvästi nähnyt ap:n aloituksessa kohtaa, jossa hän kertoi, että lapsi tottelee yhtä opettajaa ja ettei koulusta ole ehdoteltu koulukotia.
Kehtaatkin olla haukkumassa nimettömänä nettikeskustelussa toisten lapsia.
kuin alkuperäisen viestisi, en siis seurannut tätä muuta keskustelua.
Sinuna laittaisin pojan koulukotiin tietyksi ajanjaksoksi, esim. kuukaudeksi ja tämän jälkeen vaatisin pojalle kouluun henkilökohtaisen hyvän koulunkäyntiavustajan.
Onko sinusta ihan oikeasti jokin syy, miksi ap:n pitäisi SUKULAISTEN mutu-neuvojen takia panna lapsi kauas kotoa kuukaudeksi?
Ja kuten sanottua, henkilökohtaista avustajaa ei saa adhd-diagnoosilla.
on näitä "erityislapsia", jotka sitten opettajan silmän välttäessä hakkaavat ja potkivat toisia lapsia, kielenkäyttö on sellaista vittua ja pillua kakkosluokkalaisella jo että en ole ennen moista kuullut jne. Näitä sitten lyödään opettajien riesoiksi normaaliluokkiin toisten opetusta ja opiskelua vaikeuttamaan, vaikka oikea osooite olisi kyllä ihan joku muu!! V**** aivan älyttömästi sitten selvitellä näiden "eirtyisien" edesottamuksia ja vanhempien ensimmäinen kommentti joka asiaan one, että voi voi, kun se meidän Jesse-Kimi on "erityislapsi". Välillä tuntuu, että ne lapset on kasvatettu sellaisiksi...
En mä oo suositellu mitään karnosiineja jne ??????? vain luopumista lisäaineista. ja mahdollisimman luonnollista ruokaa. sitä mikä ravintoon on kuulunut, kun ihminen on kehittynyt (eläimenä niinkuin muutkin eläimet)
mä uskon ihmisen evoluutioon ja luonnolliseen ruokaan.
ja itselläni ainakin pirun hyvä olo. entiseen verrattuna.
toki vähän kalliimpaa ja aluksi hankalaa, mutta jos itselläni olisi erityislapsi niin kokeilisin ja panostaisin. mielummin kun lääkkeisiin.
Tottelee paremmmin, kun on lääkitys, koska lääkitys vaikuttaa myös siihen uhmakkuuteen tarkkaavuuden kautta.
Ihan normaalia on adhd lapselle, ettei tottele helposti.Kahden erityisen äidin lapsena ole oppinut yhden asian.
ÄLÄ PUHU LAPSESTASI MUILLE IHMISILLE!
Ihmiset vaan satuttavat sua kommenteillaan, niin siksi älä puhu ja jos puhut niin puhu vain hyvää.
Ihmiset on ilkeitä, siis vielä kerran ÄLÄ PUHU.Kaikkea hyvää teille!
lapsi käyttäytyy todella omituisesti? Lähinnä siinä pitää äitiä täysin idioottina lapsen lisäksi, jos selittelee kuinka ihana mussukka on, samaan aikaan kun lapsi potkii koiraa siinä vieressä... NÄitäkin on nähty.
Tässä ei ollut kyse siitä, etteikö ap olisi lähipiirilleen kertonut lapsensa diagnoosia. Vaan että lähipiiri tyypilliseen av-mammatyyliin haluaa ratkaista ap:n ongelmat sulkemalla erityisen lapsen laitokseen, pois silmistä.
Asiantuntijat eivät ole ap:lle ehdotelleet sitä koulukotia, vaan lähipiirin maallikot.
Kyse on siis siitä, ettei sen erityislapsen aiheuttamia arjen ongelmia kannata liikaa purkaa läheisilleen, koska heillä on yleensä hyvin yksioikoisia neuvoja ja kommentteja.
