>Perhepeteilijät oletteko huomanneet
Että lapsenne ovat keskivertoa tyytyväisempiä ja terveempiä kuin muut. Saan koko ajan kuulla kuinka tyytyväiseltä vauvani vaikuttaa. Uskon sen johtuvan juuri perhepedistä. Lapsi nukkuu yönsä paremmin kun tuntee olevansa turvassa.
Lisäksi lapseni ovat hyvin harvoin sairaina...
Kommentit (40)
Esikoiseni nukkui pääosin omassa sängyssään ja on aina ollut terve. On jo 6v eikä ole esim. kertaakaan ollut vatsataudissa. Ei ole kertaakaan syönyt antibioottikuuria.
Kuopus taas.. Nukkui perhepedissä yli yksivuotiaaksi ja tulee vieläkin viikottain viereeni, on nyt 3v. Hän on sairastellut paljon, korvat on putkitettu, nielu- ja kitarisat leikattu. On ollut keuhkokuumetta, keuhkoputken tulehdusta, poskiontelotulehduksia, angiinaa. Lapsella on astma. Ja mitä kaikkea vielä..
myöskään sairastellut ennen kouluikää.
Taas nuorempi koko ajan kipeä ja nukkui meidän vieressä, kylläkin omassa sängyssä 5 vuotiaaseen asti ja vieläkin 3-4 kertaa viikossa tulee väliin nukkumaan.
T:2
Lapset ovat syöneet hyvin, nukkuneet hyvin ja olleet terveitä. Noin 4 vuotiaina ovat siirtyneet suosiolla nukkumaan omaan petiin ja kaikki on sujunut niin helposti ja vaivattomasti. Uskon tämän kaiken johtuvan perhepedistä :)
esikoinen nukkui perhepedissä ja tulee vieläkin melkein joka yö viereen. Nukkui yöt levottomasti ja nukkuu siis vieläkin levottomasti. Oli todella sairas ekan ja toisen vuoden (asuttiin tosin hometalossa).
Kuopus on nukkunut aina omassa sängyssään. Nukkuu todella hyvin ja on todella terve. Kun herää yöllä, hän saa ihan itse unen päästä kiinni eikä tarvitse rauhoittelua kuten isompi. Omien kokemusten perusteella voisin jopa suositella tuota omassa sängyssä nukuttamista.
Toisin kuin kuvitellaan, yksin nukkuminen ei lisää lapsen itsenäisyyttä. Yksin nukkuva kyllä oppii tuudittamaan itsensä uneen ilman aikuisen apua, mutta vauvasta asti äitinsä kanssa nukkuneet lapset ovat taaperoina omatoimisempia ja sosiaalisesti itsenäisempiä.
Vanhempiensa kanssa nukkuneet kontrolloivat paremmin tunteitaan ja sietävät paremmin stressiä.
Perhepeti edistää turvallisen kiintymyssuhteen syntyä, lisää lapsen turvallisuutta, vähentää yksinäisyyttä ja öisiä pelkoja.
Yksinnukkuvia lapsia on vaikeampi kontrolloida, he ovat vähemmän onnellisia ja vähemmän innovatiivisia. Heillä on enemmän kiukunpuuskia ja he ovat pelokkaampia.
Tavallisesti vanhempiensa kanssa nukkuvat lapset ovat -yllätys, yllätys- kyvykkäämpiä yksinoloon.
Vanhempien kanssa yhdessä nukkumisella on positiivisia ja suotuisia vaikutuksia lapsen koko elämään.
(Luonnollinen Lapsuus)
Minulla on vain yksi lapsi/vauva, joten osaan sanoa vain hänestä. Nukun vauvan kanssa samassa sängyssä.
Alkulevottomuuden jälkeen vauva on oppinut nukkumaan yöt hyvin jo parikuukautisena eli nukkuu melko luotettavasti noin 4-5 + 4-5 tunnin yöunet. Herää yleensä vain kerran tai kaksi syömään noin 20 minuutiksi ja jatketaan sitten nukkumista. Hoitajakin sanoo, että on rauhallinen vauva. Voi se johtua ihan luonteestakin...
Itsenäisempi ja sosiaalisempi päivisin kuin mitä hän jo on. Minustä hän voisi mielihyvin vähän roikkuakin äidissä, mutta kun ei. Hän nukkui kyllä elämänsä ekat kuukaudet vieressäni, mutta sitten se ei enää sujunut.
Tarjoan siis mielelläni läheisyyttä ja syliä vaikka aamusta iltaan, olenhan kotona lasten kanssa. Yöllä haluan mieluiten unirauhan. Nyt meillä tosin on vauva taas kainalossa, mutta ajan myötä hänkin siirtyy siskon kanssa nukkumaan.
