Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkyvyttömyyseläkkeeltä äitiyslomalle?

Vierailija
10.11.2011 |

Miten ihmeessä äitiysraha lasketaan? Onko se ainoa tulo sen jälkeen?

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 11:06"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 11:01"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 10:30"]Eläkkeen maksua ei tosiaan keskeytä äitiysloma, miten se voisikaan?
Olen saanut kaksi lasta eläkkeellä, vakuutusyhtiö maksoi eläkkeen ja Kela äp-rahan. Näin sen kuuluu mennä, eläkkeen maksuun eivät vaikuta mahdolliset muut tuet.
[/quote]

Luulisi, ettei kahta tukea makseta. Äitiyspäiväraha maksetaan, kun ei voi saada palkkaa
[/quote]

Mutta jos on eläkkeell JA äitiyslomall??? Eikainet sitä voi olla vaan jommall kummall, sit valitteisin et en oo äitiyslomal olleska vaa pelkästä eläkkeel kai se eläke on parempi ko eläkkeest laskettu äitiyspäiväraha??
[/quote]

Samoin kuin voi olla joko töissä tai äitiyslomalla

Vierailija
42/59 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 11:30"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 11:22"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 11:01"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 10:30"]Eläkkeen maksua ei tosiaan keskeytä äitiysloma, miten se voisikaan?
Olen saanut kaksi lasta eläkkeellä, vakuutusyhtiö maksoi eläkkeen ja Kela äp-rahan. Näin sen kuuluu mennä, eläkkeen maksuun eivät vaikuta mahdolliset muut tuet.
[/quote]

Luulisi, ettei kahta tukea makseta. Äitiyspäiväraha maksetaan, kun ei voi saada palkkaa
[/quote]
No, maksetaan. Ei kyse ole luulosta. Eläke on korvaus työkyvyttömyydestä. Ei raskaus tätä muuta.

Nuoret eläkeläiset ovat ehkä kurjimmassa asemassa tässä yhteiskunnassa. Ei tarvitse huolestua, ei meille liikaa tukia makseta.
[/quote]

Tähän täytyy saada muutos jos näin on. Kaksi päällekkäistä tukea on väärin
[/quote]

Tervetuloa elämään mun elämää. Näet todella, mikä täällä on väärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 11:28"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 11:08"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 11:05"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 11:02"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 10:58"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 09:48"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 09:39"]Ihmettelen myös että jos on niin sairas ettei kykene työhön niin miten voisi vastata vauvan tarpeisiin? Toivottavasti joku ottaa huostaan nämä ressukat. Ei saisi olla niin hullu että tekee lapsen tahallaan sairauteensa. Ensin työhön ja kuntoon ja sitten lapsi kun sen voi itse hoitaa ja elättää.
[/quote]

Kuntoutuksessa voi olla hyvin erilaisista syistä, psyykkisistä tai fyysisistä.
Selkävaivat, työuupumus, suolistotaudit, masennus, reuma, elämänkriisi, onnettomuus, paniikkihäiriö...
En nyt keksi miten esim.välilevynpullistuma tekisi ihmisestä kyvyttömän vanhemmaksi.

Entä jos on tehnyt jo lapsen ja sairastuu?.

[/quote]

Jokaisessa tapauksessa toimintakyky on alentunut.
Muuten olisi työkykyinen
[/quote]

Toimintakyky _työelämässä_ alentunut? Ei meinaa etteikö pärjää kotona lasten kanssa
[/quote]

Samaa toimintakykyä vaaditaan lapsen kanssa selviytymiseen
[/quote]

Lapsilla on yleensä kaksi vanhempaa muutenkin.. Ja eipä se ihan yks yhteen verrattavissa ole, omat lapset ja työ
[/quote]

Saattaa olla jopa rankempaa pikkulapsiaikana kuin töissä
[/quote]

Saattaapi olla, saattaapi olla olematta.. Ainakaan mulla näin ei ole.

Vierailija
44/59 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 11:30"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 11:22"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 11:01"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 10:30"]Eläkkeen maksua ei tosiaan keskeytä äitiysloma, miten se voisikaan?
[/quote]

[/quote]
No, maksetaan. Ei kyse ole luulosta. Eläke on korvaus työkyvyttömyydestä. Ei raskaus tätä muuta.

