määräaikaisen sopimuksen irtisanoutumisaika?
Hei,
minkälaisia irtisanoutumisaikoja teillä on ollut määräaikaisessa työsopimuksessa? Ja millä alalla olette? Millaisia irtisanoutumisaikoja yleensäkin on?
Kommentit (44)
niin nuo samat pätevät siihen määräaikaiseenkin
[/quote]
Huoh. En aloituksessani kysynyt onko minulla irtisanoutumisaikaa. Minulla on. Se lukee sopimuksessani. Mutta sen aikaa en tiedä eli siksi kyselin millaisia muilla on ollut?
[/quote]
Mitä siellä sun sopimuksessa lukee tuosta asiasta? Noin niinkun sanatarkasti?
Sieltä löytäisit vastauksen.
Juu oma irtisanomsiaikani on työehtosopimuksen mukainen. En edes tiedä minkä työehtosopimuksen piirissä olen, joten pitänee sekin selvittää.
Tässäpä SAK:n sivuilta:
"Työsopimukseen kirjataan määräaikaisuuden syy ja milloin määräaikaisuus päättyy. Jos työsopimus on määräaikainen, työntekijää ei voi irtisanoa ennen määräajan loppua. Työntekijä ei voi irtisanoutua ennen kuin määräaikainen työsopimus päättyy, mutta usein asiasta voidaan sopia neuvottelemalla työntekijän ja työnantajan kesken. Jos koeajasta on sovittu, työsopimuksen voi tänä aikana purkaa määräajasta riippumatta."
Mitä siellä sun sopimuksessa lukee tuosta asiasta? Noin niinkun sanatarkasti?
Että se irtisnomisaika on kummallakin osapuolella työehtosopimuksen mukainen.
Juu oma irtisanomsiaikani on työehtosopimuksen mukainen. En edes tiedä minkä työehtosopimuksen piirissä olen, joten pitänee sekin selvittää.
ne on suoraa sieltä laista!
Tässäpä SAK:n sivuilta:
"Työsopimukseen kirjataan määräaikaisuuden syy ja milloin määräaikaisuus päättyy. Jos työsopimus on määräaikainen, työntekijää ei voi irtisanoa ennen määräajan loppua. Työntekijä ei voi irtisanoutua ennen kuin määräaikainen työsopimus päättyy, mutta usein asiasta voidaan sopia neuvottelemalla työntekijän ja työnantajan kesken. Jos koeajasta on sovittu, työsopimuksen voi tänä aikana purkaa määräajasta riippumatta."
Tuosta voidaan poiketa työsopimuksella, kuten ap:n tilanteessa.
Huoh. En aloituksessani kysynyt onko minulla irtisanoutumisaikaa. Minulla on. Se lukee sopimuksessani. Mutta sen aikaa en tiedä eli siksi kyselin millaisia muilla on ollut?
siksi olemme hieman kummissamme, että miten niin millaisia muilla on, kun useimmilla ei ole ja jos on, niin ihan sieltä laista suoraa on ajat otettu, koska työntekijälle ei voi sen huonompia ehtoja laittaa.
Minun irtisanoutumisaikani on työehtosopimuksen mukainen ihan mustana valkoiselle kirjattuna.
Ei kai TES:ssa mitään erikseen sovittuja irtisanomisaikoja ole?? Ne on työsopimuslaissa, ja ne on nuo mitä finlexin sivuilta on lainattu. Ja kun siellä laissa sanotaan myös, että irtisanomisaikaa ei määräaikaisissa työsopimuksissa ole!
Minun irtisanoutumisaikani on työehtosopimuksen mukainen ihan mustana valkoiselle kirjattuna.
On vain kirjattu sinne suoraa sieltä.
Määräaikaisessa työsopimuksessa ei ole irtisanomisaikaa, vaan se päättyy ilman irtisanomista tai irtisanomisaikaa sopimukseen kirjoitetun määräajan päätyttyä.
Näin ollen, sinun työehtosopimuksesi mukaan, sinulla on määräaikainen työsopimus, ja siinä ei ole irtisanoutumisaikaa. Eli et voi irtisanoutua ennen sopimuksen päättymistä.
*vääntää rautalangasta*
"Toistaiseksi voimassa olevan työsuhteen
irtisanomisaika määritellään työehtosopimuksessa.
