Eikö Nina saa Timolle kunnan puolesta avustajan kotiin ja Timo sairaseläkettä?
Mä luulin koko ajan että Nina pyöritää firmaa ja Timo hoitaa pojat mutta menikin toisinpäin et Nina kotona kotiäitinä ja Timo tienaa.
Kommentit (32)
anoppini palasi kuuakuden päästä kotiin pyörätuolissa, oieka puoli ahlvaantuneena afaatikkona. Yli 70-vuotias appi hoitaa omaishoitajana 7/24. Vie yöllä vessaan, syöttää ja pesee. Avustajia ole nähtykäään. Kolme vuorokautta kuukaudess aoamishoidonvapaita, jolloin anoppi vanhainkodissa
Vakava aivohalvaus voi näön lisäksi viedä mm. liikuntakyvyn. Ei sellaista henkilöä voi kotiuttaa. Valitettava kohtalo voi olla tällöin laitoshoito loppuelämän ajan.
Vammainen voi saada avustajan kotiin jopa koko päiväksi kahteen vuoroon 7pv/vko. yöllä voi lisäksi käydä kopa kääntämässä kylkeä tms sovittuina kellonaikoina, jos ei vaimo yksin pysty/jaksa. Ihmiselle turvattava vammastaan huolimatta mahd. itsenäinen elämä. nimim. kokemusta on
Vammainen voi saada avustajan kotiin jopa koko päiväksi kahteen vuoroon 7pv/vko. yöllä voi lisäksi käydä kopa kääntämässä kylkeä tms sovittuina kellonaikoina, jos ei vaimo yksin pysty/jaksa. Ihmiselle turvattava vammastaan huolimatta mahd. itsenäinen elämä. nimim. kokemusta on
Joo, on mahdollista vaikka kokoaikainen hoitaja, jos maksaa itse.
Onkohan tuon kirjoittaja nähnyt unta, tai sitten se hoidettava on ollut joku harvinaisen vaikutusvaltainen henkilö?
Ei todellakaan tavallinen talliainen saa avustajaa kahteen vuoroon. Parhaimmillaan ehkä yhteen, ja silloin osan palkasta maksaa Kela (hoitotukena eläkkeeseen), osan kunta (omaishoito- tai muuna sosiaalitukena), osan työvoimatoimisto kun työntekijä on muuten niin vaikeasti työllistettävä (ehkä työtön naapurinmuija, joka on ollut ikänsä kotiäitinä ja ehkä ennenkin omien tai miehensä vanhempien omaishoitaja) ja vielä potilaalle itselleen jää maksettavaa.
Tämä perustuu aivan omaan kokemukseen kotihoidettavan tilanteesta.
Kyllä saa kotiin varmasti avustajan. Vammaisella on oikeus henkilökohtaiseen avustajaan, jos on järki päässä eli pystyy ns toimimaan työnantajana. hlö-kohtaisen avustajan voi saada esim 8h/päivä 7krt viikossa tai vähemmän.
Kotiin saa myös kunnan tarjoamaa kotihoitoa kriteerien täyttyessä myös omaishoitajan tueksi.
Kotihoidon voi saada esim 3krt/pvä 7krt viikossa sisältäen kuivitukset suihkut jne jne..
Ei kotona olemisen ainut vaihtoehto ole pelkkä omaishoitajuus.-kunnan kotiavustaha
Onko kunnan nimi mahdollisesti Utopia? Vain erittäin harvat omaishoitajat saavat oikeasti kotiin apua viikottain. Silloinkin pitää istua aika sitkeästi puhuttelemassa kotipalveluhenkilöstöä, ja olla suorastaan kuuluisa vaativasta ja v-maisesta luonteestaan.
Joo, olen minäkin kuullut, että joku on noin erinomaista palvelua saanut. Kyseessä oli saattohoito eli se kesti vain muutaman kuukauden, asunto kuntakeskuksessa ja toisena vaihtoehtona oli molempien puolisoiden pysyvä laitoshoito.
Minkä ihmeen vuoksi kunnan puolesta pitäisi avustaja saada? Muijahan on kotona joten ihan hyvin pystyy itse hoitamaan Timonsa.
Minkä ihmeen vuoksi kunnan puolesta pitäisi avustaja saada? Muijahan on kotona joten ihan hyvin pystyy itse hoitamaan Timonsa.
saati kanneta ruokaa lapsille, eikä varsinkaan ylläpidetä heidän nykyistä elintasoaan.
Vakava aivohalvaus voi näön lisäksi viedä mm. liikuntakyvyn. Ei sellaista henkilöä voi kotiuttaa. Valitettava kohtalo voi olla tällöin laitoshoito loppuelämän ajan.
Kotiin pääsee juuri siinä kunnossa kuin kotiin suostutaan ottamaan.
Olen hoitanut useaa yli 64vuotiasta joilla on henkilökohtainen avistaja. Sen saa vammaispalvelulain perusteella eikä siinä katsota ikää! Se on harkinnanvarainen, mutta harkinta ei perustu ikään vaan vammaisuuteen ja tarpeeseen. Myrskylässä toimii kotihoito siinä missä muuallakin. 3km myrskylän keskustasta on hyvin vähän kotihoidolle. Itse käyn 3 kertaa päivässä 20km päässä sijaitsevissa paikoissa. Ihme käsitys ihmisillä että kunnollista kotihoitoa saisi vain kaupungeissa ja keskustassa. Kunnan tai kaupungin on annettava kotihoito RIIPPUMATTA siitä missä asiakas asuu.
Ja jos Myrskylän kunnalle on edullisempaa sijoittaa TTA laitokseen kuin käydä monta kertaa päivässä ajelulla luonaan, niin sitten se vaihtoehto on laitos.
on se, että aivorunkoinfarkti eli basilaaritrombosi, joka kys. herrallakin oli on se pahin mitä aivoinfarkteista pelätään. Kuoleman riski on suuri, vammautuneisuus lopullista ja kotikuntoiseksi (mutta vammautuneeksi) selviää vain 30%. Eli Mikkosesta tulee vuodepotilas, kun viikkoja on kulunut jo viisi, eikä mies edelleenkään ole kuntoutunut jaloilleen. Aivan kauhea kohtalo jäädä aivot tuhoutuneena henkiin!
Omaishoitajan korvauksella ei maksella lainoja
saati kanneta ruokaa lapsille, eikä varsinkaan ylläpidetä heidän nykyistä elintasoaan.
No mitä sitten? Tölli lähtee alta joka tapauksessa, kaupungin vuokrataloissa moni muukin omaishoitaja joutuu omaisensa hoitamaan.
Sossu kyllä huolehtii niille leivän suuhun ja vaatteet päälle.
Älä ole lapsellinen. Tässä maassa ei olisi tuhansia omaishoitajia jos jokainen noin vain saisi kunnalta avustajan. Tämän sanon asiaan perehtyneenä.