Nuoret eläkeläiset ovat ehkä kurjimmassa asemassa tässä yhteiskunnassa. Ei tarvitse huolestua, ei meille liikaa tukia makseta.
[/quote]

Tähän täytyy saada muutos jos näin on. Kaksi päällekkäistä tukea on väärin
[/quote]
Monet saavat paljon useampiakin tukia päällekkäin. Nyt puhutaan enimmäkseen todella vähäosaisista ihmisistä. Eläke on korvaus työkyvyttömyydestä, ja oikeus äp-rahaan on kaikilla. Koita kestää vaan tämä suuuri epäoikeudenmukaisuus.

Vierailija
45/59 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 11:52"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 11:28"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 11:08"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 11:05"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 11:02"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 10:58"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 09:48"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 09:39"]Ihmettelen myös että jos on niin sairas ettei kykene työhön niin miten voisi vastata vauvan tarpeisiin? Toivottavasti joku ottaa huostaan nämä ressukat. Ei saisi olla niin hullu että tekee lapsen tahallaan sairauteensa. Ensin työhön ja kuntoon ja sitten lapsi kun sen voi itse hoitaa ja elättää.
[/quote]

Selkävaivat, työuupumus, suolistotaudit, masennus, reuma, elämänkriisi, onnettomuus, paniikkihäiriö...
En nyt keksi miten esim.välilevynpullistuma tekisi ihmisestä kyvyttömän vanhemmaksi.

[/quote]

Muuten olisi työkykyinen
[/quote]

Toimintakyky _työelämässä_ alentunut? Ei meinaa etteikö pärjää kotona lasten kanssa
[/quote]

[/quote]

Lapsilla on yleensä kaksi vanhempaa muutenkin.. Ja eipä se ihan yks yhteen verrattavissa ole, omat lapset ja työ
[/quote]

[/quote]

[/quote]

Onko sinulla lapsia?

Vierailija
46/59 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 11:57"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 11:52"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 11:28"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 11:08"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 11:05"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 11:02"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 10:58"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 09:48"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 09:39"]Ihmettelen myös että jos on niin sairas ettei kykene työhön niin miten voisi vastata vauvan tarpeisiin? Toivottavasti joku ottaa huostaan nämä ressukat. Ei saisi olla niin hullu että tekee lapsen tahallaan sairauteensa. Ensin työhön ja kuntoon ja sitten lapsi kun sen voi itse hoitaa ja elättää.
[/quote]

[/quote]

Muuten olisi työkykyinen
[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Onko sinulla lapsia?
[/quote]

Kyllä, enkai muuten asiasta mitään tietäiskää? Ihme sakkia

Vierailija
47/59 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun toimintakyky on millään tavalla alentunut, niin ei saa tehdä lasta?.
Miten sitten, kun jotkut on hyvin fyysisissä ammateissa, joihin joku ei pysty, kun tekee hyvin psyykkistä työtä. Voidaanko ajatella, että koska pirkko ei pystynyt palomieheksi fysiikan vuoksi vaan rupesi sihteeriksi, niin pirkon toimintakyky on fyysisesti alentunut kun martta kuitenkin ryhtyi palomiehekdi eikä sihteeriksi?.
Miten määritellään sen täyden toimintakyvyn raja, milloin lapsia saa tehdä?.
Ja mitä jos raskausaikana sairastuukin ja menettää työkyvyn väliaikaisesti, pitääkö vaatia abortti?.
Entä jos on syntynyt ilman toisen käden sormia, saako tehdä lapsia?. Tai on huono näkö? Tai jopa toinen silmä sokeutuu?. Entä jos yksi raaja on amputoitu?. On huonokuuloinen. Kaikissa toimintakyky on alentunut.
Tai se suurin ongelma, jos on hieman yksinkertainen eikä älyä vaikka ratakiskoa väännettään? Silloin kyllä lapsia ei pitäisi tehdä!.

