Köyhät - kilpailkaa vaan jatkossakin siinä, kuka tulee toimeen vähemmällä!
Eipä tarvitse meidän hyvätuloisten pelätä, että toimeentulotukea nostettaisiin ja veroprosenttia kiristettäisiin ainakaan teidän takianne.
Liikuttavaa, miten aina, kun lehdessä kirjoitetaan pienituloisten ongelmista (kuten nyt Meidän perhe-lehdessä kerrottiin leipäjonossa käyvistä), täällä joku tampio heti laatii aloituksen, jossa taivastelee, miten HYVÄTULOISIA ne jutun esimerkkiperheet oikeasti olivat, koska HÄN tulee toimeen niiin ja niiiiiin paljon pienemmällä rahasummalla.
Nytkin tuossa taivastellaan ko. Meidän perhe-lehden jutussa haastatellun perheen ruokalaskua.
Jatkakaa ihmeessä!
Kommentit (19)
Ei poliitikot muodosta kantojaan yksittäisten lehtijuttujen perusteella. Anna nyt heille sentään sen verran krediittiä.
Ja ainakin minulle jäi kyseisestä MP:n jutusta ihan riittävän ahdistava olo, ei siinä tullut edes mieleen alkaa vertailla, mitä joku yksittäisostoskerta on maksanut. Vain aito av-mamma kuvittelee, että siitä on laskettavissa koko kuukauden ruokamenot.
Totta kai on köyhiä, ja vielä köyhempiä. Tekeekö se siitä toisesta ei-köyhän, että jollain menee vielä huonommin? Sun logiikalla ei sitten koko Suomessa ole yhtään köyhää, koska jossain Somaliassa on paljon köyhempiä ihmisiä olemassa...
ap
10 euroa sipseihin ja limuun, niin tulee mieleen, että kyseinen perhe ei vaan osaa käyttää rahaa. Aidosta köyhyydestä ei ole kyse.
Sossusta ei muuten saa todellakaan rahaa helpolla. Että sekään ei ole mikään ratkaisu mihinkään.
rahaa esimerkiksi ruokakauppaan niin paljon kun haluaa kunhan maksaa laskun itse eikä loisi yhteiskunnan rahoilla...
10 euroa sipseihin ja limuun, niin tulee mieleen, että kyseinen perhe ei vaan osaa käyttää rahaa. Aidosta köyhyydestä ei ole kyse.
niin mielestäni se on vain ymmärrettävää. Kyse ei varmaan useimmilla ole siitä, että aina ja säännöllisesti menisi paljon rahaa sipseihin, limsaan, kaljaan tai viinaan. Mutta edes joskus. Se kaikille suotakoon täysin riippumatta siitä, mikä heidän tulotasonsa on ja mistä he rahansa saavat. Jo mielenterveyden kannalta on positiivista, että itse kukin voi satunnaisesti saada pieniä "paheellisia" nautintoja.
Nimim. pienituloisen, kaksihenkisen perheen jäsen.
JUURI TUO on sitä epäsolidaarisuutta, jonka ansiosta köyhät on ja pysyy köyhinä.
Toimeentulotuen ja yhteiskunnan turvaverkkojen ei ole tarkoituskaan poistaa köyhyyttä, vaan tukea toimeentuloa.
Jos köyhä haluaa muutosta köyhyyteensä, sen pitää tehdä asialle jotain ihan itse.
...jos työtön mies + osapäivätyötä tekevä nainen ja 2 pientä lasta saavat kauppaan menemään 260€ viikossa!!
Toimeentulotuki on mielestäni hyvällä tasolla, sen sijaan asumiskustannusten määrää tulisi ehdottomasti nostaa ainakin satasella. Esim. Helsingissä kolmihenkiselle perheelle on katsottu, että asunto saa maksaa MAX. vajaa 900€ ja hinnat ovat kohonneet niin paljon, että nyt jopa edullisina pidetyt kaupungin asunnot menevät paikkapaikoin tuon yli.
Eipä tarvitse meidän hyvätuloisten pelätä, että toimeentulotukea nostettaisiin ja veroprosenttia kiristettäisiin ainakaan teidän takianne.
Liikuttavaa, miten aina, kun lehdessä kirjoitetaan pienituloisten ongelmista (kuten nyt Meidän perhe-lehdessä kerrottiin leipäjonossa käyvistä), täällä joku tampio heti laatii aloituksen, jossa taivastelee, miten HYVÄTULOISIA ne jutun esimerkkiperheet oikeasti olivat, koska HÄN tulee toimeen niiin ja niiiiiin paljon pienemmällä rahasummalla.
Nytkin tuossa taivastellaan ko. Meidän perhe-lehden jutussa haastatellun perheen ruokalaskua.
