Miten työssäkäyvällä ihmisellä voi olla aina rahat loppu?
Ymmärrän että työttömällä, opiskelijalle tms. tekee tiukkaa, koska tulot ovat niin pienet. Mutta miksi niin monet kohtuupalkkaisetkin elävät aina kädestä suuhun?
Menot pitäisi mitoittaa niin, että aina jää vähän pahankin päivän varalle. Miksi ette tee niin?
Huom. Tämä kysymys EI koske niitä, joille on tullut jokin tilapäinen äkillinen rahanmeno, joka on syönyt tämän kuun rahat. Tarkoitan nyt kroonisessa rahapulassa eläviä palkkaa saavia.
Kommentit (70)
Ovat uusavuttomia, tyhmiä, käyttävät rahaa miten sattuu.
Meillä netto 2300-2600 euroa
Asuminen ja lainat 1000 euroa
Päivähoitomaksu 100
Vakuutukset 80
Netti, puhelimet, lääkkeet 100
Säästöön 200 ja loput elämiseen. Hyvin elellään, 4 henkeä.
ei siihen muuta tarvita kuin kaksi keskipalkkaista, jotka hankkivat perheen ja ihan tavallisen asuntolainan, ja sitten toinen sairastuu ja tulot putoavat aivan hirveästi. Asunto on kuitenkin oltava, lapset ruokittava ja jotenkin pärjättävä. Aina ei jaksaisi tinkiä kaikesta, mutta jos joku perheestä käy kampaajalla, joku lasku jää sitten maksamatta.
Tulot
- palkka 2700e netto
- lapsilisä+elari 300e
Menot:
- työmatkajunalippu 600e /kk
- asuminen (öljy, sähkö, vesi) 350 e /kk
- vakuutukset 150 e /kk
- ruoka 300 e /kk
- netti, puhelin 70 e/kk
- bensa 150 e /kk
- muut laskut 150 e/kk
- harrastukset 100 e /kk
- vaatteet yms 150 e /kk
- pikusälä (kahvit, leffat yms) 100 e /kk
Vajaa tonni jää matkailuun ym ja säästöön. Yleensä puolet menee ja toinen puoli säästöön.
joilla rahat on aina lopussa. Me ostimme vähän pienemmän asunnon, mistä tulikin ivallista kommenttia, mutta eipähän mene kaikki rahat lainanmaksuun. Meillä on esim. 2 velatonta autoa, rahaa laittaa sitä taloa, ei ole tarvinnnut valikoida tarjoustuotteita ruokakaupassa, on varaa matkustella...
Mutta jos "kopperossa" ei halua asua, vaan pitää olla se 200 neliön kivilinna, jossa eletään vanhentuneella hernekeitolla niin se on oma valinta.
joten ei ihme, että sulla rahat riittää
asumme noin sadan neliön asunnossa ja meitä on seitsemän henkilöä.
minne ne sentit oikein menee... Meitä on kaksi työssäkäyvää ja velallista okt-asujaa kolmen lapsen kanssa. Jännityksellä odotan mitä tuleva talvi tuo tullessaan kun sähköyhtiö asensi etäluettavan mittarin ja lasku tulee jatkossa kulutuksen mukaan ja talvellahan kulutus on huipussaan joten....
Siitä maksetaan:asuntolaina, opintolaina, vastike, vesi, netti, puhelimet, tv-lupa, sähkö, kotivakuutus, lapsen tapaturma ja sairaskuluvak, eläinvakuutus ja urheiluvakuutus. Mitään lehtiä ei tule. Rahaa jää n200€/kk ruokaan. Siinä saa oikeesti miettii mitä syö, ja turha haaveilla ees kirppisvaatteista. Turhalle tuntuu työnteko!!!
