Terveisiä akateemisesta köyhälistöstä :( Korkeakoulutin itseni köyhäksi :(
Pitkä koulutus ja kunnianhimoinen gradu, töissä 10 vuotta omalla alalla ja köyhä kuin kirkonrotta. Kyllä ottaa kupoliin omat valinnat. Ei tässä idealismilla paljon mällätä, ja se oman alankin todellisuus on iskenyt aika pahasti vasten näköä. Maksoin viimeisen erän opintolainaa juuri pois, jippijaajee, taidanpa keittää kupin teetä juhlan kunniaksi, paras kuitenkin jakaa teepussi miehen kanssa.
Haluaisin edes jonkinlaisen vakavaraisuuden enkä tällaista onnetonta kitkutusta. Onhan se mukavaa että on koulutusta ja sivistystä, on kulturelleja ystäviä eikä kukaan ryyppää ja sikaile ystäväpiirissä, mutta raha olisi kiva juttu myös. Mieskin tuli naitua samalta alalta, eli ei toivoa sielläkään suunnassa. Tajusin että me ei ikinä saada edes kesämökkiä tuloillamme, kun kaikki rahat menee elämiseen. Melkein itku tuli, miten on mahdollista että mun vanhemmilla oli kaikki tuollaiset asiat, mökit ja muut ja meillä ei mitään toivoa sellaisiin? Mitään perintöjä ei ole odotettavissa. Jos nyt saisin valita, valitsisin HYVIN toisella tapaa koulutusalani. :(((
Muita kaltaisiani?
Kommentit (87)
köyhäilyä vaativat ammatit tai siis yliopisto-opinnot, joista ei oikein valmistunut mihinkään. Silti ollaan pienillä tuloilla saatu ihan kivasti mammonaakin kerättyä. Ollaan nyt n.4-kymppisiä ja asunto on oma. Toki perimme muutaman kymmenen tuhatta isältäni, mutta muuten ei ole tullut kovin paljon ilmaista rahaa. Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot.
Ei meilläkään vielä 10 vuotta sitten ollut mitään, joten tsemppiä, pienetkin tulot riittää jos suunnittelette eikä suurempia takapakkeja tapahdu.
ei muutaman kymppitonnin perinnöllä lainaa vielä kuitenkaan kuitata.
Kerros nyt tarkemmin.
Pitää varmaan oman tutkinnon päälle joskus noita nörttitieteitä vielä lukea. Riittäisiköhän et olis alla vanha tutkinto ja sit lukis päällä vaikka ensin perus- ja sitten vielä aineopinnot nörttialalta. Taloustieteet kyllä kiinnostais mua myös.
It-alalla ja mulla ei ole muuta koulutusta kuin lukion jälkeen kesken jääneet datanomi-opinnot. Missäs välissä tässä opiskelisi, kun töitä riittää? No, mä opiskelen hissukseen omaksi iloksi avoimessa yliopistossa kauppatieteiden perustutkintoa.
Entä te muut pienipalkkaiset akateemiset? Mitä työtä te teette?
nuorena olin idealisti, raha ei merkannut mitään, vaan sivistys ja sydämen sivistys olivat tärkeitä... nyt olen vähän kyynistynyt ja rahakin jo kelpais.
Itse arvelisin, että jos olisit kouluttautunut kirjanpitäjäksi tai toimistosihteeriksi, hakisit edelleen kolmikymppisenä elämän tarkoitusta ja miettisit, olisiko pitänyt opiskella, kun oli fiksu..
En usko, että nuo valintakysymykset ovat niin yksinkertaisia silloin kun niitä tehdään.
Jos olette tutkijoita yliopistolla niin eikös voi edetä proffaksi? Niillä on kai ihan kivat palkat.
Raha ei ollut prioriteeteissani ensisijalla, ei toisellakaan.. Palo tieteeseen, tiedon ääreen oli vahva, kuvitelmat epärealistisia. Olin vasta 18-vuotias, kun pääsin sisään haluamalleni alalle, 19-vuotias kun opinnot alkoivat. Koulutus kyllä kannattaa, sanoivat vanhempanikin, vanhan ajan duunarit. Ylpeinä ainokaisestaan, joka yliopistoon pääsi. Opiskelin 8 vuotta, ja olen ollut 10 vuotta alaani vastaavissa töissä. Olen yhä kiinnostunut alastani, mutta alan olla yhä enemmän kiinnostunut myös hyvästä toimeentulosta ja kauniit ajatukset sielun sivistyksestä karisevat joka kuukausi, kun seuraan tiliotteitamme. Ostovoima karisee heikompaan suuntaan koko ajan.
ap
Kieliä opiskellut FM, kohta 6 vuotta oman alan töissä ja palkka hädintuskin 2300 €. Kyllä kannatti opiskella 8 vuotta.
Olenkin aina ollut sitä mieltä, ettei yliopistossa opiskele älykköjä... Jos raha merkitsee noin paljon, niin miksi te ette ottaneet selvää alan palkkauksesta jo ennen hakeutumista opintoihin? Turha valittaa palkasta, kun on itse alansa valinnut.
Liityn minäkin kerhoon. Ala on sellainen, että pätkätöistä on sentään toiveita ja toistaiseksi olen onnistunut pysyttelemään ansiosidonnaisella.