Jatkakaa ihmeessä!
Noistahan puhutaan just siksi, että niistä tulee täysin VÄÄRÄ KUVA OIKEASTI KÖYHISTÄ!!!
Miten se voikin olla niin vaikea ymmärtää? SIinä tulee just kuva, että köyhyys on vain huonoa taloudenpitoa, ja oikeasti köyhällä olisi mahvollisuuksia vaikka mihin. Ja että ehkä niitä etuuksiakin pitäisi leikata.
Eipä tarvitse meidän hyvätuloisten pelätä, että toimeentulotukea nostettaisiin ja veroprosenttia kiristettäisiin ainakaan teidän takianne. Liikuttavaa, miten aina, kun lehdessä kirjoitetaan pienituloisten ongelmista (kuten nyt Meidän perhe-lehdessä kerrottiin leipäjonossa käyvistä), täällä joku tampio heti laatii aloituksen, jossa taivastelee, miten HYVÄTULOISIA ne jutun esimerkkiperheet oikeasti olivat, koska HÄN tulee toimeen niiin ja niiiiiin paljon pienemmällä rahasummalla. Nytkin tuossa taivastellaan ko. Meidän perhe-lehden jutussa haastatellun perheen ruokalaskua. Jatkakaa ihmeessä!
Noistahan puhutaan just siksi, että niistä tulee täysin VÄÄRÄ KUVA OIKEASTI KÖYHISTÄ!!! Miten se voikin olla niin vaikea ymmärtää? SIinä tulee just kuva, että köyhyys on vain huonoa taloudenpitoa, ja oikeasti köyhällä olisi mahvollisuuksia vaikka mihin. Ja että ehkä niitä etuuksiakin pitäisi leikata.
tulee se vaikutelma, että te olette todella, todella epäsolidaarisia toisillenne.
Mikä on meidän hyvätuloisten kannalta tietysti vain hyvä asia, mikäpä siinä.
Nokkikaa vaan toistenne menot ja pussilakanat.
Järjenkäyttö on sallittua. Jos jollakin jonakin viikkona on isommat ruoka-ostokset, se ei kerro kk-menoista vielä yhtikäs mitään.
Ja haloo: kukaan hyvätuloinen ei ala suurennuslasilla katsoa toisten valokuvista näkyviä pussilakanoita tai satunnaisen ruokaostoksen loppusummaa!
TE sen teette, koska kilpailette siinä, kuka on Parempi Köyhä.
ap
Eipä tarvitse meidän hyvätuloisten pelätä, että toimeentulotukea nostettaisiin ja veroprosenttia kiristettäisiin ainakaan teidän takianne. Liikuttavaa, miten aina, kun lehdessä kirjoitetaan pienituloisten ongelmista (kuten nyt Meidän perhe-lehdessä kerrottiin leipäjonossa käyvistä), täällä joku tampio heti laatii aloituksen, jossa taivastelee, miten HYVÄTULOISIA ne jutun esimerkkiperheet oikeasti olivat, koska HÄN tulee toimeen niiin ja niiiiiin paljon pienemmällä rahasummalla. Nytkin tuossa taivastellaan ko. Meidän perhe-lehden jutussa haastatellun perheen ruokalaskua. Jatkakaa ihmeessä!
Noistahan puhutaan just siksi, että niistä tulee täysin VÄÄRÄ KUVA OIKEASTI KÖYHISTÄ!!! Miten se voikin olla niin vaikea ymmärtää? SIinä tulee just kuva, että köyhyys on vain huonoa taloudenpitoa, ja oikeasti köyhällä olisi mahvollisuuksia vaikka mihin. Ja että ehkä niitä etuuksiakin pitäisi leikata.
tulee se vaikutelma, että te olette todella, todella epäsolidaarisia toisillenne.Mikä on meidän hyvätuloisten kannalta tietysti vain hyvä asia, mikäpä siinä.
Nokkikaa vaan toistenne menot ja pussilakanat.
Järjenkäyttö on sallittua. Jos jollakin jonakin viikkona on isommat ruoka-ostokset, se ei kerro kk-menoista vielä yhtikäs mitään.
Ja haloo: kukaan hyvätuloinen ei ala suurennuslasilla katsoa toisten valokuvista näkyviä pussilakanoita tai satunnaisen ruokaostoksen loppusummaa!
TE sen teette, koska kilpailette siinä, kuka on Parempi Köyhä.
ap
Mä olen kyllä ihan keskituloinen tätä nykyä, TTaloutemme vuositulot on 100 000 e luokkaa. Ja SILTI mä en tunge tuollaista määrää ruokakauppaan viikossa, en vaikka meillä on 3 lasta.
Ja mulla on kyllä todella kädestä suuhun eläviä kavereita, eikä hekään todellakaan tuolla tavalla törsää.