Ja päästiinhän täällä jo siihenkin että ruvetaan naputtaan päällettäisistä tuista ja viitsitään olla katkeria, kun joku saa käydä kuntoutuksessa ja kappas maksamaan siitä.. Esim.fysioterapi on kelakorvauksen jälkeen n40-100e kerta. Käyntejä voi olla useita viikossa. Psykoterapian hinnasto samaa luokkaa, ja käyntejä 3kertaa viikossa. Eli kustannukset sairaudesta voivat olla satoja euroja kuukaudessa.

Vierailija
48/59 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täähän on saanu kivasti tuulta purjeisiin tämä keskustelu!! :) Tosissaan en ymmärrä miks joidenkuiden on kovin vaikea hyväksyä että työkyvyttömyyseläkkeellä oleva ei voisi olla kykenevä vanhemmaksi - toivoisin kuulevani jotta miksi näin ajatellaan?

Meille tosiaan on pitkän lapsettomuuden jälkeen nyt tulossa ivfällä aikaansaatu tytär, ja (yli)lääkärikään ei nähnyt tällä työkyvyttömyydellä olevan mitään vaikutusta asiaan :) samoin neuvolassa, lääkäri ja terveydenhoitajat ovat sitä mieltä että pärjätään loistavasti eikä tätä edes tarvitse ottaa erikseen huomioon, ovat sitämieltä että työkunto ja arjessa pärjääminen vauvan kans on ihan eriasiat :)

Mä olen aktiivisesti kuntouttanut myös itse itseäni, jos olisin pelkkien Kelan tarjoamien kuntoutusten varassa ei paraminen olisi ollut lainkaan näin tehokasta! Siten ymmärrän myös että kuntoutuminen maksaa, ja äitiys siihen päälle muunmuassa vauvan hoitajan palkkaaminen (jos ei muuten järjesty) jokaviikkoiselle, tunteja kestävän kuntoutuksen ajaksi.. :) ei oo asiat aina niin mustavalkoista, hei! Joten pitäskö koittaa ottaa ihan iisisti? Ainakin itse olen jo saanut ihan kelpoja vastauksia tähän kysymykseeni :)

Vierailija
49/59 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kohdalla siis eläkkeen mukaan. On ainoa tulo ellet hae muita sosiaalitukia.

Vierailija
50/59 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka eipä tuo työkyvyttömyyseläke niin iso ole. Päinvastoin :)

Vierailija
51/59 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan lasketaan eläkkeen mukaan. Itse sain minimin, koska olen pelkällä kansaneläkkeellä. Oletko siis oikein eläkkeellä? Jos et, ja kuntoutustuki loppuu ja äitiysloma alkaa, kuten tavallaan voi viestistä ymmärtää, saat pelkkää äitiyspäivärahaa. Jos olet eläkkeellä, tai kuntoutustuki ei ole loppumassa saat kummatkin. T: kumpaakin saanut.

Vierailija
52/59 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:36"]

Miksi teet lapsen kun olet sairas ja köyhä kotona loisija? Mitä annettavaa sinulla on lapselle tuossa tilanteessa?

[/quote]

Koska en ole köyhä kotona loisija, ja sairauteni on melko yleinen ihan "kansan keskuudessa" ja siitä kärsii monikin "hyvä ihminen" :) Ja tottakai, sairauteni vaikuttaa työkykyyn, mutta on täysin hallinnassa eikä vaikuta mm. jaksamiseen oman lapsen kanssa..

Minulla on esimerkiksi paljon enemmän annettavaa lapsillemme kuin oravanpyörässä pyörivillä perheillä jotka hiljaa kärsivät burn-outista vähän väliä; Olen jatkuvasti läsnä, aidosti. Saan apua "sormia napsauttamalla". Muutoin kaikki on samalla tavalla kuin normaali perheessä, ainoastaan olen kotona kauemmin. Minulla on ihana työssäkäyvä mies joka tulee olemaan fantastinen isä, omakotitalot ja autot, on varaa ostellakkin ja paljon aikaa antaa lapselle, ennenkaikkea äärettömän paljon rakkautta ja turvaa.. Mitä muuta pitää lapselle tarjota, kuin hyvät eväät elämään? 