Työsopimuksessasi määritelty irtisanomisaika
pätee, vaikka se poikkeaisi TES:sta. Jos työsopimuksessa ei määritellä irtisanomisaikaa
eikä alallasi ole solmittu työehtosopimusta,
irtisanomisaika noudattaa työsuhdelainsäädäntöä."
Www.erto.fi/tyosuhdeopas
En kyllä nyt sitten tiedä, vaikuttaako tuo määräaikaisuuksiin..
Määräaikaisessa työsopimuksessa ei ole irtisanomisaikaa, vaan se päättyy ilman irtisanomista tai irtisanomisaikaa sopimukseen kirjoitetun määräajan päätyttyä.
Näin ollen, sinun työehtosopimuksesi mukaan, sinulla on määräaikainen työsopimus, ja siinä ei ole irtisanoutumisaikaa. Eli et voi irtisanoutua ennen sopimuksen päättymistä.
*vääntää rautalangasta*
Kyllä vaan on. Työsopimuksessani lukee, että työsopimukseni (määräaikainen työsopimukseni!) voidaan irtisanoa kumman vaan osapuolen toimesta työehtosopimuksen mukaisia irtisanomisaikoja noudattaen.
Hain aloituksellani nyt niitä aikoja. tiedän, että voin irtisanoutua, mutta en tiedä kuinka pian pitää pomolle siitä mainita.
Ei kai TES:ssa mitään erikseen sovittuja irtisanomisaikoja ole?? Ne on työsopimuslaissa, ja ne on nuo mitä finlexin sivuilta on lainattu. Ja kun siellä laissa sanotaan myös, että irtisanomisaikaa ei määräaikaisissa työsopimuksissa ole!
Miksihän minun työsopimukseeni sitten on kirjattu, että se voidaan irtisanoa työehtosopimuksen mukaisia aikoja noudattaen jos sitä kerran ei voisi irtisanoa?
Työsopimuksessani lukee, että työsopimukseni (määräaikainen työsopimukseni!) voidaan irtisanoa kumman vaan osapuolen toimesta työehtosopimuksen mukaisia irtisanomisaikoja noudattaen.
Työnantajalla ei ole oikeutta tehdä työntekijän kanssa heikompaa työsopimusta kuin mitä lain minimivaatimukset ovat. Ja laki asettaa a) määräaikaisen työsopimuksen tekemiselle tiukat ehdot - ja niihin ehtoihin ei kuulu työnantajan irtisanomisoikeus. Jos ovat palkanneet sinut määräajaksi, niin määräajan sinua joutuvat myös pitämään. Eli työnantajalla ei ainakaan ole irtisanomisoikeutta missään tapauksessa, oli sopimukseen raapustettu mitä tahansa!
Yleensä ottaen määräaikaisesta työsopimuksesta ei voi irtisanoutua. Tästä voidaan kuitenkin POIKETA sopimalla asiasta työsopimuksessa, kuten esim. hoitoalalla usein tehdään. Silloin useimmiten mainitaan, että irtisanoutumisaika on tes:n mukainen, eli ylempänä mainitut ajat.
Tämä on ihan tarkistettu juttu.
Työsopimuksessani lukee, että työsopimukseni (määräaikainen työsopimukseni!) voidaan irtisanoa kumman vaan osapuolen toimesta työehtosopimuksen mukaisia irtisanomisaikoja noudattaen.Työnantajalla ei ole oikeutta tehdä työntekijän kanssa heikompaa työsopimusta kuin mitä lain minimivaatimukset ovat. Ja laki asettaa a) määräaikaisen työsopimuksen tekemiselle tiukat ehdot - ja niihin ehtoihin ei kuulu työnantajan irtisanomisoikeus. Jos ovat palkanneet sinut määräajaksi, niin määräajan sinua joutuvat myös pitämään. Eli työnantajalla ei ainakaan ole irtisanomisoikeutta missään tapauksessa, oli sopimukseen raapustettu mitä tahansa!
Omituista että niin on kuitenkin työsoppariini kirjattu.
Jos ei ole kirjattu omaan työsopimukseen irtisanomisaikaa, niin silloin sopimus kestää siihen kirjoitetun ajan.
Jos lähtee kävelemään aikaisemmin, voi joutua maksamaan sopimusrikkomuksena työantajalle jäljelle jääneen ajan palkan korvauksena.