Olen ollut viisi vuotta täysipäiväisesti oman alani töissä ja palkka on nettona noin 1700 €/kk. Mies on opiskellut ja ollut välillä töissä, mutta jäi työttömäksi kesän alussa eikä ole vielä saanut uutta työtä. Minun bruttotulosni ylittävät juuri sen rajan, ettemme saa miehelle työmarkkinatukea emmekä asumislisää tai muitakaan tukia. Töitä ei ole miehen ahkerasta yrityksestä huolimatta löytynyt. Minun velkojani ei lasketa tietenkään menoiksi, joten käytännössä meille ei vaan jää tarpeeksi rahaa edes peruselintason. Tilanne korjaantuu, kun mieheni saa töitä. Siihen asti kituutetaan ja maksetaan veloista se mikä pystytään.
palkka 3600 brutto mikä ei ole paljon koska 2 ylempää korkeakoulututkintoa ja työpaikka 130 km:n päässä eli matkoineen työpäivä on aina lähemmäs 12 tuntia :(
Kaikki urheilevat, joten kulutuskin on kova. Ei ihan yksi limppu riitä iltapalaksi. Joten ymmärrän vallan mainiosti tuon ruokalaskun ja ei meilläjään sipsejä yms. osteta ja mitään paskaa syödä, koska ei sovi urheilijoiden ruokavalioon.
Meillä yhteenlasketut nettotulot 3600. Menot kuukaudessa noin: Asuminen 300 Ruoka 1100 Bensat, bussikulut 250 Harrastukset 500 Laskut 700 Vaatteet 500 Säästöön ei juuri tällä hetkellä jää juuri mitään mutta tilanne paranee lähivuosina. Helpotuksena on että asuntolaina jo maksettu. Kuten näkyy niin ruokaan menee hurjasti rahaa mutta ne meidän kolme teinipoikaa asialla. Samoin harrastus- ja vaatekuluissa heidän osuutensa on suuri.
valtavat ruokakulut, mitä oikeen syötte? jättäkää sipsit limut ja muu paska pois.
joten ei ihme, että sulla rahat riittää
Taitaa myöskin olla asunto maksettu eli ei lainaa tai asunto perähikiällä vuokralla.
Meillä yhteenlasketut nettotulot 3500.
Menot kuukaudessa noin:
Asuntolainan lyhennys 1200
Ruoka 600
Bensat, bussikulut 100
Harrastukset 150
Laskut 500
Vaatteet 100Eli säästöön jää vielä lähemmäs tonni kuussa.
ei ihme jos rahaa ei jää, vaik itel on tiukkaa välil palkka on kuus vaa 800,- siit pitäis vuokra maksaa ja jotai laittaa sivuuki, ja ku on kasvatettu siihen et toisia pitää auttaa ni pahimmas tapaukses itel on 50 kuus elämisee.
Meillä on kolme lasta, ja me elämme todellakin ihan omilla rahoillamme. Ei tule isovanhemmilta avustuksia niin kuin aika monelle tulee.
Opintolainat on maksettu, mutta asuntolainassa riittää maksamista. Asumiskulumme ovat pitkälti toista tonnia kuukaudessa. Lisäksi viisihenkisen perheen ruuat ja lasten harrastukset. Menoja ei viitsi mitoittaa säästämisvimmassa kovin tiukalle, kun arkea pitää kuitenkin elää niin paljon.
Rahapulaa ei varsinaisesti ole, mutta mihinkään ylimääräiseen ei rahaa juuri riitä. Eikä säästöön vaikka parhaani yritän.
Meidän lähipiirissä rahaongelmia työssäkäyvillä on niissä talouksissa jossa on pakko saada kaikki hieno heti. Otetaan osamaksulla. Jos jonkun pesukoneen ostaa osamaksulla niin ok,sehän on välttämättömyys. Mutta sitten tulee ipad,iphone,ipod,läppäri,kotiteattetri,auto jne tavarat joihin ei olisi varaa muta ne otetaan luottokortilla tai osamaksulla. Ei ajatella että joka kuukausi menee hirveäati osamaksuihin rahaa. Siitä johtuu maksuvaikeudet. Vertailemalla hontoja ja säästämällä saa edullisempia ostoksia. Meillä periaatteena on maksaa ostos heti. Näin ostettiin myös auto. Kerralla käteosellä. Ei mikään uusi mutta maksoi useita tonneja ja täysin toimiva eikä arvokaan enää putoa juurokaan.
et ei eletä ihan kädestä suuhun..mutta..