Mä en ymmärrä miten sä voit olla niin sokea että et näe tuota pointtia: Tuo perhe antaa ihan väärän kuvan köyhästä perheestä. Ja saa kaikki ajattelemaan, että todellakaan mitään tukia ei pidä nostaa, jos tuollaiseen porsasteluun on varaa.
Ei hyvätuloinen tietenkään edes tiedä, minkä verran maksaa vaikkapa pussilakana.
Ilmeisesti kyseinen juttu oli jotenkin tietyllä tavalla tarkoitushakuinen. Tai sitten toimittajaa on joku julkisuudenkipeä perhe höynättänyt, eikä toimittajalla ollut oikeasti käsitystä köyhien ihmisten elämästä.
On aika paljon todellisia köyhiä, kuten eläkeläisiä, opiskelijoita, työttömiä jotka tulevat toimeen omillaan hakematta sossusta tai leipäjonosta apua.
Ette varmaan halua tietää, miten se on mahdollista.
tulee se vaikutelma, että te olette todella, todella epäsolidaarisia toisillenne. Mikä on meidän hyvätuloisten kannalta tietysti vain hyvä asia, mikäpä siinä. Nokkikaa vaan toistenne menot ja pussilakanat. Järjenkäyttö on sallittua. Jos jollakin jonakin viikkona on isommat ruoka-ostokset, se ei kerro kk-menoista vielä yhtikäs mitään. Ja haloo: kukaan hyvätuloinen ei ala suurennuslasilla katsoa toisten valokuvista näkyviä pussilakanoita tai satunnaisen ruokaostoksen loppusummaa! TE sen teette, koska kilpailette siinä, kuka on Parempi Köyhä. ap
Mä olen kyllä ihan keskituloinen tätä nykyä, TTaloutemme vuositulot on 100 000 e luokkaa. Ja SILTI mä en tunge tuollaista määrää ruokakauppaan viikossa, en vaikka meillä on 3 lasta. Ja mulla on kyllä todella kädestä suuhun eläviä kavereita, eikä hekään todellakaan tuolla tavalla törsää. Mä en ymmärrä miten sä voit olla niin sokea että et näe tuota pointtia: Tuo perhe antaa ihan väärän kuvan köyhästä perheestä. Ja saa kaikki ajattelemaan, että todellakaan mitään tukia ei pidä nostaa, jos tuollaiseen porsasteluun on varaa.
jotka eivät osaa olla takertumatta lillukanvarsiin.
Jonain viikkona ostetaan kaappi täyteen jauhoja, riisiä, pesuainetta, perunaa, shampoota.
Seuraavalla viikolla taas ei osteta kuin maitoa ja sitä jauhelihaa.
Tämän luulisi olla jopa av-mammalle selvä asia.
Siinä jutussa - sinä kun et osaa näemmä keskustella itse asiasta, vaan itsepäisesti jatkat kinaa yksittäisesimerkistä - perheen tulot olivat hiukan päälle tonni. Ihan takuuvarmasti perhe ei siten joka viikko käytä pelkkiin ruokaostoksiin 260 euroa.
Tuollaista "se antaa väärän kuvan meistä/niistä köyhistä" ajattelua eivät ymmärrä ketkään hyväosaiset. Ei köyhäily ole mikään kilpailulaji, eikä ole mitenkään erityisen ansiokasta se, että syö pelkkää kaurapuuroa...
Joka tapauksessa perheellä ei voi mennä kovin hyvin, jos on pakko käydä leipäjonossa. Sen luulisi olevan kaikille selvää, muttei näemmä ole.
ap
vaikka huonoa taloudenpitoa/rahan käytön suunnittelua kyllä.
Mutta se pitää paikkansa, että juuri tuollaisista esimerkeistä syntyy niitä asenteita, joissa kuvitellaan, että toimeentulotuella elävällä olisi varaa käyttää kauppaan 260€ viikossa, vaikka käytännössähän tuo summa on usein se, mikä laskujen jälkeen jää koko kuukaudelle ruokaan.
Ei hyvätuloinen tietenkään edes tiedä, minkä verran maksaa vaikkapa pussilakana. Ilmeisesti kyseinen juttu oli jotenkin tietyllä tavalla tarkoitushakuinen. Tai sitten toimittajaa on joku julkisuudenkipeä perhe höynättänyt, eikä toimittajalla ollut oikeasti käsitystä köyhien ihmisten elämästä. On aika paljon todellisia köyhiä, kuten eläkeläisiä, opiskelijoita, työttömiä jotka tulevat toimeen omillaan hakematta sossusta tai leipäjonosta apua. Ette varmaan halua tietää, miten se on mahdollista.
silloin, kun rahaa vielä oli ja elämä mallillaan?