En mä oo suositellu mitään karnosiineja jne ??????? vain luopumista lisäaineista. ja mahdollisimman luonnollista ruokaa. sitä mikä ravintoon on kuulunut, kun ihminen on kehittynyt (eläimenä niinkuin muutkin eläimet)
mä uskon ihmisen evoluutioon ja luonnolliseen ruokaan.
ja itselläni ainakin pirun hyvä olo. entiseen verrattuna.
toki vähän kalliimpaa ja aluksi hankalaa, mutta jos itselläni olisi erityislapsi niin kokeilisin ja panostaisin. mielummin kun lääkkeisiin.
ja adhd:n (ja aspergerin) ravitsemushoitoon kuuluu kyllä paljon muutakin, kuten mainitsemani gluteenittomuus, sokerittomuus JA lisäravinteet.
-as-lapsen äiti-
on näitä "erityislapsia", jotka sitten opettajan silmän välttäessä hakkaavat ja potkivat toisia lapsia, kielenkäyttö on sellaista vittua ja pillua kakkosluokkalaisella jo että en ole ennen moista kuullut jne. Näitä sitten lyödään opettajien riesoiksi normaaliluokkiin toisten opetusta ja opiskelua vaikeuttamaan, vaikka oikea osooite olisi kyllä ihan joku muu!! V**** aivan älyttömästi sitten selvitellä näiden "eirtyisien" edesottamuksia ja vanhempien ensimmäinen kommentti joka asiaan one, että voi voi, kun se meidän Jesse-Kimi on "erityislapsi". Välillä tuntuu, että ne lapset on kasvatettu sellaisiksi...
ap:n lapsi on, että hän on mölyapina ja hakkaa koulukavereita? Ihan tosiko tiedätte? Mistä?
Menkää nyt oikeasti niin pitkälle kuin pippuri kasvaa. Kenestäkään ei tee väkivaltaista pelkkä adhd-diagnoosi. Eikä ap kerro, että poikansa olisi väkivaltainen, ainoastaan levoton.
en mä mitään näin ihmeparannut konstia tarjonnutkaan, vaan mahdollista helpotusta.
en tarkattanut missään vaiheessa, että tämä oli ainoa hoito.
ap:n lapsi on, että hän on mölyapina ja hakkaa koulukavereita? Ihan tosiko tiedätte? Mistä?Menkää nyt oikeasti niin pitkälle kuin pippuri kasvaa. Kenestäkään ei tee väkivaltaista pelkkä adhd-diagnoosi. Eikä ap kerro, että poikansa olisi väkivaltainen, ainoastaan levoton.
onko sinusta oikein, että koko luokka kärsii yhden vuoksi?
en mä mitään näin ihmeparannut konstia tarjonnutkaan, vaan mahdollista helpotusta.
en tarkattanut missään vaiheessa, että tämä oli ainoa hoito.
myös ihan ravitsemusterapiaa, ja siihen kuuluu mainitsemiani asioita. Eikä seKÄÄN tehoa kaikkiin, edes likimain - vaikka on paljonkin kattavampaa kuin pelkkä lisäaineiden välttely. Mikä on terveellistä ihan kaikille meistä.
ap:n lapsi on, että hän on mölyapina ja hakkaa koulukavereita? Ihan tosiko tiedätte? Mistä?Menkää nyt oikeasti niin pitkälle kuin pippuri kasvaa. Kenestäkään ei tee väkivaltaista pelkkä adhd-diagnoosi. Eikä ap kerro, että poikansa olisi väkivaltainen, ainoastaan levoton.
onko sinusta oikein, että koko luokka kärsii yhden vuoksi?
Et mistään. Haastava oppilas se ap:n poika varmasti on, mutta ainakaan ap:n aloituksen mukaan ei OPETTAJA ole ehdottanut mitään koulukotia.
Ja minkä helskatin takia ap:n pitäisi lähettää lapsensa kauas kotoa siksi, ettei kunta kykene järjestämään erityisopetusta muuta kuin integroimalla lapset normaaliluokkiin ilman tukitoimia?
no ehkä se ongelma on se et se on liiankin kattava?
äh en jaksa.. syökää lääkkeitä ja sairastakaa.
kaikki lapset tottelevat AINA ensimmäistä käskyä??? En oo vielä semmosta perhettä tavannu...