Minkä ikäinen esikoisenne oli, kun sinä tai miehesi saitte uuden vauvakuumeen?
Ja milloin alkoi yritys?
Onko ikäero näin jälkeenpäin ajatellen tuntunut sopivalta?
Meillä vuoden ikäinen poika ja monet kyselee vauvakuumeesta. Itsestä tuntuu hurjalta, että jollain voisi jo nyt olla vauvakuume, kun just ja just on vasta selvitty vauvavuodesta.
Kommentit (16)
Meidän perheemme on täydellinen juuri näin.
Kun lapsi meni kouluun, tunsin haikeutta siitä, että pikkulapsiaika on ohi, mutta minkäänlaista vauvakuumetta en tuntenut.
Esikoisen sain 18v ja 30v vauvakuume loppui kun olin saanut viidennen lapseni.
Olen oikein tyytyväinen tilanteeseemme, enkä muuttaisi mitään (paitsi, jättäisin lapset kokonaan tekemättä).
Ekaa tehtiin pitkään, ja niin luultiin toisenkin kanssa käyvän. Ei käynytkään, ikäero 1v1kk.
IHan hyvä ikäero on! ITselle toki aika rankkaa ollut tämä kuopuksen ensimmäinen vuosi, mutta ihan hyvin on kaikki mennyt eikä mitään suurempia hätiä koskaan.
Minulla oli joku kolmannen vauvan kaipuu tuossa pari kuukautta sitten. Tuli todella vahva halu olla taas raskaana ja odottaa vielä sitä viimeistä vauvaa. Saada se viimeinen ihmeellinen tyyppi syliin ja maailmaan. Mutta se meni ohi, mikä oli hyvä, koska järjellä ajateltuna en tosiaankaan halua tähän perään heti kolmatta vauvavuotta.
Ehkä sitten joskus, vielä se kolmas. Tai sitten ei.
Tokan yrittämistä aloitimme esikoisen ollessa 6kk, tärppi kävi, kun esikoinen 9kk. Ikäeroksi tuli 1v6kk.
On joko tosi pieni tai tosi iso ikäero.
Mikähän lie se tavallisin ikäero? Omassa tuttavapiirissä uutta lasta ei ole tehty heti putkeen, vaan useimmiten ikäeroa on ainakin 3-4 vuotta.
ap
koskaan ollut vauvakuumetta. Täysin tuntematon tauti minulle. Lapsi täyttää kohta 7 eikä lisää ole tulossa.
koskaan ollut vauvakuumetta. Täysin tuntematon tauti minulle. Lapsi täyttää kohta 7 eikä lisää ole tulossa.
Jos ei kerran ole ollut koskaan vauvakuumetta? Vahinko vai järkiratkaisu?
järkiratkaisu ilman minkäänlaista kuumeilua. Uskokaa tai älkää, niinkin voi tehdä :-).
Ikäeroa tuli 1v3kk
Sullahan OLI jo vauva? :D Oliko esikoinen tosi helppo tapaus?
ap
järkiratkaisu ilman minkäänlaista kuumeilua. Uskokaa tai älkää, niinkin voi tehdä :-).
Omassa tuttavapiirissäkin on yksi tällainen. Hänelle kyllä sitten tuli myöhemmin ihan "oikeakin" vauvakuume, kun kakkosta alkoivat tekemään.
ap
Oikeastaan järkiratkaisu täälläkin. Molemmat on aina halunneet lapsia ja ikähän vain lisääntyy vuosi vuodelta. Molempien suvuissa myös yllättävän paljon ongelmia lasten saamisen kanssa, joten ajateltiin sitäkin. Esikoista yritettiin toki vain 8kk ja oltiin 28v ja 29v, kun hän syntyi. Päätettiin yksissä tuumin, että samahan se on samoille univeloille yrittää toinen perään, jos vaikka on jotain ongelmia. Tähän yrittämiseen menikin se 2 vuotta. Tosin ei käyty edes lääkärillä, vaikka olisi voinut, koska niin kiire ei ollut sitä kakkosta saada sitten loppujen lopuksi. (Tuo esikoinen on hyvin räiskyvä tapaus ja allergioitten takia suurin osa öistä meni plörinäksi ensimmäiset 2 vuotta)
musta tuntuu, että mulla on tavallaan vauvakuume jo nyt, vauva ei ole kahta kuukauttakaan...
No ei oikeasti. Lähinnä tunnen välillä surumielisyyttä siitä, että vauva kasvaa niin nopeasti, se oli niin vähän aikaa ihan pieni.
En ennen lapsensaantia ymmärtänyt, miten joku voi kärsiä pakottavasta vauvakuumeesta, mutta nyt luulen ymmärtäväni, vaikken siitä ole kärsinytkään. Vastasyntynyt vauva on niin erityinen juttu. Äitini sanoo, että vastasyntynyt on pyhä asia, ja on varmaan oikeassa.
Ihan järkiperustein mietin mikä olisi hyvä ikäero lapsille. Tietenkin otin huomioon ettei ehkä juuri silloin onnistu kun aletaan yrittämään, mutta onnistui kuitenkin :) Meillä ikäero 1v 10kk ja ikinä en ole katunut. Nyt lapset ovat 8 ja 6 vuotiaat ja mitä parhaimmat kaverit ovat. Olen kuullut tutuilta, joilla 3 vuottakin ikäeroa, ettei lapset enää leiki niin paljon yhdessä, koska alkavat olla niin eri ikäisiä leikkienkin suhteen. Mulle ainakin on tärkeää, että lapsista on seuraa toisilleen. Alku voi olla raskasta, meillä ei kamalan raskasta ollut.
Jokainen tietysti ratkaisee asiat itselle sopivalla tavalla. Minä en halunnut isompaa ikäeroa myös ihan itsekkäistä syistä. Halusin, että vaippa-, imetys- yms. ruljanssit on suhteellisen nopeasti ohitse. Kaikki vaatteet menivät seuraavalle. Osa menee vieläkin ja ne menee suoraan vaatekaapista toiseen. Ei tarvita hirveitä välivarastoja.
Jos joku nyt kritisoi, että olen tehnyt toisen lapsen ensimmäistä varten enkä itseäni, ei pidä paikkaansa, mutta ei ole mitään suloisempaa katsella kun omat lapset leikkivät keskenään parhaina kaveruksina ja pitävät hanakasti toistensa puolta "hädän" hetkellä.
Meillä kolme lasta 4v-7kk. Mies halusi ekan lapsen pian häiden jälkeen, ja toisen heti perään. Kolmanteen hän sai taivutella jo vähän pidempään, eli ikäeroksi tuli 2v. Minulla ei siis ikinä mitään vauvakuumetta, lapsia toki halusin, mutta vähän pidemmät ikäerot ehkä olisin etukäteen ajatellen halunnut.
Kuitenkin olen tosi tyytyväinen tähän! Nyt eka ja toka on kuin paita ja peppu, toisiinsa kiinni kasvaneet. Kuopus on kaikkien ihana lellikki. Raskasta? Toki jollain tavalla, mutta lapsemme ovat kuitenkin kaikki terveitä, eikä ole ollut muitakaan merkittäviä huolia.
Ja eka kertaa _minulla_ on vauvakuume! Tosin sille tuskin enää mitään tehdään :)
ja keskimmäistä yritettiin melkein vuosi.