Se perinteinen, et mies höveltää..
Mulla peruspalkka 1700 ja 200e vuorolisiä/kktai sitten ei).Miehellä n.2700e/kk
Et kun vuokrat jne. maksettu ni kaiken järjen mukaan säästöön pitäisi jäädä ihan mukava summa..MUTTA kun se ainua säästäjä oon minä:( Mies ei tajua raha-asioista mitään(lue: luottotiedot punasella/ulosottomies vakituinen vieras).
Eräs läheiseni valittaa koko ajan rahapulaa ja kulkee lainaamassa rahaa kaikilta, joilta vain jotain irtoaa (jopa eläkeläisiltä). Hänellä on erittäin halpa vuokra-asunto ja miehellä korkeapalkkainen työ (itse on työtön). Syynä rahapulaan on kuulemma se, että mies joutuu laittamaan kaikki rahansa eksälle ja lasten elatusmaksuihin. Joku tuossa yhtälössä kyllä on pielessä, ei kai kukaan joudu laittamaan elatusmaksuihin jokaikistä penniä niin, ettei pysty tulemaan itse millään toimeen...? Mun teoriani on, että vaikka tulot olisivat mitkä, joillain ihmisillä ei ole minkäänlaista kykyä käsitellä rahaa. Heti palkan tullessa mennään baariin, ja sitten loppukuu kuluu rahan lainailuun sukulaisilta ja tutuilta.
meillä on perheen yhteenlasketut nettotulot n. 3000-4000 e (riippuu paljonko tulee tehtyä keikkahommia vakiduunien lisäksi) kuussa. Elämme sillä mielestämme oikein mukavasti, 2 aikuista ja 1 lapsi, asumme Helsingissä. Kaikkea mitä päähän pälkähtää emme voi hankkia/tehdä, emme ainakaan ilman säästämistä mutta ei tarvitsekaan! Välillä tuntuu että osalla on suhteellisuudentaju kadonnut sen suhteen mitä kaikkea elämässä "kuuluu" olla kun puhutaan esim. pukeutumisesta, asumisesta, matkustelusta jne.
Ja ennen kuin kukaan repii pelihousunsa, niin sanon että ymmärrän toki että jos on esim. elareita, sairauskuluja tms. niin en ihmettele jos rahaa jää vähän. Tarkoitin siis lähinnä sellaisia joilla ei ole mitään tämän tyylistä, vaan on esim. tuttuani jolla on saman kokoinen perhe kuin meillä, perheen tulot isommat (netto vähintään 5000 e/kk yhteensä), tiedän ettei ole elareita yms. ja aina kuun lopussa valittaa kun ei ole rahaa. Ollaan siis sen verran läheisiä että tiedän perheen asiat hyvin.
alkaa koskea minua. Pienipalkkaisena olen sinnitellyt tähän asti, jopa niin, että suunnitellusti silloin tällöin on päästy reissaamaan ym. Nyt kuitenkin pidempiaikainen sairastaminen alkaa käydä kukkarolle. En viitsi tuhota kaikkia säästöjä, joten kitkuttelen nyt miten kuten, ensi vuoden puolella on varmaan jo vähän parempi tilanne. Nyt vaan viimeisen vuoden ajalle on kasaantunut kaikenlaista.
Ehkä olet joku tuttavistamme, joka on saanut kuulla, miksi emme tee sitä tai osta tätä, koska ei taaskaan ole rahaa.