Kärsin lapsettomuudesta yli 6 vuotta, ja vauva sai alkunsa koeputkihedelmöityksellä julkisella puolella - lääkärit hyvinkin tietoisia minun ja perheeni tilanteesta, tuskimpa huonoihin olosuhteisiin IVFää noin vain tehdään ja suositellaan.. :) 

Vierailija
53/59 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on taas kapeakatseista ajattelua, että kaikki työkyvyttömyyden takia eläkkeellä olevat ovat kotona loisijoita, ja omasta halustaan pois työelämästä! Sairauksia on monenlaisia.
Älä välitä aloittaja, paljon onnea sinulle ja perheellesi kauan odotetusta lapsesta :)

Vierailija
54/59 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 11:12"]

Kyllä on taas kapeakatseista ajattelua, että kaikki työkyvyttömyyden takia eläkkeellä olevat ovat kotona loisijoita, ja omasta halustaan pois työelämästä! Sairauksia on monenlaisia. Älä välitä aloittaja, paljon onnea sinulle ja perheellesi kauan odotetusta lapsesta :)

[/quote]

Jep, en välitäkään, ja itse en ole aloittaja vaan nostin tän vuosia vanhan ketjun :) Ja kiitos onnitteluista, tämä on kyllä ihanaa aikaa vaikka tuet menisikin miten vain. Pianhan sen saan sitten kuitenkin tietää, kunhan tässä ajattelin keskustelua luoda jos asiasta olisi jotain tietoa täällä pyörivällä / tänne eksyvällä :) 

Tuntuu muutenkin välillä hassulta, miksi nämä palstat on olemassa, jos ei saa kysyä täältäKIN :D Aina pitäisi vain turvautua asiantuntijaan, jotka eivät nekään aina niin rehellisesti kerro mihin tukiin täällä on oikeus... ;) 

Vierailija
55/59 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikivanha ketju, mutta osui silmään ja oli pakko kertoa omakohtanen kokemus.
Mun mies on pysyvällä ja täysiaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä ja lapsen syntymän jälkeen halusin alottaa työt jo lapsen ollessa 5 kk, joten siirsin vanhempainkauden miehelleni, mies sai samaa aikaa työkyvyttömyyseläkkeen, täydentävän kansaneläkkeen sekä vanhempainrahan, tosin sitä ei lasketa eläkkeestä vaan tällöin maksetaan se minimi äitoyspäiväraha,reilu 22€/pv. Ja tämä on toistettu jo kolmen lapsen kohdalla, viimeiseksi alkuvuodesta, joten eiköhän yhä kelan käytäntöä, sen sijaan henkilöt jotka saavat vaan takuueläkettä, saatetaan soveltaa toisin. Ja ne ketkä pitää tätä epäoikeudenmukaisensa, voisi katsoa peiliin. Saathan itsekkin vanhempainraha kaudella töissä käydä ja nostaa palkkaa, päiväraha maksetaan vaan miniminä, yhtälailla eläkkeellä oleva saa tienata rajoitetun määrän työstä tai esim vanhempainrahasta eläkkeellä ollessaan.

Vierailija
56/59 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaa tämä. Olen kuntoutustuella ja lapsi haaveissa. Työkyvyttömyys ei vaikuta lapsen hoitamiseen ja olemiseen.

Vierailija
57/59 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmisistä voikin löytyä kateutta ja ilkeyttä. Oikein ottaa kunnolla päähän tollaset tollot, jotka tuskin tietävät työkyvyttömän ja vammaisen elämästä mitään! Voin työkyvyttömyyseläkkeellä ollessani ja raskaudesta ja pienen lapsen kanssa arkea viettämisestä sanoa, että helppoa "tienaamista" tämä ei ole.

Onnea kaikille, jotka arjessa pärjäävät ja jätetään nämä tyhmät kommentit sikseen :)

Vierailija
58/59 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pysty tekemään mitän työtä, mutta lapsenhoito onnistuu? Riiiiight.

Vierailija
59/59 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppista keikkaa onko kellään uutta tietoa saako vanhempanipäivärahaa ja kuntoutustukea päällekkäin? Ja jos saa onko vanhempanipäiväraha minimi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi