Makuuhuoneen ihannelämpötila +22C ??? Ei kai
Minä olen lukenut että +18 on sopiva nukkumislämpötila eikä meillä ole oleskeluhuoneissakaan kuin +21. Kaikki yli +22 saa voimaan pahoin .... Parilla sukulaisella on sisälämpötila +25 ja kuulemma koko ajan paleltaa.
Kommentit (50)
Ei kotona ole mukavaan jos joutuu pitämään paljon vaateita päällä Siksi on hyvä että sisällä on vähintään se +23 astetta!
Mulla on villakerrasto ja kaikki kerrokset on ohuita.
Muuten, joku suositteli, että menee alasti peiton alle nukkumaan, ja mulle kyllä se toimii. Mulla on vain villasukat ja lämmin peitto päällä, tarkenee!
missähän rivari/kerrostalo
asunnossa on erillinen kh-huone? Asuttiin vanhassa ok-talossa vuokralla ja kun ikkunoissa oli hometta oli vuokranantajan ohje pitää ikkunoita auki kun kuivattaa pyykiä.Tosi fiksua talvella.
Lämmitystapa vaikuttaa hieman, jos on lattialämmitys niin lämpötila huoneessa voi olla helposti 2 astetta vähemmän eikä tunnu kylmältä.
Jonkinlainen tottumiskysymys tämä on, osa on semmosia vilukissoja että heti itkua tuherretaan viltin alla jos on villeä, jota oikeesti kiljutaan olevaksi "vitun kylmä". Menkään hetkeksi seisomaan ulos t-paidassa niin jo tuntuu +20 hyvältä olla :)
+18 ovat taatusti nuhassa aamulla herätessään.
Osaavat iskeä aina ja heti jos lämpötila on +18 asteessa.
oleskelutiloissa ja lasten makkareissa +19 ja meillä aikuisilla +18. Sisäilma on raikasta ja miellyttävää. Itse inhoan liian korkeita (+22 ja yli) lämpöjä sisällä. Kesällä nuo lämmöt menettelee, mutta muutoin kun lähtökohtaisesti on enemmän vaatetta päällä ilma tuntuu tunkkaiselta ja on kuuma ja tukala olo. Itse en ymmärrä miksi talvisaikaan sisällä pitäisi pystyä hillumaan alusvaatteissa?
Tosin kuten joku yllä mainitsikin lämmitysmuoto vaikuttaa aika paljon. Meillä kun on lattialämmitys ja uudehko talo ei ole vetoisaa näissä lämpötiloissa. Vanhoissa taloissa on vähän eri asia. Lämpöjä pidetään korkeampina, jotta vedontunnetta ei tule ja lattiat ovat kuitenkin usein kylmiä.
mielellään laskisin sen parilla asteella, jos vain mies sen sallisi.
+20 on muuallakin ja jos +22 tai yli, niin sulan ja olen aivan vetämätön.
Kauhukokemus oli viime talvena Helsingin hotellissa, jossa oli yli 25 astetta. Onneksi saimme lainata ikkunanavaajaa, vaikka ei se paljoa auttanut, kun lasten takia ei voinut pitää valvomatta auki 6. kerroksen ikkunoita. Minun piti jäädä lauantaipäiväksi kaupunkia kiertelemään, mutta veto oli totaalisen pois hotellimajoituksen jälkeen.
Makuuhuoneen ihannelämpötila on alle 20, muiden tilojen 21. Itsekin kyllä pidän lämpimämmästä, mutta ilma tulee talvisin todella kuivaksi jos on kovin lämmintä niin myös raskaaksi hengittää.
Se jota paleltaa peittojen alla vaatteissa niin suosittelen uuden peito ostamista. Laadukas peitto pitää talvella lämpimänä ja kesällä viileänä.
Ja se jonka lapset ovat flunssassa kun lämpotila laskee tiettyyn lukuun... voin kertoa ettei pidä paikkaansa. Flunssa on yleensä viruksen aiheuttama.
ja nukkumislämpötila samoin.
En ole viileässä viihtyvä ja pärjäävä ihminen ollenkaan. On tainnut mun esi-isille sattua joku omituinen harharetki kun mä olen tänne päätynyt. Mun pitäisi asua lämpimässä ilmanalassa.
Flunssa on kyllä viruksen aiheuttama muuta viileässä tai kylmeättäessä itsensä ihmisen vastustuskyky laskee ja virukset pääsevät iskemään. Itsekin sairastan helposti kylmään vuodenaikaan vaikka söisin kuinka terveellisesti. Viileä vaan alentaa vastustuskykysä.
"Ja se jonka lapset ovat flunssassa kun lämpotila laskee tiettyyn lukuun... voin kertoa ettei pidä paikkaansa. Flunssa on yleensä viruksen aiheuttama."