Miten työssäkäyvällä ihmisellä voi olla aina rahat loppu?
Ymmärrän että työttömällä, opiskelijalle tms. tekee tiukkaa, koska tulot ovat niin pienet. Mutta miksi niin monet kohtuupalkkaisetkin elävät aina kädestä suuhun?
Menot pitäisi mitoittaa niin, että aina jää vähän pahankin päivän varalle. Miksi ette tee niin?
Huom. Tämä kysymys EI koske niitä, joille on tullut jokin tilapäinen äkillinen rahanmeno, joka on syönyt tämän kuun rahat. Tarkoitan nyt kroonisessa rahapulassa eläviä palkkaa saavia.
Kommentit (70)
Mulla on kaveri, joka kertoo mm. juoksevansa ruokakaupan tarjousten perässä, kun rahat on niin vähissä. Samat tulot kuin minullakin, lisäksi hänen miehellään on isompi palkka kuin minun miehelläni, ja meillä on yksi lapsi enemmän. Meidän perhe käy kerran vuodessa etelässä, on uudehkot autot ja rahaa jää välillä säästöönkin.
Huvittavinta oli valitus rahapulasta silloin, kun heillä ei vielä ollut lasta. Kaksi kokopäivätöissä käyvää keskituloista aikuista. Olin silloin kotihoidontuella kotona, miehen palkka alle keskitulon. Eikä meiltä mitään puuttunut.
Jotkut vaan valittavat kovemmalla äänellä.
Toki löytyy niitä, joilla rahankäyttö ei ole järin hyvin hanskassa; rahat tuhlataan jo tyyliin etukäteen ja viikko ennen palkkapäivää ollaan jo persaukisia. Mutta onhan sitä ihmisillä muitakin syitä. Toisten lainamääristä ei välttämättä kaikilla läheisillä ole tietoja, tai esimerkiksi ulosotosta. Ulosotossa olevilla ei hirveästi käteen jää vaikka tulot ihan hyvät olisivatkin.
Palkat on loppujen lopuksi aika pieniä verrattuna pakollisiin menoihin kuten asuminen ja syöminen. Jos et ole sattunut huomaamaan niin sekä vuokra-asunnot että omistusasunnot ovat hirvittävän kalliita.
Pankit laskevat, että asumiskulut saisivat olla max. 30& nettotuloista, jotta talous ei mene liian tiukille. Tämä on minusta ihan toimiva periaate ja hyvin pystymme tällä lyhentämään 200 000 euron lainaa. Emmekä todellakaan ole isotuloisia!
Teillä yhteiset nettotulot lienevät kuitenkin ainakin 4000/kk? Eikä tainnut tulla asuntoa hankituksi pk-seudulta?
Suomessa keskitulot ovat n. 3000/kk (pk-seudulla hieman yli ja muualla tuon alle). Jos yksinäinen ihminen tienaa tuon 3000, siitä ja verojen ja muiden maksujen jälkeen kouraan n. 2000 nettona, josta 30% on 600 euroa kuussa. Kahden vastaavasti tienaavan keskituloisen tulisi siis pystyä maksamaan maksimissaan 1200/kk pankille, eikö vain? Entä perheet joissa vain toinen on töissä syystä tai toisesta? Aivan, he voivat kenties ostaa yksiön Kauhavalta tai Ypäjän taajamasta noilla tuloilla, varsinkin jos on lapsia kehissä. Muuten tekee ns. tiukkaa ja on asuttava vuokralla. Vai olenko pahasti väärässä?
Olin muutama vuosi sitten perheen (2 aikuista, 1 lapsi) ainoa työssäkäyvä ja tienasin tuon 3000 bruttona. Asuimme Helsingissä, koska alani työt ovat siellä, ja 60m2 vuokraan lojahti 2000 nettopalkasta lähes puolet eli muiden maksujen jälkeen jäi koko perheelle sellaiset 200 euroa viikossa ruokaan ja harrastuksiin. Helvetin kalliissa maassa eli Suomessa tuolla ei paljoa säästellä ja joku auton pikkuremppa aiheuttaa jo lainanoton tarvetta.
rahaa, vaikka nuukailen vaatteissa ja ruuassa. Periaatteessa kai olen varakas yh, kun mulla on velaton pikku mökki ja velaton melkein uusi auto, sekä rivarinpätkä, josta omaa rahoitusta 40 %. Mutku mutku...3 kouluikäistä lasta...
nettotulot tukineen: 3000 + satunnaiset päivärahat. Ex osallistuu sopimuksen mukaan lasten kohtuullisiin harrastuskustannuksiin, ajokorttien hankintoihin, fillareihin ja suksiin ja koulukustannuksiin.
Menot
- Asuntolaina+vastike 1000 (neliö)
- Auto bensat 100-200/kk + 800 euroa vuodessa verot ja vakuutukset (autoa tarvitaan kauppareissuilla, työkeikoilla ja mökkimatkoihin)
- Ruoka 500-700 (kasvava murkkupoika)
- henki-, koti-, tapaturmavakuutukset n. 60 euroa/kk
- eläkevakuutus 70 euroa/kk
- sähköt 60/kk
- netti 20 euroa/kk
- puhelimet (saldorajat) 80-100 euroa/kk
- seutuliput 150 euroa/kk (minä ja 1 lapsi)
- Lasten harrastukset 100 euroa/kk (urheiluseuramaksut, musiikkiopiston lukukausimaksu)
- tv-lupa 250 euroa/vuosi
- mökin jätemaksu ja kiinteistövero 160 euroa/v. + auraus 100 euroa/v., puuta olen saanut ilmaiseksi siskonmieheltä.