Alussa vauva ei tykännyt jäädä yksin hetkeksikään ilman itkua. Nykyään noin 3-kuukautisena tykkää jo hengailla ja potkia sängyllä itsekseenkin, jos käyn välillä toisessa huoneessa tekemässä muuta jonkin aikaa ennen kuin alkaa huudella...
ja olen huomannut, että kaikkien perhepetiläisten vauvat nukkuvat hyvin, mutta monien muiden yöt ovat jatkuvaa hyppimistä.
Kaksi vauvaa kasvanut perhepedissä ja unelmanukkujia ja rytmi löytynyt nopeasti.
vaan eivät nukkuneet... Makuuasento ylipäänsä oli kauhistus (esikoinen saattoi sentään nukkua liikkuvissa vaunuissa, kuopus heikommin) ja jouduinkin niitä kanniskelemaan pitkin yötä, kun en halunnut häätöä saada lasten karjunnan takia.
Ne pätkät, mitä nukkuivat sängyssä, nukkuivat vieressäni.
Nyt kouluiässä maailman helpoimpia lapsia, aurinkoisia ja yhteistyökykyisiä.
ihan kohtalaisen positiivnen tempperamentiltaan, mutta hyvin nukkuva ja vähän sairasteleva ei todellakaan ollut. Suolisto-oireiset allergiat, muita toistuvia infektiosairauksia jne. vauvana, joten ei tosiaan voinut lasta vauvana helpoksi ja terveeksi kuvailla. Rankimmasta päästä vauva-aikoja oli meillä kaveripiiristäni. Tuolla nukkumisella olisi varmaan ollut vielä rankempaa, jos olisi yrittänyt nukuttaa lasta muualla kuin vieressä, mutta ei vieressä nukuttaminen mitään helppoa ja tyytyväistä vauvaa takaa.
kun ei ole kokemusta kuin omasta vauvasta. Hän kyllä on erittäin terve (ei ole ollut koskaan sairaana ja ikää on nyt 1 v 2 kk) ja hyväntuulinen, mutta voihan kyse olla sattumastakin.
Mulle perhepeti on aivan itsestäänselvyys, koska en vaan raaskisi pakottaa lasta nukkumaan yksin. En itsekään tykkää nukkua yksin, enkä voi vaatia sitä lapselta, ellei lapsi sitä itse halua.
ja olen huomannut, että kaikkien perhepetiläisten vauvat nukkuvat hyvin, mutta monien muiden yöt ovat jatkuvaa hyppimistä.
Kaksi vauvaa kasvanut perhepedissä ja unelmanukkujia ja rytmi löytynyt nopeasti.
Oma lapsi on aina ollut huono nukkuja ja on aina nukkunut vieressä, kun taas toisten lapset, jotka nukkuu omissa sängyissään nukkuvat helposti koko yön putkeen.
En silti luopuisi perhepeteilystä, sillä pidän sitä muuten loistavana ratkaisuna.
Joten lopetimme. Rauha ja uni palasi maahan. Lapsi häiriintyi vanhempien liikkeistä ja heräsi. Ihan pienenä vauvana nukkuikin nätisti, sitten alkoi häärätä.
jotkut tarvitsevat omaa rauhaa nukkuessaan ja toiset läheisyyttä. Enemmän se taitaa olla lapsesta kiinni, kuin äidistä, mikä missäkin perheessä toimii.
Meidän lapset eivät ole erityisen tyytyväisiä ja ovat sairastelleet turhankin paljon...
Meidän lapset eivät myöskään kiroile, eikä heillä ole ollut yhtää syylää. Uskon sen johtuvan perhepedistä.
mutta nukkuu ainakin (3vee) tosi hyvin koko yön kun saa olla perhepedissä, kerkiää vielä varmasti monta vuotta nukkua yksinkin.
vaikutusta tähän asiaan! Mulla kolme lasta, vanhin 7v, eikä kukaan ole nukkunut vieressä kun ehkä ihan poikkeustapauksissa. Silti jokainen vauva on ollut hyvä nukkumaan, mitään uniongelmia ei ole ollut, yösyötöt ovat jääneet itsestään pois 7kk iässä yms. Imetyksellä ovat siihen asti olleet.
No, meillä onkin nukkuneet hyvin sekä vauva että vanhemmat, jokainen omassa rauhassaan. En yhtään kadehsi kaveriani, jonka kuopus on samanikäinen kun mun kuopus (2v). Kaverin lapsi on aina nukkunut äitinsä vieressä, ei nukahda illalla ellei äiti mene samaan aikaan nukkumaan, ja vielä muutama kk sitten nukkui äitinsä tissi suussa. 2v. En totisesti kutsuisi tätä "hyväksi nukkujaksi".
mutta mun vanhempi lapsi oli vauvana aina tyytyväinen ja aina iloinen, kaikki meni niin hienosti ja aina oli kaikki hyvin.
Toinen lapsi ei sitten enää ollutkaan...