Mies on pienipalkkainen amis, mutta vakityö ja säännöllinen vaikka pienikin kuukausipalkka pelastaa paljon.
Jotkut päälle 2000 euroa kuussa ansaitsevat kutsuvat itseään pienipalkkaisiksi. Mikä minä olen, joka tienaan kuukaudessa reilun tonnin, minipalkkainen?
mutta ei minun tuttupiirissä kukaan ryyppää yms. Ehkä minulla ei sitten ole sivistystä, eikä sydämensivistystä, koska en ole akateeminen. Mutta joskus vaikuttaa, ettei akateemisillakaan ylemmyydentunnoissaan kovin sitä sydämensivistystä ole...
mutta onneksi minulla on hyvin tienaava DI-mies. Tai no, surullistahan se on, olla tavallaan miehen elätti, vaikka työssä käynkin...
tiettyjen akateemisten alojen matalapalkkaisuudesta, mutta tällä hetkellä on myös paljon akateemista työttömyyttä. Se on useimmiten suurempi inhimillinen vastoinkäyminen kuin se, että saa mielestään opintoihinsa nähden liian vähän palkkaa. Jos ei saa opintoihinsa liittyvää työtä, voi todella kokea syrjäytyvänsä ei vain palkkakehityksestä vaan koko työelämästä. Yksinkertaisesti tietyile aloille otetaan aivan liikaa opiskelijoita, ja sitten näistä valmistuneet joutuvat tästä kärsimään...miettimään mm alanvaihtoa usein hyvinkin pitkien opintojen jatkeeksi...surullista...
eipä ole oman alan töitä kaikilla heilläkään, 3/5 on töissä jollain pienipalkkaisella alalla (esim. kaupan kassana yksi).
Millekähän alalle sitä sitten pitäisi kouluttautua, että saisi jotain töitä ylipäätään ja saisi kenties jopa valita työpaikan ja saisi jotain palkkaakin? Mihin nämä jotkut ovat lähteneet uutta ammattia opiskelemaan?
voi tienata ihan mukavasti ja näemmä sen kummemmin kouluja käymättäkin.
mutta siinä vaiheessa kun opiskelut olivat loppuneet olikin tilanne täysin toinen.
Kieliä opiskellut FM, kohta 6 vuotta oman alan töissä ja palkka hädintuskin 2300 €. Kyllä kannatti opiskella 8 vuotta.
Jos raha merkitsee noin paljon, niin miksi te ette ottaneet selvää alan palkkauksesta jo ennen hakeutumista opintoihin? Turha valittaa palkasta, kun on itse alansa valinnut.
eipä ole oman alan töitä kaikilla heilläkään, 3/5 on töissä jollain pienipalkkaisella alalla (esim. kaupan kassana yksi).
Millekähän alalle sitä sitten pitäisi kouluttautua, että saisi jotain töitä ylipäätään ja saisi kenties jopa valita työpaikan ja saisi jotain palkkaakin? Mihin nämä jotkut ovat lähteneet uutta ammattia opiskelemaan?
on koko ajan vakiduuneissa jne?
Jos on ollut jo kymmenen vuotta koulutusta vastaavassa työssä, niin miten ihmeessä voi olla köyhä? Menot pitää sopeuttaa tuloihin.
käyttävät yleensä sellaiset, jotka tekevät pätkätöitä tai jotka haalivat toimeentulonsa monesta eri lähteestä. Jos ihminen on ollut jo 10 vuotta koulutusta vastaavassa työssä, niin eihän matalapalkkainenkaan voi oikein kutsua itseään "akateemiseksi köyhälistöksi/köyhäksi".
terv. oikea akateeminen köyhä, joka ei kärsi siitä millään tavalla mikäli saa asumisen ja ruuan maksettua
Tuntuu että nykyisin on enemmän kiinni tuurista tai siitä että pääsee jonkun tutun kautta töihin :P
Tuntuu että nykyisin on enemmän kiinni tuurista tai siitä että pääsee jonkun tutun kautta töihin :P
ne monet pääsee vakiduuneihin. Kyllä työ itsessäänkin opettaa ja kun päälle on hyvät suosittelijat hyvin tehdystä työstä, niin miksi palkata jotain parikymppistä noviisia?
Meidän opiskelija-duunari + 2 lasta -perheen bruttotulot on n. 3000e, ja hyvin pärjätään. En tunne, että olisimme köyhiä. Asumme omassa 90m2 rivarissa, josta lyhennämme lainaa ja maksamme myös opintolainaa. Ja ei tarvi penniä venyttää, jos nyt ei ole varaa ylettömästi törsätäkään. Pääsemme reissuun, lapsilla ja itsellä on kelvolliset vaatteet, syömme laadukkaasti, voimme harrastaa... Mitä muuta voisin enää toivoa?
Valmistuttuani minulla on varma työpaikka, ja tulomme tuplaantuvat. Pitää varmaan sitten maksella tuo asuntolaina pikavauhtia pois...
Pitää varmaan oman tutkinnon päälle joskus noita nörttitieteitä vielä lukea. Riittäisiköhän et olis alla vanha tutkinto ja sit lukis päällä vaikka ensin perus- ja sitten vielä aineopinnot nörttialalta. Taloustieteet kyllä kiinnostais mua myös.