AINA voi KENEN TAHANSA taloudenpitoa syynätä suurennuslasilla. Ihan takuuvarmasti sinunkin.
Ja nokkia sinua täällä, että joo se on vaan julkisuushakuinen muka-köyhä, ei kukaan oikeasti köyhä käytä rahaa tuolla lailla!
JUURI TUO on sitä epäsolidaarisuutta, jonka ansiosta köyhät on ja pysyy köyhinä.
ap
vaikka huonoa taloudenpitoa/rahan käytön suunnittelua kyllä. Mutta se pitää paikkansa, että juuri tuollaisista esimerkeistä syntyy niitä asenteita, joissa kuvitellaan, että toimeentulotuella elävällä olisi varaa käyttää kauppaan 260€ viikossa, vaikka käytännössähän tuo summa on usein se, mikä laskujen jälkeen jää koko kuukaudelle ruokaan.
käyttää rahaa ruokaan?
Reilun tonnin kk-tuloilla ei varmasti joka viikko käytä 260 euroa ruokaan.
Pikkuisen rajaa vertailemiseen.
Olen kiinnittänyt samaan asiaa. Ihmisillä ei tunnu olevan mitään suhteellisuudentajua, ja median jutuissa olevista pienistä tiedonmurusista rakennetaan jollain aivan omilla premisseillä käsitys, jolla ei välttämättä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Niin kuin nyt tuosta MP:n esimerkkiperheestäkin, viikon ruokalaskun perusteella kuvitellaan, että kuussa perhe käyttää kaiken käteen jäävän rahansa pelkkään ruokaan. Niin ei tietenkään ole, koska perhe joutuu maksamaan niitä isän manailemia bensoja, puhelinmaksut, vakuutukset, joskus vaatteita, sähköt...
Uskottaisiin vaan se, ettei perhe varmasti teeskentele köyhää, jos joutuu hakemaan osan ruuasta leipäjonosta.
Olen kiinnittänyt samaan asiaa. Ihmisillä ei tunnu olevan mitään suhteellisuudentajua, ja median jutuissa olevista pienistä tiedonmurusista rakennetaan jollain aivan omilla premisseillä käsitys, jolla ei välttämättä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Niin kuin nyt tuosta MP:n esimerkkiperheestäkin, viikon ruokalaskun perusteella kuvitellaan, että kuussa perhe käyttää kaiken käteen jäävän rahansa pelkkään ruokaan. Niin ei tietenkään ole, koska perhe joutuu maksamaan niitä isän manailemia bensoja, puhelinmaksut, vakuutukset, joskus vaatteita, sähköt... Uskottaisiin vaan se, ettei perhe varmasti teeskentele köyhää, jos joutuu hakemaan osan ruuasta leipäjonosta.
Mutta kun av-mammalla on av-mamman luonto... se heti epäilee muitten kertomuksia vääristelyksi ja kieroiluksi. Joita hän on saanut Jumalalta tehtäväkseen paljastaa ;-)
Ei vaiskaan.
En vain oikeasti ymmärrä ihmisten hirveää inttämisen ja saivartelun hinkua. Eikö se nyt ole niin, ettemme me voi tietää, mihin se perhe oikeasti rahansa käyttää! Jos kertovat kokevansa nöyryytyksenä sen leipäjonossa seisomisen ja valittavat, että lapselle ei ole rahaa ostaa mitään, niin eiköhän se nyt ole selvä, että heillä ON rahaa liian vähän.
Pakkoko sitä on yksittäistä ruokalaskua syynätä ja yleistää se koskemaan jokaista viikkoa vuodessa!
ap
Mitään kansanliikettä ei pääse syntymään, kun sakki kiistelee siitä kuka on tarpeeksi köyhä.
Aika metka tilanne. Vähän samaa kuin naisten kiistely subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta. Sen sijaan, että naiset keskittyisivät vaatimaan lisää päiväkoteja ja pienempiä ryhmiä kuntapäättäjiltä, he käyttävät energiansa kyttäämällä toisten äitien hoitoratkaisuja ja vaatimalla PÄIVÄHOIDON VÄHENTÄMISTÄ.
Ei mene mun kaaliin, ei.
on juurikin samaa ilmiötä.
Oikeasti, minua masentaa tämä naisten idioottimaisuus ja keskinäinen kateus ja omahyväisyys.
Hävettää olla nainen.
ap
Jos joka juttuun haastatellaan ihmisiä, joiden suurin ongelma on, ettei ne voi kruisailla vitturallia viikonloppusin niin paljon kun huvittaa, niin poliitikkojen on aina vaan helpompi dissata vähävarasten ongelmat. Kun meitä oikeesti köyhiäkin on ja paljon.