Lehtiä ei tule, luen ne töissä. En polta enkä juo.
Luottokortti on hätävarana, mutta kartan sen käyttöä viimeiseen asti. Farmariauto on pari vuotta vanha, koska sain sen isänperintönäni, ja mummonmökki on velaton, koska isä jätti rahaa ja sain maksettua sillä pois mökin velan (=lunastin ex-miehen ulos).
Joskus saan säästettyä, joskus en. Tuossa ei nimittäin olleet vaatteet ja lääkkeet mukana, ja minulla on eron jälkeen mennyt rahaa asunnon remonttiin ja huonekaluihin, vaikka nuukailubudjetilla sen teimmekin, eli tällä hetkellä ei ole hätävarakassaakaan. Lisäksi putkiremppalasku tulee kohta ja se tyhjentää loput "lihavasta" pankkitilistäni, sinne menee loput isän perinnöstä.....
Olen kovasti iloinen, kun verottaja antaa 700 euroa veronpalautusta ja tammi-helmikuussa on ylityökausi. Josko helpottaisi rypyt otsalla.
Miten tää voi olla mahdollista? Siis yhteensä 2 ihmisen tulot, toinen töissä?? Mitä te oikein teette työksenne..
Johan siivoojakin saa tämän verran kuussa.
niin huonon liksan, että sillä ei ainakaan pk-seudulla elä? Vaikka kuinka eläisi vaatimattomasti, voi olla rahat aina finaalissa.
Pahimmillaan on vielä sillä tavalla kannustinloukussa, että mitään tukia ei saa yhteiskunnalta.
Lähihoitajana minullekkin jää palkkaa vain 1500e käteen verojen jälkeen, mies työkkärin tuella, ei se ole yhteensä kuin sen 1800-1900
rahaa, vaikka nuukailen vaatteissa ja ruuassa. Periaatteessa kai olen varakas yh, kun mulla on velaton pikku mökki ja velaton melkein uusi auto, sekä rivarinpätkä, josta omaa rahoitusta 40 %. Mutku mutku...3 kouluikäistä lasta...
nettotulot tukineen: 3000 + satunnaiset päivärahat. Ex osallistuu sopimuksen mukaan lasten kohtuullisiin harrastuskustannuksiin, ajokorttien hankintoihin, fillareihin ja suksiin ja koulukustannuksiin.
Menot
- Asuntolaina+vastike 1000 (neliö)
- Auto bensat 100-200/kk + 800 euroa vuodessa verot ja vakuutukset (autoa tarvitaan kauppareissuilla, työkeikoilla ja mökkimatkoihin)
- Ruoka 500-700 (kasvava murkkupoika)
- henki-, koti-, tapaturmavakuutukset n. 60 euroa/kk
- eläkevakuutus 70 euroa/kk
- sähköt 60/kk
- netti 20 euroa/kk
- puhelimet (saldorajat) 80-100 euroa/kk
- seutuliput 150 euroa/kk (minä ja 1 lapsi)
- Lasten harrastukset 100 euroa/kk (urheiluseuramaksut, musiikkiopiston lukukausimaksu)
- tv-lupa 250 euroa/vuosi
- mökin jätemaksu ja kiinteistövero 160 euroa/v. + auraus 100 euroa/v., puuta olen saanut ilmaiseksi siskonmieheltä.Lehtiä ei tule, luen ne töissä. En polta enkä juo.
Luottokortti on hätävarana, mutta kartan sen käyttöä viimeiseen asti. Farmariauto on pari vuotta vanha, koska sain sen isänperintönäni, ja mummonmökki on velaton, koska isä jätti rahaa ja sain maksettua sillä pois mökin velan (=lunastin ex-miehen ulos).
Joskus saan säästettyä, joskus en. Tuossa ei nimittäin olleet vaatteet ja lääkkeet mukana, ja minulla on eron jälkeen mennyt rahaa asunnon remonttiin ja huonekaluihin, vaikka nuukailubudjetilla sen teimmekin, eli tällä hetkellä ei ole hätävarakassaakaan. Lisäksi putkiremppalasku tulee kohta ja se tyhjentää loput "lihavasta" pankkitilistäni, sinne menee loput isän perinnöstä.....
Olen kovasti iloinen, kun verottaja antaa 700 euroa veronpalautusta ja tammi-helmikuussa on ylityökausi. Josko helpottaisi rypyt otsalla.
Sulla oli tulot nettona kolme tonnia, mutta nuo sun menot oli siis 2710 euroa plus vuosittaisia kuluja 260 euroa eli kaikkiaan menosi olivat 2730 euroa, ja yläkanttiin arvioiden nuokin. Mikä olikaan se hätä, sullahan jää vaatteisiin ja lääkkeisiin ihan mukavasti eli melkein kolme hunttia kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Pankit laskevat, että asumiskulut saisivat olla max. 30& nettotuloista, jotta talous ei mene liian tiukille. Tämä on minusta ihan toimiva periaate ja hyvin pystymme tällä lyhentämään 200 000 euron lainaa. Emmekä todellakaan ole isotuloisia!
ja me lyhennetään lainaa vain 1200e/kk
Vai lasketaanko asumiskuluihin sähköt, vedet, kiinteistöverto jne myös?
Tietenkin lasketaan.
Miksi otit miehen, jolla lapsia aikaisemmasta parisuhteesta, jos et osaa käsitellä asiaa asianmukaisesti ? Miksi miehesi entisen parisuhteen lapset ovat "ENTISIÄ TYTTÖJÄ" ? Mitä se tarkoittaa ?